Jakten på den optimala fjäderspännaren för Diana

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Jakten på den optimala fjäderspännaren för Diana

Inläggav Micke 03 maj 2011, 20:39

Ok, här kommer en liten historia i jakten på den ultimata fjäderspännaren för Giss dubbelkolvsystem.

I manualen för Diana 65 och 75, finns ett fjäderspänningsverktyg beskrivet som ser ut så här:

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag gjorde ett sådant för att kunna fixa den Diana 75 jag har, med packningar om var fetslut.
Det funkade inget vidare, dels för att det var i det närmaste en omöjlighet, även om man var två att trycka in bakre kolven till exakt rätt position och hålla den där, samtidigt som man pulade in kugghjulen. Vidare "korvade" sig fjädrarna vilket innebar en risk att skada dessa.

Så jag konstruerade en fjäderspännare av en limknekt. Den såg ut så här:
För att följa länken så måste du registera dig.


Observera den lilla vita distansbrickan som är nödvändig för att kunna trycka in kolven lite i cylindern.
Denna konstruktion fungerar tillfredsställande, men inte optimalt. Problemet är att man har sådär några hundradels mm att lira på när kugghjulen ska in, och den noggrannheten har inte limknekten. Vidare kan man inte släppa tillbaka trycket långsamt och försiktigt. Trycker man på frisläppningsspärren, lossnar allt och åker bakåt.

Alltså var det dags för en förbättring av konstruktionen ovan, och vad är kommer man då att tänka på, om inte en del från en manick till trädgårdsslangen, från Gardena som ser ut så här:
För att följa länken så måste du registera dig.



Nu behövdes det vissa modifikationer, och det slutade så här:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


Nu kan man ju tycka att ytorna är skrovliga, men det var meningen, eftersom jag skulle limma den på plats.
Det två piggarna är till för att inte ge delen någon möjlighet att snurra eller lossna.

Sedan var det bara att borra två hål för piggarna på detta sätt:
För att följa länken så måste du registera dig.



och sedan rugga upp ytan på plasten, och kleta på tvåkomponents Araldit, så blev det så här:
För att följa länken så måste du registera dig.




Nu kan jag alltså genom att skruva ut plastgängan, som har en gängstigning på 1mm per varv, justera in bakre kolven till exakt rätt position, på någon hundradel när.
Det borde funka, och om någon har en gammal Dianabössa med Giss-system är det bara att skicka den till mig så ska jag prova. Bifoga packningar så bjuder jag på jobbet. Du får betala frakten åxå, men jobbet bjuder jag på, vilket kostar sådär 1600 kr på fabriken.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Jakten på den optimala fjäderspännaren för Diana

Inläggav Ulf 03 maj 2011, 21:06

Lysande Micke :smt020

Exakt det verktyget har jag grunnat på hur i all sin dar det sak fungera, precis det du beskriver hur man ska orka trycka ihop allt med det...

Genial lösning med Gardenagrunkan :Thumbupp:
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Jakten på den optimala fjäderspännaren för Diana

Inläggav Micke 03 maj 2011, 21:16

Tack Ulf!

Jag snackade för någon vecka sedan med en kille i Tyskland på CO2Air, och han menade att originalverktyget funkade.
Han hade provat att först trycka in främre kolven, och sedan montera ett av kugghjulen.
Därefter tryckte han in bakre kolven och vred sedan in kuggarna i rätt position på det kugghjul som var monterat.

Är man två kanske det kan funka, men som sagt, vi snackar om att manuellt hålla mottrycket på några hundradelar när medan den andre skruvar in det andra kugghjulet. Det måste bara vara i det närmaste hopplöst, men kan funka med en hel del tur.
Gardengrunkan... tja, man tager vad man haver och hittar i garaget...:-)

Förresten, en klurig sak med Gardenagrunkan är att diametern gör att anläggningsytan kommer att hamna på bakre kolvens packning. Alltså, när man vrider "Gardenagrunkan" kommer man även vrida in bakre kolven i rätt position på kuggarna. Det är därför jag ruggade upp ytan lite.

/ Micke
Senast redigerad av Micke 03 maj 2011, 21:37, redigerad totalt 1 gång.
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Jakten på den optimala fjäderspännaren för Diana

Inläggav GIPAB 29 maj 2012, 22:07

Hej på er

Jag har nu lyckats renovera min Diana 75 utan att haverera den.. Detta tack vare Mickes pedagogiska instruktion och annan info här på forumet.
Jag behövde någon slags fjäderspännare , och här är min variant. Byggd av skrotdelar från FLEXlink transportbane system och några timmar vid fräsen.
Fungerade mycket bra, geväret satt stumt och den går att sätta fast på vilket bord man vill med en tving. Perfekt presision när man återmonterar kugghjulen.
Kan även rekomendera Tommys vapenverkstad i Husqvarna för delar till Diana , snabb leverans.
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



/Lasse
GIPAB
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 mar 2012, 10:26
Ort: Segeltorp
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tidigare Hedemora skyttegille
Luftvapen favorit: Diana 75

Re: Jakten på den optimala fjäderspännaren för Diana

Inläggav Micke 30 maj 2012, 18:09

Det var en rackarns fin fjäderspännare!

Vad är det som håller fast bössan? Bygeln längst fram eller har du spännt fast cylindern?

Tack för kommentaren om manualen! Hittar du några fel eller har förslag till förbättringar tages de tacksamt emot.

Tja, manualen har blivit rätt populär, det är sådär knappt 1500 nerladdningar, men det inkluderar de för D6G och D60 åxå.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Jakten på den optimala fjäderspännaren för Diana

Inläggav GIPAB 02 jun 2012, 13:13

Geväret sitter fast i ett fäste som spänns fast på skenan där dioptersiktet sitter normalt, bifogar lite mer bilder
Bygeln är mer ett stöd som fästs i det gängade hålet som stocken sitter i. Alla delar är monterade i aluminiumprofilen med T-bult
vilket gör att allt kan justeras efter behov. För att montera fjäder + kolvar använder jag en kopia av orginalverktyget som sitter på en 10mm gängstång.
På gängstången finns en stor muttter och ett lager. Man trycker för hand så långt man orkar, låser fästet med en 13mm mutter och använder sedan den stora
muttern på gängstången för att pressa in allt till önskad position. Funkar mycket bra, jag monterade kugghjulen med en liten näbbtång och allt funkade på första försöket.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Den enda missen jag gjorde och som kanske borde påpekas i manualen är att när jag monterade skruven och brickan som går igenom stopklack 117 så tänkte jag inte på var i det rektangulära hålet den satt monterad. Detta resulterade i att den inte lyftes tillräckligt högt när man laddade och när man sedan trycke av fastnade kolven på stopklacken. Först trodde jag att allt hade gått åt H... men efter lite funderande kom jag på var felet var och inget blev skadat. Bilderna i manualen visade ju ungefär hur den skall sitta och efter lite justering funkade bössan fint. Enl Tommys vapen fick jag en lite vassare fjäder som skall ge ca 225m/s mot orginal 175 . Vet ej om det stämmer men det är lite annorlunda klang i bössan tycker jag.

/Lasse
GIPAB
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 mar 2012, 10:26
Ort: Segeltorp
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tidigare Hedemora skyttegille
Luftvapen favorit: Diana 75


Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer