Hatsan vortex 125 sniper .22 "gas" tryck

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan vortex 125 sniper .22 "gas" tryck

Inläggav stomper 03 maj 2015, 14:58

Hej alla.
Jag har i dagarna köpt mig en bössa och måste erkänna att man blir hyfsat kluven om vad folk tycker om denna.
Endel verkar hata den mer än svärmor andra tycker den är hur fin som helst...
Jag utgår ifrån att det är folk som är mer "proffs" än en nybliven amatör entusiast som jag själv, som tycker att den är lite ...Biltema :-P
Gudsomhaver.
Det jag undrar är, hur svårt är det att öka trycket på den?
Har lyckats läsa mig till i princip allt som går hur man byter fjäder eller byter till en gasfjäder.
Men ingenstans hittar jag hur man utför denna lilla operation.
Man behöver en nippel (eller vad det kallas) och en pump eller en tryckbehållare, så långt är jag med.
Dock hur mycket man måste demontera etc, det har jag noll koll på.

Hoppas det finns nån vänlig själ här som kan bistå med lite råd och information.
Trying is the first step towards failure.
Användarvisningsbild
stomper
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 maj 2015, 10:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan vortex 125 sniper .22 "gas" tryck

Inläggav börne 03 maj 2015, 15:06

stomper skrev:Det jag undrar är, hur svårt är det att öka trycket på den?

Du börjar med att lämna in ett föreningsintyg & en licensansökan till polisen, när du har väntat 20 veckor som alla andra ska vi se till att hjälpa dig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hatsan vortex 125 sniper .22 "gas" tryck

Inläggav Leopold 03 maj 2015, 17:09

Hej stomper och välkommen till forumet! Som du noterat finns det mycket åsikter om olika vapen, kan säga att det är många som köper en Hatsan 125 som första vapen så det finns en del erfarenheter på forumet. En del positiva, en del negativa.

Vapnet har en relativt stor svept cylindervolym, tung pistong och som jag ser det är det meningslöst att sälja denna i Sverige i licensfritt utförande. Det finns inga möjligheter att ett fjädervapen avsett för ca 30 - 40 Joule kan prestera rimligt i 10 J. Har man valt cal .22 eller ännu värre cal .25 blir det ännu svårare att få ihop ekvationen. Man får en förvisso licensfri bössa men en väldigt långsam och trött skjutupplevelse.

Och då blir första tanken den du har: kan man på ett enkelt sätt få en rappare skjutupplevelse genom att öka effekten? Svaret är att man kan öka effekten relativt enkelt genom att byta fjäder, och jag skulle tro att man skulle kunna få bössan ganska välskjutande om man inte går på de allra hårdaste effektnivåerna utan nöjer sig med ca 20 J eller så. Jag har inte haft någon Hatsan 125 men har en del erfarenheter från liknande fjädervapen av "magnum"-typ.

Som atte69 noterar så är det litet olika med luftvapenlagarna i de nordiska länderna där vi har våra medlemmar, likaså är det helt sant att informationen är fri och att var och en har ansvar för sina egna handlingar. Detta gör att det finns en hel del information på forumet om hur man kan göra för att tex öka effekten i en Hatsan 125, sökfunktionen ger många träffar.

Samtidigt är det helt riktigt som börne säger att man måste skaffa licens för vapnet om man tänker använda det i Sverige med högre effekt än 10 J. Ett relevant inlägg om forumets policy hittar du här: viewtopic.php?f=34&t=1087

Lycka till!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan vortex 125 sniper .22 "gas" tryck

Inläggav stomper 03 maj 2015, 18:33

Tackar för alla svar :)
Jag får helt enkelt söka vidare på nätet, såvida ingen skickar ett pm eller dyl :)
Nått säger mig att jag kommer att fortsätta med luftskytte, var ju det bästa med att göra lumpen, att få skjuta på tavla :)
Trying is the first step towards failure.
Användarvisningsbild
stomper
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 maj 2015, 10:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan vortex 125 sniper .22 "gas" tryck

Inläggav Leopold 03 maj 2015, 19:07

stomper skrev:Jag får helt enkelt söka vidare på nätet
...
Nått säger mig att jag kommer att fortsätta med luftskytte, var ju det bästa med att göra lumpen, att få skjuta på tavla :)


Nja som jag antydde finns alla svar du vill ha här på forumet i tidigare inlägg. Förklaringen till att man inte blir översvämmad av en massa information/tips/råd om hur man trimmar upp bössor när man gör sitt första foruminlägg borde vara uppenbart om du tar en titt på forumets policy som jag länkade till.

Inget konstigt med det. Många av oss har fullt upp med att försöka få luftvapenskyttet att bli en respekterad sport och då värnar man om intresset, inkluderat att inte uppmuntra folk att begå olagligheter i onödan vilket skulle bli kontraproduktivt för seriösa utövare.

Var och en är i slutänden själv ansvarig för vad man gör med de möjligheter som luftvapenskyttet medger och det vi gör påverkar hur allmänheten ser på utövandet av detta intresse. Där har du ekvationen vi försöker få ihop på detta forum... samtidigt som vi verkligen vill sprida intresset för det är för jäkla kul med luftvapen :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster

  • Sponsorer