Pistongpackning BSA Meteor?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav groda 12 feb 2011, 18:27

du vet väl att du måste ha en ca22mm rörbit urkapad i ändarna för bulten som håller fjädern ,fjäderguiden måste tryckas in för att få ut bulten den går i ett spår på bulten o glöm inte smörja fjädern med molyfett vh :smt020
Användarvisningsbild
groda
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:11
Ort: kungälv
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav paskina 12 feb 2011, 18:44

groda skrev:du vet väl att du måste ha en ca22mm rörbit urkapad i ändarna för bulten som håller fjädern ,fjäderguiden måste tryckas in för att få ut bulten den går i ett spår på bulten o glöm inte smörja fjädern med molyfett vh :smt020


Inga problem.
Har haft ett antal meteorer sen 70-talet.
Kan nog skruva isär och ihop i sömnen.
:-)
paskina
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 14 dec 2008, 17:26
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Axor

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav groda 12 feb 2011, 18:54

ja
paskina skrev:
groda skrev:du vet väl att du måste ha en ca22mm rörbit urkapad i ändarna för bulten som håller fjädern ,fjäderguiden måste tryckas in för att få ut bulten den går i ett spår på bulten o glöm inte smörja fjädern med molyfett vh :smt020


Inga problem.
Har haft ett antal meteorer sen 70-talet.
Kan nog skruva isär och ihop i sömnen.
:-)

ja det är enkla grejor .allt behöver inte vara så komplicerat som en del tillverkare gör . titta på vissa bilar riva hela fronten för o byta en lampa???
Användarvisningsbild
groda
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:11
Ort: kungälv
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav Silwer 12 feb 2011, 19:39

elmelino skrev:
Silwer skrev:Ja, ok, men folk måste ju ha en gammal Meteor tycker jag, själv har jag aldrig riktigt intresserat mig för modellen och ratat den när jag hittat nån.

Men visst det är en klassiker, särskilt de äldre "äkta" de som har Meteor inpressat på cylindern och äldre, helst .22 även om den säkert är rätt timid i den kalibern:-)

Kan du inte baras mäta u å pistongen då och sen köa några ringar med olika profil och se vad som passar, ja om nån nu inte vet måtten, för det är dåligt med svar.


Timid vet jag inte... min Meteor Mk.5 .22 från 79 skjuter 185m/s med FXkulan 17.6Joule med mycket god precision ut till 25m. Nu efter jag mätt med chronon var jag ju tvungen att kolla med killen som ägt den vad han gjort med den.... Det visade att han satt i en fjäder från ett Diana 36 i Meteoren!?! Man kan ju tro att den ska vara tung att spänna och bete sej allmänt "trimmad" men den är väldigt mjuk och fin både att spänna och att skjuta! :-) Enligt all sk. experter är det omöjligt att få en gammal Meteor att prestera mer än ca.12joule utan att bli totalt oskjutbar, jag har skjutit 4000skott sen jag köpte den och den bara presterar!

Ok, jo jag har hört samma som dig att de är svåra att få upp en sk modern effekt ur utan trassel.
De jag provat har känts ganska trötta, men å andra sidan så var de original och inte nyserade presis, jag tyckte dock att det inte var nåt för mig då de dessutom behöver en del tillvänjning, ungefär som Airsporter kräver en del då de är studsiga och hoppiga tat skjuta med, de är dock kraftigare normalt sett än en Meteor, utom kanske din då. :)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav Ulf 12 feb 2011, 19:45

Silwer skrev:
elmelino skrev:
Silwer skrev:Ja, ok, men folk måste ju ha en gammal Meteor tycker jag, själv har jag aldrig riktigt intresserat mig för modellen och ratat den när jag hittat nån.

Men visst det är en klassiker, särskilt de äldre "äkta" de som har Meteor inpressat på cylindern och äldre, helst .22 även om den säkert är rätt timid i den kalibern:-)

Kan du inte baras mäta u å pistongen då och sen köa några ringar med olika profil och se vad som passar, ja om nån nu inte vet måtten, för det är dåligt med svar.


Timid vet jag inte... min Meteor Mk.5 .22 från 79 skjuter 185m/s med FXkulan 17.6Joule med mycket god precision ut till 25m. Nu efter jag mätt med chronon var jag ju tvungen att kolla med killen som ägt den vad han gjort med den.... Det visade att han satt i en fjäder från ett Diana 36 i Meteoren!?! Man kan ju tro att den ska vara tung att spänna och bete sej allmänt "trimmad" men den är väldigt mjuk och fin både att spänna och att skjuta! :-) Enligt all sk. experter är det omöjligt att få en gammal Meteor att prestera mer än ca.12joule utan att bli totalt oskjutbar, jag har skjutit 4000skott sen jag köpte den och den bara presterar!

Ok, jo jag har hört samma som dig att de är svåra att få upp en sk modern effekt ur utan trassel.
De jag provat har känts ganska trötta, men å andra sidan så var de original och inte nyserade presis, jag tyckte dock att det inte var nåt för mig då de dessutom behöver en del tillvänjning, ungefär som Airsporter kräver en del då de är studsiga och hoppiga tat skjuta med, de är dock kraftigare normalt sett än en Meteor, utom kanske din då. :)



Silwer : av de Meteorer jag renoverat, har ingen levererat lägre än 205 m/s med JSB Exact. Flesta ger + 210 m/s....

Vilket jag själv tycker är högst märkligt, av en plåtbössa vars tub är hopvikt & punktat ihop :shock:

Men som du vet. så är BSA-bössorna lite åt kult-villha-hållet för mej :mrgreen: 8)
Dom har en karisma & charm på nåt märkligt sätt.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav Silwer 12 feb 2011, 19:50

Vad väger den kulan då?

Jag manar jag tvekar om en gammal Airsporter .22 med laddtappen når mer än 190mps med 16gr, och då exportfjäder som det heter, nåt värre ska man inte stopa i i vilket fall.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav Ulf 12 feb 2011, 19:54

Silwer skrev:Vad väger den kulan då?

Jag manar jag tvekar om en gammal Airsporter .22 med laddtappen når mer än 190mps med 16gr, och då exportfjäder som det heter, nåt värre ska man inte stopa i i vilket fall.


Airsporter är en helt annan sak. i .22 gör min ca 180. Allt nytt i den. Ingen raket sas...

JSB .177 i Meteoren väger väl 7,9 g , och där ligger min 215-218 m/s
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav Silwer 12 feb 2011, 19:58

Jo som .177 tror jag dig utan vidare.

Jag har ju testat lite med Airsporter helt enkelt och de med tappen är jag nästan tvärsöker kommer inte spräcka 200 vallen som .22 och 16gr kulor som killen använde i sin trimmade Meteor, jag tror de hamnar strax under faktiskt.

Det var baras det jag ville få fram, de är heller inga huka dig ner nu jävlar smäller det bössor även om de knäpper en Tracker på näsan effektmässigt, de blev dock något piggare som RB2 men då är det ju med helstock, har testat den med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav elmelino 12 feb 2011, 20:17

Jag blev själv ganska förvånad över prestandan efter fjäderbytet framförallt att den dessutom sköt så bra, trodde aldrig en sådan gammal juniorbössa skulle utklassa en sån snygg bössa som Trackern!Jag sålde precis en gammal MK.2 i kal.22 med pistongpackning i läder som jag smörjt upp och satt i en likadan fjäder(Diana 36) sköt lite tills den slutade diesla fördjävligt,plockade fram chronon och den presterade nästan exakt som min Mk5 kring 185m/s med FXkulan och den var faktiskt ännu mjukare att skjuta än Mk5an! Men eftersom jag inte hade några riktmedel till den(skumma kilspår) så fick den gå till förmån för en gammal Bavaria S60 i .177 fantastisk bössa!!!!
elmelino
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 apr 2010, 19:45
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: BSA Meteor, HW 85.

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav Silwer 12 feb 2011, 20:21

Ja om den gör 185mps med 16gr kulor så knäpper den en Tracker på näsan, det är fakta, jo jag har en Tracker .22 med att testa så jag vet.

Jag kan bara säga att det var ett lyckat bygge då de inet direkt begär nåt för en gammal Meteor medans det ska vara lite fantasipriser för Trackers.

Ok Trackern har ännu över eldstads utseendet för sig, dit kommer inte Meteor, men man kanske borde köpa en nångång och testa det du skriver.

Då ska jag som sagt ha den där de har namnet inpressat i cylindern.(så är det fö gjort med Airporter med det är inslaget i clindern på dem, men det försvann sen det med även som tappvariant.)

Brara ironsights ska jag ha med, då är man tillbaks i tiden igen så som det var ungefär, ja om jag haft en Meteor iaf. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav elmelino 12 feb 2011, 21:38

Vad jag menade var att Meteoren var överlägsen Trackern vad gäller precision! Håller med dej ang. Meteorerna, bägge mina hade Meteor instansat i tuben, problemet med Mk2an var att det var omöjligt att få tag i det bakre siktet! Det är underbart enkla sikte, bara iknackat i ett fräst spår precis som det främre. Det bakre kan bara ställa höjd vill man ställa det främre i sidled få man knacka in det så underbart primitivt!
elmelino
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 apr 2010, 19:45
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: BSA Meteor, HW 85.

Re: Pistongpackning BSA Meteor?

Inläggav Silwer 12 feb 2011, 21:50

Ja, det är alltid kul med en bössa som funkar helt ok och är okomplicerad egentligen.

Man glömmer lätt det där när man sitter med PCP vapen med stjärnkikare och reguleratorer.

En gång i tiden var an ju inet direkt kräsen, det man fick tag på det använde man och kikarsikte var inte att tänka på för egna pengar iaf så dt blev ju de vanliga öppna.

Så en sån bössa käns lite kul får jag säga, engammal BSA går nog, den får inte vara för jävla risig bara.
Nu känner jag att jag måste ha nåt sånt där, jag har inte några bössor som det käs bra att sätta öppna riktmedel på idag, eller de käns inte gamla nog är mer sant.

Min bakom dörren bössa är en El Gamo Expo med titanfjäder, hopplös på alla sätt en bössa kan bli.
Kanske dags för utbyte, får se vad sommaren marknader kan ge en.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Bsa

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer