Skyttekort FT

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skyttekort FT

Inläggav Asik69 19 nov 2018, 21:20

Hejsan

Är nybliven ägare av en FX impact X .22 och vill ta steget in i FT. Tänker att jag vill köra med högre utgångshast så licens är ett måste. Jag varit kontakt med min klubb och dom har inte FT i klubben och utifrån det så vill dom att jag skall skaffa ett skyttekort för att jag skall kunna skaffa min licens. Min fråga är om det finns någon FT skyttekorts kurs inom det närmaste. Har varit i kontakt med Håkan Sterner som håller kurs i FT och han brukar hålla kurs någon gång på våren. Nån som vet någon tidigare ....
//LM

För att följa länken så måste du registera dig.

Asik69
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 nov 2018, 15:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: Skivarp
Luftvapen favorit: FX Impact X

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 19 nov 2018, 21:40

Ska du skjuta FT med en bössa som saknar främre stock?

Är det bekvämt verkligen, du har ingen användning av benstöd eller så i FT.

Iofs är det väl en kolfibertank på de där?

Vapnet imo är typiskt för bench rest, men smaken är ju alltid olika.
16J är ju det som de kör och .177, .22 blir för krökt i kulbanan, men de där kan du ju byta pipa på lätt va?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 19 nov 2018, 21:41

Det är väl just Leopold/Håkan som är examinator i den södra delen av landet!

Här har du en lista. Det är i Mörrum Håkan brukar hålla kursen. Sen är det Halmstad, Onsala & Forshaga att välja på!

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 19 nov 2018, 21:44

Silwer skrev:16J är ju det som de kör och .177

45J klassen finns & där är det ju inga problem med .22

Sen är det så klart ingen optimal FT bössa men nu ska vi inte hänga upp oss på det, man kan garanterat ha kul med en Impact på en FT bana om man vill!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 19 nov 2018, 21:51

Jo men du som jag vet att i längden har FT i Sverige blivit 10J eller 16J, men NEJ jag menar inte att det är fel med 45J om nu ni vill utsätta era fallmål för det.

Men jag ville mena att han kan byta pipa på den där till .177 och sen gå från det i stället, inget jag bestämmer alls.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav Henno3 19 nov 2018, 22:18

Asik69 skrev:Hejsan

Jag varit kontakt med min klubb och dom har inte FT i klubben och utifrån det så vill dom att jag skall skaffa ett skyttekort för att jag skall kunna skaffa min licens.


Fungerar det?? Krävs det inte att klubben/föreningen skjuter FT för att de skall kunna ge intyg för licens? Räcker det med skyttekort (FT) och intyg?
Hade också önskat att man skulle kunna gå denna vägen, då jag av olika anledningar, bla avståndsmässigt har svårt att frekvent åka till FT-föreningar för att skjuta.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Skyttekort FT

Inläggav Sweron 19 nov 2018, 22:31

Jag är medlem i Björnstorps skytteklubb som har både krut- och luftskytte. Dock (så vitt jag vet) inget dedikerat FT skytte. När jag ansökte, och fick, licens för bössan räckte det med ett intyg om 6 månaders medlemskap/aktivt skytte i klubben. Utan snack om FT, endast ”målskytte”. Och något skyttekort hade jag inte skaffat vid det laget, det ordnade jag efter vapenlicensen.
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 19 nov 2018, 22:31

Jo det stämmer föreningen man är medlem i måste bedriva den typen av skytte aktivt för att var giltigt att skriva intyg.

Intyget krävs för att få målskyttelicens, idag är det nog bar FT och BR som kan ge det i Sverige.

Och man måste var en sk aktiv medlem, så avstånd och liknade påverkar mycket.

Jag hade samam problem där jag bor inga FT klubbar öht i närheten ger ju att man kan glömma licens.

Kortet det talas om är för att få delata i tävlingar under tävlingsskytteförbundet, vilket gäller i nästan alal tävlingsfall i Sverige idag.
Vad jag förstår är det en genomgång med anvisad lärare mestadels hur man ska bete sig säkert med vapnet och vad som gäller, men det måste göras för att få kortet.
Senast redigerad av Silwer 19 nov 2018, 22:34, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 19 nov 2018, 22:39

Man anger bara Målskytte som skytteform i föreningsintyget & licensansökan!

Vet inte om det är ett krav, men det tas upp i ansökan där man kan kryssa i ja eller nej & vilket/vilka skyttekort man har!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 19 nov 2018, 22:40

Sweron skrev:Jag är medlem i Björnstorps skytteklubb som har både krut- och luftskytte. Dock (så vitt jag vet) inget dedikerat FT skytte. När jag ansökte, och fick, licens för bössan räckte det med ett intyg om 6 månaders medlemskap/aktivt skytte i klubben. Utan snack om FT, endast ”målskytte”. Och något skyttekort hade jag inte skaffat vid det laget, det ordnade jag efter vapenlicensen.


Dock fick du väl licens för att delta som sagt?
men du valde träning enbart då?

Annars tillkommer som sagt kortet det talas om.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 19 nov 2018, 22:42

börne skrev:Man anger bara Målskytte som skytteform i föreningsintyget & licensansökan!

Vet inte om det är ett krav, men det tas upp i ansökan där man kan kryssa i ja eller nej & vilket/vilka skyttekort man har!


För att få en licens godkänd vet du med att det kräver aktivt medlemskap i 6 månades sen skrivs isf ett intyg ut från klubben du skickar med när du söker licens.

DEt här kortet är ju som sagt bara för att få tävla under sportskytteförbundet, jag är rätt säker på att du har ett sånt kort med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav Henno3 19 nov 2018, 22:42

...hmm, lite olika bud här, och det kanske inte är solklart trots allt?!
Nu har jag skjutit 10 meter några år, så mer än 6 månader har jag varit medlem. 10 meter torde väl ändå betecknas som målskytte, och skulle jag vilja skjuta "målskytte" på längre avstånd som tex Silhouetteskytte, BR eller FT så kan ju inte steget vara så långt, men det kanske måste beskrivas som syfte med klubben i stadgarna kanske?!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 19 nov 2018, 22:44

nej räcker ej, skyttet i klubben måste bedrivas just med licensvapen i nämnd gren, annars är det ju liksom licensfritt vilket du såklart kan hålla på med också.

skytekortet som nämns är för att tävla under just sportskytteförbundets paraply.

Är säg BR inskrivet i stadgarna att ni håller på med det antar jag att det är ok.
Senast redigerad av Silwer 19 nov 2018, 22:47, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 19 nov 2018, 22:53

Silwer skrev:
börne skrev:Man anger bara Målskytte som skytteform i föreningsintyget & licensansökan!

Vet inte om det är ett krav, men det tas upp i ansökan där man kan kryssa i ja eller nej & vilket/vilka skyttekort man har!


För att få en licens godkänd vet du med att det kräver aktivt medlemskap i 6 månades sen skrivs isf ett intyg ut från klubben du skickar med när du söker licens.

DEt här kortet är ju som sagt bara för att få tävla under sportskytteförbundet, jag är rätt säker på att du har ett sånt kort med.

Aktivt medlemskap har inte diskuterats, & jo man behöver ett skyttekort för att tävla, ingen har sagt nåt annat!

Det jag svarar på är Henno3's inlägg där han frågar om klubben inte måste skjuta FT, egentligen är det kanske så jag vet faktiskt inte men man anger inte FT någonstans i föreningsintyg eller licensansökan, bara målskytte, att skjuta från bänk på en tavla kan väl räknas som målskytte! Är det en ren 10 meters klubb där man stansar tavlor inomhus är det såklart rätt svårt att hävda att man har behov av sin licens!
Senast redigerad av börne 19 nov 2018, 23:10, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 19 nov 2018, 22:55

sant men om inte klubben har nåt licensluftvapenskytte i bruk är det väl falsk angivelse?

kanske kan det gå igenom kanske inte, men det är EJ korrekt iaf, tro mig.

Intyget ska ju förllja med när du söker licensen, vill nån skriva på den falskt?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav Henno3 19 nov 2018, 23:09

Silwer skrev:sant men om inte klubben har nåt licensluftvapenskytte i bruk är det väl falsk angivelse?

kanske kan det gå igenom kanske inte, men det är EJ korrekt iaf, tro mig.

Intyget ska ju förllja med när du söker licensen, vill nån skriva på den falskt?


Om vi bortser från skyttekortet (förstår dess funktion och syfte) så undrar jag vad intyget isåfall intygar från föreningens sida, om det nu bara står ett godkännande för målskytte? Då borde jag med mitt intresse för målskytte, även på energier > 10 joule kunna få licens eller? Så länge föreningen inte menar att jag är en dåre som inte kan hantera vapen, så borde dom väl kunna skriva ett intyg så att jag kan skjuta "målskytte" i olika former bäst jag vill?! Det behöver väl idåfall inte betyda falsk angivelse, det är ju på det viset det är. Klubben har inga luftskyttar/luftvapen på licens, men det skjuts bla mauser och K-pist inom klubben. Är jag korkad tycker du Silwer när jag resonerar så?
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 19 nov 2018, 23:24

Jo har du nån an skytteform i Sverige som en klubb skjuter över 10J så antar jag att aktivt deltagande i det måste duga.

Jag menar nu förutom FT eller BR.

Jag håller helt med dig vad som kan krävas, men se så är inte reglerna och det är inte jag som satt upp dem utan jag avskyr den sk "klubbregeln", den tillåter inte vuxet ostraffat folk inneha ett luftgevär över 10J.
DEt finns väldigt få klubbar att ens vända sig till, de flesta i just södra Sverige.

Varför har det blivit så kan man undra, tor polis och myndigheter genom att förbjuda så har man ordnat det hela om det nu är vanligt med luftgevär inblandade i brott?

Vapnen går fortfarande att köpa och ostrypa för de som vill ställa till det.

Att jag vill få en licens på ett vapen innebär att jag ger polisen vapennummer och min info, är inte det bra mycket bättre än det här tramsandet?
Jag menar jag kommer ju få stå för mina misstag om jag nu är en skurk med luftvapen registrerat på mig.

Nu är 90% oregistrerade och sånna som sportskytteförbundet tror att det ger god reklam åt deras åtagande med nåt jävla fjantkort i det läget.

inget fel att belysa hur man ska hantera vapen, men i detta fall har det blivit som om man sen var expert, man skjuter undan alla andra i sin egen värld.

Jag har alltid sagt att all form av liknade sporter måste bygga underifrån inte ovanifrån med VM tävlare, nu är det för sent i vilket fall.

visar man sig oaktsam med sitt luftgevär så kan man bli straffad, så fan mycket bättre än nu utan ägare eller ett skit.

Det här har dock arbetats fram av en viss klick människor som ville höja luftskytte FT till en högre nivå och jag kan förstå dem.
Men allt är ett fiasko egentligen och de vet de med, det kanske inte direkt drabbar dem.
Så bo på rätt ställe först, och var aktiv som fan i 6nmånader i en tävlingsform över 10J, få sen intyget fixat bara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav axel 20 nov 2018, 02:01

Hur fungerar det med tävlingslicens, är det inte normalt sett ens hemmaklubb som registrerar denna? Om ens skytteklubb inte aktivt sysslar med FT(och därmed inte kan skriva ut något föreningsintyg för luftvapen), kan dom utfärda en tävlingslicens för FT? Räcker det med en tävlingslicens i SvSF, eller måste man ha en ny licens för varje gren man tävlar i?

Går det att tävla utan klubbtillhörighet och lösa tävlinslicensen själv? lite som dom som tävlar under "OS flagg" i OS?
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 20 nov 2018, 07:01

Läs här ang tävlingslicens... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Batistuta 20 nov 2018, 10:04

Henno3 skrev:...hmm, lite olika bud här, och det kanske inte är solklart trots allt?!
Nu har jag skjutit 10 meter några år, så mer än 6 månader har jag varit medlem. 10 meter torde väl ändå betecknas som målskytte, och skulle jag vilja skjuta "målskytte" på längre avstånd som tex Silhouetteskytte, BR eller FT så kan ju inte steget vara så långt, men det kanske måste beskrivas som syfte med klubben i stadgarna kanske?!


Vill du skjuta målskytte FT/BR etc på mer än 10 meter och ha licens för det genom klubben kan inte jag se några hinder. Skytteformerna finns ju i Sverige och varför skulle klubben hindra dig från det. Tänker man lite längre så har ju de flesta klubbarna utvecklats på detta vis.

Det fanns ju inget skytte utomhus eller på längre avstånd när jag och päran kom till Mörrum. Licenserna skrevs ut som målskytte och det var inget problem.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Henno3 (20 nov 2018, 15:58)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Leopold 20 nov 2018, 11:50

Traditionella skytteföreningar med gevär på programmet skjuter krut på 300m, 50m (.22LR), sedan luft under vinterhalvåret inomhus 10m. Förekommer även föreningar utan 300m-bana och kanske även renodlade inomhus 10m-föreningar.

Men så länge föreningen har åtminstone en 50m-bana godkänd för krut så borde det inte vara några bekymmer att ta upp luftskytte typ BR och FT på programmet, så har skett i många föreningar tex Mörrums SG som nämts ovan.

Även en lerduve-förening (Forshaga) finns som exempel på föreningar som tagit upp luftskytte utomhus i sin repertoar av aktiviteter, deras banor uppfyller alla krav som gäller för luftskytte så det ska inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Henno3 (20 nov 2018, 15:57)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Henno3 20 nov 2018, 16:11

Tackar, Leopold och Batistuta! Era resonemang låter rimliga och det är något för mig att jobba vidare på för egen del.

Det märkliga är att man känner sig lite "smutsig" då man vill ha en luftbössa på licens, och inte ha en specifik gren kopplat till den. Förstår ni hur jag menar? För egen del ser jag det som fantastiskt kul att kunna ha en luftbössa att skjuta flera olika former med. En TX 200 är ju barnsligt enkel att få upp kring 16j för FT eller Silhouetteskytte, för att i nästa stund på någon minut få ner < 10j för rent rekreationsskytte på tomten. Tänk så heltäckande att dessutom ha en PCP i grövre kaliber för långhålsskytte när andan faller på. Det är så jag vill ha det för egen del.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Skyttekort FT

Inläggav Nitro 20 nov 2018, 17:46

Henno3 skrev: En TX 200 är ju barnsligt enkel att få upp kring 16j för FT eller Silhouetteskytte, för att i nästa stund på någon minut få ner < 10j för rent rekreationsskytte på tomten..

Det funkar med 16J rekreationsskytte på tomten också om man bara kan anordna det på ett säkert sätt.
Någon form av kulfång som dämpar ljudet är såklart också bra för att inte störa grannar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Skyttekort FT

Inläggav Avalonblower 20 nov 2018, 19:17

Grundprincipen är ju att en vapenlicens ska sökas mot den gren som vapnet avser att användas till.

Vill man ha licens för ett vapen till Field Target så ska alltså den aktuella klubben också bedriva en verksamhet för just den här grenen på ett sådant sätt som tillståndsenheten accepterar för att ha en korrekt förskrivningsrätt på ett licensgrundande aktivitetsintyg.

Att bara skriva in grenen i sin programförklaring duger inte, tävling och träning till tävling måste ske på ett organiserat sätt och med en rimlig frekvens.

När licensen däremot är utfärdad så är det helt acceptabelt att använda vapnet till andra tävlingsgrenar, om man så önskar.

Man kan alltså söka licens på en pistol för fältskytte och sedan använda pistolen till IPSC men de tävlingar som man styrker träningarna med för licensförnyelsen måste vara fältskytte för att godkännas.

Sedan så vet jag att det händer att enskilda handläggare etc har dålig koll eller inte bryr sig om följa reglerna till punkt och pricka.

Vad gäller att skjuta med 16J på exempelvis en radhustomt så bör man betänka att anslagslätet liksom till viss del även flyktlätet från projektilen är ansenligt och inte sällan högre än vapnets avfyrningsljud.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skyttekort FT

Inläggav Nitro 20 nov 2018, 19:33

Silwer skrev:Jo men du som jag vet att i längden har FT i Sverige blivit 10J eller 16J, men NEJ jag menar inte att det är fel med 45J om nu ni vill utsätta era fallmål för det.

Men jag ville mena att han kan byta pipa på den där till .177 och sen gå från det i stället, inget jag bestämmer alls.

Ja absolut är det inte fel att söka på både bössan och en extra pipa .177.
Grabben har licens på en extra .177 pipa till sin FX Royal. Så han kan köra licenseffekt i både .22 och .177 med samma bössa.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Nästa

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer