Marknadsföring av Field Target

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Frank69 26 jun 2015, 16:19

gubbe skrev:men jag känner också en viss oro att nyrekrytering är så dålig och då får man krypa till korset och ev erkänna att man kanske tyckte fel förut.
Eller inte begrep bättre.


Nja, så långt behöver man inte gå... :wink: :lol:
Men... det är alltid bra att utvärdera skytteformen! :thumbupp:
Det är lätt att glömma hur skyttegrenen såg ut för några år sedan... :o
oorganiserad och gav inte skyttar i alla län möjlighet att söka licens på vapen.
Nu när skytteformen är etablerad och förankrad i Svenskt skyttesport så öppnas det upp b.la dessa möjligheter.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav gubbe 26 jun 2015, 16:24

Frank69 skrev:Det är lätt att glömma hur skyttegrenen såg ut för några år sedan...


Ja det är inte den jag vill ha tillbaka. I licensklasserna tycker jag att det är bra nu med licenskontroll och skyttekort.
Men det borde nog vara enklare i 10J.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Frank69 26 jun 2015, 16:41

Ja det är bara de 2 16J klasserna som behöver följa internationella regler.
Lutar dock mot att även köra dem i fullfart/10J då det är enklare för alla med ett regelverk.
Däremot kan som du säger plåtträff vara ett alternativ för att göra klassen mer inhemsk och lite intressantare.
Vi har ju fått klagomål från de som vill använda luftpistol att det var helt meningslöst att gå en runda pga att svårighetsgraden är för hög.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Leopold 26 jun 2015, 16:55

Gubbe, precis det jag menade i mitt inlägg ovan att vi måste diskutera igenom konsekvenserna av att banorna blivit både längre och svårare jfr tidigare. Folk kan inte längre gå två rundor på tävlingarna, det hinns inte med och frågan är om man skulle orka. Där har vi ett tapp i 10J tävlingslicensklasserna som är enkelt att förklara.

Men det är inte hela sanningen. Jag vet att det finns folk som vill fortsätta köra dessa klasser men som känner sig tvingade att hoppa på 16J i brist på deltagarantal i 10J som det nu blivit. Då talar jag ändå om skyttar som redan har skyttekort och tävlingslicens. Något måste göras för att få dessa klasser mer attraktiva, som sagt det är där vi troligen har den viktigaste rekryteringen.

Det är alltså själva erbjudandet att marknadsföra som behöver lysas igenom.

FT har förutsättningar som är väldigt olika det traditionella 10m matchskyttet och det är mycket möjligt att det var olyckligt att ställa krav på skyttekort och tävlingslicens för att delta i dessa klasser. Jag skulle gärna sett att vi fick fortsatt dispens som vi hade första året men så blev det inte. Endast debutantklassen med sina begränsningar är kvar av detta och visst, bättre än inget men frågan är om det räcker för att fylla våra behov inom FT.

Till att börja med är det inte självklart att hitta kurs-/examinationstillfällen för FT-skyttar, inte heller självklart att hitta en klubb på någorlunda avstånd som bedriver FT-verksamhet. Är man klubblös kan man inte få tävlingslicens, så enkelt är det (och man kan f.ö inte få vapenlicens heller om man nu skulle vilja hoppa upp till 16J men det ligger utanför kärnpunkten).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Kapten Kamin 26 jun 2015, 17:58

gubbe skrev:Gick senast i Skepplanda ihop med en yngre skytt som hade plåtträff på dom flesta mål. Han hade garanterat tyckt det vore roligare med två poängsystemet.

Men det är väl det reglerna säger?
Junior och debutantklass ska ha 2-poängssystem?
Sen blev det inte så i Skepplanda, men alla andra tävlingar har väl haft så,?
På Laxåträffen blir det så i alla fall, vill jag bestämt hävda.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Silwer 26 jun 2015, 18:21

Frank69 skrev:
Det är lätt att glömma hur skyttegrenen såg ut för några år sedan... :o
oorganiserad och gav inte skyttar i alla län möjlighet att söka licens på vapen.
.


Nej ,et var inte perfekt förr alls, bara fler delatagare, det kanske som sagt saknas nåt idag för jag begriper att folk som satsar på detta inte vill kasta sina grejor och köpa en krokig Hatsan.

Men nu har int.FT byggt upp och existerar, nu ska det isf till mer för 10J särskilt, jag hade kanske fel med fullfart, det kanske är ointressant idag dels pga målens skador och tja de kanske kör 16J nu?

Men 10J är vad vi har nationellt, tyvärr är det ju så och eftersom lagar och regler ju är gällande måste det finnas.

Det är fullt möjligt att man är ute och seglar och att inte mycket kan öka deltagandet, men då har det ju iaf försökt med det med.
Och det är begripligt om det inte händer nåt i år, men nästa kanske man ska fundera på nåt för de här.

Jag hör ju en del bakvägen och tja det låter just att man inte "törs" var med även omdet nu sägs det motsatsa här, isf har nåt i kommuniokationen till folk gått fel.

OCH kansdke har forumet som källa spelat ut sin roll då det tyvärr anses drygt och allt vad det nu är att ens vara här, lite trist då det är slut med detta anar jag, ja för lv-forum alltså.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav gubbe 26 jun 2015, 18:21

Kapten Kamin skrev:Men det är väl det reglerna säger? Junior och debutantklass ska ha 2-poängssystem?


Jo precis. Men nu när trenden mot "svåra" banor har varit så påtaglig så kanske alla i 10J skulle räkna så.
För att lägga olika banor ser jag som uteslutet nu när det ofta är 45 mål eller mer.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Silwer 26 jun 2015, 18:24

Jo ni hinner inte lägga helt separata banor ofta iaf, man kan ta bort vissa mål för 10J och man kan som sagt köra plåtträff med som 1p.

En inkörning så att säga, de som sen vill mer kommer gå vidare för detta, med dert inte menat att 10JK är trams och nybörjaraktigt bara att det är just nationellt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Leopold 26 jun 2015, 18:25

Ja vad gäller juniorer är det solklart. 2p-system idag och jag tycker det är skitbra, även i nuvarande debutantklass är det 2p-system och det är kanon. Då kan man komma med nybörjarprylar och samla poäng så det blir roligt. Inget att tveka på som jag ser det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav gubbe 26 jun 2015, 18:27

Silwer skrev: med dert inte menat att 10JK är trams och nybörjaraktigt bara att det är just nationellt.


Nej absolut inte.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Leopold 26 jun 2015, 18:28

Silwer skrev:Jo ni hinner inte lägga helt separata banor ofta iaf, man kan ta bort vissa mål för 10J och man kan som sagt köra plåtträff med som 1p.

En inkörning så att säga, de som sen vill mer kommer gå vidare för detta, med dert inte menat att 10JK är trams och nybörjaraktigt bara att det är just nationellt.


Som det sett ut hittills är 10J tävlingslicensklasser de överlägset svåraste, man har samma 1p poängsystem. Men kör man med Troyervärden medel bana uppåt 30+ så kan det bli litet svårt för alla utom de främsta att hänga med.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Silwer 26 jun 2015, 18:30

Basunera ut exakt vad som gäller än mer noga, det verkar som jag och många fler helt enkelt inte vet exakt vad som gäller.

Debutant är en säsong eller vad? kör man dessa med de som fortfarande kör 10J? alltså samma omgång men olika regler?

Förenkla är nogf vettigt, slå ihop om det måstes för de som inte skjuter internationell klass.
Tolkar jag det rät så vill många fler skjuta med er än att de tävlar mer än på skoj och kan ta att de är lite dåliga ihop med andra i samma läge, ju färre i klassen ju hemskare att var med på nåt sätt.

I princip alla kommer aldrig tävla utanför landet, de flesta kommer bara så att säga "konditionsskjuta".
Jag inser att dessa var oönskade tidigare det syns ännu att så är fallet, men har ni råd att fortsätta utan dem?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav gubbe 26 jun 2015, 18:33

Silwer skrev:Jag inser att dessa var oönskade tidigare


Det finns ingen som är oönskad. Där har du fel.
Däremot ska man ha licens om det behövs och därmed försvann ett antal deltagare.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Silwer 26 jun 2015, 18:37

Ok, dock kan det inte ändras det är begripligt såklart, men nu var det 10J här mest.

Vill man panga utan licenser så kan man inte var med i en förening på det här sättet och göra det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav börne 26 jun 2015, 18:41

Silwer skrev:Ok, dock kan det inte ändras det är begripligt såklart, men nu var det 10J här mest.

Vill man panga utan licenser så kan man inte var med i en förening på det här sättet och göra det.

Man kan va med & tävla som debutant tills klubben kan ordna så att man kan ta ett skyttekort, eller att man åker till annan klubb som håller en kurs, Lasse som är gruppledare & examinator har även hjälpt folk på plats, alltså innan tävlingen sen löser man en tävlingslicens klart.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Silwer 26 jun 2015, 19:00

Att det är få klubbar är tyvärr bara att beklaga, att så få vill skjuta i stadsområdena är för mig obegripligt, men det är svårt att få till nåt alls där som det ser ut.

Jag antar att folk som bor i stad helt enkelt avstår skyttet bara, de får klara sig utan.

Hellre 10J än ingenting, även om jag vet att många oinsatta tycker det käns ointressant med vad de tycker är låg effekt, utan att tänka på svårighetsgraden och att banorna kan vara kompakta, att det finns mycket att fila på i en sån klass.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav ogster 26 jun 2015, 19:51

börne skrev:Samma gamla tjafs om att det var sååå mycket bättre förr, så jävla tröttsamt att höra, kom till tävlingarna istället & se hur jäkla skoj vi har


Men ge dig, du har ju ingen aning om hur det var förr. Varför pissa på alla som gillade det gamla bättre enbart för att du råkar gilla nått annat?


Om dina älskade FT tävlingar skulle innebära enbart BB guns och prinsess klädsel nästa år skulle du fortfarande tycka FT var kul?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Avalonblower (27 jun 2015, 09:24)

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav TonyS 26 jun 2015, 20:03

ogster skrev:Om dina älskade FT tävlingar skulle innebära enbart BB guns och prinsess klädsel nästa år skulle du fortfarande tycka FT var kul?


Det är ju så som det som det är nu... Jag kommer iaf ha princessklänning på söndag, kanske en tiara om humöret är sånt!
SM 2013
-100m HV Guld
-50m HV Silver
-25m HV & LV Silver
Steyr HP Hunting .177
HW97k .177 10J
HW97k .20 16J
HW77 .22 *pre-92
FWB 65 .177
Zoraki HP01 .22
Anschütz 64 MPR
Beretta 686 Sporting
Tikka T3 CTR .308win
Användarvisningsbild
TonyS
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 17 apr 2011, 21:43
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 48 gång
Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW97k Venom

Följande användare vill tacka TonyS för detta inlägg
Kapten Kamin (26 jun 2015, 20:34), janned (26 jun 2015, 21:29)

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Kapten Kamin 26 jun 2015, 20:44

ogster skrev:Men ge dig, du har ju ingen aning om hur det var förr. Varför pissa på alla som gillade det gamla bättre enbart för att du råkar gilla nått annat?

Vi är fler som inte har en aning om hur det va förr, på den gamla goda tiden. Det va säkert kul då också. Synd att ni nu bara sitter på kammaren och surar över spilld mjölk. Vi som är med idag och tävlar, arrangerar, träffas och dricker pilsner och grillar korv, vi har i alla fall riktigt kul. Här, nu, idag...inte igår. Ni är alla välkomna att va med och ha trevligt. Bara att välja.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
börne (26 jun 2015, 21:14), janned (26 jun 2015, 21:30), hansmn (27 jun 2015, 05:42)

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav börne 26 jun 2015, 21:13

ogster skrev:Men ge dig, du har ju ingen aning om hur det var förr. Varför pissa på alla som gillade det gamla bättre enbart för att du råkar gilla nått annat?

Har aldrig pissat på er... bara tradigt att höra att det var bättre förr. Ni pissar ju på det nya hela tiden utan att va med!! Jag har aldrig påstått att det var sämre förr för som du säger, det vet jag inte, bara att det är skitskoj nu.

Det tycker jag är skillnad.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Silwer 26 jun 2015, 21:26

Men, jag inser att jag är bortom detta , men hur lockar ni tillbaka de här från förr?

För mig ser det ofta ut som en slags fight om vems Kung-Fu är bäst.

Jag vet att jag inte är delatagare alls, men jag har sett Sveriges tävlande med LV sen mitten av 90tal.

Och om jag menar att det aldrig ever har varit så dåligt deltagande som idag så är det så.
Så nånting är fel, folk vil skjuta på banor och var med men känner hinder, är det inte så att det måste tänkas utanför den här cirkeln ni är i för at se vad man kan ändra isf?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav martinw 26 jun 2015, 21:36

Vilka deltagarsiffror är det du jämför silwer?
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Kapten Kamin 26 jun 2015, 21:41

Antal deltagare på tävlingar 2014, va det högsta sen statistiken började föras 2008..
Det tyder inte på att intresset svalnar...tvärt om..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav Silwer 26 jun 2015, 21:42

Antal delatagare i en tävling, idag är det bar int.16j som rullar als allt annat är stendött.

Ok att många förr gick fler varv i olika klasser och att det därför såg större ut.
Vi behöver inet rota i hur tävlingar per definition asåg ut från början mm, folk var glada iaf, sen att det inte går idag är nåt annat.

Ingen rök utan eld brukar jag säga, jag förstår att man vill försvara sig, men frågan fanns inte ens uppe om allt var kanoners, eller?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Marknadsföring av Field Target

Inläggav janned 26 jun 2015, 21:43

ogster skrev:
börne skrev:Samma gamla tjafs om att det var sååå mycket bättre förr, så jävla tröttsamt att höra, kom till tävlingarna istället & se hur jäkla skoj vi har


Men ge dig, du har ju ingen aning om hur det var förr. Varför pissa på alla som gillade det gamla bättre enbart för att du råkar gilla nått annat?

Du ska va med på söndag i Laxå har jag förstått....vilket är mycket märkligt :roll: eftersom du verkar gillar det gamla så mycket bättre...där är du liksom tvungen att anpassa dig till det nya...blandade känslor eller..?! :|
Bild
Användarvisningsbild
janned
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 20 sep 2012, 16:05
Ort: Asarum
Tack utdelade: 1060 gång
Tackad: 687 gånger i 234 inlägg
Skytteklubb: Mörrums SkytteGille
Luftvapen favorit: Anschutz 9015 FT

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer