Diana Oktoberfestgewehr 2018

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana Oktoberfestgewehr 2018

Inläggav Patan 20 okt 2018, 12:54

Äntligen har det kommit, mitt nya Diana Oktoberfestgewehr 2018!
Jag gillar dessa robusta "plinker" gevär som; Haenel 310, Anschütz 275 och såklart Diana 30. Så jag såg fram emot att prova nykomlingen i denna liga; Oktoberfestgewehr (designed by Diana, made in China).
Första intrycket av geväret är bra. Bra blånering och inget skrammel när man hanterar det. Uppspänning är bra, fast uppspänningsmekanismen skrapar mot fjädern när man spänner upp den. Det finns ingen säkerhet mot avfyrning efter uppspänning, man får manuellt sätta den i "safe" innan man spänner fjädern. Främre siktet är inte justerbart, det är i plast och fastlimmat på pipan. Bakre siktet är justerbart, men när man spänner skruvarna efter justering blir siktet skevt för det är i plast och klarar inte belastningen när skruvarna spänns. Spänner man bara lite på skruvarna så flyttar sig siktet när man lägger geväret upp och ner. Och man behöver lägga geväret upp och ner för att kunna ta bort stocken när kulorna fastnar inuti laddmekanismen. Under de första 100 skotten fastnade kulor inuti geväret 4 gånger. Man får ta isär geväret och ta ur den deformerade kulan ur laddmekanismen, tar ca 30 min varje gång. Kulorna blir ibland avklippta och den lilla biten som klipps av gör att kulan fastnar i mekanismen, eller i loppet, för den inte är rund längre. Fastnar kulan mekanismen går det inte att trycka ut den förrän man tagit ur cylindern i laddmekanismen som kulan sitter fast i. Enligt instruktionsboken som kommer med geväret så ska man lämna in geväret på reparation om man inte kan få ut den fastsatta kulan genom att köra en rensstav ner genom pipan, eller genom att ladda/skjuta flertalet gånger med pipan riktad nedåt så inga nya kulor laddas. Eftersom kulorna inte gick att få ut på detta sätt fick geväret monteras ner och de fastnade kulorna tas ut inuti "hjärtat" av geväret. Kulorna som använts är 4.35-4.37mm i diameter (Blei-Rundkugeln H&N Excite Smart Shot BBs, verkupfert, Kal. 4,4 mm, 0,48 g, 750 Stück, ideal für Diana 30 und Oktoberfestgewehr, Haenel 310, u.a.). Dessa kulor är rekommenderade att användas enligt stället där geväret köptes. Utgångshastigheten (mätt med AIR-CHRONY) ligger mellan 70-90m/s, vilket är betydligt lägre än de 110m/s som är angivet av tillverkaren. Detta kan också vara en bidragande orsak till att kulorna ibland fastnar i pipan (även om de inte är avklippta i laddmekanismen) för det verkar sitta en sorts "stopp" längst bak i pipan så kulorna inte ska trilla ut om man lutar bössan nedåt när den är laddad. Har man då inte tillräckligt med tryck kanske kulorna inte orkar förbi denna förträngning.
På det hela så är detta en ganska dålig bössa, som i princip inte går att skjuta med. Att det står "Diana" på den är enligt mitt tycke inte bra alls. För mig har Diana stått för kvalitet och funktion. Min erfarenhet av föregångaren, Diana 30, är mycket positiv. Diana 30 är ett suveränt gevär (för korta avstånd) som har enastående kvalitet. Jag har bara en gång råkat ut för att en kula fastnat inuti Diana 30, och då var det en kula utan kopparbeläggning (äldre blykulor som inte heller hade rätt toleranser på dimension eller rundhet). Som tur var fastnade den kulan i loppet och inte i själva laddmekanismen. Annars hade det tagit mer än 30 min att fixa. Diana 30 är betydligt mer komplicerad i mekanismen än Oktoberfestgewehr, så lite positivt är det ju att man kan fixa en fastkilad kula själv på detta "mindre lyckade" gevär.
Det relativt låga priset (179EUR) är ju i sig en "varningsklocka" för hur kvaliteten är. Hellre ett lite dyrare gevär som går att använda, än ett billigt som bara går att titta på. Kanske Diana hade tänkt sig en bössa som bara går att använda under "Oktober-2018"?
Det kan ju vara så att mitt gevär är ett riktigt "måndagsexemplar" och att resterande bössor faktiskt fungerar, vi får väl se när fler kommer ut på marknaden...
Patan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 okt 2015, 16:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Patan för detta inlägg
gubbe (20 okt 2018, 13:18), Nitro (20 okt 2018, 14:32), Air (20 okt 2018, 14:48), Tomaz (20 okt 2018, 18:15)

Re: Diana Oktoberfestgewehr 2018

Inläggav Silwer 20 okt 2018, 15:12

Usch vilket skräp ärligt talat, det var synd, som du skriver, hellre en bra D30 tillverkad igen med god slutkontroll än att kasta bort pengarna.

Tydligen är den gjord för den här öldrickar-rika festen lite väl mycket.
Senast redigerad av Silwer 20 okt 2018, 15:13, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana Oktoberfestgewehr 2018

Inläggav Archon 20 okt 2018, 15:25

Oktoberfestgewehr ska tydligen vara baserad på Diana 30. D30 har jag skjutit på Liseberg, vilket var riktigt kul. Tror ditt exemplar kan vara ett måndagsexemplar. Hastigheten bör ligga på strax över hundra meter per sekund i alla fall.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Diana Oktoberfestgewehr 2018

Inläggav Silwer 20 okt 2018, 15:31

Jag mins Dianan med räkneverk, nåt sånt måste de fasen bygga igen, så tufft:-)
Senast redigerad av Silwer 20 okt 2018, 15:32, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana Oktoberfestgewehr 2018

Inläggav Luftpangarn 21 okt 2018, 01:55

Patan,

Jag skulle reklamera bössan. Med tanke på att tusentals sålts i Tyskland, skulle det blivit ramaskri om mekaniskt trassel varit vanligt. Diana har blivit överrumplade av efterfrågan, och inte klarat leverera tillräckligt många! Bössan är bokstavligen tänkt att användas av halvpackade skyttar :-) Så något finlir i handhavandet, kan Diana inte förvänta sig :smt037 :cheeRs:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer