Klassificera effektbegränsade luftvapen

Här samlas alla omröstningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilket sätt att klassificera effektbegränsade (licensfria) luftvapen föredrar du?

Energi: Maximalt 10 joule anslagsenergi.
96
48%
Kaliber: Maximalt kaliber 4,5 mm.
74
37%
Vill endast se omröstningsresultatet.
28
14%
 
Antal röster : 198

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav mikebike 21 aug 2012, 15:35

Silwer skrev:nr2 är det enda som förbättrar för oss så det är självklart.

Du får gärna förklara på vilket sätt det skulle innebära en förbättring.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 15:45

losdrivare skrev:
grymme skrev:tycker 16joule licensfritt i alla kalibrar skulle vara det optimala för hobby skytten :thumbupp:


Det håller jag verkligen med om. Synd bara att det inte verkar finnas med på lagstiftarnas agenda. :cry:


Det är väl möjligtvis en framtida EU-standardisering som eventuellt får till något sånt. Men från sveriges sida sett så verkar det som sagt inte finnas på kartan öht. Se exempelvis avsnitt 3.6.3 i Ds 2010:6 (sidan 59).

Silwer skrev:
grymme skrev:röstar inte denna gång ! tycker 16joule licensfritt i alla kalibrar skulle vara det optimala för hobby skytten :thumbupp:

jo jag håller med, men valet fanns inte.

Och anledningen till det är som sagt att det inte ens är på kartan för tillfället.

mikebike skrev:
Silwer skrev:nr2 är det enda som förbättrar för oss så det är självklart.

Du får gärna förklara på vilket sätt det skulle innebära en förbättring.

Har du läst tråden? Förstår du inte att det finns vissa positiva aspekter med detta, även om det givetvis också finns vissa nackdelar?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav mikebike 21 aug 2012, 15:55

Etienne skrev:
losdrivare skrev:
grymme skrev:tycker 16joule licensfritt i alla kalibrar skulle vara det optimala för hobby skytten

Det håller jag verkligen med om. Synd bara att det inte verkar finnas med på lagstiftarnas agenda.

Det är väl möjligtvis en framtida EU-standardisering som eventuellt får till något sånt.

Hur troligt är det att en EU-standardisering skulle välja en energinivå som bara används i ett medlemsland?
Det är betydligt troligare att man väljer den lägsta som förekommer; 7,5 Joule.


Etienne skrev:Förstår du inte att det finns vissa positiva aspekter med detta, även om det givetvis också finns vissa nackdelar?

Nej, det gör jag inte, då hade jag inte frågat.

Värt att tillägga:
Idag är väntetiden på licens 8 veckor i Stockholm och 8 månader i Västra Götaland. Väntetiden lär öka om fler söker licens.
Det är dessutom mycket svårare att få licens på luftgevär numera, i praktiken svårare än på krutvapen.
Idag är licenser på enhandsvapen tidsbegränsade till 5 år, sedan måste man söka om dem med nya föreningsintyg. Det är bara en tidsfråga innan detta sprider sig till andra skjutvapenlicenser....

Och finns det över huvud taget någon möjlighet att få licens på en luftpistol i kaliber .22?
Senast redigerad av mikebike 21 aug 2012, 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Silwer 21 aug 2012, 15:59

mikebike skrev:
Silwer skrev:nr2 är det enda som förbättrar för oss så det är självklart.

Du får gärna förklara på vilket sätt det skulle innebära en förbättring.

licensystemet är på nåt sätt trasigt ändå och begränsar för bla mig allt(ingen godkänd klubb finns), om jag fick ha .177 fritt som vuxen ostraffad så gjorde det enorm skillnad helt enkelt.

Det är annat när man sitter med licensmyndigheten och skakar hand eller nåt då gillar man inte sånt här det fattar jag.

Negativt är ju förstår jag att fjädervapen särskilt drabbas då de alltid i princip köps i .22 eller nåt och ostryps direkt utan att bry sig i licensen, sånna har massor av folk här som är lagliga med sina PCP vapen annars tex. de kommer ju inte ens kunnas köpas utan licens vid ändring.

Annars ser jag inget negatit alls, ev bigbore osv ska var på licens oavsett det är bara löjligt med 10J .50 vapen och dyligt, det är ingen som tror att ägaren tänker ha den så iaf.

Så frågan till MIG, så är svaret ja g tar .177 fritt helt enkelt, så kan jag äntligfen spänan av med en del saker då jag aldrig kan få licens iaf pga ett orättvist system i landet.

Laga luicensystemet annars, det är det enda valet, annars så ser jag inte varför du vill ha kvar 10J p åalla vapen i stället då det i princip ändå innebär .177?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 16:01

Frankrike har 10 J också.
Malta kräver licens på rubbet.

Men, det finns många fall där EU-standardisering inte gått efter snävaste gränsen. Färgämnen i livsmedel är ju ett utmärkt exempel på det.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav mikebike 21 aug 2012, 16:07

Silwer skrev:
mikebike skrev:
Silwer skrev:nr2 är det enda som förbättrar för oss så det är självklart.

Du får gärna förklara på vilket sätt det skulle innebära en förbättring.

licensystemet är på nåt sätt trasigt ändå och begränsar för bla mig allt(ingen godkänd klubb finns), om jag fick ha .177 fritt som vuxen ostraffad så gjorde det enorm skillnad helt enkelt.

Så att DU får möjligheten att skruva upp hastigheten med 50% i dina 4½:or är en enorm förbättring?

För OSS andra innebär det massor av problem.
Vem skulle vilja köpa mina Brocock-pistoler om de kräver licens, men det inte finns någon verksamhet som ger rätt till licens?
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Silwer 21 aug 2012, 16:12

Rösta nej då bara, eftersom ingen bryr sig om att licenssystemet är skit så röstar jag eftert vad JAG tycker.

Vapen som redan är sålda kommer ju inte påverkas antar jag och det blir väl som pre-92, dvs man kan skita i det när man säljer om man inte är vapenhandlare, man får göra en översyn av köparens lämplighet bara, ingen kommer ju kontrollera om du ha rde där pistoilerna kvar då du aldrig haft dem licensierade.

Hårklyverier är ointressanta för mig, använd sunt förnuft i stället.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav lazlo09 21 aug 2012, 16:14

Etienne skrev:
lazlo09 skrev:
Både Norge och Danmark har ju gjort just detta!


Nej, i Norges fall vet jag inte, men i Danmarks fall så måste man inom ett år från ikraftträdandet va lagen anmäla innehavet till polisen. (notera ordvalet, alltså EJ söka licens)
Man får därefter ett "kvitto" på att man har rätt att inneha vapnet och sedan är det frid och fröjd tills man säljer vapnet. Så i praktiken så får man "licens" på vapnet i fråga utan prövning.


Ok, missförstod det där med "plötsligt licensbelägga alla existerande luftvapen över 4,5 mm"


För övrigt håller jag fullständigt med Silwer och övriga, fri fart på 4,5m.m. är i detta scenario det absolut bästa.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav yellonet 21 aug 2012, 16:20

Jag lägger ned min röst då jag inte ser något alternativ som lämpligt.

Fri energi på 4,5mm låter väldigt farligt, 30-40 J är rejält farligt redan det. Ofrånkomligen skulle det även utvecklas nya typer av vapen i 4,5 mm som kan få upp även tunga kulor i hög hastighet och därvid ge långt högre energiutveckling än de 30-40 J som nuvarande vapen kan ge. Detta i kombination med att de flesta 18-åringar fortfarande är barn... nej tack.

Att endast begränsa skytte till vapen med 4,5 mm skulle också vara tråkigt, personligen tycker jag att 5,5 mm är lite roligare, mindre pilligt och känns rejälare helt enkelt. Dessutom så finns det ju faktiskt fördelar med större och tyngre kulor, lägre vindkänslighet, bättre energi på längre håll osv.

Jag skulle vilja se ett 3:e alternativ, nämligen att den licensfria energigränsen flyttas upp till 16 J för att på så vis främja tävlande med internationella regler och villkor.
Vem vet, FT kanske blir en OS-gren förr eller senare och då gäller det att redan ha varit igång ett tag med verksamhet på god internationell nivå.

I utbyte skulle jag kunna tänka mig en registrering av vapnen, detta borde ju göra att ägare av dessa luftvapen blir lite försiktigare i hur de använder dem.

Om polisen verkligen vill kolla om ett visst luftvapen är licenspliktigt eller ej så är det väl bara att de har med sig en liten kronometer och några kulor, eller om de misstänker lagbrott så borde de väl kunna beslagta vapnet och testa det på stationen?!
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 23 aug 2009, 18:28
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Silwer 21 aug 2012, 16:26

Men isf tänker du tok du med 16J är internationell gräns för FT och man använder nästan alltid .177 vapen, dvs du måste ha licens för tat få var med då.

Du kan heller inte som det är idag ta ut de effekter du talar om, du måste hålla dig under ljudfart en del för at tdte ska var praktikst möjligt tat använda vapnet, men ok runt 30J är möjligt, men det handlar ju inte om att nån under myndig ålder ska få köpa iaf, och idag kan folk som är helt skrupelfria ändå köpa vad de vil lha i 10J och sen ostrypa, så jag tycker du tänker helt uppåt väggarna, det här är ingen ändrig för de som inte bryr sig i lagarna utan för de som gör det isf.

Vapnen vi hör alla skit om är co2 vapen på 3j nästan alltid då de finns billiga helt enkelt, det finns inga möjlighter att s'lja kompakta vapen med gas/luftdrift med oerhörd effekt i, dte funkar inte så rent praktikst, piplängd är extremt viktigt på de vapnen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Rustan 21 aug 2012, 16:32

Etienne skrev:Orsaken till att Rikspolisstyrelsen förespråkar kaliberkravet är ju för att det är enkelt att mäta och kontrollera direkt på plats med enkla medel (till och med genom att ögonmåtta!), oförändrat över typisk "trimmning", och i praktiken har en begränsning på cirka 30-40 joule.

Är det inte också så att SKL för några år sen slutade mäta luftvapens E4?
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav losdrivare 21 aug 2012, 16:41

mikebike skrev:För OSS andra innebär det massor av problem.
Vem skulle vilja köpa mina Brocock-pistoler om de kräver licens, men det inte finns någon verksamhet som ger rätt till licens?


Det enda man med säkerhet kan veta om en lagändring är att den nya lagen gäller för alla nyköp av luftvapen från det datum lagändringen träder i kraft.

Att alla redan inköpta vapen skulle bli licenspliktiga är ren spekulation och ett mycket otroligt scenario. Då är det mycket troligare att redan sålda luftvapen under 10J förblir licensfria oavsett kaliber på samma sätt som pre92-vapen, eller att de kräver registrering som de gjort i Danmark, men även registrering kräver en enorm administrativ insats och det blir myndigheterna som kommer få jobba.

Med tanke på hur många luftvapen det cirkulerar i grövre kalibrar än 4,5 mm så blir det knappast tal om att göra dessa licenspliktiga, det är helt enkelt ogörligt att utfärda licenser till vart och ett. Om en lagändring någonsin blir verklighet så kommer det ske på ett sätt som är genomförbart även från myndigheternas sida. Allt annat är bara att måla fan på väggen.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav yellonet 21 aug 2012, 16:55

Silwer skrev:Men isf tänker du tok du med 16J är internationell gräns för FT och man använder nästan alltid .177 vapen, dvs du måste ha licens för tat få var med då.
Ja, det var ju därför jag skulle vilja se 16 J som licensfri gräns.

Silwer skrev:Du kan heller inte som det är idag ta ut de effekter du talar om, du måste hålla dig under ljudfart en del för at tdte ska var praktikst möjligt tat använda vapnet, men ok runt 30J är möjligt
Med dagens diaboler ja. Fanns ingen gräns för effekten skulle man ju som jag skrev kunna utveckla nya vapen och kulor som kan ge ännu högre energi

Silwer skrev:men det handlar ju inte om att nån under myndig ålder ska få köpa iaf, och idag kan folk som är helt skrupelfria ändå köpa vad de vil lha i 10J och sen ostrypa
Precis, jag tror inte att de somgår och köper ett 10 J-vapen, lägger ned arbeta på att trimma dem och sedan börjar skjuta på katter, bilar och gamla tanter är särskilt många. De flesta som gör sånt köper nog ett billigt "skitvapen" och börjar panga på allt och alla utan modifikationer.
Så i det avseendet tror jag att det är mycket farligare med fri fart i 4,5 mm eftersom då alla idioter direkt skulle få tillgång till långt mycket farligare vapen.

Silwer skrev:så jag tycker du tänker helt uppåt väggarna, det här är ingen ändrig för de som inte bryr sig i lagarna utan för de som gör det isf.
Nä, de som inte bryr sig om lagarna påverkas ju inte så värst mycket av lagändringar. I min mening ska man nog inte stifta lagar som gör det svårare för de som vill vara laglydiga i syfte att stoppa dem som inte bryr sig om lagen, det är ju ganska uppenbart att det inte kommer att fungera.

Silwer skrev:Vapnen vi hör alla skit om är co2 vapen på 3j nästan alltid då de finns billiga helt enkelt, det finns inga möjlighter att s'lja kompakta vapen med gas/luftdrift med oerhörd effekt i, dte funkar inte så rent praktikst, piplängd är extremt viktigt på de vapnen.
Nej, men om gevär med 30-40 J såldes i butik och på nätet licensfritt så kan du vara säker på att de dumheter som nu utförs med 3 J därefter utförs med 10 gånger högre effekt...
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 23 aug 2009, 18:28
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav lazlo09 21 aug 2012, 17:16

yellonet skrev:
Silwer skrev:Men isf tänker du tok du med 16J är internationell gräns för FT och man använder nästan alltid .177 vapen, dvs du måste ha licens för tat få var med då.
Ja, det var ju därför jag skulle vilja se 16 J som licensfri gräns.

Silwer skrev:Du kan heller inte som det är idag ta ut de effekter du talar om, du måste hålla dig under ljudfart en del för at tdte ska var praktikst möjligt tat använda vapnet, men ok runt 30J är möjligt
Med dagens diaboler ja. Fanns ingen gräns för effekten skulle man ju som jag skrev kunna utveckla nya vapen och kulor som kan ge ännu högre energi

Silwer skrev:men det handlar ju inte om att nån under myndig ålder ska få köpa iaf, och idag kan folk som är helt skrupelfria ändå köpa vad de vil lha i 10J och sen ostrypa
Precis, jag tror inte att de somgår och köper ett 10 J-vapen, lägger ned arbeta på att trimma dem och sedan börjar skjuta på katter, bilar och gamla tanter är särskilt många. De flesta som gör sånt köper nog ett billigt "skitvapen" och börjar panga på allt och alla utan modifikationer.
Så i det avseendet tror jag att det är mycket farligare med fri fart i 4,5 mm eftersom då alla idioter direkt skulle få tillgång till långt mycket farligare vapen.

Silwer skrev:så jag tycker du tänker helt uppåt väggarna, det här är ingen ändrig för de som inte bryr sig i lagarna utan för de som gör det isf.
Nä, de som inte bryr sig om lagarna påverkas ju inte så värst mycket av lagändringar. I min mening ska man nog inte stifta lagar som gör det svårare för de som vill vara laglydiga i syfte att stoppa dem som inte bryr sig om lagen, det är ju ganska uppenbart att det inte kommer att fungera.

Silwer skrev:Vapnen vi hör alla skit om är co2 vapen på 3j nästan alltid då de finns billiga helt enkelt, det finns inga möjlighter att s'lja kompakta vapen med gas/luftdrift med oerhörd effekt i, dte funkar inte så rent praktikst, piplängd är extremt viktigt på de vapnen.
Nej, men om gevär med 30-40 J såldes i butik och på nätet licensfritt så kan du vara säker på att de dumheter som nu utförs med 3 J därefter utförs med 10 gånger högre effekt...


Jag tycker att du talar emot dig själv lite här. Du säger att dom flesta "som jävlas" inte köper 10J vapen och sedan trimmar upp, utan köper billiga 3J vapen.
Sedan säger du att om det släpps fritt så kommer alla sluta köpa 3J vapen och istället köpa dom fria 4,5 vapnen.

Jag förstår ditt tänk, att om det ändå är lagligt så kommer skitungarna (mitt uttryck) att köpa dom kraftigare 4,5m.m bössorna istället för billiga semiautomatiska vapen.
Men jag tror att det blir en relativt liten del som gör detta. Majoriteten av skitungarna kommer fortsätta att köpa dom semiautomatiska 3J vapnen dels pga att dom är så häftiga/snygga (verklighetstrogna) och dels pga det låga priset.

Om nu 4,5 skulle släppas fritt gällande hastighet/kraft så skulle jag föredra att det blev 21-års gräns, med 18års gräns för medlemmar i skytteförening, samt en villkorslös samt kostnadsfri registrering (frånsett ålderskravet).
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav niklas 21 aug 2012, 17:36

nej inte i wärmland
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav yellonet 21 aug 2012, 18:05

lazlo09 skrev:Jag tycker att du talar emot dig själv lite här. Du säger att dom flesta "som jävlas" inte köper 10J vapen och sedan trimmar upp, utan köper billiga 3J vapen.
Sedan säger du att om det släpps fritt så kommer alla sluta köpa 3J vapen och istället köpa dom fria 4,5 vapnen.
Nja, jag bara fyllde på lite med föregående talare om 3 J-vapnen, jag själv tror nog att det är många hyss som begås med billiga 10-joulare får ex. Jula. Och om det helt plötsligt skulle finnas luftvapen som är 3-4 gånger kraftfullare att tillgå så skulle nog detta få stor uppmärksamhet i fel kretsar :(

lazlo09 skrev:Om nu 4,5 skulle släppas fritt gällande hastighet/kraft så skulle jag föredra att det blev 21-års gräns, med 18års gräns för medlemmar i skytteförening, samt en villkorslös samt kostnadsfri registrering (frånsett ålderskravet).
Ja det låter vettigt. Men jag tycker ändå inte att större kalibrar bör bli licenspliktiga.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 23 aug 2009, 18:28
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 18:06

yellonet skrev:Om polisen verkligen vill kolla om ett visst luftvapen är licenspliktigt eller ej så är det väl bara att de har med sig en liten kronometer och några kulor, eller om de misstänker lagbrott så borde de väl kunna beslagta vapnet och testa det på stationen?!

Känns inte direkt som standardutrustningen polisen har med sig om de åker runt och kollar läget i kvarteret om man säger så...
Vet man att man ska kolla ett luftgevär, och om man har möjlighet att åka förbi stället där kronografen ligger, så är det ju givetvis görbart. Men annars, nej....

Rustan skrev:
Etienne skrev:Orsaken till att Rikspolisstyrelsen förespråkar kaliberkravet är ju för att det är enkelt att mäta och kontrollera direkt på plats med enkla medel (till och med genom att ögonmåtta!), oförändrat över typisk "trimmning", och i praktiken har en begränsning på cirka 30-40 joule.

Är det inte också så att SKL för några år sen slutade mäta luftvapens E4?

Det hoppas jag verkligen inte, eftersom det fortfarande är vad som gäller....
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav yellonet 21 aug 2012, 18:15

Etienne skrev:
yellonet skrev:Om polisen verkligen vill kolla om ett visst luftvapen är licenspliktigt eller ej så är det väl bara att de har med sig en liten kronometer och några kulor, eller om de misstänker lagbrott så borde de väl kunna beslagta vapnet och testa det på stationen?!

Känns inte direkt som standardutrustningen polisen har med sig om de åker runt och kollar läget i kvarteret om man säger så...
Vet man att man ska kolla ett luftgevär, och om man har möjlighet att åka förbi stället där kronografen ligger, så är det ju givetvis görbart. Men annars, nej....
Det var lite så jag menade, det torde väl inte höra till vanligheterna att de åker runt och kontrollerar luftvapen? Och om de nu ska göra det så får de ta med sig "specialutrustningen" :)
I de fall de spontant kontrollerar luftvapen så är det väl för att de misstänker något brott och då kan de väl ta med sig bössan till stationen och testa den där, skulle inte tro att de gör hembesök hos någon för att kontrollera effekten på ett luftvapen, om de gör det så är det nog dags att lägga ned polisen, det känns ju som om det finns lite viktigare saker för dem att ägna sin tid och våra skattepengar åt.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 23 aug 2009, 18:28
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Silwer 21 aug 2012, 18:34

yellonet skrev:
lazlo09 skrev:Jag tycker att du talar emot dig själv lite här. Du säger att dom flesta "som jävlas" inte köper 10J vapen och sedan trimmar upp, utan köper billiga 3J vapen.
Sedan säger du att om det släpps fritt så kommer alla sluta köpa 3J vapen och istället köpa dom fria 4,5 vapnen.
Nja, jag bara fyllde på lite med föregående talare om 3 J-vapnen, jag själv tror nog att det är många hyss som begås med billiga 10-joulare får ex. Jula. Och om det helt plötsligt skulle finnas luftvapen som är 3-4 gånger kraftfullare att tillgå så skulle nog detta få stor uppmärksamhet i fel kretsar :(

lazlo09 skrev:Om nu 4,5 skulle släppas fritt gällande hastighet/kraft så skulle jag föredra att det blev 21-års gräns, med 18års gräns för medlemmar i skytteförening, samt en villkorslös samt kostnadsfri registrering (frånsett ålderskravet).
Ja det låter vettigt. Men jag tycker ändå inte att större kalibrar bör bli licenspliktiga.

Svårt att tro det då de vapnen är så mycket dyrare och co2 i princip går bort då det inte kan ge så höga effekter, Hatsan fjäderbössor och de biligaste PCP finns idag att köpa för 18 åringar, åldersgränsen försvinner inte för inköp.

Tror du pappa vill betala säg 3-4 tusen för ungens springa på stan leksak i stället för säg 5-6 hundra? det tror inte jag iaf, de som har de pengarna sitter idag med de grejorna skulle jag tro.

Möjligt att det skulle öka en del då det förstås slogs upp i media med CHOCKVAPEN säljes högre kraft än nånsin, dock ganska kort tid och som sagt för folk över 18 som inte tidigare orkat satt sig in i hur man ostryper luftvapen alls.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Rustan 22 aug 2012, 05:54

Etienne skrev:Det hoppas jag verkligen inte, eftersom det fortfarande är vad som gäller....

Nån som vet när nån senast dömdes för att inneha licenspliktigt luftvapen, med eller utan SKL-undersökning?

Kom för övrigt på ett bra argument mot licenskrav på allt över 4,5 mm: Nerf. En lag som är uppenbart löjlig minskar respekten för alla lagar. Redan idag är ju paintball specifikt undantaget pga kulkonstruktionen, men 10 J gäller för skumgummi, hårdplast, potatisar, aningen deformerbart bly, stålkulor och pilar. Krångliga lagar, som t ex där man ska dra av hur mycket energi projektilen förbrukar genom deformation, är inte heller bra.
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Frank69 22 aug 2012, 06:21

För min egen del så hade jag nog hållit mig till kaliber 4,5mm ifall den släpptes fri.
Till målskytte upp till 50m är de ju fantastiska.
Är det jakt man är ute efter så måste man ju gå upp i kaliber och kanske också anslagskraft.
Har ju en 5,5mm på målskyttelicens och den är man ju väldigt glad för, men det är ju lite jobb...
licensansökan i mitt fall tog 6mån, sen skall man ha vapenskåp, och där skall vapnet alltid förvaras när det inte brukas. utöver detta så får man ju inte lämna ett sådant vapen utan uppsikt i bilen eller på skjutbanan.
Detta blir ju lite lättare med ett lic fritt vapen.
Och hade reglerna varit så att det var fri fart i 4,5mm så hade jag hållit mig till den kalibern. (det räcker till mig... ;) )
Senast redigerad av Frank69 22 aug 2012, 06:22, redigerad totalt 1 gång.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 22 aug 2012, 08:50

Är det krav på vapenskåp på "pre 92"-vapen?

Rustan skrev:Kom för övrigt på ett bra argument mot licenskrav på allt över 4,5 mm: Nerf.

Leksakspistoler? Då dessa säljs utan ålderskrav utan bekymmer redan idag så är et nog ganska uppenbart att allt sånt ses som just leksaker och inte omfattas av lagen om skjutvapen, en lagändring gör varken från eller till på den punkten. Men jag vidhåller iofs fortfarande att det bör finnas en lägre gräns i lagen för att göra den gränsdragningen mer exakt, som exempelvis tyskarna har gjort (0,5 joule i deras fall), med det är OT.

Utöver det så är det ju heller inte tal om att ta bort 3-joule gränsen i Ds 2010:6. Det är ju som alternativ till 10J gränsen som kaliberkravet övervägs. Med det följer det ju rimligt att om 3-joules gränsen ligger kvar så kommer samtliga vapen att omfattas av den också. Dvs valfri kaliber, även om det är ett helautomatiskt utförande eller ej, i maximalt 3 joule @ E4 skulle fortfarande vara tillåtet.

Det är ju givetvis omöjligt att säga exakt hur det skulel se ut, eftersom det inte finns ett konkret lagförslag. Men vi får ju utgå från att det, om det blir aktuellt, i så fall utformas på ett sätt som uppfyller de regler som beskrivs.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Jazz 22 aug 2012, 09:22

Det är överhuvudtaget problem med att människor ser luftvapen som leksaker. Även då folk med licenser.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 22 aug 2012, 11:12

mikebike skrev:...


OK, men i det fiktiva fallet att det nu faktiskt blir av med kaliberkrav på 4,5mm, och att det här potentiella "skräckscenariot" inte blir av. Dvs alla befintliga luftvapen i grövre kaliber man har i sin ägo får behållas, utan särskilda förvaringskrav och utan krav på licens eller något annat sånt tjaffs.

(ska man däremot sälja vapnet så får man antingen; se till att köparen har licens, byta pipa till licensfri kaliber, eller trimma ner till 3 joule).

Om det nu skulle vara fallet, skulle du då motsätta dig en sådan lagändring?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Jazz 22 aug 2012, 11:23

Nu är ju inte frågan vad vi kommer rösta fram för lagar utan det kommer göras över våra huvuden. Sedan hade vi två alt. 10 joule eller 4,5 i fri fart. Att jag röstade på det sista betyder inte att jag vill ha det. Jag anser att det ska mycket till för att skada någon allvarligt med ett 4,5 gevär/pistol. Men om man ser vad vissa använder 4,5 till så vill jag inte att de personerna kan köpa sådana fritt. De där okynnes skjutningarna kommer istället för incidenter bli o lycker som kräver vård. Inför istället en reg skylldighet så vi får lite mer kontroll över skiten. Men sedan skulle jag vilja säga att jag tycker det funkar bra idag förutom polisen som vill göra sina egna tolkningar av licens behovet.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

FöregåendeNästa

Återgå till Omröstningar

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer