Diana 27
Postat: 15 dec 2012, 23:25
Jag renoverade min Diana 27 från tidigt 80-tal idag, kändes som ett lämpligt litet jobb dagen efter julbord med jobbet.
Jag köpte reservdelar till min FWB300 och passade på att fixa hem ny pippackning och låsskruv till trycket till Dianan samtidigt.
Man hör ju skräckhistorier om att få ihop en 27/35 med de små kulorna och allt och jag har dragit mig för att göra jobbet. Den har aldrig vart isär sedan den var ny.
Jag måste säga att jag var väldigt förvånad över hur lättmekad den var. Jag hade ingen beskrivning eller sprängskiss utan skruvade bara isär den allteftersom och bände bort gammalt fett med morakniven. Man kan väl säga att det verkligen behövdes en liten uppfräschning av innandömet.
Ingen fjäderspännare behövdes och kulorna låg så snällt i sina hål.
Lite molypasta här och där och läderpackningarna i oljebad någon halvtimme och jösses vilken skillnad!
När jag chronade den i somras låg den väldigt jämnt kring 185 m/s. Det skall bli spännande att se vad den gör nu när den stabiliserat sig lite.
Jag köpte reservdelar till min FWB300 och passade på att fixa hem ny pippackning och låsskruv till trycket till Dianan samtidigt.
Man hör ju skräckhistorier om att få ihop en 27/35 med de små kulorna och allt och jag har dragit mig för att göra jobbet. Den har aldrig vart isär sedan den var ny.
Jag måste säga att jag var väldigt förvånad över hur lättmekad den var. Jag hade ingen beskrivning eller sprängskiss utan skruvade bara isär den allteftersom och bände bort gammalt fett med morakniven. Man kan väl säga att det verkligen behövdes en liten uppfräschning av innandömet.
Ingen fjäderspännare behövdes och kulorna låg så snällt i sina hål.
Lite molypasta här och där och läderpackningarna i oljebad någon halvtimme och jösses vilken skillnad!
När jag chronade den i somras låg den väldigt jämnt kring 185 m/s. Det skall bli spännande att se vad den gör nu när den stabiliserat sig lite.