Gamo Delta Fox

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo Delta Fox

Inläggav Sam 13 jun 2008, 17:32

Bild
Hej alla glada skyttar.

Jag köpte ett Gamo Delta Fox från teknikmagasinet för 995:- som främst är tänkt att träffa tavlor på 10 meter och burkar på 20 meter vid sommarstugan. Läste en recension där det nämndes att det knappast var nåt "twang" men jag upplever att det är precis så den låter. Ett rätt kraftigt men rappt ljud. Kulan låter ingenting, men så gör den bara 160m/s (enligt Gamo).

Det luktar lite bränt när man skjuter, men ingen rök och absolut ingen smäll, bara ett kort kraftigt twang. Rekylen är påtaglig och jag upplever det som att den är lite ojämn och inte bara lyfter bössan utan även vrider den lite. Känns inte så tajt som jag väntat mig. Blir svårt att skjuta tior med denna och hål i hål kan jag nog glömma. Ändå känns det som den skjuter hyffsat rakt och att jag just nu är mycket sämre än bössan, så jag kör vidare på den. Fina runda hål i tavlan till skillnad mot pistolen jag köpte till, en Gamo P-800 med kulfång och tavlor. P-800 orkar inte ens halvvägs igenom lokaldelen, medans Deltan slår igenom utan problem.

Att hålen är runda på 10 meter bådar väl gott för geväret antar jag, men ni härinne har väl inte ens skjutit nått som lyckas vända en diabol i luften, lol. P-800 köpte jag bara för att de som väntar ska ha nått att plinka med istället för en soft, så kraven var ungefär vad den levererar.

Till Deltan köpte jag ett 4*32 Hawke sport HD, som enligt deras egen hemsida ska klara påfrestningarna från en rekylerade fjäderbössa. Väldigt trevlig att titta i faktiskt, trodde inte att det skulle göra sån skillnad mot 4*20. Får en att undra hur mycket bättre då en *40 eller *50 skulle kännas. Men för tavla på 10 meter kan jag verkligen inte klaga, får man bara hoppas att det sitter still sen...
Fick inga fästen med, vilket teknikmagasinets hemsida hävdar skulle medfölja, men det visade sig vara ett tryckfel. Så ska köpa fästet imorgon. Läste en tråd här med tips om montering av fäste, mycket trevlig info. Mycket trevligt forum med, får väl passa på att be om ursäkt för att jag skräpar ner med sämsta bössan hehe, men 995:- kändes då lagom för ändamålet.

Nu när jag läst mer(hittade hit när skadan var skedd) ångrar jag mig lite såklart, såg att Crossman hade ett PCB för dryga tre lök, det hade jag kunnat sträckt mig till tror jag. Helst ville jag ju ha ett riktigt luftgevär från FX, men det är bara drömmar än så länge. Däremot hade jag ju kunnat köpa ett Weihrauch åtminstone. :cry:
Avtrycket på deltan går nog inte att jämföra. Har ju inte dragit av så många skott än då vi fortfarande är hemma i hyreshus, blir lite jobbigt att panga inne. (Sjukt vad konfetti det blev av telefonkatalogen av bara ett skott, P-800:an bara flyttade in pappret, deltan rev upp varje sida, hehe)
Hursomhelst hade det varit trevligt att veta när skottet går av, antar att man kan det bättre ju finare bössan är. Går inte att ställa in på deltan, men det är ett hyffsat jämt tryck iallafall, dock alldeles för hårt för min smak.

Det enda jag är bekymrad för är väl det understrukna ovan, så jag ska väl sluta pladdra nu och invänta glada sågningar och kanske nått tips eller förklaring på fenomenet. Just det, en sista grej, när jag laddar deltan måste jag trycka ner diabolen i loppet, på P-800 faller den bara på plats. Ska det vara så?

Lite länkar:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Sam
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 jun 2008, 17:00
Ort: Strängnäs
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gamo Delta Fox

Inläggav Larsson 13 jun 2008, 17:43

Sam skrev:Det luktar lite bränt när man skjuter, men ingen rök och absolut ingen smäll, bara ett kort kraftigt twang.

Bössan verkar diesla lite, det är vanligt med nya bössor och brukar upphöra efter ett tag. Det är fettet de är insmorda med som orsakar det.
Hade själv en Gamo Shadowmatic förut som smällde och rykte utav bara helvete ett bra tag innan den lugnade sig.
Clean gloves hide dirty hands.
Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 06 mar 2008, 18:43
Ort: Gävle
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Inläggav buckshot2000 13 jun 2008, 18:05

"P-800 orkar inte ens halvvägs igenom lokaldelen, medans Deltan slår igenom utan problem. "


Då är det lokaldelen i Strängnäs vi talar om ! :-)
Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Sam 13 jun 2008, 18:44

Larsson skrev:Bössan verkar diesla lite, det är vanligt med nya bössor och brukar upphöra efter ett tag. Det är fettet de är insmorda med som orsakar det.
Hade själv en Gamo Shadowmatic förut som smällde och rykte utav bara helvete ett bra tag innan den lugnade sig.


Jo, det var det jag tänkte, men iomed att den inte smäller det minsta så tyckte jag det var lite konstigt...
Förmodligen bara väldigt lite fett som bråkar då...


buckshot2000 skrev:"P-800 orkar inte ens halvvägs igenom lokaldelen, medans Deltan slår igenom utan problem. "

Då är det lokaldelen i Strängnäs vi talar om ! :-)


Jo, den är inte direkt fet, även med Mariefred och företagsannonser inräknat. Typ en cm papper om man pressar ihop den. Hade en luftpistol som drog igenom det mesta av den tjocka gula katalogen, så blev lite förvånad över att P-800 var såå klen. Man får snabbt mersmak efter häftigare grejjer, hehe...


Nån som har nått svar på min sista fråga?
Sam
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 jun 2008, 17:00
Ort: Strängnäs
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav buckshot2000 13 jun 2008, 19:52

Man kan inte säga att det finns några världsomspännande regler gällande luftvapen huruvida ammunitionen skall gå lätt eller trögt i pipan , många luftvapen idag laddas ju inte ens i pipan utan i magasin som med hjälp av en laddpinne styrd av en laddarm trycker in kulan i pipan.

Såhär på rak arm kan jag säga att alla luftvapen jag nånsin sett av bra kvalitet erbjuder ett visst , men lätt , motstånd för diabolen i pipan ,men inte så att man får använda våld. om diabolen "trillar" in låter det ju ganska skräpigt med mycket dålig passform ungefär som en leksak.

Räfflorna i pipan skall altså lätt greppa om diabolen och stabilisera den med rotation så fort den lämnat pipan.
Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Sam 15 jun 2008, 02:43

Har fäst på siktet nu. Bössan verkar skjuta rakare än jag räknat med, avviker inget i sidled, men får sikta lite över för att hamna i tian på 10 meter. Blir nog perfekt för 20 meter. Kul att siktet var så perfekt från start utan nått skruvande alls.

Om det inte var för den hemska twangen skulle jag nästan rekommendera bössan till fattiga nybörjare. Trots rekylen verkar kulan hamna där man siktar.

När jag uppgraderar ska jag leta efter en så tyst bössa som möjligt, står knappt ut med twangen(jag har tinnitus, måste ha en öronpropp i på gevärssidan, inte riktigt vad jag väntat mig).
Sam
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 jun 2008, 17:00
Ort: Strängnäs
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav M.Broden 15 jun 2008, 06:35

Va inne på att skaffa mig en Gamo Recom förut men blev aldrig av
men så nu när jag läst dina inlägg så kunde jag inte låta bli längre
Så nu går man i väntans tider.
Enligt mitt tycke är denna bössa bland det snyggaste jag sett.
Efter AA pro sport så klart :wink:

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
M.Broden
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 jun 2008, 15:50
Ort: Borlänge
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav buckshot2000 15 jun 2008, 13:13

Sam skrev:Har fäst på siktet nu. Bössan verkar skjuta rakare än jag räknat med, avviker inget i sidled, men får sikta lite över för att hamna i tian på 10 meter. Blir nog perfekt för 20 meter. Kul att siktet var så perfekt från start utan nått skruvande alls.

Om det inte var för den hemska twangen skulle jag nästan rekommendera bössan till fattiga nybörjare. Trots rekylen verkar kulan hamna där man siktar.

När jag uppgraderar ska jag leta efter en så tyst bössa som möjligt, står knappt ut med twangen(jag har tinnitus, måste ha en öronpropp i på gevärssidan, inte riktigt vad jag väntat mig).



Ofta fungerar såna där enklare bössor riktigt bra på kortare avstånd och sedan lite sämre vartefter man kommer ut i antal meter.
Fjäderbössor låter som regel en hel del även om de är svaga , jag har ochså tinnitus och det som fungerar bäst för mig är PCP utan allt för mycket effekt , dvs. en 15 joule kanske avsett för skjutning inomhus på 20 meter och sedan en kompensator på det - då blir det riktigt tyst.
Man behöver ju inte mer effekt för 20 meter inomhus och bössorna blir riktigt luftsnåla då ochså , typ 48 skott på raken ur en liten 32 cm tub. ( 4 magg)

Allt annat har jag i princip hörselskydd till och vid skjutning av hagelbössa samt älgstudsare är det öronproppar och hörselskydd åvanpå det som gäller ( Peltor Optime III största modellen )
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Sam 22 jun 2008, 23:54

Nu har pipan fått blåsa iväg 800 skott drygt. Jag kan gott konstatera att brorsan skjuter bättre än mig med denna bössa. Kan även konstatera att den inte kan träffa ett mål på 50 meter om det inte är en soptunna typ. Tavlan på 40 meter hade en spridning som motsvarade utsidan av ramen på kulfånget. På 30 meter träffade jag allt utom tian, nian, åttan sjuan och sexan. Väldigt komiskt resultat där alla träffar sen placerade sig i en cirkel fördelat över de lägre poängen och kanterna. Vid 20 meter gick det att träffa tian, med tur. Jag har max 15 meter precision med denna bössa. Tyvärr varierar grupperna så mycket att jag inte kan använda den till tävling ens på 10 meter, men ska man peppra ölburkar på 25 meter är den skitkul. (man träffar varannan gång, lol)

:-)

Det positiva är att den är lättladdad, kostar ingen kraft alls att bryta pipan. Den glappar inte heller och verkar stadig för sin låga vikt.



Nu funderar jag starkt på en FX T12 Whisper. En licensfri 5,5. Skulle gärna vilja veta hur den funkar på 50 meter, och hur mycket hammaren låter, som tydligen är det enda som hörs. Kanske ska ställa frågan i rätt forumsdel?
Sam
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 jun 2008, 17:00
Ort: Strängnäs
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 22 jun 2008, 23:57

intressant att få feta lite om gamos bössor då jag inte ägt nån själv

jo ställ den andra fråga i rätt forumdel
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer