Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Inläggav villhanu 23 apr 2016, 23:25

Nå hej, är ny här på forumet men dock gammal uv som var mest aktiv för typ 46 år sen, på 70-talet :smt021
Ägde då ett antal Dianor, (21.-22,-25,-27 och slutligen 35, mkt fina bössor, sista bössan jag ägde hette ShangHai-nånting
och var helt ok, en slitvarg med läderpackning vill jag minnas...

Fick ett sorts barnsligt anfall sen jag ramlat över Cabom-sidan, och sett det massiva utbudet på vapen/ammunition
som fanns där. Ville genast på nytt uppleva den smått perversa brytpiparsjukan som så många "lider" av.

Well, som mitt anv.namn antyder så gick det fort från tanke till handling :smt021

Såg att många på forumet rackar ner på Hatsan så varför inte pröva en sådan på skoj, en utmaning verkar det sen man
läst allt negativt om vad de stackars turkarna missat i fråga om kvalitet.

Hade förväntat mig väldigt dålig kvalitet genom hela registret - från uppackning till träffbild - och det var det faktiskt, den spred som en gammal Baikal hagelspridare, ända tills jag kom på att skruva fast rödpunktsiktet ordentligt. Träffbilden krympte på några skott från 120mm till 20mm, och jag vill mena på att den perversa njutningen träder i kraft just här nånstans :-P

Hade själv velat läsa en recension på ovanstående vapen innan jag köpte det, så ifall någon är intresserad av denna
Hatsanmodell kommer hon eller han eller den eller hen (täckte upp allt där..) att få en hyfsat bra review framöver.
Det kan dock ta ett tag eftersom jag slutat jäkta för länge sedan :smt053

Prövar ett par bilder också återkommer senare, blev akut trött efter all skjutning idag.
Dåligt emballerat, klarade sig med ett knappt nödrop, frigolit modell skör och på fel plats i lådan liksom;
För att följa länken så måste du registera dig.


Bakre sikte i farozonen då vapnet tydligen legat och ridit upp o ner; (tur man köpte ett rödpunkt ändå)
För att följa länken så måste du registera dig.


...fram med grejerna och ja, man kan ju tro att min syn är dålig och det är den också :Drool:
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av villhanu 02 maj 2016, 16:57, redigerad totalt 1 gång.
villhanu
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 apr 2016, 19:44
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav PALLE_H 24 apr 2016, 07:39

Välkommen till forumet!
Har själv två supertact fast den första versionen,har varit lite nyfiken på den nya.
Qe står vad jag förstår för längre pipa och vortex gaspistong som har justerbar effekt är inte dumt!

Dock har jag haft problem med glidande sikte pga avsaknad av rekylstopp.
Antar att det inte är åtgärdat på de nya heller eller har de det?
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav Ziefer 26 apr 2016, 00:30

[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160425/75710034571fcf7346721506a2c03997.jpg[/img][img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160425/5d45754aef70fbd4cb55fc5b7cff04c8.jpg[/img]

Här är en bild på min samt en bild skjuten på 20 meter sittandes utan skjutstöd.
Qe står för att pipan är dämpad. Min är 5.5 och 10 joule det behövs inte mer än så bakom huset[WHITE SMILING FACE]️


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ziefer
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 dec 2012, 13:31
Ort: Gullabo
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav villhanu 29 apr 2016, 17:26

PALLE_H skrev:Välkommen till forumet!
Har själv två supertact fast den första versionen,har varit lite nyfiken på den nya.
Qe står vad jag förstår för längre pipa och vortex gaspistong som har justerbar effekt är inte dumt!

Dock har jag haft problem med glidande sikte pga avsaknad av rekylstopp.
Antar att det inte är åtgärdat på de nya heller eller har de det?


Hej Palle, o tack för det
Hade också problemet med glidande fästen, men som tur är så tog kilspåret helt enkelt slut.
Glidningen avstannade helt naturligt, så att säga.

Vill man vara riktigt säker på att få stopp innan kilspåret tar slut, så kan man ta loss bakre siktet och utnyttja dessa 3 hål - två styrhål och ett gängat hål i mitten.

Att hitta en lämplig plåt och borra/fräsa upp den så den passar och ligger an mot fästet är nog inte så svårt, sen en droppe Liquisol mellan mantel och plåt kring skruvhålet, innan man skruvar ihop allt. Man låter det härda ett par dygn sen bör det sitta bra. Inga ingrepp på manteln behövs och det är ju bra.
Bara att testa :wink:
För att följa länken så måste du registera dig.



Så här ser det ut på insidan av QE:n;
två plast-papiljotter med en sorts skränkta småhål som spretar åt alla håll, med en filtlapp runt dem.
Sen två alu-hylsor innan man når längst in i "dämparen". Där sitter en sista "fördelare" som släpper ut
en viss luftmängd ifrån det lilla "pyshålet" som är placerat under pipan. Ville inte chansa och ta loss den, den verkade sitta ganska hårt..
Alla hålen som är ca 7-8mm ska vara vända framåt, både plast-papiljotter och alu-hylsor
är helöppna bakåt..
...kan tillägga att pipan är 40cm, varav räfflingen ca 23cm och QE-delen ca 17cm.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av villhanu 29 apr 2016, 20:31, redigerad totalt 1 gång.
villhanu
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 apr 2016, 19:44
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav villhanu 29 apr 2016, 19:16

Hej Ziefer
Kan tyvärr inte se dina bilder..
Jag var inne på att skicka efter en pump för att kunna maximera utgångshastigheten, men efter ett par hundra
skott så känns det som att det räcker med 10J...- åtminstone för tillfället.
Har sysslat mest (mellan dessa eviga regnskurar) med att försöka hitta den ammunition som går bäst i detta vapen,och för tillfället är det JSB Exact RS Jumbo 5,52 samt JSB Exact Jumbo 5,51 och 5,52 från testburken (7 olika sorters) som leder...

Är riktigt nöjd med detta rödpunktsiktet "Walther Top Point 2", för 590:-
det lyder direkt vid skruvställning, punkten är helrund och har 4 MOA.


För att följa länken så måste du registera dig.

villhanu
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 apr 2016, 19:44
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav PLUTTE 29 apr 2016, 19:41

Lite bilder på träffbilder skulle vara roligt att se ☺
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav villhanu 30 apr 2016, 19:45

PLUTTE skrev:Lite bilder på träffbilder skulle vara roligt att se ☺


Sköt sista 5 skotten av Exact Jumbo 5,51 - 1,030g.
Svarta ringen är 60mm i diam
Skjutavstånd 15m, sittande med stöd emot stolpe, inte riktigt optimalt men hyfsat ändå.
Träffbilden visar ca 27mm mellan hålens ytterkant
Blir fler träffbilder senare då jag beställt mer ammo.

För att följa länken så måste du registera dig.



Sköt 5 skott med Exact RS Jumbo 5,52 - 0,870g.
Svarta ringen är 60mm i diam
Skjutavstånd 15m, sittande med stöd emot stolpe, som ovan.
Träffbilden visar också här ca 27mm mellan hålens ytterkant

För att följa länken så måste du registera dig.



Sköt 5 skott med Exact Heavy Jumbo 5,52 - 1,175g.
Svarta ringen är 60mm i diam
Skjutavstånd 15m, sittande med stöd emot stolpe, som ovan.
Träffbilden visar här ca 22mm mellan hålens ytterkant, lite bättre :)

För att följa länken så måste du registera dig.



Samma förutsättningar och kula som bilden ovan, fast med "Artillery Hold" som jag snappade upp här på detta fina forum. Det hade jag helt glömt av, "håll löst i bössan" hette det i mitt grabbgäng på 70-talet. Är hyfsat nöjd med 18mm mellan hålens ytterkant :thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av villhanu 02 maj 2016, 19:40, redigerad totalt 1 gång.
villhanu
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 apr 2016, 19:44
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav PALLE_H 02 maj 2016, 17:14

villhanu skrev:
PALLE_H skrev:Välkommen till forumet!
Har själv två supertact fast den första versionen,har varit lite nyfiken på den nya.
Qe står vad jag förstår för längre pipa och vortex gaspistong som har justerbar effekt är inte dumt!

Dock har jag haft problem med glidande sikte pga avsaknad av rekylstopp.
Antar att det inte är åtgärdat på de nya heller eller har de det?


Hej Palle, o tack för det
Hade också problemet med glidande fästen, men som tur är så tog kilspåret helt enkelt slut.
Glidningen avstannade helt naturligt, så att säga.

Vill man vara riktigt säker på att få stopp innan kilspåret tar slut, så kan man ta loss bakre siktet och utnyttja dessa 3 hål - två styrhål och ett gängat hål i mitten.

Att hitta en lämplig plåt och borra/fräsa upp den så den passar och ligger an mot fästet är nog inte så svårt, sen en droppe Liquisol mellan mantel och plåt kring skruvhålet, innan man skruvar ihop allt. Man låter det härda ett par dygn sen bör det sitta bra. Inga ingrepp på manteln behövs och det är ju bra.
Bara att testa :wink:
För att följa länken så måste du registera dig.



Så här ser det ut på insidan av QE:n;
två plast-papiljotter med en sorts skränkta småhål som spretar åt alla håll, med en filtlapp runt dem.
Sen två alu-hylsor innan man når längst in i "dämparen". Där sitter en sista "fördelare" som släpper ut
en viss luftmängd ifrån det lilla "pyshålet" som är placerat under pipan. Ville inte chansa och ta loss den, den verkade sitta ganska hårt..
Alla hålen som är ca 7-8mm ska vara vända framåt, både plast-papiljotter och alu-hylsor
är helöppna bakåt..
...kan tillägga att pipan är 40cm, varav räfflingen ca 23cm och QE-delen ca 17cm.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det var ingen dum idé som du sa att utnyttja hålen för bakre siktet,det ska jag nog titta på. :thumbupp:
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav villhanu 04 maj 2016, 12:52

PALLE_H skrev:
villhanu skrev:
PALLE_H skrev:
Det var ingen dum idé som du sa att utnyttja hålen för bakre siktet,det ska jag nog titta på. :thumbupp:


Liquisole har jag använt i 20 års tid till allt kan verkligen rekommendera det till alla friluftsmänniskor,
grym vidhäftningsförmåga och kan användas till det mesta,- dyrt men drygt, förvaras i frysen för att förhindra att det "fortsätter" härda sen man tagit hål med korken - vilket man inte ska göra...-

Ett litet men dock avgörande tips är att istället klippa bort på tunnaste stället på tubänden och klämma "bakåt" så man får fram precis den önskade mängden, platta till änden med t.ex. plastfolie så man slipper kladdet och sen snabbt tillbaks i frysen.
Det tinar upp fortare i den tunna änden och fryser snabbare igen, och man kan därför ha den i flera år och hinna använda allt i tuben. Förut så härdade tuben alldeles för fort, och man fick alltid kasta 2/3-delar av tubstackarn.
Denna tub har jag haft frusen i fem år och använder än då o då till allt möjligt

För att följa länken så måste du registera dig.

villhanu
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 apr 2016, 19:44
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Följande användare vill tacka villhanu för detta inlägg
PALLE_H (04 maj 2016, 13:16), Leopold (04 maj 2016, 16:04)

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Inläggav Skottet 06 maj 2016, 18:32

Fantastisk (pågående) recension!
Har själv registrerat mig precis och är i färd att köpa ett gevär.
Efter en del googlande och studerande så har jag kommit fram till att jag vill ha detta gevär.
Har dock varit osäker på 4.5/5.5. Är väl det fortfarande men resonemanget går väl någonstans i stil med "5.5 gör större skada". Å andra sidan så är jag inte ute efter att skjuta små djur med bössan utan endast måltavlor/plastflaskor osv.

Villhanu, du som rutinerad skytt. Hur tänker du kring detta?
Ursäkta om jag inkräktar på din tråd förresten, var bara så passande tajming.

Mvh

Edit*

Haha, gjorde en u-sväng och köpte en Supercharger 25 Vortex 4,5 av rent praktiska skäl, får enklare plats i en väska och valet av ammunition gjorde jag av den enkla anledningen att 5,5 är overkill för mitt målskytte, dessutom verkar utgångshastigheten vara högre med mindre kulor.
Skottet
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 maj 2016, 14:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Inläggav villhanu 08 maj 2016, 22:16

Skottet skrev:Fantastisk (pågående) recension!
Har själv registrerat mig precis och är i färd att köpa ett gevär.
Efter en del googlande och studerande så har jag kommit fram till att jag vill ha detta gevär.
Har dock varit osäker på 4.5/5.5. Är väl det fortfarande men resonemanget går väl någonstans i stil med "5.5 gör större skada". Å andra sidan så är jag inte ute efter att skjuta små djur med bössan utan endast måltavlor/plastflaskor osv.
Villhanu, du som rutinerad skytt. Hur tänker du kring detta?
Ursäkta om jag inkräktar på din tråd förresten, var bara så passande tajming.

Mvh

Edit*
Haha, gjorde en u-sväng och köpte en Supercharger 25 Vortex 4,5 av rent praktiska skäl, får enklare plats i en väska och valet av ammunition gjorde jag av den enkla anledningen att 5,5 är overkill för mitt målskytte, dessutom verkar utgångshastigheten vara högre med mindre kulor.

Ja hej du "Skottet", och tack för berömmet :smt020 det är bara kul att få lite frågor, det är därför jag gör recensionen som jag själv saknade och....- ja, jag kan bara hålla med om allt du skriver och tycker du valde en lämplig kaliber med flackare kulbana vilket är rätt för just ditt ändamål. 4,5 mm har betydligt "snärtigare" beteende jämfört med 5,5 mm som är har en "lobbigare" framtoning och kräver lite mer planering.
Rekommenderar också att du köper en 4,5 mm "testburk" av märket JSB För att följa länken så måste du registera dig.


(öppna inte locket på den, hehe det kan sluta illa, you know :shock: skär istället ut tårtbiten vid de två streckade linjerna och vrid sen på locket åt valfritt håll, siffrorna 1 till 7 står präntade på undersidan av plastburken)
och sedan väljer ut kulan med bästa precisionen och håller dig till den ett bra tag, det tar några hundra skott att skjuta in siktet och att verkligen vara säker på att det sitter fast där du vill ha det och inte glider bakåt (om du nu har tänkt sätta på rödpunktsikte = snabba skott,eller kikarsikte = precision) Pipan och dess räffling kräver också många skott för att "bli bättre" med tiden.
Vet inte hur mycket du skjutit förut men vill slutligen bara trycka på fenomenet "Artillery Hold" vilket innebär
att du "håller" bössan/pistolen så löst du kan, inte hålla runt framstocken, använd bara handflatan eller handryggen som stöd, inte trycka kolven mot axeln-ska helst bara nudda vid axeln- samma med avtryckarhanden som också bara ska hållas löst i pistolgreppet, inte "rycka" med avtryckarfingret utan bara krama av skottet och låta bössan/pistolen dansa sin egen dans när det smäller och acceptera att vapnet hoppar till och beter sig. Kika på Artillery Hold på YouTube, där kan man lära sig mycket när de jämför hårt och löst grepp.
Och det ger garanterat bättre träffbilder :smt021
villhanu
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 apr 2016, 19:44
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Inläggav PALLE_H 09 maj 2016, 07:27

Skottet skrev:Fantastisk (pågående) recension!
Har själv registrerat mig precis och är i färd att köpa ett gevär.
Efter en del googlande och studerande så har jag kommit fram till att jag vill ha detta gevär.
Har dock varit osäker på 4.5/5.5. Är väl det fortfarande men resonemanget går väl någonstans i stil med "5.5 gör större skada". Å andra sidan så är jag inte ute efter att skjuta små djur med bössan utan endast måltavlor/plastflaskor osv.

Villhanu, du som rutinerad skytt. Hur tänker du kring detta?
Ursäkta om jag inkräktar på din tråd förresten, var bara så passande tajming.

Mvh

Edit*

Haha, gjorde en u-sväng och köpte en Supercharger 25 Vortex 4,5 av rent praktiska skäl, får enklare plats i en väska och valet av ammunition gjorde jag av den enkla anledningen att 5,5 är overkill för mitt målskytte, dessutom verkar utgångshastigheten vara högre med mindre kulor.


Ville bara påpeka att stocken på supertacten går ju lätt att ta av med en enkel knapptryckning, sen har du en pistol istället!
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Inläggav villhanu 10 maj 2016, 23:05

PALLE_H skrev:
Skottet skrev:skrev:
Edit*

Haha, gjorde en u-sväng och köpte en Supercharger 25 Vortex 4,5 av rent praktiska skäl, får enklare plats i en väska och valet av ammunition gjorde jag av den enkla anledningen att 5,5 är overkill för mitt målskytte, dessutom verkar utgångshastigheten vara högre med mindre kulor.

PALLE_H skrev:
Ville bara påpeka att stocken på Supertacten går ju lätt att ta av med en enkel knapptryckning, sen har du en pistol istället!


Helt rätt "PALLE_H", den blir kortare då, dock med den reservationen att pipan på Supertacten fortfarande är 40cm totalt. På Superchargern är den endast 23cm totalt, med en medföljande pipförlängare av aluminium (osäker på exakt vilken längd det är på den..?) som man skruvar på för att underlätta brytningen av pipan och som man skruvar av när man t.ex. lägger pistolen i dess fodral/case. En annan detalj (som inte har med längden att göra) är att Superchargern också har en rekylabsorberande konstruktion (XRS) vilket inte
Supertacten har. Här syns skillnaden i piplängd på de två pistolerna:

Supercharger
För att följa länken så måste du registera dig.



Supertact
För att följa länken så måste du registera dig.

villhanu
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 apr 2016, 19:44
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5

Inläggav Frank69 11 maj 2016, 05:27

Ziefer skrev:Här är en bild på min samt en bild skjuten på 20 meter sittandes utan skjutstöd.
Qe står för att pipan är dämpad. Min är 5.5 och 10 joule det behövs inte mer än så bakom huset :)


Då inte nån moderator fixade inlägget kollade jag upp det... :) bilderna är för höga... detta felmeddelandet har inlägget:
Dina bilder får inte vara högre än 1500 pixlar.
Så jag minskade dem lite...

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



Pistolen som TS recenserar är för plastig för mitt tycke... gillar matchpistoler med justerbart valnötsgrepp.
Önskar dock lycka till med vapnet och skyttet! :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Följande användare vill tacka Frank69 för detta inlägg
villhanu (14 maj 2016, 12:20)

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Inläggav Air 11 maj 2016, 08:29

Supercharger varianten är för sitt pris mycket bra.Man kan naturligtvis inte jämföra
med mycket dyrare matchpistoler.
Chansade lite när jag beställde min dels på storleken sen kan Hatsan vara lite ojämna
i produktionen.Den går utmärkt att skjuta med tvåhandsfattning.Avtrycket är riktigt bra.
Någonting med rekylupptagningen(rörlig slide)måste fungera den känns inte svår att träffa med.
Köpte i 5,5mm den är inte amo känslig.JSB RS,RWS Hobby går bra med god fart.
En riktigt rolig plinker på lite närnare avstånd kan rekomenderas prisvärd.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Inläggav PALLE_H 11 maj 2016, 12:28

villhanu skrev:
PALLE_H skrev:
Skottet skrev:skrev:
Edit*

Haha, gjorde en u-sväng och köpte en Supercharger 25 Vortex 4,5 av rent praktiska skäl, får enklare plats i en väska och valet av ammunition gjorde jag av den enkla anledningen att 5,5 är overkill för mitt målskytte, dessutom verkar utgångshastigheten vara högre med mindre kulor.

PALLE_H skrev:
Ville bara påpeka att stocken på Supertacten går ju lätt att ta av med en enkel knapptryckning, sen har du en pistol istället!


Helt rätt "PALLE_H", den blir kortare då, dock med den reservationen att pipan på Supertacten fortfarande är 40cm totalt. På Superchargern är den endast 23cm totalt, med en medföljande pipförlängare av aluminium (osäker på exakt vilken längd det är på den..?) som man skruvar på för att underlätta brytningen av pipan och som man skruvar av när man t.ex. lägger pistolen i dess fodral/case. En annan detalj (som inte har med längden att göra) är att Superchargern också har en rekylabsorberande konstruktion (XRS) vilket inte
Supertacten har. Här syns skillnaden i piplängd på de två pistolerna:

Supercharger
För att följa länken så måste du registera dig.



Supertact
För att följa länken så måste du registera dig.


Om man gemför med den första supertacten som jag har, så är det ingen skillnad på piplängd.
Jag tror de flesta kör med pipförlängaren för att underlätta brytningen, sen i supertacttråden så kom vi fram till att man kan sätta en supercharger i en supertact om ni fattar vad jag menar. :smt020
Senast redigerad av PALLE_H 11 maj 2016, 12:30, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Följande användare vill tacka PALLE_H för detta inlägg
villhanu (14 maj 2016, 12:20)

Re: Recension Hatsan 25 Supertact QE Vortex 5,5 (pågående)

Inläggav Penix 11 jan 2017, 18:47

En träffbild ifrån min 4.5mm supertact QE Vortex (110 bar).
Helt okej med ett 400 kr rödpunkt, 15 meter sittandes, 10 skott.

Kul bössa, rekomenderas!
För att följa länken så måste du registera dig.

Penix
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 mar 2011, 20:53
Ort: Falkenberg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer