Gamo CFX Royal

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo CFX Royal

Inläggav ITPiraten 13 maj 2009, 00:52

Innan jag börjar, hej allihopa! Var tvungen att regga mig och skriva lite om mina erfarenheter med just Gamo CFX Royal gevären.

Så, låt mig börja med att säga att jag skjutit med Gamo gevär sedan gud var ung och dom har alltid fungerat fint för mitt plinkande. Jag bestämde mig, efter jag sålt min björnjägarbåge, att köpa ett luftgevär. Novis som man var (är) så köpte jag ett Gamo CFX Royal från den lokala sportshoppen. Jag köpte också ett 3-9x40 Bushnell sikte som jag monterade omedelbart.

Jag for ut för att skjuta in siktet och efter ungefär 17 skott så dog geväret. Det var helt omöjligt att ladda det då den betedde sig som att avtryckaren var, typ, intryckt. Den vägrade helt enkelt att låsa vid laddrörelse.

Jag for tillbaka till sportaffären och dom gav mig ett nytt gevär som jag monterade siktet på. Ut på vår range igen för att skjuta in denna bössa... 15 skott så dog detta gevär exakt som det förra... Jag blev lite orolig över att jag gjort något fel och började surfa runt på nätet för att se om det är något speciellt man bör tänka på. Men precis som för en massa år sedan så var det bara och skjuta o vara glad.

Jag for tillbaka med även detta gevär och fick ett CFX Synthetic istället, eftersom alla Royal nu var trasiga. Jag lämnade även igen siktet, som visade sig ha ett (fackord som jag inte kommer ihåg som betyder förinställt minimumavstånd för optiken) som var minimum 50 meter.

Jag fixade ett Bushnell 3-9x50 som var anpassat för 10 meter och uppåt istället och monterade detta på min CFX Synthetic... Efter mycket gorm för att nolla siktet så slutade även detta gevär att fungera. Typ 50 skott överlevde denna.

Jag har nu lämnat tillbaka alla Gamos, svurit att aldrig röra något så värdelöst igen och beställt ett nytt Hatsan 100x istället. Av vad jag förstår av detta forum så är kanske inte Hatsan något toppenmärke i era ögon, men jag kommer ändå att ge det en chans.

Det som irriterade mig mest av allt, om man frångår att Gamo CFX verkar ha seriösa problem, var att Gamos serviceman föreslog att jag öppnade geväret och tittade vad som kunde vara fel själv. Det är ju en bra serviceman, eller hur?

Kunde inte låta bli att kräka lite skit över detta gevär, jag kommer tillbaka med en test av min nya 100x så fort jag hunnit testa den litegrann. Det kan ju omöjligtvis vara sämre än CFX:arna... :wink:

Och, ja, jag vet att det finns gevär som kostar mycket mer och är mycket bättre, men jag är intresserad av en bössa som kan ge mig lite utmaning och samtidigt inte kosta så mycket så jag måste sälja bilen för att hålla på med denna, i mina ögon, hobby. Jag kommer inte att trimma eller modifiera min Hatsan heller, det får helt enkelt duga som den är. Om den inte fungerar som den ska så lämnar jag helt enkelt tillbaka den. Men enligt vad jag läst om andras erfarenheter av 2008 års Hatsan så håller dom en väldigt fin kvalité.

Anyways, där är mina erarenheter, observera att det är mina upplevelser och jag har full förståelse för dom andra som äger Gamo och gillar Gamo, men det företaget kommer inte att få ett öre av mig någonsin igen.
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav G0LI4T 13 maj 2009, 01:38

Hej och välkommen till forumet.

Intressant läsning så här i ditt första inlägg.

Att kvaliten inte har blivit bättre på Gamo är nog många ense om.
Vissa produkter är rent usla i kvalitet, Men det finns faktiskt bra saker från Gamo.
Dom har all möjlig kringutrustning som håller bra klass och till låga priser.

70-80 tals El-Gamo / Gamo va även det ett lågprismärke, men höll betydligt bättre kvalitet.

Ditt val av Hatsan för att du vill ha en utmaning låter helt rätt ;)
Det är ingen lätt bössa att skjuta, och den blir inte lättare av att ha ett rent uselt avtryck.

Ta det som en utmaning och när du tröttnat så testar du något annat.
Sen skriver du om dina erfarenheter här på forumet, vem vet, du kanske kommer fram till nått helt annan än de som redan dömt ut Hatsan har gjort.

MVH
Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav 12degrees 13 maj 2009, 07:20

intressant läsning, jag hade hoppats på ett betydligt bättre resultat på gamo cfx royal. jäkligt irriterande att de har sånna missar på det som ska vara ett av gamos finare vapen.

själv kör jag på gamo whisper x (som några av er vet redan) mer än 15 skott klarar detta ex allafall, men mycket mer än 100 skott har jag inte hunnit klämma iväg ännu, så ränkar bössan som knappt inskjuten. när jag hunnit klämma ur ca 200 skott ytterligare så ska jag skriva en recension.

känns som om gamo är lite som volvo, de gör bra och fina produkter, de är nytänkande och gör allt till ett bra pris, dock så var de bättre förr, i dag gör de aldeles för många missar och för få kvalitetskontroller, och håller därför på att dra ner sitt märke i smutsen på riktigt. men jag tror att får man ett bra ex av gamo och ev. kan tänka sig att små fixa lite själv så är de värda sitt namn.
det är då min uppfattning allafall.

ska bli kul och intressant att lära känna mitt gamo whisper och jag hoppas att du får mer tur i framtiden.
nybörjare på luftvapen, dock professionell skytt :smt037
Användarvisningsbild
12degrees
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 apr 2009, 06:29
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Gamo Whisper X

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav ITPiraten 13 maj 2009, 15:36

Fick mitt Hatsan 100x idag. Verkar som det är en 2009 års modell, eftersom den inte ser ut som bilderna på Hatsans egen hemsida. Den har också deras SaS system för att reducera rekylen, eller vad det nu gör för något.

Jag o polaren hade lite tråkigt så vi filmade när vi sköt på lite flaskor och sånt på runt 15-20 meter, jag uppade filmen på YouTube om någon är intresserad av den. Jag tillverkade också egen musik till filmen, eftersom YouTube verkar gå på korståg för att stoppa filmer med "stulen" musik.

Jag kommer med en review inom kort på Hatsan 100x Torpedo geväret. Men ni får ge er till tåls lite ännu, jag vill hinna få in lite feeling och det är verkligen dåligt väder för att vara ute och skjuta. :wink:

ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav Daniel 13 maj 2009, 16:07

är det kraft man är ute efter så är ett hatsan gevär onekligen ett bra val! :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav olapersson 13 maj 2009, 20:04

snygg film måste ja säga, hoppas du blir nöjd med ditt hatsan..... köpte en 125 för ett tag sen men skicka tillbaka det ganska omgående.... med 125an träffa man knappt en soptuna på 25 meter... men det verkar va väldigt skiftande kvalite, vissa är jättenöjda med dom o sen har vi gnällspikar som mig.... hehehe
FX bobcat MK2 .22
Kikarsikte FX 6-18
Kula: FX 16gr
olapersson
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 01 mar 2009, 20:02
Ort: Motala
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat MK2 5,5mm

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav ITPiraten 13 maj 2009, 20:11

Kanske lite tidigt att uttala sig om den är bra eller inte. Men jag är då nöjd än så länge... Den kan ju omöjligt vara sämre än mina (3) Gamos som självdog... =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav ITPiraten 14 maj 2009, 00:49

Som ett litet tillägg, som jag helt glömt att skriva här, kan jag nämna att min sista Gamo CFX hade fel på laddningskammaren (Gamo Rotary Loader, eller vad dom kallar det) då den var 3 mm högre än pipan. Detta gjorde att jag inte kunde ladda diaboler utan att vrida in dom och på så sätt skada kjolen på kulan.

Jag fick lov av sport affären att fixa detta själv genom att slipa ned laddningskammaren 3 mm med min Dremel och diamantsliphuvud. Den fungerade perfekt efter det, alltså, om man räknar bort att den totalt dog efter typ 50 skott. =)

Jag har funderat väldigt mycket på hur "laddningsrännan" i CFX:en kunde vara 3mm högre, då varken pipan eller kammaren kan flyttas åt något håll på detta gevär. Det måste helt enkelt ha varit en felkonstruktion från början.

Väldigt konstigt var det i alla fall. Men nu är dom ju historia, så jag ska släppa ämnet lite... =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav Daniel O 14 maj 2009, 07:57

Tjena ITPiraten!

Det är kul att läsa att du inte gav dig i första taget med Gamo:t utan verkligen försökte
ge det en chans trots alla bakslag. Det ger det ju dig rätt att dissa dom med råge.
Hoppas ditt Hatsan gör vad det ska istället. Berätta om det.

Har själv ingen erfarenhet av varken Hatsan eller Gamo så jag säger inget
om deras egenskaper eller kvalitet.
Användarvisningsbild
Daniel O
 
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 jun 2008, 19:48
Ort: Landvetter
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Gamo CFX Royal

Inläggav ITPiraten 14 maj 2009, 15:11

Kolla på min Hatsan 100x tråd för mer info om Hatsanen, läs hela vägen ned. Du kommer att förstå varför... =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer