Skyttekort FT

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skyttekort FT

Inläggav Nitro 21 nov 2018, 18:08

Avalonblower skrev:Numera så tenderar människor att ringa polisen för väldigt små bagateller och i synnerhet när skjutvapen är inblandade.

Ja det skiljer sig enormt från område till område.
Överlag är det garanterat mer känsligt i ett villakvarter än ute på landet.
Sen beror det såklart på vilka grannar man har och säkert också en stor del på vilken kontakt man har med dem.

Även om man har rätten på sin sida så vill man kanske inte hamna i bråk med diverse grannar.
Det är just därför det är så viktigt att kunna skjuta på ett säkert sätt samt att begränsa ljudet om det stör grannarna.

Själv bor jag på landet och skjuter inte alltid avskilt på baksidan där ingen ser. Då jag har egen FT bana med en del mål i närheten av landsvägen på framsidan så händer det såklart att jag med andra även skjuter där och såklart har en säker skjutriktning.

Där passerar en del bilar och cyklister förbi som ofta tittar nyfiket vad jag håller på med, men än så länge har det aldrig varit någon som varit negativ eller att polisen kommit på besök.

Tror mycket på att i de flesta fall är det inga problem om man har bra kontakt med sina grannar och att man kan utöva det säkert.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Skyttekort FT

Inläggav Skyddsjägarn 21 nov 2018, 19:19

Har själv grannar som blev intresserade av plinkandet dom hört och nu fått prova på själva, visserligen bara 22 m så sitter man i ett garage så är hörbarheten bara 0,5. Men nyfikenheten finns till min fördel må jag säga.
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2018, 21:33

Finns det någon som kan hävda att ett gammalt Husqvarna salongsgevär är lämpligt för målskytte? Eller någonting alls, typ. Om man skall vara surgubbe. Vilket av någon anledningblicensgivarna slutat att bete sig som mot salongsgevär. Tidigare skulle de typ "utrotningsskrotas", då de var dåliga vapen för något som helst användningsområde.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav XY1 21 nov 2018, 22:02

Kal .22 enpetare...!
För att följa länken så måste du registera dig.

Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: Skyttekort FT

Inläggav Nitro 21 nov 2018, 22:08

Inom krut pistolskyttet finns det krav på din prestation för att behålla din licens.

Medans om man vill hålla på med målskytte med ett gammalt salongsgevär finns det inga krav på prestationer.

Eller inom luftvapen så finns det ju bättre och sämre gevär om man vill nå goda resultat.
Du kan skjuta som en kratta eller ha ett extremt dåligt gevär på licens för målskytte och får ändå behålla din licens.

Men jag tror inte att det är så många som söker licens på en kass bössa. Jag har själv varit på gång att söka licens på ett par bössor som tyvärr inte motsvarat mina förväntningar och har därmed avstått.

Undantagen är ju när Leopold sökte licens på sin Jula kines bössa. Vi var många som skakade på huvet och tänkte att han måste slått i huvet hårt nånstans. :o

Men Leopold såg potential i denna bössa som grundmaterial och byggde om bössan mer eller mindre helt och hållet.
Slutresultatet blev bra, men det var ju också efter X antal timmars jobb. :thumbupp:

Tror han såg det som en utmaning :thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 21 nov 2018, 22:23

Nitro skrev:Vi var många som skakade på huvet och tänkte att han måste slått i huvet hårt nånstans. :o

Mer än en gång..... riktigt hårt :-)

Men shit vilket projekt & bra blev det :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Leopold 21 nov 2018, 23:02

Ja det var ett enormt kul och lärorikt projekt den där SAG AR 1000! Nackdelen med det hela är att jag har blivit extremt kräsen vad gäller att hitta en ny fjäderbössa som utgångspunkt för en ny fjäderrigg... jag vet vad som krävs på insidan för att få vad jag vill ha och det går inte att köpa sig till. Det är custom finlir hela vägen.

Men "gamla bettan" är still going strong så att säga, inte varit med många tävlingar detta året men det beror delvis på tävlingsuppläggen och dels att jag måste prioritera att träna/tävla med den bössa jag kör med i VM-sammanhang. Snart dyker vi upp igen på en tävling nära dig :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skyttekort FT

Inläggav Avalonblower 22 nov 2018, 05:54

Det finns ju många som har licenser på skitvapen som Excellent, Webley & Scott Tracker, gamla Eclipse, till o med BSA Meteorer etc...

De är iofs oftast gamla licenser då förmodligen ingen skulle komma på idén att söka för dessa nuförtiden.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skyttekort FT

Inläggav dreg 22 nov 2018, 07:49

Luftpangarn skrev:Finns det någon som kan hävda att ett gammalt Husqvarna salongsgevär är lämpligt för målskytte? Eller någonting alls, typ. Om man skall vara surgubbe. Vilket av någon anledningblicensgivarna slutat att bete sig som mot salongsgevär. Tidigare skulle de typ "utrotningsskrotas", då de var dåliga vapen för något som helst användningsområde.



Om du är intresserad av att diskutera krutrelaterade licensfrågor är det bättre att du startar en ny tråd om det i rätt forumdel.
Det blir väldigt OT i den här tråden.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 22 nov 2018, 08:26

dreg skrev:
Luftpangarn skrev:Finns det någon som kan hävda att ett gammalt Husqvarna salongsgevär är lämpligt för målskytte? Eller någonting alls, typ. Om man skall vara surgubbe. Vilket av någon anledningblicensgivarna slutat att bete sig som mot salongsgevär. Tidigare skulle de typ "utrotningsskrotas", då de var dåliga vapen för något som helst användningsområde.



Om du är intresserad av att diskutera krutrelaterade licensfrågor är det bättre att du startar en ny tråd om det i rätt forumdel.
Det blir väldigt OT i den här tråden.
mvh


Kanhända att folk inte vill att jag tar upp mitt resonemang här. Poängen var dock inte hur man får krutlicenser, utan det ologiska med att den som har en krutgevärslicens, kan få licens på ett salongsgevär buslätt, utan vettig (trovärdig) motivering, geväret typ räknas nästan inte, men kan inte få licens på ett +10J luftgevär. Vilket försvårar att starta en luftskytteförening någonstans ute i landet, som så småningom kan använda tex / främst 16J - vilket nog faktiskt krävs på 50m, vad jag förstått här i forumet. Eller iaf är 16J tävlingsstandard, om någon lockas till det, i denna tänkta nystartade luftskytteförening, eller nystartade luftskyttesektion i en krutskytteförening.

Jag tycker mitt resonemang ansluter mycket nåra trådskaparens ursprungliga fråga.

Om det känns OT, kan jag sluta skriva. (Inte aggressivt menat av mig.)
Senast redigerad av Luftpangarn 22 nov 2018, 08:31, redigerad totalt 2 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 22 nov 2018, 08:49

Startar du upp en luftvapenskytteförening så finns ju möjligheten att söka licens då det skjuts med luftvapen & intyg kan skrivas ut. Visst man måste vänta dom där 6 månaderna osv som alla andra men det går alldeles utmärkt att skjuta licensfritt utomhus! Vissa vill inte ens söka licens & skjuter t.e.x FT. Finns en klass för licensfritt.

Håller med dreg, blanda inte in krutvapen, spelar ingen roll hur många krutbössor du har, du kommer inte få en licens bara så där på en luftbössa utom möjligtvis i dina spekulationer & fantasivärld.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Henno3 22 nov 2018, 08:51

Avalonblower skrev:Det finns ju många som har licenser på skitvapen som Excellent, Webley & Scott Tracker, gamla Eclipse, till o med BSA Meteorer etc...

De är iofs oftast gamla licenser då förmodligen ingen skulle komma på idén att söka för dessa
nuförtiden.


Nu tror jag inte Avalonblower anser att ett FWB Sport är ett skitvapen, men jag hade mer än gärna haft ivarjefall två licenser på äldre fjädergevär. Tänk att låta ett FWB Sport samt den TX200 SR jag har ligga på den effektnivå dom är tänka att ligga på. Man hade nog setts som en tomte, om man traskat omkring i fjäderklassen på 16j eller fullfart med en FWB Sport, men hur i hela världen skall man idag annars kunna få licens på en äldre fjäderbössa?


Nästa tanke jag har. Varför skulle inte ett tyngre luftgevär, ex TX200 eller en FX Typhoon som estetiskt efterliknar ett jaktgevär kunna användas på licens som billig mängdträning inför jakt? Då torde ansökan ligga på målskytte och inte jakt. Nu förstår jag att en invändning skulle kunna vara att den då lika väl skulle kunna ligga på < 10j, men ett argument torde vara att avståndsbedömningen på ett PCP i fullfart till stor del skulle kunna efterlikna ett kulgevär i lägre klass. Tänker jag helt fel? Längesedan jag sökte licens på krutvapen men vad ligger kostnaden att prova??

.....Ursäkta, ser nu att detta är rejält OT!!
Senast redigerad av Henno3 22 nov 2018, 09:09, redigerad totalt 2 gånger.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 22 nov 2018, 09:29

Börne "Startar du upp en luftvapenskytteförening så finns ju möjligheten att söka licens då det skjuts med luftvapen & intyg kan skrivas ut."

Fast jag trodde att någon i föreningen måste skjuta licensbelagt luftvapen, för att intyg skall kunna skrivas ut?

Annars är föregående resonemang förståss helt irrelevant. Då är det förståss inget problem att nystarta luftskytteföreningar i någon landsända där inget är etablerat. Och resonemanget handlar inte om nuvarande praxis. Utan att någon med krutlicens (alltså inte jag), med rätt argumentation, kanske kan ändra praxis. Sådant har faktiskt hänt förr, i alla möjliga sammanhang. Och jag är den optimistiska typen, som ibland lyckas ändra svåra grejer. Bla lyckades jag få polisstyrelsen (politiker) att ge Stockholmspolisen en åthutning, så att de ändrade ett tillståndsbeslut till min fördel. (Sen kom polisbefälen i galauniform till mitt arrangemang. Något slags pudel. Rätt komiskt när de klev ur polisbussen. Visste knappt hur deras galauniformer såg ut dessförinnan.)

Jag tycker det diskuteras en massa saker här i tråden, som inte alls kopplar till TS ingång. Vilket jag anser att jag gör. Men tydligen blir ni irriterade.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Blackpowder 22 nov 2018, 10:11

Vi lade till en rad i "vår verksamhet"

Sen går det att ge föreningsintyg för den som vill söka licens för FT

Det finns inget krav på skyttekort för föreningsintyg.
Skytten i fråga kanske bara skjuter klubbegna tävlingar/träningar då krävs inget skyttekort.


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Blackpowder 22 nov 2018, 13:23, redigerad totalt 1 gång.
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Blackpowder för detta inlägg
Nitro (22 nov 2018, 11:45), börne (22 nov 2018, 12:07)

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 22 nov 2018, 12:10

Luftpangarn skrev:Börne "Startar du upp en luftvapenskytteförening så finns ju möjligheten att söka licens då det skjuts med luftvapen & intyg kan skrivas ut."

Fast jag trodde att någon i föreningen måste skjuta licensbelagt luftvapen, för att intyg skall kunna skrivas ut?

Det är ju upp till föreningen att välja vad dom ska skjuta, startar du då en LV förening är det ju jäkligt lustigt om man inte väljer att bedriva målskytte med just LV :roll:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 22 nov 2018, 14:28

OK Börne, det låter bra!

I sådant fall ökar ju möjligheterna för intresse att starta en FT förening norr om Dalälven betydligt. :-) Vilket väl diskuterats i annan tråd, men som även kopplar till TS inledning. Problemet att hitta klubb.

Man kör föreningen dryga halvåret, och sedan kan de som är intresserade söka licens för tex 16J. (Vilket inte alla är. Tex vet inte jag om ens jag är intresserad. Idag fick jag PCP pumpen, och sedan skall bössan skruvas från 7,5 till 10J. Mycket möjligt att jag tycker det räcker för mig i 4,5mm. Kanske regulator är viktigare än effekthöjning.)
Senast redigerad av Luftpangarn 22 nov 2018, 14:31, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Marsi 22 nov 2018, 14:32

Beror ju lite på hur blåsigt man har det och på vilka avstånd man vill skjuta. Ut till 40 plus kanske liite till går det hyfsat i någorlunda vind.
Ut till 50 känns det bra hopplöst ibland. Då blir man bra sugen på att skruva ut strypningen lite för att testa.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 22 nov 2018, 14:44

Luftpangarn skrev:och sedan kan de som är intresserade söka licens för tex 16J.

Om man får ett föreningsintyg, vilket styrelsen beslutar om, aktivt deltagande under 6 månader & så ska man ju såklart kunna bete sig & inte vara en totalt galen psykopat. Det är alltså ingen garanti att styrelsen bekräftar ett behov av skjutvapen. Men det är väl sällan folk är så puckade så dom blir nekade även om jag hört talas om exempel på att vissa nekats!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 22 nov 2018, 15:09

Om man startar en förening, vill man väl inte ha med galningar som riskerar sabba föreningens rykte?!? Provmedlemskap eller uteslutning är väl rimliga metoder att hålla uppenbart olämpliga personer utanför. Jag utgår ifrån att det är så skytteföreningar beter sig?

Vill minnas att en skytteförening nära mig - som dock bara skjuter krut - tom kräver utdrag ur straffregistret för medlemsskap. Men de var mycket välkomnande beträffande att komma och pröva på. Väldigt vänliga, faktiskt. Fast nu har jag ju bestämmt mig för att det är luftskytte jag vill ägna mig åt. (Så jag kan skjuta på tomten, bla.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav dreg 22 nov 2018, 15:11

börne skrev:
Luftpangarn skrev:och sedan kan de som är intresserade söka licens för tex 16J.

Om man får ett föreningsintyg, vilket styrelsen beslutar om, aktivt deltagande under 6 månader & så ska man ju såklart kunna bete sig & inte vara en totalt galen psykopat. Det är alltså ingen garanti att styrelsen bekräftar ett behov av skjutvapen. Men det är väl sällan folk är så puckade så dom blir nekade även om jag hört talas om exempel på att vissa nekats!


Precis.
Det görs en slagning i brottsregistret också. Även en begäran av information från säpo kan förekomma.
Man behöver inte ha nåt i belastningsregistret för att förekomma i säpos register.
Ett föreningsintyg i sig är alltså ingen garanti för ett licensutfärdande, föreningsintyget påvisar bara behovet.
Finns en bra tråd här om hur man går tillväga för att dra igång en skytteförening.
http://ww.w.luftvapen.info/viewtopic.ph ... 1&start=25
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Följande användare vill tacka dreg för detta inlägg
Luftpangarn (22 nov 2018, 15:15)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 22 nov 2018, 15:19

Supertack för tipset dreg! Det är nämligen superläge att starta förening på min ö! :Thumbupp: Och ingen lär bry sig i början, om vi skjuter max 40m med 10J. Tvärtom kommer folk gilla om de kan ta med sig sina egna licensfria bössor.
Senast redigerad av Luftpangarn 22 nov 2018, 15:22, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 22 nov 2018, 16:52

Kort angående Luftpangarns enpetare salongare så ska ju dessa egentligen skrotas bort, man kan inte längre få licens för dessa som ju var licensfria vapen en gång i tiden.

Så den hör inte hemma här i tråden som mer gått över i hur man kan skaffa licens på luftvapen.
Är man driftig och har en vettig bana man får använda för markägare eller dylikt kan man själv som sagt starta en skytteförening för luftvapenskytte.
Klart man måste var en förening dock, så man bör ju få ihop lite folk för att täcka vad som krävs för det.

Jag har själv boendes 10 mil norr o Stockholm frågat myckt förr i tiden kring detta, jag menar alla stora städer här förutom Stockholm, Uppsala, Västerås, Eskilstuna, Gävle...

Intresset har alltid varit mycket lågt för en förening, folk från stadsområden tycks inte intressera sig en skyttehobby, kanske är det inbygt då allt som har med ljud att göra skyttebanor och motortävlingar alltid motats långt bort och därför utgår det öht att tänka på för dem.

I Huddingetrakten fanns dock en skytteklubb tidigare iaf, så de på sydsidan hade väl en klubb där, som sagt jag vet inte om de är aktiva längre.

Jag försökte med Falun som fanns förr, det är 15 mil ungefär, men ansågs var för långt bort för att bli godkänd här, på andra hål har jag hört godkännande av licenser för betydande längre avstånd, tyvärr finns inga exakta regler varpå distrikten helt enkelt kör sitt race och oftast är det som svårast i just de här trakterna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 22 nov 2018, 17:03

Luftpangarn skrev:Om man startar en förening, vill man väl inte ha med galningar som riskerar sabba föreningens rykte?!? Provmedlemskap eller uteslutning är väl rimliga metoder att hålla uppenbart olämpliga personer utanför. Jag utgår ifrån att det är så skytteföreningar beter sig?

När nya kommer & vill bli medlem vet man ju inte vem personen är, därför dessa 6 månader för ett eventuellt föreningsintyg, det finns rövhål i alla föreningar så som överallt annars, missköter man sig kan det bli tal om uteslutning, detta är väl saker som man skriver in i stadgarna, är inte kunnig på det området!

Att starta en förening... För att följa länken så måste du registera dig.



Det är ju inte bara att säga att nu har vi en skytteklubb... Tjohoo! Är en hel del jobb med det administrativa vilket man har lärt sig nu sedan man började i MSG! Samt det stora för just en skytteförening är ju att en skjutbana ska besiktigas, det finns en massa regler för hur en sådan ser ut, kostar en del så att säga!

Hur dom löst detta uppe i Piteå vet jag inte, eller dom har bara en skytteförening, men deras "skjutbana" är antagligen ingen skjutbana då dom skjuter på privat mark! För ska man följa reglerna för en skjutbana är det en hel del som ska till!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (22 nov 2018, 17:25)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 22 nov 2018, 17:20

Piteå är ju undantag lite de är under jaktförbundet, men de har ju en skyttebana som bör vara godkänd vad jag vet.

Den hemma på Johannas familjs marker kanske mer bedrivs som du säger, privat mark och förening på nåt sätt.

Det är säkert Ulf som ligger bakom en hel del annars.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 22 nov 2018, 17:36

Silwer skrev:Piteå är ju undantag lite de är under jaktförbundet, men de har ju en skyttebana som bör vara godkänd vad jag vet.

Den hemma på Johannas familjs marker kanske mer bedrivs som du säger, privat mark och förening på nåt sätt.

Det är säkert Ulf som ligger bakom en hel del annars.

Bara tänkte att det är ju det enklaste sättet att göra som dom, för ska man börja bygga riktig skjutbana så krävs det stora resurser, knappast nåt man hostar upp själv om man inte har det jävligt gott ställt!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mickebandsåg och 10 gäster

  • Sponsorer