Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 09 jan 2020, 00:26

Jo jag förstår.

Det är inte så lätt om fjädervapen önskas idag för jakt, nu menar jag inte att .22 är värdelöst alls.

Bara att beriende på vad man önskar jaga är .25 bra, långsam men knall fall effekt.

Vet inte hur du tänkt dig?, Du måste ju inte följa lägsta angivna info utan bara inte gå under den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav vsen 25 feb 2020, 20:29

Någon som fått licens på sistone och då kan säga om de fått tidsbegränsad eller ej? Sitter med en tidsbegränsad om 5 år på mitt fx royale som jag fick licens på 2017 februari med ändamål jakt. Orkade inte just då överklaga men klurar på om man ska orka ringa handläggare..
FX Royale 400 .22 på licens.
vsen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 18:35
Ort: Östersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Henno3 25 feb 2020, 21:45

Tänkte på det Silwer nämner, att cal 25 skulle vara bra. Vad finns det för alternativ idag vad avser fjäderbössa i cal 25 för detta ändamål?
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav atte69 25 feb 2020, 21:51

Om man pratar fjäder lägger ja min röst på en vältunad HW 80 /25
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Martin 25 feb 2020, 21:53

Henno3 skrev:Tänkte på det Silwer nämner, att cal 25 skulle vara bra. Vad finns det för alternativ idag vad avser fjäderbössa i cal 25 för detta ändamål?

HW80 finns ju iaf. Vet inte hur det är med HW90? Tror jag sett nån. Andra nytillverkade fjäder i .25 ve jag inga. Äldre finns det väl lite Webley, BSA osv...

EDIT: Såg nu att även HW90 finns i .25 samt även HW77, HW85, HW95, HW97, HW98. De senare får väl inte samma fart som HW80 eller speciellt HW90.

Min HW80k .25 ligger på ca 205 m/s med H&N FTT.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 29 okt 2020, 22:14

Varför vill du exakt möta gränsen?

Du vet att det är rena sopporötter som hittat på reglerna ändå.

De visst inget om jakt med luftvapen kan man direkt säga.
Du kan se det på listan över vad du får skjuta och inte skjuta.

HW50 klarar den 180mps i .22?

Jag hade aldrig valt så men det hela beror ju på omständigheterna med, tex jakt inomhus.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 29 okt 2020, 22:24

Enbart för att jag redan har en, och ja den klarar gränsen med tex FTT och RS och Express.

Som sagt jag har tänkt att köpa en FX av något slag vartefter, men nu har det gått 6 månader sedan jag tog jägarexamen och känner att det börjar dra ut på tiden, så ett sätt att "komma igång" snabbt och billigt är ju att konvertera det geväret jag redan har om möjligt.

Jag är inte färdig med min garderob ännu så vill därför inte bli en jobbig jävel som tjatar om saker som inte 100% går igenom tills jag är klar med krutvapnen.

Jag antar att jag skulle kunna byta in mina 2 hw50s eller sälja dom först o sedan köpa en ny hw 95 tex av tobbe så att dom inte behöver fundera så mycket på att jag ska öka effekten på den själv, men jag vill ändå höra åsikter om det finns nån som testat.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Nitro 29 okt 2020, 22:29

Vill påminna alla om att det inte är ok här på forumet att diskutera om att skjuta diverse djur.

Men hur man går tillväga för att söka licens kan vara ok att fråga om.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 29 okt 2020, 22:56

Synsam, jag menade att du måste ju ändå söka ny licens senare isf, varför måste du ha HW59å0n på licens för skyddsjakt?

Nitro jag vet däråt jag anser reglerna helt åt helvete ärligt talat, skjuta ned ammo man inte kan träffa med och liknande för att de i sina drömmar tror man med deras krav kommer få en kula som expanderar.

Slut på kommentarerna.

Synsam om du absolut måste använda HW50 .22 så måste du vara skaffa dig jobb att skicka ned när du söker licensen.

Tänk på att diabolerna ska vara expanderande.
Om du träffar nåt är underordnat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 29 okt 2020, 23:03

Eftersom jag inte hade koll på reglerna gör jag ett nytt inlägg med ursprungsfrågan ;

Är det sannolikt att jag blir beviljad jakt/skyddsjakt på ett Hw50s, som är sålt som 10j, men med ett fjäderbyte skulle klara 185-190ms ?

Det är ju över gränsen,men kommer dom tycka att det är för nära, och kommer dom hänga upp sig på hur effekten skulle ökas,nämligen genom att jag köper en fjäder o byter själv ?

Men,det borde ju egentligen inte vara nåt konstigt så länge dom inte har nån rutin just med luftgevär att man vill ha nån form av intyg från nån handlare och att just därför blir enklare att ta det via en handlare ?
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Leopold 29 okt 2020, 23:13

Jag har inte själv sökt skyddsjaktslicens men kan säga att jag inte ens skulle försöka med en bössa som bara med nöd och näppe skulle kunna uppnå minimikraven (som är korkat formulerade i termer av min projektilhastighet & kaliber).

Jag hoppas verkligen det krävs mer för att få skyddjaktlicens vad gäller val av utrustning än vad som anges i ”minimikraven”, kort sagt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 29 okt 2020, 23:15

Du måste nog bevisa att den klarar kraven, udda nog.

Det gör inte att påstå nånting på förhand, du måste ha nån i mellan hör som har vapnet klart då du ju köpte det som 10J och inte själv kan göra det.

Dvs det vore lättare om bössan låg vid en handlare i fullfart och du kan inte köpa denninban du fått ut licensen.

Jag är rätt säker på att du får ta kontakt med en handlare som ligger i mellan här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 29 okt 2020, 23:15

Silwer skrev:Synsam, jag menade att du måste ju ändå söka ny licens senare isf, varför måste du ha HW59å0n på licens för skyddsjakt?

Nitro jag vet däråt jag anser reglerna helt åt helvete ärligt talat, skjuta ned ammo man inte kan träffa med och liknande för att de i sina drömmar tror man med deras krav kommer få en kula som expanderar.

Slut på kommentarerna.

Synsam om du absolut måste använda HW50 .22 så måste du vara skaffa dig jobb att skicka ned när du söker licensen.

Tänk på att diabolerna ska vara expanderande.
Om du träffar nåt är underordnat.


Vet inte om jag håller med i nåt här,titta på tec AEC på tuben när han recenserar HW95, den skjuter hål i hål på 25m och den ger gott om effekt samtidigt. Man måste ju dock vara klar med att det är artilleryhold som gäller på en fjäderbössa o öva in så man vet att man skjuter bra innan man får för sig att jaga.

Vanliga diaboler ÄR expanderade så där finns inget att klaga på heller.

Sen verkar det som dom föredrar att ge ut licens på jakt istället för skyddsjakt numera så då behöver man inte motivera eller ange plats för skyddsjakten heller, utan du får själv hävda den paragrafen om nån kommer o frågar o undrar varför du inte har 150j vid mynningen.

Så långt anser jag att det inte är nåt konstigt utan frågan handlar mer om :

1: ligger hw50s för nära 180ms gränsen
2: hänger dom upp sig på att det är ett begagnat vapen som inte finns registrerat ännu ?
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 29 okt 2020, 23:18

Silwer skrev:Du måste nog bevisa att den klarar kraven, udda nog.

Det gör inte att påstå nånting på förhand, du måste ha nån i mellan hör som har vapnet klart då du ju köpte det som 10J och inte själv kan göra det.

Dvs det vore lättare om bössan låg vid en handlare i fullfart och du kan inte köpa denninban du fått ut licensen.

Jag är rätt säker på att du får ta kontakt med en handlare som ligger i mellan här.


Tack, ja jag gissar åxå att det är enklare att ta det via handlare, det är därför jag inte sökte på den direkt i våras, men tänkte slänga ut en fråga här ändå o se om nån annan har testat nåt liknande.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 29 okt 2020, 23:33

Leopold skrev:Jag har inte själv sökt skyddsjaktslicens men kan säga att jag inte ens skulle försöka med en bössa som bara med nöd och näppe skulle kunna uppnå minimikraven (som är korkat formulerade i termer av min projektilhastighet & kaliber).

Jag hoppas verkligen det krävs mer för att få skyddjaktlicens vad gäller val av utrustning än vad som anges i ”minimikraven”, kort sagt.


Vet inte exakt hur detaljerat jag kan svara här utan att bryta mot reglerna igen men på tuben finns gott om film från england där dom skjuter med luftgevär utan licens upp till 16j, så dom lägger sig väl på knappt 15j o det funkar fint på kort håll, en del bra skyttar skjuter ända ut till 50m men då krävs det att du vet att du träffar inom 2-3 cm åxå.

Jag själv har bara tänkt att skjuta på 20m eller mindre och där tror jag inte det är några som helst problem att hålla sig inom 1-2 cm med hw50:n, den är såpass tung så 16j blir ingen märkbar rekyl alls och bör därför inte vara svår att skjuta med. (Men det kommer jag ju såklart att verifiera,kan jag inte hålla bra träffbilder så kommer den bara användas till övning i 10j utförande)
Senast redigerad av Sundan 29 okt 2020, 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Leopold 29 okt 2020, 23:51

Jag tar ingen som helst hänsyn till vad som gäller för jakt med luftvapen i UK, eller på andra ställen i världen.

Enbart svensk lagstiftning kring jakt är vad jag lutar mig mot plus den praxis jag tycker mig ha uppfattat i frågor kring skyddsjakt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 30 okt 2020, 00:11

I UK är det mycket janinjajt över öppna fält, så tex .177 ger flackare kulbana över ett okänt avstånd och huvudsakligt gäller.

Men nu är vi i Sverige och vår lagstiftning.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 30 okt 2020, 00:12

Kaninjakt, jösses.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 30 okt 2020, 16:03

Leopold skrev:Jag tar ingen som helst hänsyn till vad som gäller för jakt med luftvapen i UK, eller på andra ställen i världen.

Enbart svensk lagstiftning kring jakt är vad jag lutar mig mot plus den praxis jag tycker mig ha uppfattat i frågor kring skyddsjakt.


Exakt,det spelar ingen roll vad som gäller nån annanstans utan här, och gränsen är 180ms så frågan är om 185-190 räcker eller om man kräver mer marginal,rent krasst ska det ju vara ok så länge kravet möts, men iom att det är nära gränsen i kombination med ett vapen redan i ägo i 10j utförande som ska ändras så vet jag inte, men skulle jag beställa en av tex Hurricane och han chronar den med vortek kit till 190ms o ger intyg på det så har jag svårt att se att dom skulle neka.
Frågan är hur dom reagerar på om man gör det själv, och som jag var inne på innan dom kanske inte ens vet det utan bara kollar serienumret och vilket vapen det är kopplat till och potentiell prestanda.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav börne 30 okt 2020, 16:29

Man vet aldrig vad licenshandläggarna hittar på.... Det verkar inte finnas en handläggare som tycker samma sak som en annan i detta land. Du får väl ringa en handläggare & se vad som sägs.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 30 okt 2020, 17:22

börne skrev:Man vet aldrig vad licenshandläggarna hittar på.... Det verkar inte finnas en handläggare som tycker samma sak som en annan i detta land. Du får väl ringa en handläggare & se vad som sägs.


Du har nog rätt, det bästa är nog att helt enkelt ringa o prata med dom innan o se hur dom resonerar,då behöver man inte slösa deras tid med en osäker ansökan, och för den delen inte heller betala för den.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Hsmerkel 31 okt 2020, 13:55

Har sökt på en FX Dreamline för Skyddsjakt (Polisen kommer skriva den som Jakt) sen är det upp till mig att följa lagen. Den belastar garderoben hur man än gör nu mer. Möjligen att man kan få den på sidan om man är kommunjägare?
Svar från Tillstånd myndigheten i oktober 2020.
Hsmerkel
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 jul 2020, 18:21
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Pcp

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Silwer 31 okt 2020, 14:04

Jo men de har en poäng, det Jan påverka en del vilken region du bor i, och ett bevis att bössan uppfyller kraven kommer krävas.

Han äger den redan som licensfri det gör det lite mer komplicerat, bäst han frågar på licens verket vad de säger om detta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Hsmerkel 31 okt 2020, 15:50

Silwer skrev:Jo men de har en poäng, det Jan påverka en del vilken region du bor i, och ett bevis att bössan uppfyller kraven kommer krävas.

Han äger den redan som licensfri det gör det lite mer komplicerat, bäst han frågar på licens verket vad de säger om detta.


Jag skriver bara det som dem sa till mig. Är ny inom detta. Har precis köpt min första PCP, Vad som gäller om man redan har en licensfri och gå upp vågar jag inte yttra mig om.
Det jag däremot är konstigt är hur olika det är i olika delar av landet.

S
Hsmerkel
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 jul 2020, 18:21
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Pcp

Re: Licens skyddsjakt tillvägagånssätt

Inläggav Sundan 31 okt 2020, 18:09

Hsmerkel skrev:
Silwer skrev:Jo men de har en poäng, det Jan påverka en del vilken region du bor i, och ett bevis att bössan uppfyller kraven kommer krävas.

Han äger den redan som licensfri det gör det lite mer komplicerat, bäst han frågar på licens verket vad de säger om detta.


Jag skriver bara det som dem sa till mig. Är ny inom detta. Har precis köpt min första PCP, Vad som gäller om man redan har en licensfri och gå upp vågar jag inte yttra mig om.
Det jag däremot är konstigt är hur olika det är i olika delar av landet.

S


Ja det verkar vara väldigt olika,men väntetiderna verkar vara bättre i hela landet nu iallafall,alltid nåt.

Men i just såna här frågor då handlar det nog lite om handläggarens åsikter, och kunskap så man kan nog få alla möjliga olika svar.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer