Renovering av Diana mod 60

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Renovering av Diana mod 60

Inläggav widde 23 mar 2010, 03:52

En kompis har grävt en gammat Diana mod 60 ur sina gömmor. Den är förmodligen ganska gammal, runt 40 år skulle jag tro.
Den är så slutkörd att den inte ens orkade få iväg 4.5 mm JSB express när vi testade.
Jag hade tänkt hjälpa till med att smörja upp den och byta fjäder och packningar i den, har gjort detta på ett par gevär tidigare men denna modellen sägas vara ganska svårmekad när jag googlade lite.
Hittade inte så mycket mer via google.
All info om geväret skulle vara mycket uppskattad, även vart jag kan hitta delar som lämplig fjäder och packningar mm.
Användarvisningsbild
widde
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 nov 2009, 23:09
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Micke 23 mar 2010, 08:27

Hallå widde!

Den här kanske kan vara behjälplig: För att följa länken så måste du registera dig.



M.v.h.

Micke

Add: Förresten - allt kan förbättras! Så även instruktionen ovan. Hittar Ni några dumheter, knas eller vill föreslå förbättringar: Skicka mig ett PM. Tack på förhand! / Micke
Senast redigerad av Micke 23 mar 2010, 16:16, redigerad totalt 1 gång.
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Micke 23 mar 2010, 15:19

Värst vad det var populärt att ladda ner den filen...35 nerladdningar.

Jag har en liknande för Diana 75 på denna URL: För att följa länken så måste du registera dig.


Om någon är intresserad.
OBSERVERA: Denna instruktion har det gamla (och värdelösa), verktyget för fjäderspänning som fabriken rekommenderar. Ska man skruva en Diana 75 rekommenderas en fjäderspännare av samma typ som den i instruktionen för Diana 60, dock med annat mothåll eftersom Diana 75 är en sidospännare.

Add: Jag såg att det var nästan 90 nerladdningar på originalmanualen till Diana 75. Denna innehåller en beskrivning till hur man skruvar ner bössan. Observera att den innehåller ett antal fel, och på ett ställe riskerar man att skada bössan om man gör som det står. Man har glömt att nämna en spärrbricka - försöker man knacka ut axeln med denna bricka monterad, riskerar man skada bössan. Brickan är bussvår att se åxå...

M.v.h.

/ MIcke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav widde 24 mar 2010, 03:20

Tack för infon, kommer med säkerhet bli till stor hjälp. Det där med dubbelkolvsystem verkar bökigt, får se hur jag går tillväga.
Användarvisningsbild
widde
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 nov 2009, 23:09
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Micke 24 mar 2010, 17:47

Ok, vad du definitivt behöver är en fjäderspännare, och den modell jag har i instruktionen rekommenderas. Har spännaren ingen mittpinne riskerar man att skada fjädrarna eftersom de tenderar att "korva sig" när man trycker ihop dem.
Vill du låna min spännare så skicka ett PM.

Missa inte att bakre kolven ska in ca 0.3mm. Jag har sett ett antal "reservdelsbössor" på egun med skadade kolvar och kugghjul. Trycker man in kolvarna lite godtyckligt, och är lycklig över att få dit kugghjulen, kommer bössan att bli skräp vid första avfyrningen.

Annars är det inga konstigheter, och den är mer lättskruvad än 75:an. (om det nu är någon tröst...)

M.v.h.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Venom 24 mar 2010, 22:11

Försök till förtydligande av tidigare inlägg:
Efter att kugghjulen har monterats och fjäderspännaren har släppts från bakre kolven skall kolven ligga innanför cylinderns bakre kant (ca: 0,3 till 1 mm).
Därefter håller man den brickan som var monterad vid demontaget mot bakre kolven "utan" förspänning och mäter spelet mellan brickan och cylinderns bakre kant.
Detta spel skall vara 0,3 mm! Om så inte är fallet får ny bricka tillverkas/införskaffas. Med andra ord bakre kolven skall vara förspännd 0,3 mm när bakre cylindermuttern är åtdragen. Hela vitsen med detta är när kompressionskolven slår i ändläget skall bakre kolven slå i bakstycket utan att de små kugghjulen belastas (därmed har krafterna tagit ut varandra = ingen rekyl). Det var inte lätt att förklara men jag har i alla fall gjort ett försök!
Dessa Dianor är enligt min mening de ultimata fjäderbössorna men därför ej heller dom mest lättmekade!
Mvh
Sven
Venom
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 dec 2009, 20:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Micke 25 mar 2010, 11:27

Javisst, det är helt riktigt.

Originalmanualen anger att att man ska trycka in bakre kolven 0.3mm, men det kan variera lite, sannolikt beroende på tillverkningsskillnader mellan olika bössor.
Alltså kan justerbrickan (29 på sprängskissen), vara olika tjock, komponentlistan anger mellan 0.2 och 1.4mm. Så egentligen är det inte exakt 0.3mm som gäller, men det är riktmärket.

Viktigt är även att man gör rent främre delen av cylindern ordentligt så att det inte finns kvar några rester av gamla packningar. Annars kommer främre kolven att vara förskjuten aningen bakåt, vilket i sin tur då kommer påverka hur långt in bakre kolven ska tryckas.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Pang 21 jun 2011, 17:27

Hej ! jag har en Diana mod 60 som skulle behöva ses igenom,jag köpte detta gevär 1990 o har använt de ganska lite,jag sköt me de för några dagar sedan o märkte att de var dåligt tryck i bössan. Jag misstänker att packningarna har torkat ut elr spruckit eftersom man nästan kunde se kulan lämna pipan,nu till min fråga ! var får man tag på packningar o nya fjädrar till denna bössa ? jag är tacksam för alla svar. :thumbupp:
Efter sol kommer regn :)
Pang
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jun 2011, 16:55
Ort: Göta
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana mod 60

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Daniel 21 jun 2011, 17:30

Hej pang, och välkommen

kolla här

För att följa länken så måste du registera dig.



Mvh Daniel
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Pang 21 jun 2011, 17:39

Daniel skrev:Hej pang, och välkommen

kolla här

För att följa länken så måste du registera dig.



Mvh Daniel


Tack nu kanske man kan få ordning på den gamla damen :lol:
Efter sol kommer regn :)
Pang
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jun 2011, 16:55
Ort: Göta
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana mod 60

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Micke 21 jun 2011, 20:42

Hallå Pang och välkommen!

Jag har skrivit lite ovan om hur det är att fixa Diana 60. Det är liksom inte bara att byta packningar och skruva ihop igen. PÅ länkarna ovan hittar du en manual på hur jobbet ska göras. Du kan givetvis prova, men det är inte lätt och du kommer att behöva en fjäderspännare. Sätter du in kugghjulen i fel kugge kommer bössan att skadas och då kan du kasta den. Och det är rackarns synd på en fin bössa som är underbar att skjuta med. (Kasta er i väggen FWB300S-nissar..:-))

M.v.h.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Patrik 26 sep 2012, 19:39

Då var det dags att väcka denna tråden :lol:

Jag har fått hem ett Diana 60 i fint skick men har inget tryck alls i, främre och bakre pistong packningar är beställda
och skall hämtas på Posten i morgon.
För att följa länken så måste du registera dig.



Ja vi får väl se hur detta går, tack Micke för beskrivningen :thumbupp:
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Micke 26 sep 2012, 20:54

Hallå igen,
Det var en fin bössa, och den är sällsynt. Anledningen är att den har "Tiroler Backe", eller det speciella kindstödet på kolven.

De senaste 4 åren drygt har det sålts 6 st med Tiroler Backe av de 125 som gått totalt på egun i Tyskland.

Behöver du några råd eller så, skicka ett PM.

M.v.h.

Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Renovering av Diana mod 60

Inläggav Silwer 26 sep 2012, 22:09

Tyrolerstockar förbjöds i matchskytte faktiskt.

De är skitfula men gav tydligen klara fördelar.

Jag hittade nån liknande denna på en marknad men med högre nummer på 60 typ 64 eller 66, men med vanlig stock då, dock brytpipa och giss.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer