Diana 30

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 30

Inläggav Micke 02 jun 2009, 09:48

Man sålde ett Diana modell 30 på egun nyss. Det gick för ca 4000spänn och verkade vara i gott skick. Så här såg det ut:

För att följa länken så måste du registera dig.



Någon som har mer info om dessa gevär? Är det en modell som gjordes av Diana i Rastatt, eller bara något man köpte in och sålde under märket Diana?

Varken design eller konstruktion ser ju ut som Diana. Var det övningsgevär för armén, eller för skjutbanor/tivoli? Eller varför hade modellen annars räkneverk? Det ligger en del tekniska data på CO2Air, och jag hittade en sprängskiss (nu inskruvad bland sprängskisser/manualer), men för övrigt är det dåligt med info.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 30

Inläggav Kantal 02 jun 2009, 10:12

.
Senast redigerad av Kantal 26 maj 2010, 16:16, redigerad totalt 1 gång.
__________________________________
Mvh Peter
FX Typhoon .177
FX Cutlas .22
FX Impact .22 - Såld
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 01 mar 2008, 07:14
Ort: Skellefteå Kommun
Tack utdelade: 167 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Re: Diana 30

Inläggav Micke 02 jun 2009, 10:36

Tack! Jag hittade mer info på muzzle.de åxå.

Kul modell! Kulorna (125st, 4.4mm rundkulor), ligger i ett långt rör under pipan, och det fanns en "speedloader".

/ MIcke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 30

Inläggav Patrik 06 jun 2013, 21:46

Gammal tråd men jag skall försöka uppdatera lite.

Ni kan se det som en recension av Diana mod 30 :)

Sedan någon gång på 80:talet, Liseberg hade sådana på skjutbanan så blev jag förtjust i dessa bössor.
Nu äger jag äntligen en själv ca 30 år senare, mycket ovanliga och man ser dom sällan på Blocket eller Tradera.
Hittade ett på tradera men det var defekt sikte och det gick inte att ladda mm, detta ville jag inte ha.
Jag kontaktade sedan säljaren pergeo eller gevärpär på Blocket och frågade om han hade något Diana 30 kvar, och det hade han
jag slog till direkt utan att blinka då jag fortfarande ville ha en sådan bössa.
Bössan var i ganska risigt skick med över 46900 skott skjutna slipad och lackad kolv med lite jack i samt att det gick inte att skjuta med det.

Problemet med att det inte gick att skjuta med löstes snabbt, det var skit i magasinet bara, nu rullar kulorna ner fint.
Bössan slipades ner ytterligare en gång och betsades om för att bli så likt orginalet som möjligt.

Tack Pergeo för att du gjort min dröm till verklighet :Hughug:


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har ett Diana 30 model tivolibössa och det stämmer Micke som du skriver att det är ett rörmagasin under pipan för 125 kulor i kaliber 4,4mm.
Jag saknar speedloadern men jag har en liten tratt man sätter längst ut på magasinet sedan är det bara att hälla ner kulorna.

För att följa länken så måste du registera dig.



En liten fjäder stoppar kulorna för att rulla ur magasinet, när man laddar bössan så måste man luta bössan uppåt för att främsta kulan skall in i (kolven)
och när man drar tillbaka laddarmen går kolven upp till pipan och lägger kulan i (patronläge) en smart konstruktion.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det finns två räkneverk på sidan av bössan, ett för samtliga skott skjutna och ett som går att nollställa efter varje laddning.

För att följa länken så måste du registera dig.



Under geväret finns ett hål där man behöver en (nyckel) för nollställning, denna har jag gjort själv men går säkert att få tag på.

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har bara provskjutit hemma i träplanka och det är ovanligt bra skjuts i kulorna må jag säga, till skillnad från Haenel 49-310 så
är det betydligt bättre tryck i denna.

Bössan laddas med 4,4mm copparplätterade blykulor, det går alltså inte skjuta med 4,42mm stålkulor då bössan har räfflor i pipan
iså fall blir det som med många Haenelbössor totalstopp i pipan, det har ni väl vart med om :thumbner:

Tack så länge, skall provskjuta bössan nu i helgen :Sneak:
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Diana 30

Inläggav Silwer 06 jun 2013, 21:56

De här mindes jag inte alls men en snubbe för säg 6-7 år sen hade en sån med räknare på andra forumet så jag har sett dem jag med, men inte live
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 30

Inläggav Patrik 08 jun 2013, 14:01

Idag blev det en tur till banan och dom har gjort iordning jätte fint där uppe, ny fin grusad väg så man slipper att promenera
de ca 200 meter upp för den branta backen, ny skjutbord med tak och bord framför sig, jag glömde min pall men den tar jag med nästa gång.

Jag tog med mig mina favvo Dianor 30 och 60 och sköt in dom i det härliga vädret, några getingar hade hittat ett nytt hem
och surrade ovanför huvudet på mig.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Det var ju Diana 30 jag åkte hit för att testa och jag blev riktigt imponerad av pressisionen från denna bössa, det var inga problem
att träffa målet på 25 meter med öppna sikten.

För att följa länken så måste du registera dig.

Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Följande användare vill tacka Patrik för detta inlägg
gubbe (08 jun 2013, 14:14)

Re: Diana 30

Inläggav Micke 27 jun 2013, 22:11

Jag kan bara instämma - gamla tyska fjäderpangare - det är kärlek det.
Skulle bara vilja utesluta FWB från detta dock trots att alla här verkar älska dem. Känslan i t.ex. en FWB 300 är som att smeka en gråsten. Visst, de skjuter bra, men känns som en hög effektiva plåtbitar att skjuta med. Diana med Giss är dock en ren njutning att skjuta med - ett litet puff bara helt rekylfritt. Wow! och 50 år gammal teknik drygt.

Visst, de är svårmekade, helt klart - ett klart minus.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 30

Inläggav Nitro 27 jun 2013, 22:38

Micke skrev:Jag kan bara instämma - gamla tyska fjäderpangare - det är kärlek det.
Skulle bara vilja utesluta FWB från detta dock trots att alla här verkar älska dem. Känslan i t.ex. en FWB 300 är som att smeka en gråsten. Visst, de skjuter bra, men känns som en hög effektiva plåtbitar att skjuta med. Diana med Giss är dock en ren njutning att skjuta med - ett litet puff bara helt rekylfritt. Wow! och 50 år gammal teknik drygt.

Visst, de är svårmekade, helt klart - ett klart minus.

/ Micke

Delvis håller jag med dig Fwb teknik är väl nära nog också 50 år gammal. Jag gillar inte ljudet eller känslan just vid själva avfyrningen, det skramlar till lite. Tom. en Hw30 kan låta trevligare eller min gamla gamo 300.
Men känslan av uberprecisionen när skottet tar där man vill att det ska ta även upp till 50m är oövervinlig för min del. Att ett sådant gammalt mästerverk precisionsmässigt hänger med även i nutid är coolt. Men ljudet från den får ju inte pulsen att stiga precis.

Som med motorcyklar en stor v-twin slår ju det mesta i ljudväg och kanske känsla, men vill jag tävla med bra resultat så finns där ju annat att välja på och då går man inte efter ljudet eller känslan.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Diana 30

Inläggav Silwer 27 jun 2013, 22:53

Äsch lättmeckat, löjligt hög kvalitet, skjuter 10j+ lätt, tävlar ännu här i vårt land.
Trycket är för sin ålder otroligt bra bättre än vissa pcp.
Så jag håller INTE med.

Jag har ju ett 8jvapen med, men valde där en Anschutz2002sa, inte lika kul mekanisk men ändå snäppet bättre än nån av de här fjäderpuffrorna, men fwb300s tar den ju i att den klarar trimning mycket bra.

Anschutz380 har typ hälftenså stor cylindervolym, går inte att få ett skit mer ur.

Dianorna är nog bra men komplicerade och bör inte rubbas ur balans, sålde iget vidare här så import gäller iaf för 75an som imo är den enda jag kan tönka mig verkligen använda.
Brytmodellerna skule jag nog mest ha och titta på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer