Avtryckarproblem Hatsan mod 85

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Avtryckarproblem Hatsan mod 85

Inläggav Mouvitz 06 feb 2015, 19:31

Hej!

Efter flitigt användande av min mod 85 i somras så skakade den bakre skruven som håller fast geväret i stocken loss. Jag är nybörjare på detta och hade kanske inte kollat alla skruvar mellan varven eftersom v hade så mycket kul med bössorna. Att sätta tillbaka geväret i stocken krävde att vi först lossade den i fram också och tog av den helt. Även då var det väldigt svårt att få i den igen men efter ett tag lyckades vi. Jag noterade dock att det såg ut att saknas 2 skruvar på avtrycket (Quattro Trigger), de två som man justerar känsligheten med. Avtrycket var bra direkt ur lådan så jag har aldrig skruvat på dessa, faktum är att jag inte ens minns ifall det fanns några skruvar från början. På bilder av geväret finns de där ibland och ibland inte, vilket är väldigt underligt.

Med skruvar:
För att följa länken så måste du registera dig.



Utan skruvar:
För att följa länken så måste du registera dig.



Hursomhelst, det dröjde länge innan jag skulle använda geväret igen. Jag tänkte att även om skruvarna saknas så innebär det väl att avtrycket är fast på antagligen känsligaste eller minst känsligaste läget men att det ändå funkar. Det funkar för 3 skott, efter fjärde laddningen händer inget längre när man trycker av och jag fick plocka ur kulan med pincett och fippla med avtryckare och laddning för att tillslut haka av fjädern och kunna lägga undan geväret.

Efter det letade jag fram små skruvar för att se om något kunde passa, men hittade inget smått nog. Försökte skjuta igen idag, 3 mån sen sist jag provade, och exakt samma resultat: allting funkar för 3 skott, sen släpper inte avtryckaren loss kolven längre.

Någon som har en mod 85 och vet ifall skruvarna ska vara där? Eller någon med kännedom nog att diagnostisera avtrycket?

Jag börjar bli desperat, så jag vore väldigt tacksam om någon vet något!
Mouvitz
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jan 2014, 09:07
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Avtryckarproblem Hatsan mod 85

Inläggav Mouvitz 07 feb 2015, 12:42

Du har alldeles rätt, verkar som att jag behöver glasögon! Det är små huvudlösa insexskruvar. Tack för att du redde ut det mysteriet. Jag har funderat lite och har nu en ny misstänkt orsak till problemet. Jag har förvarat geväret i ett fodral, men haft en sån där liten påse med fuktabsorberande kulor i för att hålla fukt borta. Vid ett tillfälle hade den gått sönder och flera små kulor trillade ur fodralet när jag öppnade. Om en sån kula lyckats hamna inne i avtrycket kanske det kan förklara varför bössan fungerar bra de första tre skotten, rekylen kanske gör att kulan far runt och hamnar i kläm för det fjärde. Det ser ut som att jag kanske måste ta isär avtrycket och kolla, vilket jag är lite rädd för med mina begränsade kunskaper...
Mouvitz
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jan 2014, 09:07
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Avtryckarproblem Hatsan mod 85

Inläggav Timpa80 21 feb 2016, 15:09

Hej hur har det gått med ditt gevär har du kommit på vad problemet var? Jag har samma gevär med liknande problem
Hatsan 85 vortex 5.5
Bild[/
Timpa80
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 feb 2016, 11:45
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer