Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?
Postat: 28 nov 2016, 12:22
Leopold skrev:Misstänker att det någonstans måste finnas med en parameter av hur detonationskänslig oljan är.
... Hade jag en läderpackning skulle jag eftersträvat den minst detonationskänsliga oljan som går att uppbringa men så måste den ju också ha egenskapen att hålla läderpackningen tillräckligt smidig och tät.
B.B. Pelletiers skriver att den silikonolja han använder har en hög flampunkt, vilket är viktigt eftersom temperaturen momentant kan uppgå till 1000 grader vid varje skott. Min gissning är att det gäller alla silikonoljor (i princip alla silikonbaserade produkter tål otroligt höga temperaturer). Så förmodligen är silikonolja överlägset med avseende på diesling, men det är fullt tänkbart att en läderpackning kanske kan behöva "grundas" med mineralolja för att den skall förbli smidig internt. Min tro är alltså: först mätta packningen med mineralolja (typ motorolja), sen noggrant torka av ytan, sen silikonolja för smörjningen mot cylindern. Möjligen kanske cylinderväggen bör ha en försiktig ytterst tunn strykning med molybden-fett? (Eller kanske bara molybdenpulver?)
När man läser på nätet måste man vara lite försiktig med begreppet dieseling, för vissa avser detonationer med det begreppet, medan andra (däribland Pelletier) menar att dieseling "bara" är en kontrollerad förbränning av olja/fett, och att alla fjädergevär som är snabbare än ca 180 m/s dieslar i mer eller mindre utsträckning, men så länge man inte hör någon explosion utan bara ser en viss rök så kommer dennna diesling inte att förstöra bössan.
En gång strax innan jag demonterade mitt gevär small det till som faan! Jag hade aldrig hört något liknande förut. Jag undrade först om jag kanske glömt stoppa i en diabol och att det låter så då man kört tomt (vilket jag aldrig någonsin har gjort med mitt gevär så jag vet inte hur det låter, men jag har hört när en dum expedit i en affär gjorde så, och det lät inte så värst mycket), men smällen var så hög så det var förmodligen en detonation. Jag hade då skjutit flera skott ganska snabbt på varandra, så kolven hade kanske blivit varm(?). Geväret sköt som en påse nötter efter den smällen – dvs åt helvete! Men efter ett tag tycktes den långsamt återgå till mer normalt beteende.
Bottom line: Detonationer är mord och tabu! Men lite rök utan detonationer kan kanske vara ok. Men förmodligen skall även sådan rök helst undvikas för jag misstänker att även en sådan kontrollerad förbränning orsakar slumpmässigt varierande tryck och därmed varierande kulhastigheter.
Ulf skrev:När bössor med läderpistongpackning tillverkades, fanns bara mineralolja att tillgå. Då borde det rimligtvis funka bra med att "renovera" med samma olja, är min "värld" ;-)
Att använda syntetolja och smörja gamla mekaniska saker, som tillverkades när ingen syntetolja fanns, är alls inte bra ,har jag fått höra många ggr av garvade mekkar inom både industri & bilverkstäder.
Syntetolja rengör för mycket istället för att just smörja i gamla prylar.
Du har en klar poäng där. Skall man dessutom vara pietetsfull när man renoverar så kan man givetvis inte använda vare sig silikon eller syntet. Men jag är nog inte så ortodox. Som jag skrev här ovan så tror jag på att kombinera, dvs först impregnera packningen med mineralolja (typ motorolja), sen noggrant torka av ytan, sen silikonolja för den ytliga smörjningen mot cylindern, vilket minskar risken för detonationer.
dagevert skrev:Bull skrev:Den här modellen av Diana har en avtryckare som inte går att demontera utan att borra ut en nit etc.
Det er korrekt at avtrekksmekanismens bolter er nitet i endene. Men du trenger ikke demontere de to boltene i avtrekket for å få ut mekanismen av tuben, bare hold avtrekkeren inne, så får du alt i tuben ut.
Nja, sprinten som håller hela avtryckaren var jag ju tvungen att banka ut eftersom den annars spärrar tuben så att innanmätet inte går att få ut. Den sprinten var lite nitat/konad i ändarna, så det krävdes tyvärr ett visst våld. Så här ser det ut om man inte tar bort den sprinten (som ju uppenbarligen blockerar den lilla cylindern och hela pistongen):
För att följa länken så måste du registera dig.
Fortsatt demontering:
Som jag skrev i gårdagens inlägg så lyckades jag ju försiktigt men ihållande banka ut sprinten till avtryckaren. Innan sprinten lossades så hade jag avlägsnat den fjäder i avtryckarens bakre del, eftersom den hade annars flugit all världens väg då man drar ur sprinten.
Nu kunde jag dra ut den cylinder som jobbar mot avtryckaren och som trycker på pistongen, och sen dra ut pistongen.
Pistongen var häpnadsväckande trög att få ur! Kändes först som om den satt fast! Otroligt att det här geväret har kunnat spotta iväg kulor över 200 m/s med en så trög pistong.
Så här ser delarna ut, och jag tycker inte att de ser något vidare bra ut:
För att följa länken så måste du registera dig. För att följa länken så måste du registera dig. För att följa länken så måste du registera dig.
Som du ser så har det blivit en slags "repor" på packningen (inte djupa, mest repor i geggamojan), och de blev när jag drog ut pistongen, och de tycks ha orsakats av öppningen/flänsen i stora cylindern där länkarmen till pistongen går. Jag måste nog senare smärgla den kanten, för den tycks vara lite vass (mycket dåligt tycker jag att Diana inte jämnade till den redan i tillverkningen).
Pistongens inre pinne är ju rostig! Det är väl kanske inte något kritiskt, men det förvånar mig, och det känns inte bra. Jag har dock ingen annan rost på bössan annat än en del rostprickar på stora cylinderns utsida.
Nu kommer den stora jättefrågan:
Skall jag eller skall jag inte köpa ny pistongpackning?
Skall jag eller skall jag inte köpa ett helt "kit"?
Vad gäller hela kit så verkar det inte finnas något avsett för Diana 35(?) Jag har i alla fall inte sett något.
Men det finns packningar som ev kan passa.
Ur stilistisk ortodox pietetsynpunkt så skall man väl behålla läderpackningen. Men jag är nog inte så ortodox, utan kan tänka mig moderna material – det är ju trots allt inte någon 18-hundratals-bössa.
Jag prövade att skruva bort skruven som håller packningen, men det verkade vara stört omöjligt. Men dagevert skriver:
dagevert skrev:Stempelet bær uansett ut, det hender skruen som holder stempelpakningen på disse børsene har løsnet av julingen den får hvis børsa skytes uten kule eller med tørr stempelpakning, og da er det viktig å bytte skruen(som også hodel på plass av en tverrbolt.)
Du talar om att skruven hålls på plats med en tvärbult! Hmm, så här ser packningen ut i närbild, och där finns något konstigt som skulle kunna vara en tvärbult:
För att följa länken så måste du registera dig.
Men den bulten/sprinten/pinnen är inte genomgående, och vid tillverkningen har man ju körnat ner den rejält så att få ut den där verkar helt hopplöst!?
Om jag skall behålla läderpackningen och bara göra ren och olja in så behöver jag ju inte skruva ut skruven, men om jag skall byta packning till syntetpackning så måste jag ju få bort skruven utan destruktivt våld.
Vad tycker ni?