Renovera Diana 75

Moderatorer: Leopold, gubbe, Daniel

Renovera Diana 75

Inläggav GIPAB 11 apr 2012, 13:30

För att följa länken så måste du registera dig.

Hej Alla , är ny här på forumet. Har dock kollat vad ni har för er i några veckor och hittat mycket intressant info.
Så mycket att jag beslutat mig för att renovera min gammla Diana75 som stått oavvänd i garderoben i ca 30år så där.
Köpte den ny runt -78-79 tror jag (serienr 20535 årmodell 78) tävlade framgångsrikt fram till -83-84 då bärs, bågar och motsatt kön
blev mer intressant.
Ställde in den i garderoben och glömde bort den.
För några månader sen pratade jag med en kollega på jobbet som skulle köpa gevär till sin grabb och då kom minnet tillbaka.
Googlade nartuligvis Diana75 och hamnade här.
Nu är geväret hämtat hos mina föräldrar och produktion av diverse fjäderkomprimatorer och dyl i full gång, renoverings kittet ligger på posten och väntar .

Bifogar en bild på skönheten (ser ut som när jag plockade ut den ur orginalkartongen )

M.v.h Lasse
GIPAB

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tidigare Hedemora skyttegille
Luftvapen favorit: Diana 75

Re: Renovera Diana 75

Inläggav Silwer 11 apr 2012, 13:43

Giss som är det rekylfria systemet kallas i den kan behövas en del hjälp av folk ksom har grejat med det, det måste var i balans annars får man rekyl.

För nån som aldrig skruvat med luftvapen käns den klarft komplicerad helt enkelt.

Man vissa är duktiga på det så det löser sig nog.

Men nu har du ju skjutit med sånan bösssor när de var aktuella så du har kanske renoverat en sån förr, D75 var ett ganska udda val för tävling även om det inte är nåt fel på vapnet.

Det är det vapen bland de rekylfria fjäderbössorna som man ser används absolut minst i tävlingssammanhang, jag vet inte varför, tidsperioden före tilhörde sånna som HW (55) eller Walther sen kom de här skapelserna och mutades in av främst FWB men också Anchutz.

Det där(din D75) blev väl kronan på verket även om de bygde en SSP med sen men som det aldrig just blev nåt med, sen la de ner all tävlingsverksamhet.

Lycka till och så får vi hoppas att du tyckte det var värt att laga den igen, jag tror det även om de inte har nåt utrymme för tuning såsom FWB300s har vilket gjort den enormt populär för oss vanligt folk på senare år (med vanligt menar jag icke matchskyttar trots allt är det ju såna vapen).
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 603 gånger i 532 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |