Gamo Fjädrar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo Fjädrar

Inläggav Oden 11 dec 2010, 21:32

Har efter en tids experimenterande kommit fram till att om man ska byta fjäder i Äldre Gamo vinner man mycket på att ta en orginalfjäder till modellen över.Tex om man ska byta fjäder i en Expo ta en fjäder till en Gamo 361,denna fjäder är något kortare men MYCKET hårdare,En Gamo 361 gör sig mycket bättre med en El gamo Magnum fjäder.Och till CF20 rek jag en fjäder till Gamo Magnum quickshot.Alltså ta alltid ett snäpp större fjäder om någon(mer än jag)får för sig att renovera Elgamo bössor.Man vinner väldigt mycket i Twang och får en betydligt kortare locktime.Detta gäller när man använder Gamos Orginalfjädrar och jag har bara testat på bössor som är minst 15år och äldre alltså Trästockade Gamo.Det konstiga är att bakre guiden nästan alltid har mycket bättre passform i ett steg större fjäder enl ovan. Obs man bör ha en Chrono till hands så att man hammnar på rätt sida 10jMan måste givetvis ha koll på måtten någorlunda om det inte är enl ovan så kolla i Ulfs fjäderguide den funkar bra.Mvh El Gamo Gurun :wink:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo Fjädrar

Inläggav eddie 11 dec 2010, 23:37

Oden skrev: om någon(mer än jag)får för sig att renovera Elgamo bössor

Jag tackar informationen :smt020
eddie
 

Re: Gamo Fjädrar

Inläggav Lasse64 07 sep 2011, 20:30

Hej

Har ett gammalt ElGamo 68 som jag tänkte fixa upp ..är det någon som vet om det går att få lite mer fart i bössan och vilken fjäder ska ha till den..
tack på förhand
mvh
Lasse
Lasse64
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 sep 2011, 20:20
Ort: Gävle
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: min gamla Elgamo 68

Re: Gamo Fjädrar

Inläggav Silwer 07 sep 2011, 20:39

Med en Expo är det og svårt att komma över 10J iofs, men jag förstår vad du menar.
Du tycler inte en svinhård titanfjäder är ett bra val där då, så trycket nästan får ske med 2 fingrar haha:-)

Jag funderade på att slänga lite skitvapen nyligen, ett kinagevär och nån Noricapistol osv, men fan jag kunde inet lägag El Gamon i skrothögen, det är ju egentligen inet dens fel att den är som den är, och så är den ju servad med haha.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo Fjädrar

Inläggav G0LI4T 07 sep 2011, 20:49

Lasse64 skrev:Hej
Har ett gammalt ElGamo 68 som jag tänkte fixa upp ..är det någon som vet om det går att få lite mer fart i bössan och vilken fjäder ska ha till den..tack på förhand
mvh
Lasse


Hej Lasse och välkommen till forumet .

Det finns två olika modeller av 68an, och den ena har kort och den andra har lång fjäder.
Du lär nog öppna bössan för att de vilken fjäder din har.

Oden har kanske mer matnyttig info i ämnet.
Senast redigerad av G0LI4T 07 sep 2011, 21:06, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Gamo Fjädrar

Inläggav Oden 07 sep 2011, 20:52

Det är som sagt inte mycket att "trimma"på då dom gjorde 175 m/s även i Spanien.Dom blir oftast oskjutbara/helkassa med kraftigare fjäder.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo Fjädrar

Inläggav Silwer 07 sep 2011, 20:53

Fast min Expo gick från 160mps till 185mps, med ett twang som skrämmer bort Hatsans.

Vilket drag kan jag säga.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo Fjädrar

Inläggav Nitro 27 apr 2012, 10:00

Oden skrev:Har efter en tids experimenterande kommit fram till att om man ska byta fjäder i Äldre Gamo vinner man mycket på att ta en orginalfjäder till modellen över.Tex om man ska byta fjäder i en Expo ta en fjäder till en Gamo 361,denna fjäder är något kortare men MYCKET hårdare,En Gamo 361 gör sig mycket bättre med en El gamo Magnum fjäder.Och till CF20 rek jag en fjäder till Gamo Magnum quickshot.Alltså ta alltid ett snäpp större fjäder om någon(mer än jag)får för sig att renovera Elgamo bössor.Man vinner väldigt mycket i Twang och får en betydligt kortare locktime.Detta gäller när man använder Gamos Orginalfjädrar och jag har bara testat på bössor som är minst 15år och äldre alltså Trästockade Gamo.Det konstiga är att bakre guiden nästan alltid har mycket bättre passform i ett steg större fjäder enl ovan. Obs man bör ha en Chrono till hands så att man hammnar på rätt sida 10jMan måste givetvis ha koll på måtten någorlunda om det inte är enl ovan så kolla i Ulfs fjäderguide den funkar bra.Mvh El Gamo Gurun :wink:

Förvisso en gammal tråd men.....
Jag tycker förvånadsvärt bra om min Gamo 300. Lättskjuten, bra precision, avtryck mm. Men den skulle nog behöva lite omsorg.
Den är ganska trött och med risk för att den blir mer svårskjuten och sämre tryck, så en lite vassare fjäder och nya packningar hade nog gjort susen. Oden förespråkar orginalfjäder i modellen över. Då undrar jag vilken som är modellen över? Var inhandlar man lämpligast dessa produkter.
Det hade varit schysst om bössan klarat 50 m. med en samling på 10 cm, men det kanske är att begära för mycket. :roll:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer