Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 16 mar 2011, 21:35

Hittade en Superstar kal 25 i Svärfars vapenskåp :Drool: , bössan är licenspliktig men känns slö som en potatiskastare.

Svårt att pilla in skott (endast testat 2 olika blyklumpar) och pipkröningen har fått sig en törn (ett jack). Är det värt att lägga pengar på att åtgärda om det nu är möjligt och vem rekommenderar ni isåfall att göra jobbet. Bor i Göteborgsområdet. Tacksam för råd :smt035
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav gubbe 16 mar 2011, 22:02

halvnorsk skrev:Är det värt att lägga pengar på att åtgärda om det nu är möjligt och vem rekommenderar ni isåfall att göra jobbet.
Välkommen. Det är det säkert. Pipkröningen kan nog vara lite besvärlig att fixa själv om det är ett djupt jack men det finns tips på forummet om olika sätt att lösa problemet. Övrigt typ packningar och ev fjäder byter du själv. En Superstar .25 är nog en ganska eftertraktad bössa tror jag, licensen gör det hela lite besvärligare bara. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav eddie 16 mar 2011, 23:21

halvnorsk skrev:Svårt att pilla in skott

Ja den ska du verkligen göra i ordning, men testa den i en chronograf innan du gör något för även om den känns slö kan den hålla 16j 170-180ms ändå. Jag skulle tro att det enda du behöver göra är att beställa en ny pippackning för några tjugor :)
Och anledningen till att det är svårt att få kulorna är att Bsa som alla Engelska .25 är lite trånga i lopet så du ska ha Rhino till den eller möjligen Apollo .25 diaboler. Men som sagt testa den i chronograf eller skjut lite på 10m med Rhino så märker du om den går rakt och då kan du låta mynningen vara som den är.
eddie
 

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav Silwer 16 mar 2011, 23:30

Den är nog rätt slö, men en lustig grej med .25 vapen fast de verkar väldigt slöa så tar de som pang boom i en akråk tex, rent imponernde.

Visst inget att gå FT tävlingar med en till det där andra man inet talar om, ja för fan.

Knall och fall brukar det kallas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 17 mar 2011, 08:12

gubbe skrev: Välkommen. Det är det säkert. Pipkröningen kan nog vara lite besvärlig att fixa själv om det är ett djupt jack men det finns tips på forummet om olika sätt att lösa problemet. Övrigt typ packningar och ev fjäder byter du själv. En Superstar .25 är nog en ganska eftertraktad bössa tror jag, licensen gör det hela lite besvärligare bara. :)

Tackar
Skall leta på forumet men ja har aldrig pillat med luftgevär är mest orolig för att klanta till det :oops: Får väl se om jag kan få tips om någon kunnig person i Gbg området annars?

eddie skrev:Men som sagt testa den i chronograf eller skjut lite på 10m med Rhino så märker du om den går rakt och då kan du låta mynningen vara som den är.

Har tyvärr ingen tillgång till chronograf så jag får testa på annat sätt :) Har Rhino kulor nu och de känns väldigt ojämna :?:

Silwer skrev:Den är nog rätt slö, men en lustig grej med .25 vapen fast de verkar väldigt slöa så tar de som pang boom i en akråk tex, rent imponernde.

Visst inget att gå FT tävlingar med en till det där andra man inet talar om, ja för fan.

Knall och fall brukar det kallas.

OK tackar för inlägget
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav eddie 17 mar 2011, 09:44

halvnorsk skrev:Har tyvärr ingen tillgång till chronograf så jag får testa på annat sätt :) Har Rhino kulor nu och de känns väldigt ojämna :?:

Ok, skjut mot en tjock planka, om Rhino går in 5mm till kjolen är det ca 16j, men om kjolen stannar jämt med brädan har du 10j detta kan ju variera mellan brädor men på ett ungefär
eddie
 

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 17 mar 2011, 12:44

eddie skrev:
halvnorsk skrev:Har tyvärr ingen tillgång till chronograf så jag får testa på annat sätt :) Har Rhino kulor nu och de känns väldigt ojämna :?:

Ok, skjut mot en tjock planka, om Rhino går in 5mm till kjolen är det ca 16j, men om kjolen stannar jämt med brädan har du 10j detta kan ju variera mellan brädor men på ett ungefär


Gött tips, vilket avstånd till plankan?
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav eddie 17 mar 2011, 13:20

halvnorsk skrev:Gött tips, vilket avstånd till plankan?
10cm
eddie
 

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav eddie 17 mar 2011, 13:27

Alternativt att du säljer den till mig :Sneak:
eddie
 

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 17 mar 2011, 14:49

eddie skrev:Alternativt att du säljer den till mig :Sneak:

Kanske det men göbben kan nog bli sne när han upptäcker att jag har skickat av hans bössa :o

Jag får helt enkelt se om jag kommer fram till någon lösning på hur jag skall fixa till bössan, skall testa och dra ett skott i plankan när jag kommer hem :smt027 återkommer med rapport i afton vänner
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav Air 17 mar 2011, 14:54

Skulle inte rekomendera att skjuta i trä.

Nu vet du inte hur slö den är det kan bli
så att kulan studsar tillbaka akta ögonen.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 17 mar 2011, 17:58

eddie skrev:
halvnorsk skrev:Har tyvärr ingen tillgång till chronograf så jag får testa på annat sätt :) Har Rhino kulor nu och de känns väldigt ojämna :?:

Ok, skjut mot en tjock planka, om Rhino går in 5mm till kjolen är det ca 16j, men om kjolen stannar jämt med brädan har du 10j detta kan ju variera mellan brädor men på ett ungefär

Då blev det 10j lite klent för en licensbelagd bössa :cry:
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav eddie 17 mar 2011, 18:22

Då är det ju ok att använda utan licens :)den kan ju vara drygt 10j vid mynningen du hade kanske en hård planka. Testa lite tavelskytte på 7-10m då är det ganska lätt att träffa, se om träffarna håller sig nått så när tätt grupperade. Mycket trevlig bössa oavsett fart iaf tycker jag :)
eddie
 

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 17 mar 2011, 19:21

eddie skrev:Då är det ju ok att använda utan licens :)den kan ju vara drygt 10j vid mynningen du hade kanske en hård planka. Testa lite tavelskytte på 7-10m då är det ganska lätt att träffa, se om träffarna håller sig nått så när tätt grupperade. Mycket trevlig bössa oavsett fart iaf tycker jag :)


Det skall väl vara lite pill och fix, som sagt får väl se till att serva bössan på något sätt
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav eddie 17 mar 2011, 19:43

Här har du en sprängskiss om i fall att ;)

För att följa länken så måste du registera dig.

eddie
 

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 17 mar 2011, 20:04

eddie skrev:Här har du en sprängskiss om i fall att ;)

För att följa länken så måste du registera dig.



Tack kan kanske komma till användning :shock: :shock: :shock:
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav G0LI4T 17 mar 2011, 20:07

Tänk på att skruven med nummer C1004 måste släppas/tas ur, för att få ut innanmätet.
Sitter uppe på siktesskenan. ( skruven låser i ECP009 )

Har tagit in flera bössor på service som har blivit sönderknackade av folk som missat den skruven.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav Sandstig 17 mar 2011, 20:36

eddie skrev:Då är det ju ok att använda utan licens :)den kan ju vara drygt 10j vid mynningen du hade kanske en hård planka. Testa lite tavelskytte på 7-10m då är det ganska lätt att träffa, se om träffarna håller sig nått så när tätt grupperade. Mycket trevlig bössa oavsett fart iaf tycker jag :)



Det är ju fortfarande licens på bössan även om den ligger under 10J, mao inte lagligt om man inte övertar licensen eller lånar på lånelicens.
FX Royale .22 - Clearidge RM 3-9/32 (38.00J)

Onsala Luftgevärsklubb
Stenungsunds PK
Sandstig
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 okt 2008, 15:19
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Stenungsunds Pistolklubb, OLK
Luftvapen favorit: FX Royale

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 17 mar 2011, 21:52

G0LI4T skrev:Tänk på att skruven med nummer C1004 måste släppas/tas ur, för att få ut innanmätet.
Sitter uppe på siktesskenan. ( skruven låser i ECP009 )

Har tagit in flera bössor på service som har blivit sönderknackade av folk som missat den skruven.


Sugen på att ta in en till? :roll:
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 21 mar 2011, 17:34

Finns det vapensmeder eller liknande som går att anlita, om några tips börjar bli sugen på att få iordning skrället :?
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav G0LI4T 21 mar 2011, 18:28

Du har PM , halvnorsk ;)
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav Silwer 21 mar 2011, 18:28

Mer än 16J ger de allt iaf, ja just det här exet vet man ju inte, de måste ju servas med.

Men en i bra kondition går definitivt över 20J iaf.

Byt fjäder och pistongpackning, eller ja lämna in det till nån som har grejor.

Jag gjorede det med min Superstar några ggr då den var lite smågring att hålla på med utan komprimator, och det var heller inet dyrt att få det utfört.
Så då struntade jag i att göra det själv helt enkelt.

Jag lämnade min till närmsta stads vanliga vapenhandlare med vapensmed, det är ju bara tat man känner att de har lite koll, för vissa av de här ser de6t som att luftvapen är leksaker så vad gör det om de lämnar en massa fula märken i grejorna.

Så knalla in och fråga vad de vill ha för jobbet, delarna kan du skaffa själv innnan bara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Superstar i Kaliber 25 är det någon idé

Inläggav halvnorsk 21 mar 2011, 18:35

Silwer skrev:Mer än 16J ger de allt iaf, ja just det här exet vet man ju inte, de måste ju servas med.

Men en i bra kondition går definitivt över 20J iaf.

Byt fjäder och pistongpackning, eller ja lämna in det till nån som har grejor.

Jag gjorede det med min Superstar några ggr då den var lite smågring att hålla på med utan komprimator, och det var heller inet dyrt att få det utfört.
Så då struntade jag i att göra det själv helt enkelt.

Jag lämnade min till närmsta stads vanliga vapenhandlare med vapensmed, det är ju bara tat man känner att de har lite koll, för vissa av de här ser de6t som att luftvapen är leksaker så vad gör det om de lämnar en massa fula märken i grejorna.

Så knalla in och fråga vad de vill ha för jobbet, delarna kan du skaffa själv innnan bara.


Tack Silwer, det är väl precis som du påpekar man ser det som en leksak. Det är ju så också att den här bössan är licenspliktig så det kan bli krångligt/dyrt att skicka.
halvnorsk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 feb 2011, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Bsa

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer