Upplysning om Fieldtarget

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Skyddsjägarn 20 sep 2018, 23:24

Vi pratar om en lägre deltagande på tävlingarna, folk kommer och lämnar, de vi ser är de som är inne på detta forum vet vad FT är, som jägare och tävlingskytt i jaktkombination, PPC pistol sedan 1980, tränare i luftpistol för ungdomar 9-18 år, så är denna härliga skytteform alldeles för anonym, för att väcka intresse måste formen och tillväga konceptet komma ut till allmänheten kännedom , se bara på VM 2018 , hur många tidningar eller sociala medier har skrivit om detta , inte många eller hur, där är det upp till styrelsen i FT och respektive skytteklubb att förse intresserade och väcka de som kanske vill få mer info om denna fantastiska skytteform . En tanke jägarna slutar jaga i februari, varför inte upperätthålla träffsäkerheten i mars- augusti genom en billig och kirurgisk skytteform som Fieldtarget. Istället för att stå på älgbanan å slänga iväg 100 tals kronor. Nä det är dags att komma ut ur garderoben ( det sista var skoj) Sedan tror jag att visa vad ft är på fritids/jaktmässor kan dra intresserade till sporten, vi är säkert många som ställer upp på detta . Tack för ordet Skyddsjägarn
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Följande användare vill tacka Skyddsjägarn för detta inlägg
stefan2018 (21 sep 2018, 09:33), David_M (21 sep 2018, 14:20)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav dano_swe 21 sep 2018, 00:12

Ett av stegen är att ha några sidor att referera till. Jag har skrivit en guide till exempel:

För att följa länken så måste du registera dig.



När folk undrar vad jag pysslar med brukar jag säga något i stil med att jag skjuter med luftgevär på fallmål som står på ett avstånd mellan 10 och 50 meter.

Det är väldigt lätt att krångla till det när man ska förklara för någon och börja gå in på en massa tekniska detaljer, något jag tror man ska försöka undvika inledningsvis. Egentligen är ju uppläget inte så komplicerat, det svåra är att skjuta riktigt bra på en tävling.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Rudolf91 21 sep 2018, 05:48

dano_swe skrev:Ett av stegen är att ha några sidor att referera till. Jag har skrivit en guide till exempel:

För att följa länken så måste du registera dig.



När folk undrar vad jag pysslar med brukar jag säga något i stil med att jag skjuter med luftgevär på fallmål som står på ett avstånd mellan 10 och 50 meter.

Det är väldigt lätt att krångla till det när man ska förklara för någon och börja gå in på en massa tekniska detaljer, något jag tror man ska försöka undvika inledningsvis. Egentligen är ju uppläget inte så komplicerat, det svåra är att skjuta riktigt bra på en tävling.


Den guiden är toppen och mycket informativ :thumbupp:
Din blog var den jag hittade först innan jag hade en susning om FT.
Mycket bra och underhållande läsning :Thumbupp:
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Batistuta 21 sep 2018, 07:09

Vi har haft artiklar i både lokalpress och i Svensk skyttesport ett antal gånger, men det behövs absolut mera info och detta är något många jobbar på hela tiden. All hjälp är välkommen för att föra ut sporten så att allmänheten vet vad vi hittar på.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Kapten Kamin 21 sep 2018, 09:31

Mediauppmärksamhet är absolut bra.
Men det gör sig inte själv. Dom reportage som har varit i pressen i Värmland inför EM/VM har kommit till efter att jag kontaktat sportredaktionen. Undantaget är SVTnyheter som såg artikeln i NWT och vill följa upp.
Resultaten är att 2 skytte intresserade hörde av sig till klubben och ville veta mer. En ny medlem har vi fått..
Inte mycket men många bäckar små...
viewtopic.php?f=87&t=18148
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav pattedog 21 sep 2018, 11:06

Förvarna BLT inför nästa helg, så kanske dom kan göra något reportage nästa helg?
Bergara B14 HMR .300 Win Mag (Fullängds .308)
Bergara B14R .22LR
Steyr SSG 69 .308W/7.62 NATO
pattedog
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jun 2012, 19:08
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 31 gånger i 19 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav börne 21 sep 2018, 11:22

pattedog skrev:Förvarna BLT inför nästa helg, så kanske dom kan göra något reportage nästa helg?

Dom brukar va där men jag gillar inte den reportern sedan han satte sitt namn under mina bilder & inte fick någon förklaring. Men dom får gärna skriva, det är bara bra att vi syns, dock lämnar jag inte ut foto till dom mer!!

Det är till o med olagligt att göra så, men orkade inte dra det vidare, bara ett jävla sätt :thumbner:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav dano_swe 21 sep 2018, 12:29

Om alla ser till att filma lite på tävlingar, träningar mm så borde det läggas upp på en ”officiell” youtube-sida. Det kommer ganska snabbt bli många klipp och det är ofta roligare att titta på filmer än att läsa en jätte lång text om FT.

Det samma gäller bilder. Ett officiellt Instagram-konto tex.

Antingen får någon vara admin för båda eller, det hade varit det bästa tror jag, så har alla involverade login till de båda kontona.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
Nitro (21 sep 2018, 13:18), Skyddsjägarn (21 sep 2018, 13:27), börne (21 sep 2018, 15:01)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Lasse 21 sep 2018, 18:20

Field Target Sweden har ett konto på FB, vi är 4st som kan skriva där men det är bara jag som lägger upp bilder och annan info :shock:

Alla som vill kan posta på den sidan :Hughug:
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Lasse för detta inlägg
Skyddsjägarn (21 sep 2018, 18:30)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav dano_swe 21 sep 2018, 18:25

Lasse skrev:Field Target Sweden har ett konto på FB, vi är 4st som kan skriva där men det är bara jag som lägger upp bilder och annan info :shock:

Alla som vill kan posta på den sidan :Hughug:


Och det är jätte bra, men det kanske behövs mer? Hur många ickeskyttar hittar FB-sidan tro?
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Nitro 21 sep 2018, 18:41

Jättetrevligt om man filmar och kan lägga ut.
Men jag som deltagare i en tävling kommer inte under tävling ens att fundera på att filma. Ta lite bilder är en sak.

Men jag behöver vara i mitt tävlingsmode och fokusera på det om det ska gå bra.

Men jag tänker att en del som inte tävlar kanske är bra och intresserade på att filma och kan göra något seriöst och riktigt bra.

Själv tog jag en gång hjälp av en gymnasieskola som har det som inriktning att filma och en elev kunde göra ett arbete om det hela.

Så det kan också vara en möjlighet att ta kontakt med skolor som bedriver den typen av utbildning och låta en elev göra ett arbete åt en presumtiv kund.
Den skolan jag tog kontakt med var LBS skolan (finns runt om i Sverige) som har det programmet.
Men då får man kanske också vara beredd på att hämta/lämna bjuda på käk eftersom filmaren kanske är typ 17 och inte har tillgång till bil eller pengar till käk.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav bebbe 22 sep 2018, 23:25

Jag tror att mycket handlar om att många är för seriösa. Dvs att så fort man pratar med någon så handlar det om tävling.

Om man pratar med någon som skulle kunna vara intresserad och direkt tar upp vilka tävlingsformer det finns är det nog lätt att skrämma bort dom. Blir lite som det var förr med tex viss motorsport. Typ cross eller liknande. Det hette tävling eller träning inför tävling. Nu har det blivit mer ok när det finns ett vedertaget uttryck som heter motions cross, motions enduro osv.

Om det hade varit mer uttalat att man tex övade sitt skytte inför tex jakt med fieldtarget. Eller liknande. Tror jag att sporten kanske hade kunnat bli större. Även en del problem med att det skall vara komplicerat att kunna få en licens bössa skrämmer också bort. Hade nog i det fallet varit bra om man hade fått ut till allmänhet vad man faktiskt kan göra med en vanl 10J bössa också!

Hade nog varit bra om man hade fått till något liknande ”motions fieldtarget” :-D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav dano_swe 23 sep 2018, 00:27

bebbe skrev:Jag tror att mycket handlar om att många är för seriösa. Dvs att så fort man pratar med någon så handlar det om tävling.

Om man pratar med någon som skulle kunna vara intresserad och direkt tar upp vilka tävlingsformer det finns är det nog lätt att skrämma bort dom. Blir lite som det var förr med tex viss motorsport. Typ cross eller liknande. Det hette tävling eller träning inför tävling. Nu har det blivit mer ok när det finns ett vedertaget uttryck som heter motions cross, motions enduro osv.

Om det hade varit mer uttalat att man tex övade sitt skytte inför tex jakt med fieldtarget. Eller liknande. Tror jag att sporten kanske hade kunnat bli större. Även en del problem med att det skall vara komplicerat att kunna få en licens bössa skrämmer också bort. Hade nog i det fallet varit bra om man hade fått ut till allmänhet vad man faktiskt kan göra med en vanl 10J bössa också!

Hade nog varit bra om man hade fått till något liknande ”motions fieldtarget” :-D


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Motions-FT, kanske inte så dumt. :)

Instämmer i att det kan bli lite för seriöst ibland när man pratar om FT med någon som inte testat det förut och är sugen. Jag försöker hålla samtalet på en enkel nivå även om det extremt lätt att grotta ner sig i tekniska detaljer.

Nu är jag inte jägare, men som jag ser det har jakt och FT väldigt få likheter. Visst, FT har sitt ursprung i jakt men har utvecklats så enormt mycket sedan det drog igång. Matchtavtryck, jättekikare, krokar, hamstrar etc, etc. Visst, man måste inte ha allt det där, men skjuter man 16j och vill skjuta riktigt bra så har man det. Med detta i åtanke tror jag inte jägare är rätt målgrupp.

Vi som hänger på forumet, och flera andra såklart, vet att att en bra 10j-bössa kan åstadkomma underverk och till och med skjuta ett bättre resultat än en 16j-bössa om skytten och förutsättningarna är de rätta. Så absolut, man kommer långt med tex en gammal Feinwerkbau 300S. Jag tror ett problem kan vara att när man visar sin bössa med extra allt så kan det avskräcka lite, men man måste ju absolut inte börja med high end-grejor. I en perfekt värld hade alla klubbar som sysslar med FT haft en billig men kompetent lånebössa som kunde stå till förfogande.

Jag tror man måste försöka nå ut på alla sätt man kan. I olika kanaler. Problemet är att det tar tid och någon ska göra det. Och det är en lite speciell sport som inte lockar alla, det måste man inse. Speciell men skitkul! :)
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Avalonblower 23 sep 2018, 09:19

bebbe skrev:Jag tror att mycket handlar om att många är för seriösa. Dvs att så fort man pratar med någon så handlar det om tävling.

Om man pratar med någon som skulle kunna vara intresserad och direkt tar upp vilka tävlingsformer det finns är det nog lätt att skrämma bort dom. Blir lite som det var förr med tex viss motorsport. Typ cross eller liknande. Det hette tävling eller träning inför tävling. Nu har det blivit mer ok när det finns ett vedertaget uttryck som heter motions cross, motions enduro osv.

Om det hade varit mer uttalat att man tex övade sitt skytte inför tex jakt med fieldtarget. Eller liknande. Tror jag att sporten kanske hade kunnat bli större. Även en del problem med att det skall vara komplicerat att kunna få en licens bössa skrämmer också bort. Hade nog i det fallet varit bra om man hade fått ut till allmänhet vad man faktiskt kan göra med en vanl 10J bössa också!

Hade nog varit bra om man hade fått till något liknande ”motions fieldtarget” :-D


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Visst är det så - fokuset på exempelvis forumet här ligger hårt mot Field Target och tunga satsningar på just detta. Hela tävlingssystemet är följaktligen också riggat åt det hållet och det är därför man har problem med nyrekryteringen - det man saknar är helt enkelt en varaktig amatörserie som inte består av ett års debutantklass eller en all-in-klass 10J med alla formella krav intakta.

Kvalificerar man sig idag till tävling med skyttekort, klubbmedlemskap, tävlingslicens osv så är steget mellan 10J och 16J bara ett vapenskåp och en licensavgift - tröskeln blir för hög. Dagens debutantklass är lite som ett tomtebloss, folk kommer in - kör ett år - o försvinner. Samma människor ser man sedan i FB-grupper där de reflekterar över erfarenheten som att det var kul men nu får man göra något annat då man inte orkar/vill eller har råd att gå all-in.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav börne 23 sep 2018, 10:02

Avalonblower skrev:Dagens debutantklass är lite som ett tomtebloss, folk kommer in - kör ett år - o försvinner. Samma människor ser man sedan i FB-grupper där de reflekterar över erfarenheten som att det var kul men nu får man göra något annat då man inte orkar/vill eller har råd att gå all-in.

Så många debutanter är det inte under dom åren jag tävlat som sedan hoppat av direkt! Visst det finns några som kommit en gång sedan aldrig sett dom mer, men också en hel del som idag tävlar, kanske inte på alla tävlingar & vissa bara på hemmatävlingar men dom har tagit sitt skyttekort & betalat sin tävlingslicens & inte heller har jag hört dom klaga på att det är för dyrt då man lägger sig på den nivå man vill, alla är inte sugna på att åka på VM & då behöver man heller inte en FT rigg för 50000kr bara för att ha kul! Inte heller behöver man en dyr rigg för att tävla på VM om det nu lockar. En HW 97 & ett Hawke Airmax räcker bevisligen till en 7:e plats i VM, det gäller & träna en del bara!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Skyddsjägarn (23 sep 2018, 10:49)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Kapten Kamin 23 sep 2018, 11:21

Avalonblower skrev:Kvalificerar man sig idag till tävling med skyttekort, klubbmedlemskap, tävlingslicens

Tack för en bra guide hur det går till.
1. Bli medlem i närmaste klubb
2. Skaffa ett skyttekort med hjälp av klubbens examinator. (utbildning av fler examinatorer är på G.)
3. Betala tävlingslicens.
Dessa 3 saker kostar nån timme av ditt liv och några hundralappar totalt.
Jag kommer ta fram ett dokument baserat på din fina guide som vi kan ge till nya skyttar.
Avalonblower skrev:tröskeln blir för hög

Om du tycker detta är för höga trösklar, så måste det vara jättetufft att ta sig framåt i vardagen. Beklagar.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Skyddsjägarn (23 sep 2018, 12:10), börne (23 sep 2018, 12:21), dano_swe (23 sep 2018, 13:47)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Avalonblower 23 sep 2018, 13:20

Nu finns det inte klubbar överallt med Field Target i sina program, än färre med examinatorer.

Om du nu inte anser att trösklarna är höga och din åsikt delas av allmänheten så finns det ju inga problem.

Skjut på o var glada.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav dano_swe 23 sep 2018, 13:47

Kapten Kamin skrev:
Avalonblower skrev:Kvalificerar man sig idag till tävling med skyttekort, klubbmedlemskap, tävlingslicens

Tack för en bra guide hur det går till.
1. Bli medlem i närmaste klubb
2. Skaffa ett skyttekort med hjälp av klubbens examinator. (utbildning av fler examinatorer är på G.)
3. Betala tävlingslicens.
Dessa 3 saker kostar nån timme av ditt liv och några hundralappar totalt.
Jag kommer ta fram ett dokument baserat på din fina guide som vi kan ge till nya skyttar.
Avalonblower skrev:tröskeln blir för hög

Om du tycker detta är för höga trösklar, så måste det vara jättetufft att ta sig framåt i vardagen. Beklagar.


:thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Kapten Kamin 23 sep 2018, 13:54

Avalonblower skrev:Nu finns det inte klubbar överallt med Field Target i sina program, än färre med examinatorer.

Om du nu inte anser att trösklarna är höga och din åsikt delas av allmänheten så finns det ju inga problem.

Skjut på o var glada.

Det finns ju 2 sätt att attackera problemet med få deltagare.
Man kan stå i kulisserna och gnälla, eller så kan man ta tag i det och jobba för att ändra situationen.
Vilket sätt man väljer kan man bara avgöra själv, men valet man gör, avgör hur mycket respekt man får för sina åsikter.
Vad du har gjort för val vet vi alla.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
dano_swe (23 sep 2018, 13:55), Nitro (23 sep 2018, 15:34), börne (23 sep 2018, 15:47)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav dano_swe 23 sep 2018, 14:01

Avalonblower skrev: Visst är det så - fokuset på exempelvis forumet här ligger hårt mot Field Target och tunga satsningar på just detta.


Tråkigt att du envisas med att sprida osanningar. Jag backtrackade ju till och med och kikade vad trådarna handlade om just för att motbevisa dig förra gången detta kom upp. Du kanske missade det?

Något som däremot är sant är att det är FT-intensivt på forumet veckorna innan och efter tävlingar.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Leopold 23 sep 2018, 17:29

Tråden kommer att rensas nu, försöker som vanligt att eftersträva att trådens kärnfråga fokuseras. Betyder att även berättigade synpunkter på urspårningen kan komma att falla offer för sopkvasten.

Tråden låses under tiden, förhoppningen är att kunna återöppna den i gott skick som inbjuder till fortsatt konstruktiv diskussion.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (23 sep 2018, 17:31), dano_swe (23 sep 2018, 17:32)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav Leopold 23 sep 2018, 17:51

Tråden återöppnad.

Jag valde att göra en "light-rensning", dvs behöll en del synpunkter som jag tycker har bemötts på ett pedagogiskt sätt och att det blir konstruktiv effekt på så vis.

*MEN*: uggla inte vidare på detta sidospår utan fokusera på trådens kärnfråga som är
- hur ska vi sprida intresset, fånga ännu fler att delta i skytteverksamheten och bidra aktivt?

Vi gör inte detta genom att överdriva de extremt låga inträdesbarriärerna till tävlingsdeltagande... samtidigt ska vi inte glömma den lekfulla kravlösa sidan av luftvapenskyttet det attraherar många. Plinking kallar man det för, jättekul det också och enkelt att träna under enkla förhållanden.

Men glöm aldrig bort att "någon" måste arrangera en FT-bana för att det ska vara möjligt att träna den biten på allvar, Inte bara att ställa ut några plinkingmål/tavlor.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
dano_swe (23 sep 2018, 17:54), Skyddsjägarn (23 sep 2018, 18:01), börne (23 sep 2018, 18:02)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav gubbe 23 sep 2018, 19:19

Leopold skrev:- hur ska vi sprida intresset, fånga ännu fler att delta i skytteverksamheten och bidra aktivt?


Lite luttrad efter att ha varit med några år nu och hört den här diskussionen flera gånger tidigare, så är jag inte lika hoppfull som jag var för några år sen.
Mörrum drog igång och flera nya skyttar dök upp. Skaffade sig fina bössor, visserligen många gånger i fullfart men ändå, skjutglädjen lyste på tävlingarna både i Mörrum, Laxå och Onsala.
Licenskravet (på geväret) fanns givetvis och det upplevdes inte som något bekymmer.
Men, skyttarna försvann, en efter en, och kvar blev dom hårt arbetande entusiasterna som kämpar för att FT cirkusen ska finnas kvar.

Vad är problemet då?
Vet inte. Folk har så oändligt mycket att göra så dom har helt enkelt inte tid att träna, tävla, hjälpa till med banbygge.
Småbarn,FB, andra hobbies, oförstående partner, finns flera saker.
Sen kan det vara så enkelt att andra kanske inte tycker det är så roligt, som vi tycker, att springa omkring i skogen och skjuta luftgevär. :shock:
Enda lösningen som jag ser det är att vi som håller på, tar en kompis i handen och drar honom/henne till banan.
Låter dom prova på och sen kan vi bara hoppas.

Ett problem till kan vara att dom som bygger banor oftast tillhör 16 j gänget. Då blir det banor för dom som tränar hårdast och har bäst utrustning.
Dom avstånden kan nog skrämma bort en del.
Vet att det diskuterades redan för flera år sen med typ tre mål per bana där ett gäng skjuter på dom två närmaste och fullfart/16J på dom bortre.
Men vem orkar bygga...
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Skyddsjägarn (23 sep 2018, 19:41), börne (23 sep 2018, 19:49)

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav dano_swe 23 sep 2018, 19:25

Tack för ett väldigt vettigt inlägg efter allt stök.

Jag har försökt med polare, men det är svårt. Tror det avskräcker lite när de märker hur hängiven man är. Skyttejacka, kudde och matar skott efter skott på maxavstånd allt medans man kommenterar vindhelvetet. :-)
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Upplysning om Fieldtarget

Inläggav gubbe 23 sep 2018, 19:45

dano_swe skrev: medans man kommenterar vindhelvetet.


Vi kanske inte skulle tala om det där med vinden. :lol:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Nästa

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer