Åtla in råttor

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Åtla in råttor

Inläggav Baikal 09 feb 2009, 10:39

Hej på er. År det någon som vet hur man enklast kan locka ut råttor på öppna ytor? Typ något form av åtlings tips. Har nämligen fått skyddsjakt på en återvinnings station. Problemet är att råttorna rör sig inne i högarna och visar sig mycket snabbt. Och i min värld är det bara bärgat vilt som man kan räkna.
Baikal
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2009, 10:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Åtla in råttor

Inläggav Kantal 09 feb 2009, 17:19

.
Senast redigerad av Kantal 26 maj 2010, 16:29, redigerad totalt 1 gång.
__________________________________
Mvh Peter
FX Typhoon .177
FX Cutlas .22
FX Impact .22 - Såld
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 01 mar 2008, 07:14
Ort: Skellefteå Kommun
Tack utdelade: 167 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Re: Åtla in råttor

Inläggav Micke 09 feb 2009, 19:09

Vet egentligen inte ett skit om råttjakt. Men enligt vad jag läst är de kluriga att ha att göra med.

Om du t.ex. lägger ut råttgift som tar kål på en råtta omedelbums, kommer de skicka fram den svagaste råttan att provsmaka. Dör då den råttan kommer ingen annan att käka av det du lagt ut. Därför måste råttgifter vara långtidsverkande på så sätt att det dröjer så länge att giftet verkar att de andra råttorna inte gör kopplingen till vad den svagaste åt.Vill minnas att man använder ett gift som heter wafarin som ger inre blödningar efter någon dag eller så.

Det är sannolikt samma sak med råttskjutning, de är smarta nog att skicka ut den svagaste råttan att prova. Pangar du på den kommer det inte ut några fler råttor oavsett hur länge du väntar - de andra råttorna vet vad som händer oavsett vilka godsaker som finns på den öppna ytan. Har du tillräckligt med is i magen kan sannolikt fler råttor komma fram beroende på hur hungriga de är, men det skulle förvåna mig om de gör ett misstag två gånger.

Så jag vet inte, och har inga goda råd. Vet bara att det inte är en slump att råttorna klarat sig i miljontals år...

Addendum: Kollade lite på nätet: Giftet heter Warfarin, men problemet är tydligen att råttorna blivit resistenta mot det. Alltså har man utvecklat "Super-Warfariner" som coumatetralyl och brodifacoum, som tydligen är mer långtidsverkande och effektivare.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Åtla in råttor

Inläggav Baikal 09 feb 2009, 19:25

Dom är smarta domm små asen. Det märkte jag i går . Jag trodde dock att det fanns något form av käk eller doft som dom inte kunde motstå, som man kan använda sig av.
Idén med hagelbrakaren är inte dum . Men jag tror knappast att firman skulle uppskatta att man brassar loss med den inne i hallarna. Finns det fortfarande hagel ammo att köpa till salongare?
Tack ändå. Jag får helt enkelt prova allt från ruttna sopor till hjort filé att åtla med.
Baikal
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2009, 10:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Åtla in råttor

Inläggav buckshot2000 09 feb 2009, 19:52

Enklaste sättet att bli av med råttor är att hålla rent så de inte har ett överskott på mat.
Kan man inte göra det så är fällor att föredra - massor med fällor !
Kombinera med långtidsverkande gift så att många hinner få det i sig innan de första börjar dö efter 2-3 dygn.

Att hålla på och skjuta hej vilt med massa skadeskjutningar ser jag som väldigt amatörmässigt , skadeskjutningar på löpande band är helt enkelt inget som jägare håller på med.
Det går aldrig att skjuta ned ett bestånd på en sopptipp eftersom tillgången på mat är oändlig , det handlar mer om ett litet småbizazrrt beteendemönster hos den som skjuter , lite Dr. Mengele över det hela , för skadeskjutningar blir det - hur mycket som helst.
Och även om det mirakulöst skulle lyckas skjuta ned ett bestånd med 99% så tar det bara några månader så är beståndet återhämtat - det är tillgången på MAT som styr råttorna och inget annat.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Re: Åtla in råttor

Inläggav Etienne 09 feb 2009, 23:00

Baikal skrev:Idén med hagelbrakaren är inte dum . Men jag tror knappast att firman skulle uppskatta att man brassar loss med den inne i hallarna. Finns det fortfarande hagel ammo att köpa till salongare?


Jag har ingen aning om detta verkligen fungerar, och det låter lite småskumt faktiskt... Men det kan ju vara värt ytterligare undersökning om ljudnivå är ett problem: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Åtla in råttor

Inläggav öberg 09 feb 2009, 23:04

Baikal skrev:Dom är smarta domm små asen. Det märkte jag i går . Jag trodde dock att det fanns något form av käk eller doft som dom inte kunde motstå, som man kan använda sig av.
Idén med hagelbrakaren är inte dum . Men jag tror knappast att firman skulle uppskatta att man brassar loss med den inne i hallarna. Finns det fortfarande hagel ammo att köpa till salongare? Tack ändå. Jag får helt enkelt prova allt från ruttna sopor till hjort filé att åtla med.


Kolla på progunners hemsida!
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Åtla in råttor

Inläggav Baikal 10 feb 2009, 09:45

Skadskjutningar är inget som jag förespråkar heller. Där av att jag frågar. Så att man kan få ut dom och därmed få säkrare skott.
Jag är dessutom fullt medveten om att man aldrig kan skjuta bort ett rått problem.
Dock ska jag villigt erkänna att det är roligt skytte och bra träning till övrigt jakt skytte.
Baikal
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2009, 10:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Åtla in råttor

Inläggav tussis 04 mar 2009, 21:39

Baikal skrev:Skadskjutningar är inget som jag förespråkar heller. Där av att jag frågar. Så att man kan få ut dom och därmed få säkrare skott.
Jag är dessutom fullt medveten om att man aldrig kan skjuta bort ett rått problem.
Dock ska jag villigt erkänna att det är roligt skytte och bra träning till övrigt jakt skytte.

de finns gift som tar tre dar innan de verkar varin tror jag de heter jag fick desa
odjur när jag hade kaniner å höns jag lyckades pricka nån vid överaskning men giftet
tog dom den sista råttan satt å skakade när jag kom bara ta en spade å klappa till
tussis
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 jun 2008, 20:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Åtla in råttor

Inläggav sälstryparn 04 apr 2009, 05:44

För 23 år sedan lejde kommunen oss skjutglada ynglingar att hålla
efter råttbeståndet på den lokala soptippen .
Vi provade diverse åtlar men det som fungerade bäst var rester
från Mahmouds pizzeria , kryddorna gjorde susen .

Vi fick betalt per uppvisad råtta och pengarna omvandlades till
en licensbelagd Tracker och ett fint kikarsikte ......

En massa fällor och ett gäng skyttar gjorde skillnad efter ett tag .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Åtla in råttor

Inläggav mrwolf 21 apr 2010, 17:27

det finns rått skrämmor som med ljud håller dom borta. vi hade (iof möss) i våran källare och vi köpte en För att följa länken så måste du registera dig.

som även klarar råttor.. våran funkade kanon! och har man en stor anläggning så kan man ju köpa flera stycken. dom kostar en del men dom fungerar ypperligt bra.

kanske inte det svaret du ville ha om du har skyddsjakten där.

men jag tror det är det bästa alternativet att hålla dom borta från dom delar av anläggningen som används av människor. i stora sophögar mm är det nog näst intill omöjligt iom att deras bestånd återhämtar sig otroligt snabbt.

kattmat med gips pulver har jag hört ska fungera. det tar en stund innan det härdar i magen på dom. men om detta är bara en skröna låter jag vara osagt.
i giftens värld är jag inte så väl bevandrad.

såg just att det var en gammal tråd..
Användarvisningsbild
mrwolf
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 apr 2010, 15:09
Ort: västragötaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: hatsan, bsa

Re: Åtla in råttor

Inläggav UGP 21 apr 2010, 17:58

Finns det fortfarande hagel ammo att köpa till salongare?

Ja det finns det. Tror det kallas dunsthagel. Men det är inget man
ska använda till nån form av jakt! Haglen är något kraftigare än
dammkorn! Ingen effekt alls på mer än 2 dm!
UGP
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 sep 2009, 23:49
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Åtla in råttor

Inläggav mt_knot 21 apr 2010, 18:20

Kan också intyga att dunsthagel finns men används på mycket korta avstånd för avlivning tex där det annars är risk för rikoschetter. Tips för råttjakt kan du hitta på div. brittiska hemsidor då det är en vanlig skyddsjaktform där. Jag har läst att konserverad hundmat som är lite utblandad ska vara bra, utblandad för att råttorna ej ska kunna bära iväg bitarna. Sedan kan man bara jaga vid enstaka tillfällen för råttorna blir snabbt försiktiga. Lampor och ljusförstärkare är också bra, vid skyddsjakt dvs.
Jag har själv jagat råttor på en tipp för 20 år sedan, använde en hagelpump och sköt hundratals råttor, till slut ofta med höftskott, kladdigt värre kan det bli, skyddsglasögon rekommenderas, både för att råttblod kan vara smittbärande och splitter av alla slag kan förekomma vid hagel skytte på nära håll.
mt_knot
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 09 jun 2008, 20:12
Ort: Strandbaden
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Kullabygdens JSK
Luftvapen favorit: AA TDR S410

Re: Åtla in råttor

Inläggav Ulf 21 apr 2010, 20:59

Bränn lite fläsk med ett ljus eller dyligt.

Denna doft gör underverk. Tydligen något med den svedda doften som är attraktiv för råttor/möss.

Behöver inte stor bit vara...:-)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
Vomitrat (15 feb 2011, 13:34)

Re: Åtla in råttor

Inläggav RoLig 21 apr 2010, 22:27

Ulf skrev:Bränn lite fläsk med ett ljus eller dyligt.

Denna doft gör underverk. Tydligen något med den svedda doften som är attraktiv för råttor/möss.

Behöver inte stor bit vara...:-)


Stekt sidfläsk lockar inte bara råttor...! :-)
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Åtla in råttor

Inläggav Vomitrat 15 feb 2011, 13:32

Funkar det verkligen med gips i kattmat? Om inte någon vet så är det bud på att den teorin testas omgående. Råttorna hemma vid mig ska fan bort nu!
Senast redigerad av Vomitrat 15 feb 2011, 13:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Vomitrat
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 feb 2011, 13:26
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Roos Utd. Shooting
Luftvapen favorit: Rapid S-Type .22

Re: Åtla in råttor

Inläggav niklas 15 feb 2011, 13:39

nu på vintern funkar det bra och röra ihop med vatten och frysa till en klump . fisk funkar rätt bra män dåligt kött är bäst
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Åtla in råttor

Inläggav Vomitrat 15 feb 2011, 14:01

Röra ihop vad med vatten? Gillar råttorna dina isklumpar? Isf är det fanimej på tiden att du går och duschar...
Användarvisningsbild
Vomitrat
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 feb 2011, 13:26
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Roos Utd. Shooting
Luftvapen favorit: Rapid S-Type .22

Re: Åtla in råttor

Inläggav niklas 15 feb 2011, 15:57

så kul man kan va då
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Åtla in råttor

Inläggav FX_REVOLUTION 15 feb 2011, 16:28

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Re: Åtla in råttor

Inläggav FX_REVOLUTION 13 jan 2015, 21:54

Ställ ut en kasse sopor och sätt dig att vänta. Både råttor och skator kommer som brev på posten....
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635


Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer