Beräkna vindavdrift

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Beräkna vindavdrift

Inläggav Leopold 23 aug 2016, 17:36

Det blev verkligen helt otroligt mycket skytte under fem dagarna i Portugal, kanske 4-5 timmar om dagen under träningsdagarna och 6-7 timmar per dag under tävlingsdagarna.

Det tar ett tag att smälta allt men det står helt klart att fokus måste flyttas för min del från att nästan bara handlat om att få kläm på stående och knästående vid skytte på plan mark, typ "dagens träningstavla". Till detta har min lilla trädgårdbana funkat fint men det duger inte om man ska vara med och fightas om placeringarna i toppen (mycket kvar iofs att nöta knä & stå, där fortsätter såklart träningen).

När jag analyserat var jag tappat de flesta poängen är det nämligen inte på positionsmålen (undantaget första dagen pga nervdaller).

Nej det är två saker som måste ordnas till inför Wales nästa år om jag har möjlighet att åka. Det ena är att träna in ett stabilt skytte där det lutar, inte minst i knä & stå. Möjligt att det behövs en justerbar hamster för att nå dit vi får se. Ämne för en annan tråd eventuellt.

Det andra är att bli säkrare på att beräkna vindavdrift under varierande förhållanden och terräng. På VM bjöds det på intressanta vindar på de olika bansegmenten, var och en med sina bekymmer och visst jag har kommit en bit på vägen men det finns väldigt mycket mer att göra här. Särskilt när det gäller att beräkna vindavdrift där det är kraftiga byvindar och turbulens bakom buskar och snår, lutning. Då inser man att trädgårdsskyttet och även det vanliga skjutbaneskyttet faller ganska platt som övningsarena.

Det återstår några tävlingar redan nu i höst att träna vidare på men det skulle behövas betydligt mer av detta känner jag. Ska diskutera litet med mina närmsta klubbar om man kan skapa bra träningsförutsättningar, alla idéer är välkomna!

Här är en bra liten sammanfattning av grunderna i att skjuta i vind: För att följa länken så måste du registera dig.



Finns mycket att lägga märke till där, tex detta att en vind som kommer från kl 11 eller 13, 17 eller 19 påverkar med hela 50% jfr direkt sidvind. Det som sägs om vindriktning stämmer mycket bra med mina erfarenheter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Tomaz (23 aug 2016, 17:53), David_M (23 aug 2016, 17:55), Nitro (23 aug 2016, 18:37), gubbe (23 aug 2016, 18:54), Sniperr_ (23 aug 2016, 19:58), skjutglad (23 aug 2016, 20:52), Kapten Kamin (24 aug 2016, 20:21), Lasse (26 aug 2016, 20:35)

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer