Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Leopold 10 maj 2015, 20:12

Några funderade en del på detta idag på Onsalatävlingen och jag tycker frågan behöver diskuteras mera brett.

Det verkar som att det utvecklats en praxis vid de flesta tävlingar att starta registrering och inskjutning vid 8:00 och att själva tävlingen börjar kl 09:00 när patrullerna pytsas ut över banan. Alla patruller inne kl 15:30 och prisutdelning vid 16:00.

Detta är en modell som vi "ärvt" och kommer att tillämpa på tävlingen i Vittsjö 24/5, redan annonserat.

Men: jag tror att denna praxis är ett arv från tidigare år där man hade betydligt färre mål per tävlingsrunda och det var det naturliga och vad de flesta önskade att gå flera tävlingsrundor för att få max utbyte av tävlingsdagen och kunna få rasta ett par bössor.

Läget idag är att antalet mål per tävlingsrunda (iaf för de rankinggrundande tävlingarna) ligger på 45-50 mål. Ett fåtal går flera tävlingsrundor.

Frågan är om det då är bra att hålla fast vid en modell som gör att tävlingarna drar ut såpass länge på tiden för de flesta. Det är diskutabelt i bägge ändar:
1. Sluttiden. Arrangörerna måste fortsätta ett par timmar till efter tävlingen med att bära in mål etc, detta kan bli tufft särskilt om tävlingen hålls på en söndag och typiskt vanlig arbetsdag dagen efter. Även många deltagare tror jag skulle uppskatta att starta hemfärden tidigare.
2. Starttiden. Att vara på plats vid 8:00 är svårt om man har 2-3 timmars resväg, lösningen är att att antingen komma dagen före och övernatta eller att starta tävlingen litet senare.

Förslag som kan diskuteras tycker jag och som jag även hört nämnas:
a) Att skjuta fram starttiden en timme så att mer långväga gäster har lättare att dyka upp vid tävlingsstart utan att övernatta. Detta i kombination med att knipa en timme i slutet på tävlingen (prisutdelning 15:00 typiskt) anpassar till vad de flesta tycks vilja göra idag, gå en enda runda på 45-50 mål.
b) Att ha det som det är men att ge förutsättningar för gå flera rundor för fler genom att dra ner på antalet mål jfr nuvarande "standard" på 45-50 mål.

Tyck till! Vad vill ni som åker på tävlingar helst ha?
__
OBS. Detta är absolut ingen kritik mot någon specifik tävling vi haft på senare tid, endast en diskussion som fångats upp och nu presenteras här i ett försök att få in synpunkter från aktiva tävlande om vad man helst skulle vilja se framöver.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Batistuta 10 maj 2015, 20:29

Leopold skrev:
Förslag som kan diskuteras tycker jag och som jag även hört nämnas:
a) Att skjuta fram starttiden en timme så att mer långväga gäster har lättare att dyka upp vid tävlingsstart utan att övernatta. Detta i kombination med att knipa en timme i slutet på tävlingen (prisutdelning 15:00 typiskt) anpassar till vad de flesta tycks vilja göra idag, gå en enda runda på 45-50 mål.
b) Att ha det som det är men att ge förutsättningar för gå flera rundor för fler genom att dra ner på antalet mål jfr nuvarande "standard" på 45-50 mål.

Tyck till! Vad vill ni som åker på tävlingar helst ha?

Tycker detta låter som ett lysande förslag :smt020
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav pan 10 maj 2015, 20:43

Jag tror också på framskjuten starttid med en timme. Även icke långväga gäster skulle nog uppskatta detta. Dessutom kan fler starta samtidigt vilket gör att tävlingen blir mer rättvis.
Bättre ångra det man gjort än det man inte gjorde.
pan
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 05 jan 2011, 20:34
Tack utdelade: 136 gång
Tackad: 191 gånger i 40 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: KalibrGun Cricket .177

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav börne 10 maj 2015, 20:56

Jag gillade att alla skjutlag gick ut samtidigt & att vi fick en starttid som var 9:10 i detta fall. Då hade man c:a 10 minuter på sig att hämta andan i lugn & ro från att ha burit på väskan med bössan osv i rask takt med förhöjd puls som följd till sin skjutstation man blivit tilldelad :thumbupp:

Sen var det någon som tydligen missuppfattat då det avlossades ett skott innan starttiden, men sätts det i system lär vi oss snart detta.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Leopold 10 maj 2015, 21:59

Jo börne det är en intressant aspekt av frågan som du tar upp. FT är en rätt känslig tävlingsgren och väder/vind har en tendens att ändras över dagen - ibland ganska radikalt - så visst vore det önskvärt om alla tävlande kunde starta samtidigt.

Finns för- och nackdelar med de olika uppläggen som sagt och frågan är vad de som är aktiva tävlande helst skulle vilja se framöver. Alternativen a) resp b) i mitt inlägg ovan kanske inte är de enda men är ett försök att ange tydliga vägval man kan förhålla sig till.

Bara mata på med synpunkter, tror detta är en ganska viktig fråga.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav martinw 10 maj 2015, 22:20

Jag har varit "a" rätt länge, tycker det räcker med en tävlingsbössa.
Går man i tregrupp tar en runda 3,5tim, räcker för mig.
Rättviseaspekten är viktig, bra om alla kan starta samtidigt.
Kan man flytta fram starttiden växer området man kan åka till, kul för oss med småbarn som kanske inte kan bränna hela dagen innan för resa och övernattning.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Lasse 11 maj 2015, 10:31

Det är en svår fråga.
Jag förstår dom som har flera vapen och vill gärna gå två - tre varv för att det är så himla roligt.

Skall jag bara titta på mig själv så är jag för alternantiv A.

Som sagt det är en svår fråga, men kan det inte vara upp till arrangerande klubb/förening att bestämma om man får gå mer än en klass?
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Martin 11 maj 2015, 10:46

Jag röstar på "b"... :) Att bara gå en runda är för mig trist. Vill minst hinna med två. Men kanske kan det vara lite olika från tävling till tävling. T.ex om en klubb arrangerar två tävlingar under en säsong så kan den ena vara "a" och den andra "b".:)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Tomaz 11 maj 2015, 12:38

Som jag vill ha det... :)

- Start av själva tävlingen 10:00 eller 10:30 beroende på om det är 45 eller 50 mål..(inskjutning och anmälning börjar en timme innan)

- Gemensam start blåses igång när alla är ute på banan vid sin grupps startstation...Dvs inte olika starttider eller drop in för tävlingsdeltagarna

- Ett varv räcker när vi kör 45-50 mål...onödigt att dra ut på tävlingsdagen för att ett fåtal skyttar vill skynda runt ett snabbvarv till på ett par timmar...På andravarvet så blir det kanske andra väderförhållanden jämfört med de man tävlar emot i samma klass som kanske sköt sitt enda varv tidigare...Dessutom blir det alltid en fördel att gå ett andra varv när man har tex vindrefferenser och avstånd med sig från första varvet...En rättvisefråga helt enkelt, så att man tävlar mot andra med så lika förutsättningar på banan som möjligt..

- Tre i varje grupp, så långt det går...Men räcker stationerna till med antalet deltagare, kan man köra 2 i varje grupp..så flyter allt på smidigt..

- Ju fler stationer desto fler skyttar ķan vara ute på banan samtidigt utan att behöva köa hela tiden. Tex 15 stationer med 3 mål på varje station räcker till 45 skyttar max..och 25 stationer med 2 mål på varje station räcker till 75 skyttar..

- Stoppur på varje station är inte helt fel..
Senast redigerad av Tomaz 11 maj 2015, 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Leopold 11 maj 2015, 14:09

Jag kan absolut hålla med om nyttan av båda förslagen a) resp b). Båda är intressanta för mig på olika sätt. Kanske pratar vi om två typer av tävlingar där a) motsvarar de rankinggrundande testtävlingarna som de borde vara och b) motsvarar övriga tävlingar?

Möjligen är det inte bra att försöka kompromissa mellan a) och b) vid samma tävling, att det vore bättre att renodla de två modellerna. En genomtänkt modell för "icke-rankinggrundande" tävlingar skulle kanske öppna upp för att åter bredda intresset för klasser som tryckts undan idag tex ff-fjäder och öppna riktmedel.

Kortare tävlingsrundor på kanske 30 mål skulle ge gott om utrymme att köra åtminstone två rundor under dagen, kanske kan man överväga en litet lägre tävlingsavgift per runda så att det inte drar iväg alltför mycket om en familj kommer och tävlar på en heldag.

Personligen tror jag att tävlingar typ b) ovan är väl så intressanta för klubbarnas tillväxt och attraktionskraft för nykomlingar. Kanske rent av det intressantaste från klubbarnas synvinkel genom att det blir enklare att organisera deltagandet i debutantklasserna och att man får betydligt fler starter.

Risken jag kan se är att en del väljer bort dessa tävlingar för att "de inte räknas" i den totala rankingsammanställningen för de som är intresserade av denna. Kanske finns fler risker men ändå tror jag fördelarna av en renodling är större än riskerna.

Man får inte glömma att det finns risker med att fortsätta köra med kompromissen som förekommer idag. Tex "rättviseaspekten" som sagt för de som satsar på rankingresultat, och att en del som skulle vilja köra en mer allsidig heldag ett antal rundor blir litet besvikna över att det inte hinns med trots tidig start och relativt sen eftermiddag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav dano_swe 11 maj 2015, 14:26

Håller med om att både a) och b) har fördelar och nackdelar. Leopold, ditt resonemang om att alternativ b) lockar fler nykomlingar tror jag stämmer.

Hade en tävlingsrunda haft 50 mål eller mer så hade jag helt klart nöjt mig med en runda. En något senare starttid lockar definitivt också.

Jag tycker det är kul att gå två rundor, men egentligen är det kanske inte så bra för jag blir alltid lite seg under runda två och det gör inte att jag skjuter bättre. Jag tror också det är lite svårare att öva och tävla med två olika sorters vapen om de inte är identiska (förutom effekt). Men rolighetsfaktorn är såklart större. Det kan ändå vara värt att tänka på för mig och andra som i dagsläget gärna går två rundor.

Svårt detta ...
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav skjutglad 11 maj 2015, 14:58

Tror som Leopold skriver att olika typer av tävlingar
skulle kunna vara en väg att gå.
Allt beror på vad klubbarna som arrangerar orkar med.

Att ha dom ranking grundande tävlingarna som förslag a
och sedan andra tävlingar som förslag b verkar sunt.

Tomaz ide med att alla startar samtidigt är ju väl beprövat på internationella tävlingar
och ger ett bra flyt genom tävlingen.

Tidsaspekten för arrangerande klubb med senare start kontra tidigare avslut tror jag alla
arrangörer ser som positivt för att kunna avsluta dagen tidigare.
Har stor respekt för den tid som alla som arrangerar tävlingar lägger ner.
Däremot tror jag inte risken av att folk "ramlar" bort för dom inte är rankinggrundande
är så stor. Tror att dom tävlingar som man skjuter idag fortsätter man att skjuta.
Däremot om man har fler öppna klubbtävlingar som inte är rankinggrundande
ställer detta kanske lite mindre krav på arrangören samt att man kan om man vill förenkla regelverket
om man känner att det skulle behövas.

Frågan är då hur många tävlingar skall vara ranking grundande och vilka?

Är även för det Engelska systemet med klassning av skyttar.
Nu är vi inte så många än som skjuter 16.3J men förhoppningsvis ökar det och
då kan man ha olika klasser för att alla skall känna att det är roligt att tävla mot varandra.
Vi vet ju redan idag att vissa av oss satsar helhjärtat på detta medan andra skjuter mest för det är roligt.
Typ en elit klass och en motions klass inom samma 16,3 J klass och att man då
har prisutdelning i båda klasserna.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1047
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1277 gånger i 390 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav gubbe 11 maj 2015, 15:43

Numera (sen något år tillbaka) tycker jag absolut att en bana med gärna 50 mål är det optimala. Alla startar samtidigt om det går och enbart bara ett varv.
Baksidan är banläggningen som kräver mer folk. Att anlägga en 45 målsbana i kohagen suger musten ur dom som ska släpa ut alla betongklumpar och annat om inte tillräckligt många hjälper till.
Vilket kan få förödande konsekvenser. :-(
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav börne 11 maj 2015, 16:21

Gillar Leopolds idé om olika typer av tävlingar, är dom bara inte toklångt iväg & man har tid så skulle jag antagligen skjuta båda varianter & även systemet med klassning kan bli intressant om vi blir fler. Jag är en av dom som skjuter för att det är så in i helvetes skoj, Jag är själv inte redo för ett EM eller VM om man mot förmodan skulle få en plats där utan för min del räcker det långt med att tävla i Sverige, men jag vill ju trots det skjuta rankingtävlingarna för att det är skoj att jämföras med andra. Så det får ju inte bli så att man måste välja "A" eller "B" även om man inte har planer på att tävla utomlands.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav martinw 11 maj 2015, 17:14

Jag tror man som klubb fixar max två tävlingar per år, och då är man farligt nära gränsen för vad de drivande orkar.
Blir vi fler klubbar kommer ju inte alla kunna ha två rankingtävlingar, redan nu är det lite mycket att åka på alla.
En rankande tävling behöver ju troligtvis bli större någon gång i framtiden, 15stationer täcker 45pers, sen blir det stopp i rotationen om man är fler utan att ha fler stationer eller olika starttid.
En sån stor tävling gånger två blir jobbigt.

Sen tror jag det är tveksamt att folk åker långt för en mindre tävling med 25/30 mål.
De som driver mest idag är de som gillar 16j, lite mer tävlingsinriktat, tror inte dom varken arrangerar eller åker långt för en mindre tävling.
Nu skulle det ju bli trevligt om jag hade fel och det steg fram ett gäng som faktiskt visst orkar driva mindre tävlingar, och helst även åker till andras mindre tävlingar.
Snälla se till att jag har fel...
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Batistuta 11 maj 2015, 17:37

gubbe skrev:Att anlägga en 45 målsbana i kohagen suger musten ur dom som ska släpa ut alla betongklumpar och annat om inte tillräckligt många hjälper till.
Vilket kan få förödande konsekvenser. :-(


Det där är något folk måste förstå lite bättre, jobbet som den arrangerande klubben lägger ner innan och efter tävlingen är enormt. Jag skulle också bara vilja komma och skjuta och sen köra hem, men gör alla så blir det inga tävlingar :-(

martinw skrev:Sen tror jag det är tveksamt att folk åker långt för en mindre tävling med 25/30 mål.
De som driver mest idag är de som gillar 16j, lite mer tävlingsinriktat, tror inte dom varken arrangerar eller åker långt för en mindre tävling.


Lite huvudet på spiken där, det är roligt att gå flera varv på en kortare bana men att åka och kanske sova över för en icke rankingtävling ser jag idag som en utopi. Hade det funnits 30 klubbar i Sverige som anordnade tävlingar och kanske 5 inom dagsavstånd så hade jag säkert skjutit på dessa "mindre" tävlingar.

Förhoppningsvis löser det sig i framtiden om fler klubbar arrangerar tävlingar, då kan ju inte alla vara rankinggrundande utan det sker ett urval varje år vilka som ska stå för rankingtävlingarna. Resten gör som de vill.

Hur många rankingtävlingar behövs egentligen 4, 6 eller fler?

Spännande framtid :Hughug:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav börne 11 maj 2015, 17:57

Batistuta skrev:Det där är något folk måste förstå lite bättre

Ja... verkligen, det är inte direkt skoj när man ser klubbmedlemmar kör därifrån så fort prisutdelningen är avklarad när man vet man har ett par eller fler timmar med hårt arbete kvar :-(

Batistuta skrev:Spännande framtid :Hughug:

Väldigt spännande :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav skjutglad 11 maj 2015, 18:08

Om man skjuter bara ett varv och alla startar samtidigt
på alla stationer så kan alla skyttar hjälpa till att samla in målen
på den station man skjuter på.
Allt för att hjälpa arrangörsklubben att bli klara tidigare.
Tar ju bara 10 min att ta ihop snörena och ställa målen vid skjutstationen.

All hjälp man kan ge är positiv och det blir ju alltid väntan
på pris ceremonin.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1047
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1277 gånger i 390 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
börne (11 maj 2015, 18:09), janned (11 maj 2015, 19:40), Nitro (11 maj 2015, 21:01)

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Leopold 11 maj 2015, 18:28

Jag har haft dåligt samvete för att ha behövt åka hem direkt efter tävling, detta pga restiden.

Kunde man få avklarat tävlingen en timma tidigare så skulle det finnas betydligt större möjligheter att packa ihop banan med gemensamma krafter det är givet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav gubbe 11 maj 2015, 18:42

Leopold skrev:Jag har haft dåligt samvete


Du lär få jobba så det räcker och blir över snart. :-P
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav börne 11 maj 2015, 19:11

gubbe skrev:
Leopold skrev:Jag har haft dåligt samvete


Du lär få jobba så det räcker och blir över snart. :-P

I Vittsjö kan jag stanna kvar ett tag & ta några mål, har bara 6 mil hem så där har man ingen restid att snacka om :)

Vet hur pass mycket vi uppskattade att skjutglad stannade en stund i Mörrum så när man inte har längre är det ju inga problem, dagen är ju så att säga avsatt för FT ändå.

Men det kommer nog bli svårt att få alla att hjälpa till som det skulle kunna va i en perfekt värld. Det fungerar ju inte i samhället i övrigt så varför efter en FT runda!? Det är en del som är drivande & tar ett tag när det behövs... andra inte. Man får nog tyvärr leva med det :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Leopold 11 maj 2015, 19:38

gubbe skrev:
Leopold skrev:Jag har haft dåligt samvete


Du lär få jobba så det räcker och blir över snart. :-P


Att det är ofantligt med jobb med att sätta upp en FT-verksamhet och arrangera tävlingar har vi redan blivit på det klara med... att arbetet inte är på långa vägar över har vi liksom på känn :-)

Men det är mycket bra förslag som kommit fram om hur man skulle kunna underlätta för arrangörer med gemensamma krafter och litet smart tävlingsorganisation framöver!

@börne, ja det vore mycket uppskattat ska du veta. Ni har redan hjälpt oss med inledande banplaneringen och det är vi mycket tacksamma för. Känns litet lustigt att säga vi/ni eftersom jag är medlem i båda klubbarna plus en skytteklubb till... en smula splittrat kan det bli :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav skjutglad 12 maj 2015, 18:33

När vi nu diskuterar tävlingsupplägg så har jag en liten undran.
Varför ligger 5 tävlingar inom åtta veckor på våren.
Vilka dessutom är rankinggrundande.
Ta det inte som kritik utan mer som en fråga?
Det måste vara fler än jag som har konfirmationer, studenter
skolavslutningar, eller om man har mindre barn eller barnbarn.
Vår uppträdande i skolan, avslutningar vår fester etc.etc.

Är det ingen som skjuter under semestern utan då lägger man
det på hyllan?
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1047
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1277 gånger i 390 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav janned 12 maj 2015, 19:18

skjutglad skrev:
Är det ingen som skjuter under semestern utan då lägger man
det på hyllan?

Det är väl så att man kanske gör mer andra saker ihop med familjen under semestern när alla är lediga samtidigt ! Kanske inte lika lätt att komma iväg på tävling då !
Bild
Användarvisningsbild
janned
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 20 sep 2012, 16:05
Ort: Asarum
Tack utdelade: 1060 gång
Tackad: 687 gånger i 234 inlägg
Skytteklubb: Mörrums SkytteGille
Luftvapen favorit: Anschutz 9015 FT

Nästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer