Nya regler WFTF 2016

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Nya regler WFTF 2016

Inläggav Leopold 19 feb 2016, 20:58

En fråga jag inte kan se är behandlad är den om hörselskydd för den som vill använda det.

Vet av en nära källa att det hävdades att det inte skulle vara tillåtet vid senaste VM, motiveringen var att det kunde hindra skjutledares kommandon. Jag vill ha ett klarläggande om detta eftersom jag ibland vill använda hörselskydd och inte kan se några som helst rationella skäl att bli förhindrad att använda det.

Dels finns aktiva kåpor som i praktiken ger en förstärkt hörselförmåga, dels fungerar även helt passiva skydd utmärkt (hörselproppar) och man hör vad som behövs höras. Ser det som rena dumheter att hindra folk att använda hörselskydd om man vill använda detta.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Nya regler WFTF 2016

Inläggav dano_swe 19 feb 2016, 21:09

Tycker också man ska få använda hörselskydd. Skjuter man mycket så tär det på hörseln även om det inte är krutskytte.

Kanske att aktiva hörselskydd ska vara ett måste om man vill ha hörselskydd?
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Nya regler WFTF 2016

Inläggav Leopold 19 feb 2016, 21:26

Precis. Man kan tycka att tex fjädergevär är ytterst beskedliga men du har rätt extrema impulsljud precis vid örat av pistongmekanismen. Skjuter man mycket så är det definitivt inget bra i längden. Och har man redan en liten hörselskada sedan tidigare så är det desto viktigare att skydda vad som kan bevaras. Vansinne att hindra folk att använda de skydd de anser sig behöva.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Nya regler WFTF 2016

Inläggav Tomaz 19 feb 2016, 21:30

Leopold skrev:En fråga jag inte kan se är behandlad är den om hörselskydd för den som vill använda det.

Vet av en nära källa att det hävdades att det inte skulle vara tillåtet vid senaste VM, motiveringen var att det kunde hindra skjutledares kommandon. Jag vill ha ett klarläggande om detta eftersom jag ibland vill använda hörselskydd och inte kan se några som helst rationella skäl att bli förhindrad att använda det.

Dels finns aktiva kåpor som i praktiken ger en förstärkt hörselförmåga, dels fungerar även helt passiva skydd utmärkt (hörselproppar) och man hör vad som behövs höras. Ser det som rena dumheter att hindra folk att använda hörselskydd om man vill använda detta.


Ang hörselskydd så finns det inget i WFTF reglerna som talar om förbud mot hörselskydd.
Men jag vet att i Litauen så tillämpade dom en extra billaga med diverse förtydliganden av vad man fick göra och inte göra, och vissa saker stämde inte med vad reglerna sa, utan var egna tolkningar.
Tror denna bilaga kom från spanien och EM där man körde enligt dessa tolkningar.
I den bilagan stod det så här...
Due to safety both ears can't be blocked, always at least one ear should be free from the headsets, plugs or other stuff


Men..har ingen aning om dom på VM i Portugal kommer att få för sig att köra med något förbud, så det är nog bäst att kolla med tävlingsledningen om du verkligen vill veta hur det blir på detta VM..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Nya regler WFTF 2016

Inläggav Leopold 19 feb 2016, 21:42

Finns iofs alternativet att köra med läkarintyg för att få "rättighet" att använda hörselskydd. Men jag anser inte detta ska behövas med tanke på att hörselskydd är obligatoriskt inom allt annat skytte...

Som sagt. Skulle önska ett klarläggande av detta i den där bilagan om inte annat.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Föregående

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer