Elgamo 300

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Elgamo 300

Inläggav FT Baxter 20 jul 2008, 19:19

Hej,

Har precis dammat av, oljat och provat min gamla bössa. Jag hade för mig att den var rätt trött när jag sköt med den sist, för cirka 20 år sedan, och det var den också men inte så trött som jag kom ihåg den. Men den var väldigt ojämn i sitt presterande, vissa skott hoppade iväg riktigt friskt medans några hade mycket besvär med att lämna pipan. De skott som lämnade pipan med kraft träffade tavlan någon cm under där jag siktade medan de som hade besvär dalade ytterligare 20-30cm!!!
Vad göra? Jag vet att det finns nya fina gevär som antagligen slår min gamla trotjänare med hästlängder men jag kan inte bara överge henne! Vi har skjutit många tusen skott ihop och haft mycket roligt tillsammans.
Behöver jag byta fjäder eller packning/ar eller både och?

Tacksam för svar och råd
FT Baxter
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jul 2008, 21:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Tomaz 20 jul 2008, 19:44

Demontera bössan och gör rent från gammalt fett och smuts, smörj de rörliga delarna med en mycket tunn hinna av mollyfett (inget fett framför pistongtätningen). Byt fjäder, pistongpackning och pippackning.

Vildmarkcity.se såg jag hade ett renoveringssats till El Gamo 300 med dessa delar för 325kr, men även Progunner och Hurricane kan säkert ordna fram vad du behöver...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav FT Baxter 20 jul 2008, 20:01

Tackar, jag skall höra av mig till dessa så att jag får rätt grejor.
FT Baxter
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jul 2008, 21:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Gamo

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer