Gamo CF-20, vad kan man göra?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 18:25

Ändå mins jag att El Gamo minsan ville visa upp CF-20 förr, jag min dumskalle trodde de var uppbygda som Superstar men med anna matning bara.

Senare fick jag prova på en och har sen sett många fler sen dess.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 11 sep 2011, 18:34

Silwer skrev:Ändå mins jag att El Gamo minsan ville visa upp CF-20 förr, jag min dumskalle trodde de var uppbygda som Superstar men med anna matning bara.

Senare fick jag prova på en och har sen sett många fler sen dess.

Är det inte samma bössa :lol: Nä det är väll i det närmaste helgerån att jämföra de två.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 18:46

Jo, men jag trodde det, det fanns inte forum då, så jag tänkte men Gamo har ju köpt upp BSA så det här måste ju vara ungefär samma sak :-)

Ok BSA Superstar är inet guds dåva till mänskligheten det ska sägas, men de är väl hyfsade, steget bättre än de äldre fjädervapnen de hade iaf med underspännare (jo jag har provat de äldre airsportsterbössorna och de är sämre).

Dock fixade väl CF-20 nästan 16J va?

Den jag provade fick mig dock att förstå varför priser var olika och så, den levde minst lika mycket rövare som en Superstar med fullfartsfjäder och var klart svagare.

Jag köpte en Superstar när de kom så jag hade ju att jämföra med då, jag har denna kvar ännu, 6 fjädrar har den gått.

Folk menade mins jag att de här hade usel kvalitet då Gamo tagit över så de skule inte hålla 5 år typ, jag har inet fått byta en mekanisk moj på den utom fjädrar och packningar, inget har falerat.

Så de hade fel.

Dock tycks ju Gamo underspännarna klarat sig de med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 11 sep 2011, 19:02

Ja Cf en hade en uppgiven hast i 4.5 på 255/ms och 22:an 205/ms min pre .22a ligger faktiskt på mellan 190-195 i crono det ger ju nästan 18 j med 14,3 grains kula
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Gamo45 11 sep 2011, 19:04

Är det med originalfjädern?
Användarvisningsbild
Gamo45
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 sep 2011, 12:28
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Morini CM162 MI

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 19:06

Jises, var de så tuffa, det trode jag inet de ens hade kapacitet för.

En Superstar ligger väl runt 21-22J kanske dock utan att vara bottande utan de funkar bara, mne jag tror inet på nån trimmning där heller då blir de skräp.

De CR-20 jag stött på har inet motsvart dina siffor det vill jag lova, särskilt inte som .177, 255mps måste vara med 7gr diaboler antar jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 11 sep 2011, 19:16

Jo det är Gamos egna siffror så då är det säkert ingen tyngre kula man använt.lite konstigt dock med .22an som nästan ligger som angivet,det kan ju ibland vara riktiga glädje siffror tillverkaren anger och inte minst Gamo
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 19:22

Nåä m,enar du, de som uppfann en ammo på 5gr för att få sin Hunter 1250 hehe.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 11 sep 2011, 19:43

Hmmm... nu ska vi inte klanka ner på Gamo alldeles för mycket :wink:

Man måste ta det låga priset i beaktande, men naturligtvis hade jag ju hellre sålt mitt CF20 vääääldigt dyrt och köpt en bättre bössa istället.

Nu är ju familjeekonomin som den är och "She who must be obeyed" tycker att ett antal tusenlappar för en ny luftpangare är alldeles för mycket...

Nu hoppas jag på ett bra/positivt svar från Tommys i början på veckan så att den gamle Gamen (oops, menade Gamon) blir tunad snart.
Och kan jag få bössan mer skjutvänlig för en (hyfsat) billig peng så är ingen gladare än min grabb här hemma.
Sedan undrar jag om inte Gamo har bättrat sig en hel del jämfört med början på 90-talet, deras nya modeller SER ju ganska bra ut i alla fall.
Om Gamo skulle börjat tillverka CF-20 idag enligt samma koncept som när den var ny hade den antagligen inte blivit så väl mottagen.

Jag köpte min för många år sedan (kanske 15) och den var då i absolut nyskick och knappt skjuten någonting alls, och jag gav bara halva nypriset för den så jag var nöjd.
Och vad gäller kraften i den så räcker den mer än väl för ändamålet, dvs plinking på landet, skjuta sönder huskorsets klädnypor, panga gamla kattmatsburkar, få råa och löskokta ägg att skvätta över gräsmattan osv... :smt041
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 19:53

Fast där har jag invändningar, då gamla El Gamo på sin tid mer erhöll sin plats sän säg de senaste 15 årens Gamo gjort.

De har gått från lågprs til bedrövelse i mångt och mycket anser jag.

Även om tex Hunter 1250, en mdern variant av en långt gående modell hos Gamo inte är billig så sägs den vara klart överladdad med fjäderkaft och twangar rent löjligt i ostrypt förhållande.

Inte så dplig som Hatsan 125 förr såklart då de inte vågat gå för lågt i form av matrialhållfasthet osv.

annars måste jag säga att om El Gamo var lite sisådär i ens ögon på 80-talet så är de rent avvisande idag.

Sifferbössor, vem fan vil ha sånna?

Jo tydligen tillräkligt många och därför kommer de här överleva när allt annat av kvalitet är borta.

Hur många har inte gnällt på sina Shadow det ena eller det andra vid det här laget.

Skräp var ordet Bull.

Det är så ofta samam jävla stomme för alla effekter, så funkar det inet helt enkelt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 11 sep 2011, 20:09

Sifferbössor med alldeles för höga utgångshastigheter är tyvärr något vi får leva med, tror jag.
Titta bara på andra sidan pölen där utgångshastighet verkar vara ett försäljningsargument som går före alla andra och jag tror nog att det är ungdomar i första hand som låter sig förföras.

Tyvärr är det så i många brancher, både inom sport&fritid och hemelktronik, man tittar på tillverkarnas specifikationer på pappret men glömmer att man får vad man betalar för.

En billig MTB eller Dirtbike från Biltema kan inte mäta sig med en seriös dito från t.ex Scott eller Specialized trots att de flesta siffror låter nästan likadant på pappret.

Likaså kan en billig 100 watts förstärkare från ett stormarknads-märke inte mäta sig med en 100 watts förstärkare från t.ex Bladelius eller Krell trots på pappret liknande specar när det skiljer sig så mycket i komponentkvalitet rakt igenom.

Nu är ju mina exempel ytterligheter då det skiljer sig så mycket i pris mellan de olika cyklarna och förstärkarna men samma sak borde ju även gälla våra pangare.

Skillnaden tror jag ändå är att vad gäller luftgevären så kan man nog som jag köpa en billig pangare och med billiga medel få den bättre för trots allt är väl ändå CF20 inte HELT värdelös för de pengar det gäller. (Just my 2 cents)
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 13 sep 2011, 17:49

Nu har jag pratat med Robert på Tommys vapenverkstad och fått en del matnyttig info.
Det blir att riva lite i bössan, sätta dit en pistongvikt, kapa fjädern några varv för att hålla den runt 10J (det är ju grabben som ska skjuta) och kolla över vilka packningar som eventuellt behöver bytas.
Han sa även att fjädern i sig inte spelar någon roll då Gamo (och andra?) stryper sina modeller i Sverige med att borra ett hål i pistongen.
Hålet är också en av orsakerna till att bössan slår så in i helsikes hårt när man pangar.
Enligt Robert blir ju inte bössan någon State Of The Art vid modifiering, men det hade jag ju inte räknat med heller, men den blir bättre för en billig peng.
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 20 sep 2011, 09:47

Jag skruvade isär bössan och kollade innandömet på den.
Vad gäller fjädern verkar den vara i gott skick, rak och fin och ca 31 cm lång, pistongen har inget hål i mitten, bakre fjäderguiden är i pressad plåt och ser inte så värst förtroendegivande ut.
I kammaren och på fjädern var det absolut snustorrt, inte en gnutta fett någonstans.

Nu är problemet att jag bara lossade bakstycket så jag fick ut pistongvikt, fjäder och bakre fjäderfuide, jag blev osäker på vad jag måste lossa för att få ut kammaren och de främre packningarna. Finns det någon guide för hur detta görs? Antingen här på forumet eller någon extern sida?
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 20 sep 2011, 12:01

Pistongen ska komma med ut om du "spänner"bössan med laddarmen.Denna måste ju sedan loss från pistongen annars får du inte ut den.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 20 sep 2011, 16:59

Tackar för svaret Oden :)

Ska prova detta nästa gång jag skruvar isär den, troligen på torsdag.
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 28 sep 2011, 16:20

Håller på att bli tokig här... :smt042
Hur i helsefyr får man bort avtryckaren på en CF20 så man kan få ut hela innandömet från bössan?
Med mina stora dasslock till händer är det inte värt att pilla bort sak efter sak, risken finns att jag aldrig får dit grejerna igen.
Det måste väl gå att plocka bort hela avtryckaren i ett stycke, väl???
Som jag ser det när jag kollar in i bössan så undrar jag hur de fick dit avtryckaren, hålet är för litet!!!

Men nu är jag så insiktsfull av naturen att t.o.m jag fattar att jag är tekniskt handikappad vad gäller luftbössor och att det finns en enkel förklaring på hur man ska göra egentligen :oops:

Snälla någon, vem som helst, berätta hur jag ska göra...
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 01 okt 2011, 19:17

Jag förstår ärligt inte riktigt problemet?När bakre fästet till kolvskruven är borta är det ju bara att knacka allt bakåt.Men man måste ju givetvis ta bort "stången" som går från laddarmen till avtryckarn alt släpp laddarmen till hälften så brukar det gå kroka loss den.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 01 okt 2011, 21:20

Jag förstår ärligt inte riktigt problemet?När bakre fästet till kolvskruven är borta är det ju bara att knacka allt bakåt.Men man måste ju givetvis ta bort "stången" som går från laddarmen till avtryckarn alt släpp laddarmen till hälften så brukar det gå kroka loss den.


Oden, du har naturligtvis helt rätt och jag har gjort exakt så, men likförbenat så får jag inte ut avtryckaren.
Jag har försökt vinkla både höger/vänster och bakåt/framåt men hålet känns ungefär en mm för litet...
Jag har alltid trott att en riktig man fixar vad som helst med lite våld och vaselin, men det hjälpte banne mig inte här...GRRRRR... :x
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Gamo45 03 okt 2011, 12:16

I några av mina vapen ger jag dem lite rostlösning ett par dagar innan jag skall meka med dem...
Men de han sitta hårt ändå...
Användarvisningsbild
Gamo45
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 sep 2011, 12:28
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Morini CM162 MI

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Frank69 03 okt 2011, 12:20

Jag skall kolla på mitt vapen o se om det är samma problem...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Frank69 03 okt 2011, 12:45

Tog lite bilder... men även om man skall ta bort lite brickor o nån fjäder, så ser det inte så komplicerat ut...

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 03 okt 2011, 15:04

Frank69/
Det SER inte så komplicerat ut och det ÄR inte komplicerat heller...
Men grejen är att när fjädern, brickan och sedan leden till spännaren är borta så att avtryckaren är helt fri så är hålet där avtryckaren går in alldeles för litet, känns åtminstone som att det fattas nån millimeter.
Skulle nästan kunna tro att de byggt bössan RUNT avtryckaren ;-)
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Frank69 03 okt 2011, 15:15

Har du testat att ta bort sprinten och lossa den stora fjädern lite...
Skall förståss sitta i en fjäderspännare så man har kontroll på fjädern...
Det kan ju vara så att den sitter lite fast i något där...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 04 okt 2011, 05:22

Frank69/
Menar du på insidan? Upphaket?
I så fall har jag inte testat.
Vad jag kan se är det inte där problemet ligger.

Jag är ledig i morgon, ska se om jag kan ta lite bilder och visa då.
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Gamo45 09 okt 2011, 17:12

Har du fått rätt på vapnet?
Användarvisningsbild
Gamo45
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 sep 2011, 12:28
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Morini CM162 MI

FöregåendeNästa

Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer