Tips hur jag ska hålla vid skytte tack.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tips hur jag ska hålla vid skytte tack.

Inläggav skånepåg 14 feb 2017, 14:43

Hello, har lyckats få tag på en lokal där jag o polaren kan skjuta på 18 meter, 25 meter samt 40 meter, skitkul :arrow:

För ett par dagar sedan var det premiär för oss där, vi lyckades hitta ett skrangligt fällbord vi satt på, som skjutstöd under bössan hade jag mitt gevärs fodral samt min jacka, lite mjukt o slirigt, och jag lyckades aldrig känna att jag satt speciellt bra, oavsett ska detta förbättras till nästa gång, men jag blev en erfarenhet rikare, det är INTE lätt att skjuta fjäderbössa :-( :shock: :o

Jag har en Hatsan modell 70 i 4.5mm i strax under 10 Joule, den skjuter bra med jsb heavy 4.5mm 0.67 gram har jag märkt.

Nu till mitt bekymmer, jag lyckades få till ett par gånger på 18 meter 3 skott i stort sett i samma hål, jag blev impad och förstår att just denna Hatsan skjuter fasiken bra när den vill :Thumbupp: , dock ibland kunde de sticka iväg, men jag sitter dåligt och jag håller olika varje gång, de märks att det är stor skillnad hur man håller, träff bilden blir helt annan så fort man förändrar något...
Jag tror nog bössan skjuter bättre än mig i alla fall.

Nu förstår jag att man ska låta bössan vila fritt där framme, låta kolven ligga emot min axel lagom löst, och sen har jag vänster handen på kolven också, bara tyngden av den, då lyckas jag skjuta bra hemma på 8 meter, så har nog kommit på hur jag ska skjuta.

Dock tar jag gärna emot tips hur man ska hålla bössan, jag kramar avtryckaren också, så den biten blir bäst så tycker jag mot att bara trycka av snabbt.

Bössan är orörd från köp hos Cabom, så jag kan nog förbättra avtryckaren också, men de tar jag efter hand.
jag ska köpa en påse ris och lägga i ett kuddfordral och ha som stöd nästa gång, då jag tycker min jacka var för mjuk.

Snart dax igen att åka och skjuta, ser fram emot det, och förhoppningvis några nya tips från er med mig.. :smt020
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Tips hur jag ska hålla vid skytte tack.

Inläggav Air 14 feb 2017, 15:19

Som du skriver så är det viktigt att hålla ett fjädergevär lika varje gång efter
träning går det per automatik man ser när träffbilderna blir bäst.
Ändrad skjutställning ger oftast ändrat träffläge då tänker jag knästå el sittandes
vid bord exv.helt normalt.Fjädergeväret måste få rekylera utan att man håller för
hårt det kan göra att det sprider mer.
Kan tänka mig att det kommer dåliga kommentarer om Hatsan men är du nöjd med
din så låt det passera bara.I ett senare skede om intresset är kvar kan en Weihrauch
kanske vara ett alternativ för riktigt bra skytte.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Tips hur jag ska hålla vid skytte tack.

Inläggav gubbe 14 feb 2017, 16:51

Tycker du verkar ha bra koll redan på hur man skjuter fjäderbössa. :thumbupp:
En sak man måste inse är att det räcker inte med några burkar för att man ska bli en bra fjäderskytt.
Så träna på ska du se att det kommer bli bra. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Tips hur jag ska hålla vid skytte tack.

Inläggav skånepåg 14 feb 2017, 16:51

de enda som jag känner nu med hatsan att de skulle vara sämre är att kvaliten inte håller med tiden, den verkar skjuta bättre än mig, så det tar nog tid innan jag är ikapp :)

jag bryr mig inte vad andra tycker om märken och så, jag fattar att de finns andra bättre bössor, men jag börjar här gällande brytbössa.

Jag ska försöka hitta en ställning och ett sätt jag håller varje gång, de verkar skitviktigt har jag märkt, och så får vi se om min ris-skjutpåse gör saken bättre, haha.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Tips hur jag ska hålla vid skytte tack.

Inläggav börne 14 feb 2017, 17:23

En bra film...

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer