Vristkudde

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vristkudde

Inläggav Tomaz 06 feb 2016, 18:50

I de kommande nya reglerna från WFTF, så blir det förbjudet att använda sittkudden under vristen i knästående. Detta för att det lätt kan bli otillåtna former av knäställningar, där de stora sittkuddarna pöser ut och ger stöd under rumpa, lår och underben...istället för bara under vristen som det är tänkt.

De två alternativ som kommer att finnas i knästående skjutställning är följande: Helt utan kudde... eller med vristkudde/rulle.

Vristkudde eller liknade cylinderformad rulle, får ha valfri längd samt ha en maxdiameter på 180 mm.
Man kan alltså ha en traditionell vristkudde av sportskyttemodell, eller valfri lämplig rulle, typ gym-rulle eller bit av ihoprullat liggunderlag med lite gaffatejp, eller typ vad som helst bara den är cylinderformad och max 180 mm i diameter.

Enligt WFTF ska arrangören tillhandahålla en vristkudde eller annan lämplig rulle på stationerna med knästående skjutställning, men man får ha med sig egen personlig rulle om man vill.

Inget är bestämt men förmodligen blir det även så i svenska reglementet också, eftersom det stävas efter att reglerna ska vara så lika WFTF som möjligt och speciellt när det handlar om reglerna runt skjutställningarna.

Valfriheten är ganska stor hur man kan göra, men eftersom jag går "all in" när det gäller field target så har jag valt att köpa en egen färdig vristkudde.
Det finns olika prisklasser och varianter på material och fyllning på fabriksgjorda vristkuddar, men jag köpte en variant som är gjord för fältmässigt bruk och är mycket lätt och smidig.
Färdigfylld med polystyrenkulor och lagomt stor enligt mig.
Köpte den här..
För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Tomaz 06 feb 2016, 18:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vristkudde

Inläggav thorgus 06 feb 2016, 19:16

Nice, själv använder jag ju ingen kudde i knästående, men tycker att det är bra att nåt görs på den här fronten så att vi förhoppningsvis slipper den typ av poängavdrag pga lite godtyckliga bedömningar av vad som kan anses vara tillåtet och inte som var fallet i Litauen i somras.
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: Vristkudde

Inläggav a_gunther 06 feb 2016, 19:19

Kommer det att vara tillåtet att inte ha vristkudden helt fyld?
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Vristkudde

Inläggav Tomaz 06 feb 2016, 19:37

a_gunther skrev:Kommer det att vara tillåtet att inte ha vristkudden helt fyld?


Ja..inget har skrivits om det...så länge den anses som cylinderformad rulle så antar jag det är ok..

Det kommer att finnas en hel del exempelbilder i WFTF-reglerna om vad man får och inte får göra.
Men det som sägs om själva vristkudden/rullen är:
KNEELING

1.8.1 A kneeling roll must be provided by the organization (cone design under test).

1.8.2 A shooter may use their personal Kneeling roll during the Kneeling position.
a. Shape: role design
b. Diameter: 180mm (max)
c. length: any

1.8.3 Shooting without any kind of knee support is also allowed.

1.8.4 The bean bag (seat) cannot be used in the kneeling position.
Senast redigerad av Tomaz 06 feb 2016, 19:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vristkudde

Inläggav börne 06 feb 2016, 19:52

Tomaz skrev:Inget är bestämt men förmodligen blir det även så i svenska reglementet också

Vi snackade om detta idag & jag hoppades på att vi skulle få fortsätta ha knäet på sittkudden då jag har problem när jag ska så långt ner med knäet som ner till backen, det som gjort det möjligt är att jag kan ha det på en mjuk kudde & tom det gör ont :-(

Om ni nu diskuterar detta i den där FT gruppen, när kommer besked om detta? För som sagt jag kan inte ha knäet så lågt nere på marken, får väl i så fall skaffa nåt jävla skydd jag kan ha på knäet eller nåt. Kan ju va bra att veta så man kan öva med det!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vristkudde

Inläggav Tomaz 06 feb 2016, 20:13

börne skrev:
Tomaz skrev:Inget är bestämt men förmodligen blir det även så i svenska reglementet också

Vi snackade om detta idag & jag hoppades på att vi skulle få fortsätta ha knäet på sittkudden då jag har problem när jag ska så långt ner med knäet som ner till backen, det som gjort det möjligt är att jag kan ha det på en mjuk kudde & tom det gör ont :-(


Att ha knät på sittkudden har inte varit tillåtet inom WFTF på ett par år, men svenska reglerna har inte varit uppdaterade på länge..
Däremot får du ha knäskydd eller vaderade byxor, skulle det kunna funka för dig.?
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vristkudde

Inläggav börne 06 feb 2016, 20:24

Tomaz skrev:Att ha knät på sittkudden har inte varit tillåtet inom WFTF på ett par år, men svenska reglerna har inte varit uppdaterade på länge..
Däremot får du ha knäskydd eller vaderade byxor, skulle det kunna funka för dig.?

Nu tävlar jag ju bara i Sverige & där har det varit ok så har inte lagt nån energi på vad man får & inte får utomlands. Vet inte hur det fungerar med knäskydd, dom knäskydd jag känner till bygger inte upp lika högt som en tjock sittkudde, därför jag frågar om det kommer ett beslut snart så man får veta nåt innan tävlingarna drar igång.

Testade nyss på golvet & jag kan ju säga direkt att behöver mitt knä ända ner till backen kan jag ju springa förbi knästående stationerna direkt som det känns nu.

Någon som har tips på knäskydd som bygger upp lite & får man ta på & av detta knäskydd under tävlingen, för det är ju inte så skönt med ett knässkydd över byxorna när det inte behövs? Har ju ändå med tråden att göra kan jag tycka.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vristkudde

Inläggav Tomaz 06 feb 2016, 20:31

Beror det inte lite på hur hög eller låg vristkudden är också, man får ju lite olika vinkel på benet då. Eller spelar det ingen roll för ditt onda ben.?
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vristkudde

Inläggav David_M 06 feb 2016, 20:36

Jag har sett FT-skyttar med knäskydd som används av skateboardåkare och liknande, skulle det kanske både bygga höjd och ta bort smärta?
Att ta av och på under tävling ser jag inga problem med på nationella tävlingar.
Användarvisningsbild
David_M
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 18 aug 2014, 18:21
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 1259 gång
Tackad: 922 gånger i 209 inlägg
Skytteklubb: I16/Lv6 SF
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Vristkudde

Inläggav börne 06 feb 2016, 20:44

Tomaz skrev:Beror det inte lite på hur hög eller låg vristkudden är också, man får ju lite olika vinkel på benet då. Eller spelar det ingen roll för ditt onda ben.?

Vet ej... har bara testat med kudde eller utan, det komiska är att det är FT som sabbat knäet, vred mig i somras & det vill inte ge med sig helt, känns inget när jag står & går som tur är, men när jag ska ner för långt spänner det nåt jävulsk :-(

David_M skrev:Jag har sett FT-skyttar med knäskydd som används av skateboardåkare och liknande, skulle det kanske både bygga höjd och ta bort smärta?
Att ta av och på under tävling ser jag inga problem med på nationella tävlingar.

Ska kolla på det, tack för tips :thumbupp: Dom såg ut att vara lite tjockare & det är lite höjd jag behöver så benet slipper komma ända ner.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kan ju va bra att ta upp för jag antar att inte jag är den enda med onda knä.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vristkudde

Inläggav Tomaz 06 feb 2016, 20:56

Kläder inklusive knäskydd, får man plocka av eller på under tävlingen..Däremot gäller det annat för bössan, där finns det begränsningar för att plocka av och på prylar..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vristkudde

Inläggav börne 06 feb 2016, 21:38

Tomaz skrev:Kläder inklusive knäskydd, får man plocka av eller på under tävlingen.

:thumbupp:

Beställde såna här... Får se om det fungerar. Kan va bra med ett par bra knäskydd i vilket fall när man ska polera bilen eller vad som helst som innebär att behöva krypa på golvet/marken.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det var en sjukt smidig låsning så det fick bli dessa då många är såna man ska kränga över benet vilket går bort, så vill man ta av/på så var det busenkelt med dessa.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vristkudde

Inläggav sfe 06 feb 2016, 21:58

Vilka färger är tillåtna på kudden?










:-)
F´låt! Jag kunde inte låta bli att skämta till det. Som nybörjare inom idrott i allmänhet och skytte i synnerhet tycker jag att regelverket runt FT är ganska veligt.
Smålustigt i sammanhanget är att WFTF minus en bokstav blir ..........
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S


Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer