Diana 54 Bygga short stroke??

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav spamb 21 jun 2014, 17:29

Har införskaffat en Diana 54 och och är väldigt nöjd med den, har beställd lite tunnare fjäder så att jag kommer ner i kraft på den. med original fjäder ger den över 300 ms.
Har läst att många avstår just diana pga den långa lock time (slaglängd) om man ska tävla i 10j klassen.
jag har undrat kan man inte förlänga pistong och på så sätt uppnå kortare slaglängd??
här är en kille som har gjort nåt i den vägen För att följa länken så måste du registera dig.


jag undrar skulle det funka om man byggde den ca 50 mm längre framför som han eller typ förlänga upphaks pinnen ca 50mm, eller att man bygger hela pistongen längre??
hur skulle ni göra?
har en liten hobby svarv hemma och tänkte leka lite med den?

mvh
spamb
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 aug 2013, 21:37
Ort: Salem
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav 1qaz1qaz 21 jun 2014, 17:38

Funkar den med gaspistong? Då minskar man locktime. Är det den modellen som är rekylfri?
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav spamb 21 jun 2014, 17:46

ja den är rekylfri. tyvärr funkar inte den med gaspistong pga upphakspinnen som är i mitten i pistongen
spamb
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 aug 2013, 21:37
Ort: Salem
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav 1qaz1qaz 21 jun 2014, 19:04

Ah ok annars så hade det varit intressant ju.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav ogster 21 jun 2014, 20:22

Kolla med Ubbe, han har hållts med sånt där med bra resultat.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav 10fl 21 jun 2014, 20:38

Jag har haft lite samma funderingar kring en 52:a.
Det enklaste borde vara att bygga på en distans på pistongen.
Progunner har ett Vortec kit för att konvertera D35 med läderpackningar till modern pistongpackning.
Borrar man och gängar för M5 i pistongen och har ett genomgående hål i distansen så kan man få fast allt på ett ganska enkelt sett.
Jag funderade på en aluminium bit för att inte pistongen skall bli för tung.
Det skall bli kul att följa ditt projekt om du kör vidare på det, jag har gått och lurat på det själv ganska länge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
10fl
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 17 sep 2012, 19:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Anschutz 335

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav Leopold 21 jun 2014, 20:47

Man måste kolla så att kompressionsförhållandet hamnar inom vissa gränser annars kan man få "piston slam" dvs att pistongen inte hinner bromsas upp av en tillräcklig luftkudde.

Kompressionsförhållandet bestäms av transferportens volym (plus "död" volym framför pistongpackningen) och den svepta cylindervolymen, bör helst inte understiga 1:300 alltför mycket efter de tumregler jag gått efter i liknande experiment med en helt annan bössmodell.

Det motsatta problemet med för högt kompressionsförhållande är inte aktuellt vid shortstroking så det kan vi lämna därhän i en någorlunda vettigt konstruerad bössa.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav Nitro 21 jun 2014, 20:47

Ja jag har en D48 som jag inte har bestämt mig för ännu vad som ska hända. Blir kanske något kit i framtiden, har varkens tid eller råd att fixa till den just nu.
Men i 10J är den ingen höjdare tycker jag. Så något måste göras.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav 10fl 21 jun 2014, 21:07

Just Dianas sido- och de nyare underspännarna kan man justera storleken på transferporten lätt.
De tyska 7j bössorna har en strypbricka inklämd bakom pippackningen så det kan man laborera med ganska lätt.
Sedan bör man nog skippa orginal fjädrarna och köpa ett lämpligt Maccari kit. De brukar ge kortare lock time då han ofta har kortare flädrar som får rätt förspänning med distanser.
Vortec är mer eller mindre bara för fullfart och det var ju inte syftet med denna operation.


Sent from my iPhone using Tapatalk
10fl
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 17 sep 2012, 19:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Anschutz 335

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav TheFoes 21 jun 2014, 22:26

10fl skrev:Just Dianas sido- och de nyare underspännarna kan man justera storleken på transferporten lätt.
De tyska 7j bössorna har en strypbricka inklämd bakom pippackningen så det kan man laborera med ganska lätt.
Sedan bör man nog skippa orginal fjädrarna och köpa ett lämpligt Maccari kit. De brukar ge kortare lock time då han ofta har kortare flädrar som får rätt förspänning med distanser.
Vortec är mer eller mindre bara för fullfart och det var ju inte syftet med denna operation.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Maccari är bra men inte ens i närheten av Vmach
Dåligast skjutbarhet är vortek samt att den ger lägst hastighet, konstig rekyl mycket spridning i hastighet.
Enda som är bra med vortek är deras pippackning den spelar mycket roll i dessa bössor, eftersom dem blir snällare i rekylen samt ger en mycket jämn hastighet.
Laborera med 7.5 j strypningen kan man göra, kör du FAC fjäder me 7.5j strypningen hamnar du på 10j kör du 16j fjäder + stypningen hamnar du på 9.7 j
Jag körde V-mach kit vortek pippackning, hamnade på 32 joule med jsb 16 grains kronograferade siffrorna när det var -18 grader också, och låg på en 5 krona på 50 m, det var vinter samt att jag använde ett gammalt 4x kikarsikte för jag förstod inte hur viktig dampamount var till dessa bössor.
Du kan få dessa bössor att gå bra i 10 j också, skaffa bra smörjning, bra fjäder(vmach), tighta guider, en bra pippackning ,en bra pistongpackning. Jag har gjort det funkade hur bra som helst, testa i båda 22 och .177.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav hegge 21 jun 2014, 22:45

5 krona på 50 m, det är minst sagt grymt bra precision i den effekten.
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav Silwer 22 jun 2014, 02:44

De blir dock grymt sluggiga i 10j, locktimen är helt usel.

Vissa har klart förbättrat d54orna, och av nån anledning har byggkvaliteten på dem i finnish särskilt sjunkit sen de kom.

Jag har aldrig hört om en shortstrokad dock, jag tror även en .177 måste ge lite mer effekt om än inte fullfart för att börja bli bra.

De flesta vet givetvis om detta innan de köper en d52, 54 eller 56, de är inte helt gratis.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav Air 22 jun 2014, 08:47

Skaffade en Diana 52 ganska nyligen som jag
testat lite olika setuper i.
Håller med TheFoes i mycket som sagt så är
den långstrokad men ändå snäll i 10J man
får väl lära sig med att skjuta med den de
flesta tar sig inte tid det ska byggas om direkt.
Men vi är olika tycker det är roligt med olika
luftvapen jäkligt tråkigt om alla vore lika.
Den Dianan jag köpte var mycket fin ock prisvärd
om man tar den från Tyskland.
Gjorde en plastsleve själv inuti kolven ock märkte
tillslut att man kan ta 3cm på fjädern utan att tappa
utg,hastighet i FP.Skjuter mycket fint utan problem
tillverkningstoleranserna var bra på min med tight
kolvgång i cylindern.Att kasta massa pengar på dessa
fjäderkit förstår jag inte Vortek har jag testat jäkla
konstig rekyl o hård fjäder när man ska spänna upp.
Vill man ha en sidospännare så kan jag rekomendera
Dianorna går bra att skjuta både i 10J o FP.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
TheFoes (22 jun 2014, 08:58)

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav spamb 22 jun 2014, 09:09

TheFoes skrev:
10fl skrev:Just Dianas sido- och de nyare underspännarna kan man justera storleken på transferporten lätt.
De tyska 7j bössorna har en strypbricka inklämd bakom pippackningen så det kan man laborera med ganska lätt.
Sedan bör man nog skippa orginal fjädrarna och köpa ett lämpligt Maccari kit. De brukar ge kortare lock time då han ofta har kortare flädrar som får rätt förspänning med distanser.
Vortec är mer eller mindre bara för fullfart och det var ju inte syftet med denna operation.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Maccari är bra men inte ens i närheten av Vmach
Dåligast skjutbarhet är vortek samt att den ger lägst hastighet, konstig rekyl mycket spridning i hastighet.
Enda som är bra med vortek är deras pippackning den spelar mycket roll i dessa bössor, eftersom dem blir snällare i rekylen samt ger en mycket jämn hastighet.
Laborera med 7.5 j strypningen kan man göra, kör du FAC fjäder me 7.5j strypningen hamnar du på 10j kör du 16j fjäder + stypningen hamnar du på 9.7 j
Jag körde V-mach kit vortek pippackning, hamnade på 32 joule med jsb 16 grains kronograferade siffrorna när det var -18 grader också, och låg på en 5 krona på 50 m, det var vinter samt att jag använde ett gammalt 4x kikarsikte för jag förstod inte hur viktig dampamount var till dessa bössor.
Du kan få dessa bössor att gå bra i 10 j också, skaffa bra smörjning, bra fjäder(vmach), tighta guider, en bra pippackning ,en bra pistongpackning. Jag har gjort det funkade hur bra som helst, testa i båda 22 och .177.


vet inte om jag hinner påbörja med det innan semester ,
men var får man tag på strypbricka och FAC fjäder ( vad är FAC för nåt)
original fjäder verkar vara 32 cm lång och 3,3 mm tjock och väldigt trög att spänna upp. jag har beställt en fjäder till diana 46 som är 29 cm lång och 3.1mm tjock, ska se först se om man kommer ner i 10j med denna fjäder och sedan skjuta lite för att sedan testa med short stroke.
spamb
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 aug 2013, 21:37
Ort: Salem
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav TheFoes 22 jun 2014, 09:26

FAC betyder över 16.4 j det härstammar från england. Strypbricka finns här För att följa länken så måste du registera dig.


köp ett par o laborera. Skaffa tightare guider kapa original fjädern några varv så ordnar det sig. Egentligen så gör det inget hur mycket du kapar fjädern , när du har strypbrickan i men kortare fjäder är ju lättare att laddda. 7.5j brickan spelar ingen roll vilken kraft fjädern har det kmr inte komma ut mer än 10 j ur den.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav Air 22 jun 2014, 09:30

Ett tips.
När man skjuter långstrokade fjädervapen runt säg
10J så är det viktigt att.När man har tryckt av skottet
ligg kvar på målet tills man ser eller hör träff.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Diana 54 Bygga short stroke??

Inläggav Silwer 22 jun 2014, 10:07

Jo, för imo är man väldigt konstig om man inte märker att ett 30j vapen ändras när den kör 10j på samma cylinder.
Det märks klart imo, ok .177 hjälper ju upp det en del men de här Dianorna ger alltid sitt bästa som .22, och är inte bra val för vår licensfria gräns.

Inte med de val man kan göra idag för 10j.

Ska man däremot ostrypa är de ju bra, även D52 tycker jag är bra där.

Jag gissar av alla d48 till d56 som finns i landet är nog inte så väldigt många 10j.

Fjäderbössan har många parametrar och bygs ofta för ett tänkt effektområde, man väljer inte en stor cylinder på vapen som ska ge låg effekt.

Ok det finns värre exempel av tex Hatsan som florerar i frågetrådar där de ställs mot säg en hw30, det är som två helt olika vapen.

Till säg hw80 finns det kit där man stoppar in en cylinder i cylindern och som sen har en annan pistong, så minskar de cylindervolymen i UK.
Men frågan dyker verkligen upp, varför väljer man säg en hw80 .22 för 16j?

Man får nog acceptera bössorna för vad de är om man nu inte skulle ordna en shortstrokning av den.

Jo jag vet att fixa licens idag på en fjäderbössa kanske inte direkt lockar, det beror lite var man bor, på vissa håll kan man ju få vapnet som licensfri igen när man vill sälja.

Eller så jagar man upp pre92or om man har åldern för det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer