Bsa lightning/lightning Xl

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bsa lightning/lightning Xl

Inläggav Oden 25 apr 2010, 20:56

En liten fråga ang Bsa bössorna lightning/lightning Xl är det något mer än stock/pipa som skiljer dom åt lr är innandömet olika oxå. :?:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Bsa lightning/lightning Xl

Inläggav origo 25 apr 2010, 21:44

Om jag har fattar rätt så har XL en bättre avtryckare.
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Bsa lightning/lightning Xl

Inläggav Oden 26 apr 2010, 15:41

Ok men själva fjäder/cylinder körtet :?:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Bsa lightning/lightning Xl

Inläggav Ulf 26 jun 2010, 22:04

Inälvorna är identiska, förutom att pipan har fått ett slätborrat patronläge.

Avtryckarbladet är förändrat , inget annat , beträffande avtryckarnheten.
Från att tidigare varit riktigt bra trycken, har man nu konstruerat en "plåtavtryckare" med sidor som omsluter vad man kan kalla avtryckarcentrat.

Detta innebär att sannolikheten att man måste fila/putsa bort grader , som hackar/skrapar mot delen innanför är mer än överhängande.

Jag har nu erfarit först kamrat trident01:s bössa, som jag inte blev nöjd med, efter en del filande och smörjande. Fortfarande hackigt och skrapigt (detta i jämförelse med tidigare tryckesvarianten , äger nämligen båda varianterna)
När jag nu är ägare till kamrat Daniels f.d XL , så har jag fördjupat mej mer i var "felet " kan ligga.

Nya bladet måste filas ordentligt både ut & insida för att få bort vassa kanter och grader från tillverkningen. Nu på min egen bössa , filade jag mer än lovligt, och D Å , blev det bra. Som de gamla tryckena.

Kan för mitt liv inte fatta hur man kan göra en sån försämring av en tidigare fullt fungerande avtryckarenhet....kan det vara att vill erhålla en "rundare" form av själva bladet(som fingret vilar mot) , i skillnad mot gamla varianterna med "rak" anliggningsyta för det skjutgalna fingret?

Och sen ; "2-stegsavtryckare"....my ass....en vanlig klassisk 1-stegare, med kombinerad längd/hårdhets-skruv. Som tidigare.

Räds nu inte att köpa en XL, man får en bössa med bättre ergonomi än de äldre. Kanske nåt hekto tyngre, men detta märks inte rent praktiskt. Kolvvinkeln är densamma, men kindstödet högre. Förstocken grövre, som kanske passar några bättre, andra sämre.
15 min slipande /putsande/smörjande , så är XL-trycket lika bra som de gamla vanliga Lightningtryckena :-)

Summarium passar XL-modellen mej personligen snäppet bättre än den äldre varianten.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Bsa lightning/lightning Xl

Inläggav Oden 27 jun 2010, 11:08

Då vet man ju vad man kan vänta sig :smt020 .Dock tycker jag att Lightning nr"1" är mer enl min smak med helt ren kolv men smaken är ju som röven klöven :wink: (Småländska)
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Bsa lightning/lightning Xl

Inläggav trident01 27 jun 2010, 14:14

Ulf skrev:Inälvorna är identiska, förutom att pipan har fått ett slätborrat patronläge.

Avtryckarbladet är förändrat , inget annat , beträffande avtryckarnheten.
Från att tidigare varit riktigt bra trycken, har man nu konstruerat en "plåtavtryckare" med sidor som omsluter vad man kan kalla avtryckarcentrat.

Detta innebär att sannolikheten att man måste fila/putsa bort grader , som hackar/skrapar mot delen innanför är mer än överhängande.

Jag har nu erfarit först kamrat trident01:s bössa, som jag inte blev nöjd med, efter en del filande och smörjande. Fortfarande hackigt och skrapigt (detta i jämförelse med tidigare tryckesvarianten , äger nämligen båda varianterna)
När jag nu är ägare till kamrat Daniels f.d XL , så har jag fördjupat mej mer i var "felet " kan ligga.

Nya bladet måste filas ordentligt både ut & insida för att få bort vassa kanter och grader från tillverkningen. Nu på min egen bössa , filade jag mer än lovligt, och D Å , blev det bra. Som de gamla tryckena.

Kan för mitt liv inte fatta hur man kan göra en sån försämring av en tidigare fullt fungerande avtryckarenhet....kan det vara att vill erhålla en "rundare" form av själva bladet(som fingret vilar mot) , i skillnad mot gamla varianterna med "rak" anliggningsyta för det skjutgalna fingret?

Och sen ; "2-stegsavtryckare"....my ass....en vanlig klassisk 1-stegare, med kombinerad längd/hårdhets-skruv. Som tidigare.

Räds nu inte att köpa en XL, man får en bössa med bättre ergonomi än de äldre. Kanske nåt hekto tyngre, men detta märks inte rent praktiskt. Kolvvinkeln är densamma, men kindstödet högre. Förstocken grövre, som kanske passar några bättre, andra sämre.
15 min slipande /putsande/smörjande , så är XL-trycket lika bra som de gamla vanliga Lightningtryckena :-)

Summarium passar XL-modellen mej personligen snäppet bättre än den äldre varianten.


Ok! Då blir det till att greja på ännu mera än det Ulf gjort med Xl:en hittills.Får vänta till semestern börjar nu när jag införskaffat lite filar och kanske får grejorna en svängom med polertrissan också när man ändå håller på :smt037
Varbygeln kanske får en löjlig guldfinish också innan allt sätts ihop igen :lol:
Hw97K .22
Webley Tracker deluxe .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
--------------------------------------------------------
Grundare av Hw97k-klubben
trident01
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 jun 2008, 15:13
Ort: Piteå
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Bsa lightning/lightning Xl

Inläggav Air 27 jun 2010, 16:19

Köpte en Supersport XL 2009 alltså
med samma delar utom pipan.
Nåväl när jag tog isär den så märkte jag att
pistongpackningen fått sig en uppgradering.
Den ser ung,lika dan ut men är jämnare i
ytorna än den äldre modellen den har även
blivit tunnare i anliggnigsytorna.
I min så reagerade jag på att kolven gick extremt
lätt i cylindern.
Så jag monterade en av de äldre mod,av packning
Då fick jag det rätta suget i cylindern.Detta kan ju
skilja mellan modellerna.
För visst är dom underbara med egen känsla men det
är ju inte tysk precision direkt. :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX


Återgå till Bsa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer