Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Nitro 12 maj 2015, 19:30

Kanske de rankingrundande tävlingarna skulle varit 3-4, alternativt att 2 är planerade på förhösten. Sen kan ju varje förening ordna så många oranking-tävlingar de vill när som. De som kan, vill och har möjlighet att komma då gör ju det.

Har förståelse för att de som är i toppen på rankinglistan och har för avsikt att även tävla internationellt inte ska behöva försaka sin familj i allt för hög utsträckning, om det skulle gå att lösa, utan att man är ute ur matchen.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7738
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Leopold 12 maj 2015, 20:39

Nitro: det som tar överlägset mest tid för de som är aktivt insyltade i FT-skyttet är att planera och arrangera tävlingar. Det krävs en del uppoffringar för detta och ju fler som är engagerade i detta arbete desto smidigare går det. Redan avhandlat i andra trådar.

Att åka på de tävlingar som finns är det lilla i sammanhanget, tro mig. Inte alltid det funkar varje tillfälle och man kan givetvis missa en och annan rankinggrundande tävling utan allt för stora konsekvenser om man nu är ute efter en plats i landslaget.

Anledningen att det ser ut som det gör detta år med ett relativt stort antal rankinggrundande tävlingar mer spridda över landet är helt enkelt att vi hade en alltför stor koncentration av dessa tidigare kring Onsala-Laxå. Nu får fler möjlighet att delta vid dessa tävlingar och vi testar om det är en bra idé att sprida ut det geografiskt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12785
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav Martin 13 maj 2015, 01:52

skjutglad skrev:När vi nu diskuterar tävlingsupplägg så har jag en liten undran.
Varför ligger 5 tävlingar inom åtta veckor på våren.
.
.
.
.
Är det ingen som skjuter under semestern utan då lägger man
det på hyllan?

Historiskt sett har det alltid var lågt, ofta väldigt lågt deltagande på tävlingar under högsommaren, speciellt i juli. Mest intresse brukar det vara på våren...alla har längtat hela vintern. Jag tror klubbarna har uppmärksammat detta.

Så du tror nog rätt...bössorna ligger på hyllan under sommaren.... :)
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Hur ska dagens FT-tävlingar vara tycker ni, tävlingstid?

Inläggav thorgus 13 maj 2015, 08:12

I en förhoppningsvis inte allt för avlägsen framtid så kommer fler klubbar att ge sig in i detta med att arrangera tävlingar i FT och då kan man ju naturligtvis inte förvänta sig att alla skall arrangera rankingtävlingar.

Själv drömmer jag om en framtid där kanske ett 25-30-tal föreningar står som tävlingsarrangörer under ett år och där FT-gruppen och grenledaren kommer överens och delegerar ansvaret för att hålla dessa rankingtävlingar till exempelvis 4-5 föreningar per år.

Dessa tävlingar bör ju då hålla en någorlunda gemensam standard med avseende på antal mål och svårighetsgrad, och gemensam start är så långt detta är möjligt att föredra.

Resten av tävlingarna kan göras efter arrangerande förenings tycke - lång bana (45-50 mål) eller kort bana (30 mål).

Då jag själv lider av en drift att tävla internationellt kommer jag givetvis att prioritera de tävlingar som ger mig möjlighet att samla poäng i rankinglistan men det utesluter inte att jag kommer på "mindre" tävlingar för det, tvekar inte en sekund att dra iväg 30 mil för en öppen klubbtävling på 30 mål om det passar i kalendern.

Så för att sammanfatta min syn på tävlingsstart - rankingtävling - många mål - gemensam start - helt ok att dra igång lite senare än brukligt.

"Mindre tävling" - färre mål - arrangören kan dra igång tidigt om man så önskar, men lämna en öppning för sena starter/ankomster för att tillgodose både de som önskar gå flera rundor och de som har en bit att åka och som kanske bara vill gå ett varv.
Senast redigerad av thorgus 13 maj 2015, 08:14, redigerad totalt 1 gång.
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2119
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 522 gånger i 236 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Föregående

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer