Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Wiruz 15 jun 2018, 08:42

Hej

Jag undrar hur man går tillväga för att få licens på luftgevär, Dvs fullfart ?
Jag har jägarexamen samt 2 bössor, Ett kulgevär samt halautomat hagel!
Som jag förstått det så är det skyddsjakt man då kan använda som motivering men det verkar minst sagt löjligt svårt och krångligt!
Svårt för jag vet inte turgången och krångligt för att man behöver intyg

Jag kan skaffa intyg som faktiskt är legitimt!
Det är isf hos min mor som bor i Norra norrland, Jag själv bor i Södra Sverige . Han föder upp kycklingar samt andra tamfåglar och har väldiga problem med mycket skator och kråkor.

Nu är frågan. Räcker det med ett intyg som dessutom inte är i närheten? Jag kan säkert fixa fler men det är isf i norra Norrland det också.
Hur ser ett sådant intyg ut och finns det någon mall på ett som blivit godkänt?
Framförallt hur ser tillvägagånssättet ut? Ansökan sker hos polisen antar jag men det är lite mer än så kan jag tro
Wiruz
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 maj 2018, 19:29
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Kapten Kamin 15 jun 2018, 10:11

Det finns ju klubbar som bedriver bänkskytte och FT i södra Sverige, som kan ge föreningsintyg för målskytte om du tycker det verkar krångligt att få skyddsjaktslicens.
Det kräver att du är aktiv medlem i 6 månader.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav mikebike 15 jun 2018, 10:24

Wiruz skrev:Hej

Jag undrar hur man går tillväga för att få licens på luftgevär, Dvs fullfart ?
Jag har jägarexamen samt 2 bössor, Ett kulgevär samt halautomat hagel!
Som jag förstått det så är det skyddsjakt man då kan använda som motivering men det verkar minst sagt löjligt svårt och krångligt!
Svårt för jag vet inte turgången och krångligt för att man behöver intyg

Jag kan skaffa intyg som faktiskt är legitimt!
Det är isf hos min mor som bor i Norra norrland, Jag själv bor i Södra Sverige . Han föder upp kycklingar samt andra tamfåglar och har väldiga problem med mycket skator och kråkor.

Nu är frågan. Räcker det med ett intyg som dessutom inte är i närheten? Jag kan säkert fixa fler men det är isf i norra Norrland det också.
Hur ser ett sådant intyg ut och finns det någon mall på ett som blivit godkänt?
Framförallt hur ser tillvägagånssättet ut? Ansökan sker hos polisen antar jag men det är lite mer än så kan jag tro

Det är ju behovet som avgör om man skall få licens.
Du bör kunna visa varför det är olämpligt att använda dina befintliga vapen, t.ex. ljudnivå.
Sedan är inte kråkor lovliga för skyddsjakt med "klena" luftgevär.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav börne 15 jun 2018, 11:03

Kapten Kamin skrev:Det kräver att du är aktiv medlem i 6 månader.

Samt anses lämplig... det är ju ingen garanti att man får ett intyg påskrivet, men man får nog bete sig illa & vara riktigt puckad om man skulle bli nekad :lol:

Har för mig det varit någon hos oss som inte fick intyg, innan min tid dock!

Kommer inte handläggaren tycka det är lämpligare att kontakta en skyddsjägare som finns närmre norra Norrland? Bara en undran, har ingen koll alls på vilka krav som ställs!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Rangemaster 15 jun 2018, 13:45

Vill du ha licens på luftgevär för
skyddsjakt, behöver du förutom din jägarexamen ett intyg från markägaren du ska bedriva skyddsjakt hos.(Tillståndet gäller bara för det området/platsen.)
För målskjutning blir du medlem i en förening som bedriver skytte med licensbelagda luftgevär ex Fieldtarget eller bänkskytte, med kravet 6 månader aktivt medlemskap och lämplig.
Senast redigerad av Rangemaster 15 jun 2018, 14:47, redigerad totalt 1 gång.
HW 97 K
Feinwerkbau 300S
Haenel 310
Daisy 814 sporter
Stiga zenit
Feinwerkbau M/65
Brocock 38ME Magnum
Användarvisningsbild
Rangemaster
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 sep 2014, 21:06
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 40 gånger i 19 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav _mik_ 15 jun 2018, 17:31

Rangemaster skrev:Vill du ha licens på luftgevär för
skyddsjakt, behöver du förutom din jägarexamen ett intyg från markägaren du ska bedriva skyddsjakt hos.(Tillståndet gäller bara för det området/platsen.)


Nä, så är det inte. PM kan villkora med intygskrav och geografisk avgränsning men det är inga generella krav för tillståndsgivning av skyddsjakt.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Wiruz 15 jun 2018, 17:58

Låter som att det bara är att lägga ner planerna och satsa på ett 22Lr istället!
Det är ju något som är sjukt snett i lagen om det ska vara svårare att få tillstånd för ett trimmat luftgevär än att gå och köpa på sig halvautomat hagel och studsare!

Blir till att skicka tillbaka FX geväret jag nyss köpte vilket är synd men har isf mer användning av en 22Lr vilket är bra sjukt! Hade jag vetat hur man vässar upp FX cyclone så hade jag gjort det omgående i ren protest!
Tack för alla svar!
Wiruz
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 maj 2018, 19:29
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav XXL 15 jun 2018, 18:27

Wiruz skrev:Det är ju något som är sjukt snett i lagen om det ska vara svårare att få tillstånd för ett trimmat luftgevär än att gå och köpa på sig halvautomat hagel och studsare!

Så är det.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav _mik_ 15 jun 2018, 19:20

XXL skrev:
Wiruz skrev:Det är ju något som är sjukt snett i lagen om det ska vara svårare att få tillstånd för ett trimmat luftgevär än att gå och köpa på sig halvautomat hagel och studsare!

Så är det.


Utan tvekan.

Jag tycker ändå du kan söka licens. Kan du påvisa ett rimligt behov är det inte omöjligt alls att få skyddsjaktlicens.
Du skall dock vara medveten om att i vissa regioner ställer sig polisen lite avig till avregistrering av licensluftvapen så det kan bli lite svårare att avyttra om den dagen kommer. Det fina med skyddsjaktlicens är att det inte påverkar utrymmet i jaktvapengarderoben då jakt och skyddsjakt är två olika klassificeringar, men det stjäl naturligtvis poäng i skåpet. Det kostar dig bara 250pix och lite slipande på en ansökan att prova.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Wiruz 15 jun 2018, 20:04

_mik_ skrev:
XXL skrev:
Wiruz skrev:Det är ju något som är sjukt snett i lagen om det ska vara svårare att få tillstånd för ett trimmat luftgevär än att gå och köpa på sig halvautomat hagel och studsare!

Så är det.


Utan tvekan.

Jag tycker ändå du kan söka licens. Kan du påvisa ett rimligt behov är det inte omöjligt alls att få skyddsjaktlicens.
Du skall dock vara medveten om att i vissa regioner ställer sig polisen lite avig till avregistrering av licensluftvapen så det kan bli lite svårare att avyttra om den dagen kommer. Det fina med skyddsjaktlicens är att det inte påverkar utrymmet i jaktvapengarderoben då jakt och skyddsjakt är två olika klassificeringar, men det stjäl naturligtvis poäng i skåpet. Det kostar dig bara 250pix och lite slipande på en ansökan att prova.


Problemet jag står inför är att jag står med ett gevär som jag enbart kan ha för träning i 10J. Det var inte riktigt tanken när jag köpte det då jag uppenbarligen läste fel på sidan. Stod "Geväret är utrustat med det patenterade hastighetsreglaget som ger vapnet 3 hastighetslägen som sekundsnabbt kan ändras mellan 185m/s - 220m/s - 280m/s (hastigheterna gäller licenspliktig) " Jag missade uppenbarligen (hastigheterna gäller licenspliktig) av någon anledning och tänkte att 280m/s är fullt tillräckligt.

Visst skulle jag kunna göra ett försök men sen blir det att försöka hitta info om hur man begår civil olydnad ,Dvs mecka upp trycket själv! Dock blir det svårt utan någon som helst hjälp och det kommer jag inte få här!
Hade mer än gärna försökt få licens men som jag skrev innan, Blir man nekad så står man där med något som jag skulle klassa som halvt användbar men 2ggr dyrare än en CZ455 som inte är några som helst problem att få licens på. Som jag sa innan så är ju vapenlagen jävligt sjuk med tanke på vad jag skrev innan!

Ska fundera tills på måndag huruvida jag lämnar tillbaka geväret eller inte. Måste ha en backupplan om nu licensen inte skulle godkännas och just nu har jag ingen!

Sen vet jag inte hur ett bra intyg ser ut, Det var lite det jag frågade efter
Wiruz
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 maj 2018, 19:29
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav alpine84 15 jun 2018, 21:08

Fast har du licensen så kan fx säkert hjälpa dig. Lr tobbe på hurricane och meca upp bössan i fullfart. Mot att du visar upp din licens så klart. Men de är alltid värt ett försök och skicka in en ansökan. Sen om den blir beviljad så löser sig säkert resten oxå.
alpine84
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 aug 2017, 08:41
Ort: Grästorp
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Fx bobcat mk2, Fx impact x.

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Kent 16 jun 2018, 03:36

Fick min licensen på luftbössa förra veckan. På den står "Ändamål Jakt". Nya regler enligt handläggaren. Så strunta i att söka på skyddsjakt utan sök på Jakt i stället.
Kent
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 jan 2008, 01:09
Ort: Malmö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka Kent för detta inlägg
Sniperace (18 jun 2018, 11:26)

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav thillgren 16 jun 2018, 16:46

Låter lovande om det går att få licens på luftgevär med högre utgångshastighet om man vill ha det. Men är det inte olika på vilket län man bor i angående sådant med att få licens som vanlig jakt licens. Dvs ikke kommunanställd skyddsjägare. Jag kan tycka att som hobbyskytt att det är bra om det gå lättarer att ansöka om som vanligt jaktvapen och inte den krångliga vägen. Kent är det nya regler beträffande klass 4 för joule-styrkan vid ansökan. Jag tänkte på det som reglerna säger att det ska vara 150 joule från mynningen för att det ska vara klass4 vapen. Det har ju pratats mycket om detta ämne på många forum. Men om det gick för dig Kent så är det väl bevis för att det blivit lättare för luftgevärsskyttar att få licens i Sverige.
thillgren
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 maj 2018, 19:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Benjamin Discovery

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Knivsöder 16 jun 2018, 17:03

Jag sökte och fick licens på ett ljuddämpat luftgevär förra året (Uppsala). Jag skrev inget om vart jag skulle jaga och hade inga intyg med. Men jag lade med ett brev där jag skrev att de var för skyddsjakt huvudsakligen inomhus och för att inte skrämma kreatur, hästar etc. (PCP smäller) så behövde jag ett gevär med ljuddämpare. Det var min första jaktlicens och med en färsk jägarexamen i bakfickan. Tilläggas kan att jag dock redan hade ett par licenser på luftgevär för sportskytte.
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Wiruz 16 jun 2018, 19:28

Wow tusen tack allihopa! Det blir till att skicka in en ansökan och de hur det går har jag bestämt mig för.
Får ta det som det kommer
Wiruz
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 maj 2018, 19:29
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Kent 17 jun 2018, 16:21

thillgren skrev:Låter lovande om det går att få licens på luftgevär med högre utgångshastighet om man vill ha det. Men är det inte olika på vilket län man bor i angående sådant med att få licens som vanlig jakt licens. Dvs ikke kommunanställd skyddsjägare. Jag kan tycka att som hobbyskytt att det är bra om det gå lättarer att ansöka om som vanligt jaktvapen och inte den krångliga vägen. Kent är det nya regler beträffande klass 4 för joule-styrkan vid ansökan. Jag tänkte på det som reglerna säger att det ska vara 150 joule från mynningen för att det ska vara klass4 vapen. Det har ju pratats mycket om detta ämne på många forum. Men om det gick för dig Kent så är det väl bevis för att det blivit lättare för luftgevärsskyttar att få licens i Sverige.



Jag sökte först köptillstånd på en HW 95:a. Går att göra på polisens nätsida. Blev beviljat och fick köptillståndet på posten. (tog 2 mån) Sen bara att snacka med HurricanTobbe som fixa fram en hw 95:a med fullfartsfjädern. När jag hämtade bössan hade jag köptillståndet med och Tobbe fylla i det med serienummer osv. och skickade det till polisen. Några dagar senare damp den riktiga vapenlicensen ner i brevlådan. Jag bor i Skåne.
Kent
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 jan 2008, 01:09
Ort: Malmö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka Kent för detta inlägg
Kincop (14 maj 2019, 10:45)

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 12 nov 2019, 20:34

Kent skrev:
thillgren skrev:Låter lovande om det går att få licens på luftgevär med högre utgångshastighet om man vill ha det. Men är det inte olika på vilket län man bor i angående sådant med att få licens som vanlig jakt licens. Dvs ikke kommunanställd skyddsjägare. Jag kan tycka att som hobbyskytt att det är bra om det gå lättarer att ansöka om som vanligt jaktvapen och inte den krångliga vägen. Kent är det nya regler beträffande klass 4 för joule-styrkan vid ansökan. Jag tänkte på det som reglerna säger att det ska vara 150 joule från mynningen för att det ska vara klass4 vapen. Det har ju pratats mycket om detta ämne på många forum. Men om det gick för dig Kent så är det väl bevis för att det blivit lättare för luftgevärsskyttar att få licens i Sverige.



Jag sökte först köptillstånd på en HW 95:a. Går att göra på polisens nätsida. Blev beviljat och fick köptillståndet på posten. (tog 2 mån) Sen bara att snacka med HurricanTobbe som fixa fram en hw 95:a med fullfartsfjädern. När jag hämtade bössan hade jag köptillståndet med och Tobbe fylla i det med serienummer osv. och skickade det till polisen. Några dagar senare damp den riktiga vapenlicensen ner i brevlådan. Jag bor i Skåne.



Var det jakt eller skyddsjakt du sökte ?
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav 1qaz1qaz 12 nov 2019, 22:30

Wiruz skrev:Låter som att det bara är att lägga ner planerna och satsa på ett 22Lr istället!
Det är ju något som är sjukt snett i lagen om det ska vara svårare att få tillstånd för ett trimmat luftgevär än att gå och köpa på sig halvautomat hagel och studsare!

Blir till att skicka tillbaka FX geväret jag nyss köpte vilket är synd men har isf mer användning av en 22Lr vilket är bra sjukt! Hade jag vetat hur man vässar upp FX cyclone så hade jag gjort det omgående i ren protest!
Tack för alla svar!


Vill bara påpeka att luftvapen som används i fullfart ej är trimmade.
De är gjorda för den effekten.
De är strypta till vår licensfria effekt 10 joule.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Gordon 13 nov 2019, 10:41

Knivsöder skrev:Jag sökte och fick licens på ett ljuddämpat luftgevär förra året (Uppsala). Jag skrev inget om vart jag skulle jaga och hade inga intyg med. Men jag lade med ett brev där jag skrev att de var för skyddsjakt huvudsakligen inomhus och för att inte skrämma kreatur, hästar etc. (PCP smäller) så behövde jag ett gevär med ljuddämpare. Det var min första jaktlicens och med en färsk jägarexamen i bakfickan. Tilläggas kan att jag dock redan hade ett par licenser på luftgevär för sportskytte.


Då hade du tur för licens på ljuddämpare ska inte ges för vapen i "subsonic" utförande. Polisen drar likhetstecken med vapen i klass 4. Kan faktiskt även om det är tråkigt för oss luftskyttar förlika mig med den tanken då bössorna i stort sett blir ljudlösa... Förmodligen finns det något undantag för just skyddsjakt.

Själv har jag en jaktlicens på min 6,3:a... Så det är bara att panga på, inte så bra dock för kulan går rätt igenom taket om man missar så det blir bara övningsskytte med denna.

Men i praktiken så kan man med minsta möjliga kaliber för skyddsjakt dvs 5,5 med en expanderande kula på säg 14grain klara sig med 15Joul för att uppnå 180m/s. (Hoppas jag räknat rätt nu). En sådan bössa med ljuddämpare hade varit kanon att skjuta fågel inne i ladugård...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav intruder 08 jan 2020, 02:02

Anders här.Hej det nog det svåraste man göra när man söker licens på ett luftgevär,för jakt eller skyddsjakt-.Man ska kunna visa behovet samt visa sina tidigare erfarenheter som skötsam vapenägare under en längre tid.Det har ingen roll hur många licenser du har.samt målskytte licenser har absolut ingenting med saken att göra.Och att man visa från tillverkaren att vapnet fyller kravet för användning samt att du har licens för detta ändamål för detta.m.v.h Anders.
Senast redigerad av intruder 07 jun 2020, 22:07, redigerad totalt 1 gång.
intruder
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 16 maj 2008, 21:49
Ort: Norra Lappland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 08 jan 2020, 13:59

Eller helt enkelt att man har behov själv eller har en bunt folk som vill ha hjälp med saken.

De vet säkert vad för papper som dessa måste fylla i åt dig att skicka med licensansökan.
Och förstås jägarexamen.

Luftvapen är helt vid sidan av krutvaoen utom att de ju tar en plats i skåpet.

För en som har plats i skåpet och kan få intyg ör detta lättaste lagluga vägen att få licens på luftgevär, ännu så tar de inte av dig licensen utan den blir ivar fast du slutar skydsjaga.

Meen passa på innan de noterar detta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 08 jan 2020, 22:04

Undrar om alla handläggare reggar in dom som jaktlicens numera,eller om en del tar dom som skyddsjakt o en del på jakt.

Finns ju för o nackdelar med båda,men kan vara bra att veta när man söker.
Senast redigerad av Sundan 08 jan 2020, 22:05, redigerad totalt 1 gång.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 08 jan 2020, 22:15

Gordon skrev:
Knivsöder skrev:Jag sökte och fick licens på ett ljuddämpat luftgevär förra året (Uppsala). Jag skrev inget om vart jag skulle jaga och hade inga intyg med. Men jag lade med ett brev där jag skrev att de var för skyddsjakt huvudsakligen inomhus och för att inte skrämma kreatur, hästar etc. (PCP smäller) så behövde jag ett gevär med ljuddämpare. Det var min första jaktlicens och med en färsk jägarexamen i bakfickan. Tilläggas kan att jag dock redan hade ett par licenser på luftgevär för sportskytte.


Då hade du tur för licens på ljuddämpare ska inte ges för vapen i "subsonic" utförande. Polisen drar likhetstecken med vapen i klass 4. Kan faktiskt även om det är tråkigt för oss luftskyttar förlika mig med den tanken då bössorna i stort sett blir ljudlösa... Förmodligen finns det något undantag för just skyddsjakt.

Själv har jag en jaktlicens på min 6,3:a... Så det är bara att panga på, inte så bra dock för kulan går rätt igenom taket om man missar så det blir bara övningsskytte med denna.

Men i praktiken så kan man med minsta möjliga kaliber för skyddsjakt dvs 5,5 med en expanderande kula på säg 14grain klara sig med 15Joul för att uppnå 180m/s. (Hoppas jag räknat rätt nu). En sådan bössa med ljuddämpare hade varit kanon att skjuta fågel inne i ladugård...


Vill du ha en billig men träffsäker 5.5:a så kolla in hw50 i 16j utförande,dessa gör precis över 180m/s med tex Rs,Express och FTT.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 08 jan 2020, 23:00

Om det sja vara fjäder välj .25 låg fart men hejdlöst hål.

Tyvärr kanske det idag inte funns .25 som är smidigsåa och ger sög 200mps med 14gr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 08 jan 2020, 23:05

Silwer skrev:Om det sja vara fjäder välj .25 låg fart men hejdlöst hål.

Tyvärr kanske det idag inte funns .25 som är smidigsåa och ger sög 200mps med 14gr.


Kollade omvandlaren,fanns bara en jsb inlagd i .25 o med den blev 180 m/s 27j så rätt mycket mer än 16j, men det kanske går att hitta nån blyfri .25 som inte väger mkt o sen trimma ner bössan till 180m/s om man har ett specifikt behov.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Nästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer