Kråkor

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Kråkor

Inläggav Micke 19 feb 2009, 10:50

Hittade denna i dagens SvD, och 'gräver upp' denna tråd lite:

För att följa länken så måste du registera dig.



Rubrik: "Mannen våldtog och torterade en kvinna, som han hade ett förhållande med, och förgrep sig även sexuellt på en exflickvän. Sedan hotade han att skjuta sin tredje flickvän och bränna ner hennes hus."
och ifrån artikeln:
"Knappt tre år senare har 36-åringen åter beviljats vapenlicens och får nu inneha sex olika jaktgevär."

...alltså ungefär samma indragningstid av vapenlicens som för att kört bil berusad.

Kommentarer?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Kråkor

Inläggav Airrifles 19 feb 2009, 10:54

Det är väl inte så mycket att kommentera, det är ju som det är.
Airrifles
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 07 feb 2008, 12:01
Ort: Öland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Re: Kråkor

Inläggav Micke 19 feb 2009, 17:37

Jag tycker egentligen det :shock:

Från vad jag citerade tidigare i denna tråd från RPSFS: "En förutsättning för tillstånd till innehav av vapen bör vara att sökanden gjort sig känd som pålitlig, omdömesgill och laglydig."

Uppenbarligen likställer den som i detta fall beviljar vapenlicenser i detta område, brott som LOB, och rattfylleri med det den här killen gjort.

Vad jag inte gillar är två saker: Dels att jag i vissa fall inte ser någon koppling mellan vissa begågna brott och vapenlicens, och att det uppenbarligen är rena tombolan beroende på vem som bedömer.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Kråkor

Inläggav Airrifles 19 feb 2009, 18:43

Nu lever vi ju i Sverige och då är det så här.
Jag försökte en gång få reda på vilka kriterier/riktlinjer länsstyrelsen (jag har för mig att det var länsstyrelsen, kan ha varit någon annan myndighet också) använder för att godkänna användandet av övervakningskameror, var de fick placeras osv, det beror på fick jag som svar, jag höll på ett bra tag att försöka få reda på vad som gällde men inte en chans, när jag sedan frågade om det var helt godtyckligt så blev han sur, jag kunde inte tolka det på något annat sätt än att det var just helt godtyckligt.

Det är samhället vi lever i, ingen större idé att älta på ett internetforum egentligen, det är bara att gilla läget, försöka påverka politiker eller stå på sig och inte ge upp när man hamnar i situationen.
Airrifles
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 07 feb 2008, 12:01
Ort: Öland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Re: Kråkor

Inläggav Micke 19 feb 2009, 19:20

Men jag köper inte argumentet. "..det är som det är..".

En lagstifting och straff ska vara absolut och densamma var man än bor i landet och oavsett vem som bedöms. Bedöms man olika av olika personer, i olika landsändar och på olika kriterier är det FEL. Vi snackar om vad amerikanerna kallar federala lagar, och de måste vara desamma över hela landet.
Sedan kan man ju påtala att 'ta upp saken med politiker' (jaha, klassiker i Sverige), eller defatistiskt acceptera rena felaktigheter (åxå rent svenskt). "Gilla läget"..."det är som det är", ingen idé att tjafsa.

Jag tycker, att även om det nu inte har med 'Kråkor' att göra, är saken ett mycket bra ämne att diskutera, eftersom det både berör många i detta forum samt belyser en frågeställning med direkt anknytning till strafflagstiftningen.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Kråkor

Inläggav Sharp_shooter 25 feb 2009, 19:20

Jag är nästan bergis på att hälften av er som skriver är politiker :lol:

Fack, jag måste lämna nått lämpligt svar på tråden med.....hmm.....

KRÅKOR ÄR OCKSÅ MÄNNISKOR!!!!
Peace out boys
Sharp_shooter
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 dec 2008, 17:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: fx typhoon

Re: Kråkor

Inläggav tussis 24 mar 2009, 20:46

nu mera får man sej med att skjuta ölburkar hemma på tomten givetvis urdruckna innan
tussis
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 jun 2008, 20:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Kråkor

Inläggav intruder 25 mar 2009, 08:01

Kantal skrev:Jo jag är med på att du tycker att han som inget ansvar har förutom sitt eget liv kommer
lindrigt undan och han som flyger plan med flera hundra passagerare riskerar ett värre
straff !

Det är ju så medelsvensson som har kanske en viss utbildning ska förstå när han begår ett brott,.Sen att resulterar i ett högre straff är ju lätt att begripa.(Men en anm: Gäller inte Vd,ar och styrelsefolk som har kompisar de umgås privat inbörde beundran mm som ev ska dömma dom i domstol ,dessa har relationer sinsimellan hållhakar m.m.Men det är bara att gilla läget vi lever ju i en demokrati man får ta detta vad är alternativet.
intruder
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 16 maj 2008, 21:49
Ort: Norra Lappland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Kråkor

Inläggav trident01 31 jul 2009, 15:12

Micke skrev:Alltså, det ni beskriver är av stort intresse rent juridiskt. Principen måste ju vara den att om man begår ett 'brott', får sitt straff och avtjänar det, eller betalar det, måste ju saken vara utagerad.
Ett brott som t.ex. LOB, trafikförseelser, eller andra har ju ingen som helst koppling till vapen. Att sedan någon tjänsteman anser att så är fallet , är ju av rent juridiskt intresse.

Var står det i lagen eller SFS, att den som t.ex. bryter mot tafikreglerna är olämplig att inneha vapen/jägare/skyddsjägarlicens? Nu snackar vi inte längre om "kan tyda på" eller annat vagt flummeri. Tacksam för svar...

/ Micke


Detta är ganska enkelt egentligen dvs har man fått betala dagsböter för något brott man begått i någon form så blir man "prickad" på ett eller annat sätt och således hamnar vederbörande i belastningsregistret i minst 5år . Hur länge uppgifterna om en person ligger kvar beror på brottets "allvarlighet". Enklaste sättet att ta reda på om man finns kvar i registret är att beställa ett intyg från myndigheten För att följa länken så måste du registera dig.


Detta är kostnatsfritt med restriktion endast ett utdrag per år. Får man besked/bilaga att man finns kvar så är det rätt lönlöst att söka licens, sedan får man tycka vad man vill men så ligger det till. Att få vapenlicens godkänd är det största förtroende en enskild medborgare kan få sett från statens sida dvs man skall vara pålitlig, föregå med gott exempel osv enl lagen. Detta oberoende om man vill söka licens för ett luftvapen eller krutvapen, kriterierna är ändå desamma. Helt rätt enl mig. Skulle jag tex åsidosätta regler och bete mig hursomhelst vad skulle då kunna hända om jag hade en pistol eller pumphagel tillhands i fyllan och vara förbannad på grannen ? så resoneras det... Nu har jag förvisso licens på både krutdrivna pistoler och hagelgevär och allt möjligt "fanskap" då jag inte finns med i registret eftersom jag inte gjort något. Kanske finns det en tanke bakom allt i slutändan och tur är väl det.
Hw97K .22
Webley Tracker deluxe .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
--------------------------------------------------------
Grundare av Hw97k-klubben
trident01
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 jun 2008, 15:13
Ort: Piteå
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Kråkor

Inläggav kari 31 jul 2009, 16:42

det är inte för intet som det kallas byråkrati sverige.
Men många gillar att det finns :|
Men faktum är att om du har stora eller flera obetalda skulder så påverkar det också
i det flesta beslut här i landet. :shock:

KRÅKSTEK.!?
vet inte om det går att äta :shock: :?
Har skrivits och publicerats en del ,tex resturang säljer kråkmiddag?!!.
Nån som smaskat på denna delikatess :mrgreen: :shock:
Det har tom stått i svenskjakt att det ska vara delikaaat?? :shock:
Senast redigerad av kari 31 jul 2009, 16:48, redigerad totalt 1 gång.
kari
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 06 mar 2009, 22:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Re: Kråkor

Inläggav sälstryparn 31 jul 2009, 16:48

Du kan faktiskt bli av med körkortet utan att begå trafikbrott !!!

En bekant tog tillbaka stulna saker direkt från tjuven .
Hans granne hade sett vem det var så han skötte polisens
arbete själv så att säga...

Tjuven ville dock ha kvar allt stöldgods pga att han behövde
pengar till knark så visst våld krävdes innan allt löste sig .
Kanske till och med mycket......

Detta resulterade i TVÅ ÅR på anstalt samt indraget körkort.

Ingen törs dock stjäla av honom numera .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Kråkor

Inläggav kari 31 jul 2009, 16:51

KRÅKSTEK med färskpotäter ?? :shock:
nån som ätit ??
Eller något liknande
det låter skumt men vore kul och höra om detta. :)
kari
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 06 mar 2009, 22:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Re: Kråkor

Inläggav Micke 31 jul 2009, 16:52

Jäpp, jag har inget problem med det du skriver. Men det verkar ju vara en minst sagt subjektiv bedömning. Om du kollar på mitt första inlägg, kan vi väl vara överens om att det är ganska grova brott, även med inslag av våld. Med denna bakgrund, skulle i alla fall jag ha svårt att klassificera personen i fråga som god medborgare som föregår med gott exempel, synnerhet som han "hotade han att skjuta sin tredje flickvän ".

Baserat på lagtexten skulle i alla fall jag knappast bevilja personen vapenlicens efter tre år. Men jag är ingen jurist...

Hade det rört sig om ej våldsrelaterade brott, fortkörning eller så, hade jag inte haft något problem dock.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Kråkor

Inläggav kari 31 jul 2009, 17:03

det är inte mycket till kråka här.

Det är inte mycket som man kommer till botten med här.
Skall ni prata om vad som gäller enl lag be och få kopia på vapen förordningen.(fick min första redan 1991)
sen finns det länkar i svensk jakt.
Öbbe kunde och visste utantill ganska bra vad som gällde.
Alla jaktskytteföreningar OCH sportskytteföreningar(som inte har med jakt att göra)
föreningarna vet garanterat också vad som gäller såå bli medlemar.
men jag tycker ni är ute och simmar och får ena riktiga kålsupar.
Väl menat! :)
kari
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 06 mar 2009, 22:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Re: Kråkor

Inläggav Micke 31 jul 2009, 18:16

Håller med, rätt långt från kråka. Tråden drev lite och det kanske var mitt fel.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Kråkor

Inläggav hpd 13 dec 2010, 14:45

av M-Johansson 28 dec 2008, 20:28

tack för svaren .jägarexamen har jag med tjatat om i ett sekel käns det som men jag får nog dra ur tummen nu och göra slag i saken men känns lite dumt att ta jägar examen sen köpa ett licens belagt luft gevär har man examen köper man hellre 22a och hagel eller[/

Förstår jag dig rätt? Menar du att det känns onödigt med jägarexamen för skyddsjakt med luftgevär?

Själv anser jag att SkyddsJAKT och vanligjakt är just Jakt, oavsett vilket vapen du använder, och då är lite kunskaper och licens inte fel. Har du inte tagit jägarexamen så rekommderar jag det, om inte så tycker jag du skall ägna dig åt naturstudierna med kamera och kikare istället.

Har jag missuppfattat dig så ber jag om ursäkt på stående fot, och välkommen till jaktens område med licens och examen.
HPD
hpd
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 sep 2009, 16:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Dals Långed jaktskytte

Re: Kråkor

Inläggav Knivsöder 14 dec 2010, 11:53

kari

Ungkråka är djävulskt gott! Pröva med gräddsås och lite lingon. Det finns restauranger som serverar det om man inte själv jagar.
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Kråkor

Inläggav stoffemannen 14 dec 2010, 12:41

Haha!Ja i otäcka Bajenland (även kallat Bronx. Jag stannar inte ens mot rött där) så kanske man kan få kråka serverat. :lol:
Användarvisningsbild
stoffemannen
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 20 jun 2010, 18:59
Ort: Västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AT44 LW Long WaltherFT8-32x56

Re: Kråkor

Inläggav Comet 19 jul 2011, 17:27

asså, vad egetligen innbär syddsjakt licens? är det speciellt för luftvapen? för skjuta kråkor med en vanlig .22a är ju inga problem. o är lite förvirrad av det med skottlossnings tillstånd, som jag fattar det skulle vara att få skjuta innom planlagt område, så känns mysko om skyddsjaktlicens om det inte har det inbakat med skottlossnings tillstånd. för då skulle ju vanlig jaktlicens gälla...
Användarvisningsbild
Comet
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 jul 2011, 10:08
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Black Water Security

Föregående

Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster

  • Sponsorer