Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav XXL 28 dec 2016, 17:56

Bull skrev:Jag är tämligen övertygad om att det är packningen som är problemet, att dess friktion i komptuben är för hög och ojämn. Jag vet dock inte vad man kan räkna med att erhålla för spridning i utgångshastighet – mitt antagande/mål var under 1 %.

Det kan ju tänkas vara så att om komptuben inte är helt perfekt cylindrisk så är en läderpackning lite mer förlåtande än en syntetpackning.

Tänk också på att de enskilda diabolerna inte har en exakt vikt när de plockas direkt ur burken utan de enskilda kulorna kan ha vikter som varierar påtagligt från den nominella vikt som angiven på burken.
De måste kontrollvägas alternativt använd JSB:s Premium diaboler som utlovas ha en maximal viktskillnad på 1 mg. Det är först när man kommer ned på den nivån som man med säkerhet kan säga något om vad som är hastighetsvariation hos bössan. Dessutom, efter byte av packning skulle jag nog förvänta mig att man behöver skjuta bortåt 1000 skott innan allt har stabiliserat sig.

När man i gamla engelska luftvapentidningar testade luftgevär vill jag minnas att de hade 20 fps som max acceptabel hastighetsvariation, d v s ca 6 m/s.

När jag i höstas mätte min FX Impact fick jag - beroende på läget för fartomställaren - som bäst en hastighetsvariation på ca 2 m/s. Sämst gick den med fartomställaren på läge Min där hastighetsvariationen låg på 5 - 10 m/s för ett antal 10-skotsserier med olika kulor.
Min Air Arms Prosport ligger på ca 2 m/s i hastighetsvariation men den är å andra sidan gjord för syntetpackning och har som underspännare en separat kompressionstub som förmodligen är tillverkad med högre precision än cylindern/manteln på en brytbössa från 60-talet.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
Bull (28 dec 2016, 18:16)

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Silwer 28 dec 2016, 20:14

Är en d35 inte piggare än så här, eller är det försök att få den att vara snällare tex?

Drt är ju en pre92 men som .177 så faller den ju bort då 200mps är gränsen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 28 dec 2016, 20:50

XXL skrev:Det kan ju tänkas vara så att om komptuben inte är helt perfekt cylindrisk så är en läderpackning lite mer förlåtande än en syntetpackning.

Jo, det är ung så jag har börjat misstänka... en oönskad tanke...

XXL skrev:Tänk också på att de enskilda diabolerna inte har en exakt vikt när de plockas direkt ur burken utan de enskilda kulorna kan ha vikter som varierar påtagligt från den nominella vikt som angiven på burken.
De måste kontrollvägas alternativt använd JSB:s Premium diaboler som utlovas ha en maximal viktskillnad på 1 mg. Det är först när man kommer ned på den nivån som man med säkerhet kan säga något om vad som är hastighetsvariation hos bössan. Dessutom, efter byte av packning skulle jag nog förvänta mig att man behöver skjuta bortåt 1000 skott innan allt har stabiliserat sig.

Låt oss göra lite beräkningar, ehuru något hypotetiska, men ändock inte långt ifrån verkligheten:

I mina tester, där jag jämförde RS och Express i var sin serie om 5 skott, så skiljde sig medelenergin endast 0.27%. Vikten mellan dessa diaboler skiljde sig ca dock hela 7.4%. Ett förmodligen ganska gott antagande är att vid små skillnader i vikt så är levererad energi i huvudsak konstant. Energin är proportionell mot kulans vikt, men kvadratiskt proportionell mot hastigheten.

Min våg kan bara väga 10 mg, så jag kan tyvärr inte mäta spridning i vikt. Men mina JSB RS diaboler är ju av hög kvalitet, dock inte som Premium förstås. Spridningen är säkerligen större än ±1 mg, men jag tror knappast den skulle vara så stor som ±10 mg. Låt oss anta ±5 mg. Det är ca ±1% variation i vikt. Med konstant energi så skulle det resultera i en hastighetsvariation om ±0.5%, vilket är ca 1 m/s runt 200 m/s.

Med ovanstående antagande så är en rimlig variation således ±1 m/s (omkring 200 m/s) orsakad av något varierande vikt hos diabolerna. Allt däröver är antingen orsakad av skillnader i diabolernas utformning (t.ex diameter) eller bössans kompression. Jag tycker det därför vore rimligt att sätta ett mål på ±2 m/s, dvs ca 1% av nominell hastighet.

XXL skrev:När man i gamla engelska luftvapentidningar testade luftgevär vill jag minnas att de hade 20 fps som max acceptabel hastighetsvariation, d v s ca 6 m/s.

Urk! Det låter mycket!

XXL skrev:När jag i höstas mätte min FX Impact fick jag - beroende på läget för fartomställaren - som bäst en hastighetsvariation på ca 2 m/s. Sämst gick den med fartomställaren på läge Min där hastighetsvariationen låg på 5 - 10 m/s för ett antal 10-skotsserier med olika kulor.
Min Air Arms Prosport ligger på ca 2 m/s i hastighetsvariation men den är å andra sidan gjord för syntetpackning och har som underspännare en separat kompressionstub som förmodligen är tillverkad med högre precision än cylindern/manteln på en brytbössa från 60-talet.

Hmm... 2 m/s låter helt ok, speciellt som det förmodligen är rejält över 200 m/s. Men 5-10 m/s vid lägsta nivån på fartomställaren låter i mina öron som riktigt dåligt, speciellt för ett så dyrt och lyxigt gevär!

Jag tycker att det var klart intressant att höra vad din erfarenhet är av faktiska variationer – det sätter perspektiv på det hela. Men sen måste man ta hänsyn till onoggrannheten i kronometern. De flesta verkar inte garantera mer än 1%, medan den jag har påstår sig vara betydligt bättre (0.15%). (För min del så är det dock i huvudsak precisionen och inte onoggrannheten som är det viktiga, dvs att en mätning till nästa mätning inte skiljer sig mer än 0.15%)
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Batistuta 28 dec 2016, 21:06

Först o främst har du enligt mina erfarenheter alldeles för mycket fett. Sedan har du en blandad kompott av fetter de kommer att migrera och blandas. Molly duger utmärkt på alla ställena men med måtta.

Krympslang har jag provat och den kröp ihop och slamsade sig. Inget jag rekommenderar.

Sedan måste du skjuta minst en burk av ammon innan du kan dra några långtgående slutsatser. Jag tycker du gör det svårt för dej. Panga och njut ett tag innan du teroiserar sönder bössan.
:Hughug:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Ulf (01 jan 2017, 13:20)

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Silwer 28 dec 2016, 21:11

Där håller jag med helt på punkterns.

Ge inte upp bössan riktigt ännu, det måste inte vara ett stort fel på den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Ulf (01 jan 2017, 13:20)

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Jycken 28 dec 2016, 21:34

Renoverade en D35a med samma syntet packning för en tid sen med original fjädern och efter montering låg den då på 217 m/s med RS o efter justering av fjädern låg den sen på 209m/s som max o 205m/s lägst snitt på 207m/s. Testades idag o låg då på 206m/s med samma spridning med RS
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Silwer 28 dec 2016, 21:37

Så effekten är normal iaf, dock bör ju en inslitning av allt ta mer skott än vad som nu gjorts för att allt ska ha satt sig.

Det är ett väldigt smörjande med än vad jag är van med, men det var ju expertråd vad jag förstod.

Nä att cylindern är oval är för tiden att säga nåt om imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav T.Lundberg 28 dec 2016, 21:38

En liten fundering. Efter ni har bytt från läder till syntet osv låter ni det gå en 1000 bulor innan ni börjar klura på eventuella justeringar av fjäderlängder mm
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Jycken 28 dec 2016, 22:20

Nej faktiskt inte o bössan har inte ändrat sig nämnvärt efter heller efteråt. Bör tilläggas att packningen var tight och putsades till med sandpapper innan monteringen. Kan vara det som gjort att den inte ändrat sig i hastighet så mycket.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Föregående

Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer