Reklamera luftgeväret eller kulorna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 13 jun 2017, 21:09

Hej mitt första inlägg på forumet
Jag har köpt ett Hatsan 125 cal.22 ( inte snipern) och har lite problem och undrar om jag ska reklamera luftvapnet eller
kulorna Benjamin deskovery hunting 14.3gr 0,93g)

Dom tre första skotten gick bra men sedan blev det flera som stannade kvar i pipan ( se foto ) och dom som gick att skjuta gick lätt att ladda medan dom andra var tröga att ladda.
Jag sköt på en träkloss på mellan 10 till 14m se foto
det verkar vara väldigt ojämn kvalite på kulorna ,är det någon annan som upplevt liknande och vad gjorde ni åt det.

Jag har läst för och nackdelar med hatsans vapen här på forumet så en del har varit nöjda vid uppgradering med gasfjäder och en del har sågat dom vid fotknölarna


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Leopold 13 jun 2017, 21:21

Clumber skrev:Hej mitt första inlägg på forumet
Jag har köpt ett Hatsan 125 cal.22 ( inte snipern) och har lite problem och undrar om jag ska reklamera luftvapnet eller
kulorna Benjamin deskovery hunting 14.3gr 0,93g)

Dom tre första skotten gick bra men sedan blev det flera som stannade kvar i pipan ( se foto ) och dom som gick att skjuta gick lätt att ladda medan dom andra var tröga att ladda.
Jag sköt på en träkloss på mellan 10 till 14m se foto
det verkar vara väldigt ojämn kvalite på kulorna ,är det någon annan som upplevt liknande och vad gjorde ni åt det.

Jag har läst för och nackdelar med hatsans vapen här på forumet så en del har varit nöjda vid uppgradering med gasfjäder och en del har sågat dom vid fotknölarna


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Hej och välkommen!

Du tycks ha en väldigt låg effekt i din bössa att döma av inträngning i träet. Jag skulle nog begärt att säljaren får kontrollera effekten i bössan så att den håller sig runt en 9 - 10 Joule. Är effekten för låg så blir det problem i de litet grövre kalibrarna att kulorna helt enkelt inte orkar ur loppet. Generellt, välj så lätta kulor som möjligt i cal.22 om du skjuter licensfritt max 10 J.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Clumber (13 jun 2017, 21:40)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 13 jun 2017, 21:29

Så dessa kulor är för tunga till vapnet och passar bäst i fullfarts tryck.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Sundan 13 jun 2017, 21:32

Håller med Leopold,men börja med att köpa tex jsb exact, express eller rs o se om det blir bättre.
Jag har haft ammunition som passat väldigt dåligt till min pipa och då går dom ju såklart långsammare åxå,speciellt när man får pressa in dom i loppet i kombination med låg effekt och "grov" kaliber.

Jag gissar att benjamin discovery är samma som crosmans bruna ask, och iallafall i 4.5mm varianten så kan jag knappt hoppa in dom i loppet på min HW.

Ett tips om du vill ha skotten snabbt är om du har en XXL på nära håll,så åk dit o pruta ner till samma pris som Hurricane.se tar då dom har prisgaranti.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Följande användare vill tacka Sundan för detta inlägg
Clumber (13 jun 2017, 21:40)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 13 jun 2017, 21:43

Kulorna sitter ju i samma läge när jag tar bort dom också ,jag skruvar i en liten spetsig skruv och drar ut dom och jag trycker inte in dom i pipan utan dom sitter i samma läge
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav bjerka 13 jun 2017, 21:54

Det är hyfsat lätta kulor ändå tycker jag, jag vet inte men de är kanske hårda som tusan.

Spiken där verkar gått fint genom loppet iallfall ;) skämt åsido testa jsb som sundan föreslog.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Följande användare vill tacka bjerka för detta inlägg
Clumber (14 jun 2017, 19:04)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 13 jun 2017, 21:57

Sundan skrev:Håller med Leopold,men börja med att köpa tex jsb exact, express eller rs o se om det blir bättre.
Jag har haft ammunition som passat väldigt dåligt till min pipa och då går dom ju såklart långsammare åxå,speciellt när man får pressa in dom i loppet i kombination med låg effekt och "grov" kaliber.

Jag gissar att benjamin discovery är samma som crosmans bruna ask, och iallafall i 4.5mm varianten så kan jag knappt hoppa in dom i loppet på min HW.

Ett tips om du vill ha skotten snabbt är om du har en XXL på nära håll,så åk dit o pruta ner till samma pris som Hurricane.se tar då dom har prisgaranti.


På xxl sidan så har dom inte 5,5mm kulor endast 4.5mm men får besöka en butik o se vad dom har
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Sundan 13 jun 2017, 22:04

Dom har 5,5 men inte på sidan.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Följande användare vill tacka Sundan för detta inlägg
Clumber (14 jun 2017, 19:04)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 13 jun 2017, 22:06

bjerka skrev:Det är hyfsat lätta kulor ändå tycker jag, jag vet inte men de är kanske hårda som tusan.

Spiken där verkar gått fint genom loppet iallfall ;) skämt åsido testa jsb som sundan föreslog.


Det är ju konstigt att dom som skruvas ut med skruv+mejsel och där trycker jag ju och dom går inte in i pipan,men får testa föreslagna kulor innan jag reklamerar geväret.
Jo jag ringde dom jag köpt vapnet av och han föreslog att jag skulle ta fin smärgelduk och kona inloppet lite ,men det gör jag inte sa jag.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Kapten Kamin 13 jun 2017, 22:31

Dom kulorna är stenhårda och formar sig inte frivilligt efter loppet. JSB ha en mycket mjukare blyblandning och blir därför mer förlåtande för eventuella ojämnheter i storlek.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Clumber (14 jun 2017, 19:03)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav ZaphodB 14 jun 2017, 06:46

Finns det någon du vet som har kronograf i närheten av där du bor så kan du kolla om bössan levererar de 10J som den borde göra för även om de kulor som omnämns är hårdare än genomsnittet så tycker jag vikten inte är hög nog för att de borde fastna i en 10J .22 bössa....

Hade du bott nära Uppsala hade jag kunnat hjälpa dig med kronograf....

Men som flera skrivit innan så brukar de flesta bössor gilla JSB, så om inte annat följ det rådet.

Du borde dock se till att kolla vapnet i kronograf innan garantin går ut och gör inga ändringar på vapnet även om handlaren ber dig om det för då kan han hävda att garantin inte gäller....

Formeln för effekten i Joule är (V²*M)/2000=Joule, d.v.s hastigheten (velocity) i kvadrat multiplicerat med kulans vikt (massa) delat med 2000, och ska räknas 4 meter från vapnets mynning.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Följande användare vill tacka ZaphodB för detta inlägg
Clumber (14 jun 2017, 19:03)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 14 jun 2017, 09:36

ZaphodB skrev:Finns det någon du vet som har kronograf i närheten av där du bor så kan du kolla om bössan levererar de 10J som den borde göra för även om de kulor som omnämns är hårdare än genomsnittet så tycker jag vikten inte är hög nog för att de borde fastna i en 10J .22 bössa....

Hade du bott nära Uppsala hade jag kunnat hjälpa dig med kronograf....

Men som flera skrivit innan så brukar de flesta bössor gilla JSB, så om inte annat följ det rådet.

Du borde dock se till att kolla vapnet i kronograf innan garantin går ut och gör inga ändringar på vapnet även om handlaren ber dig om det för då kan han hävda att garantin inte gäller....

Formeln för effekten i Joule är (V²*M)/2000=Joule, d.v.s hastigheten (velocity) i kvadrat multiplicerat med kulans vikt (massa) delat med 2000, och ska räknas 4 meter från vapnets mynning.

Mvh, ZaphodB


Har ingen i min krets som har någon och jag ska försök få tag på JSB kulor,
Antagligen så är Benjamin deskovery hunting 14.3gr 0,93g) som jag fått väldigt hårda eller så är pipan för snäv i diametern då kulorna sitter kvar när jag tar bort dom , jag kan höra hur trycket släpper när fjädern jobbar och kulan blir kvar så tryck finns det av fjädern
Mailade med foto till firman så dom ser hur det ser ut
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Bara7 14 jun 2017, 12:16

Du behöver inte just prova med JSB, se det mer som ett förslag. Du kan t.ex. gå in på Jula, hobbex eller teknikmagasinet eller vad du nu har och köpa standard kulor med rund spets för att prova, annars kan du beställa via Hurricane i småland de JSB som du önskar.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Följande användare vill tacka Bara7 för detta inlägg
Clumber (14 jun 2017, 19:03)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Kapten Kamin 14 jun 2017, 13:54

Har du vägarna förbi Värmland hjälper jag dig gärna att kolla hastigheten.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Clumber (14 jun 2017, 19:03)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 14 jun 2017, 19:01

Kapten Kamin skrev:Har du vägarna förbi Värmland hjälper jag dig gärna att kolla hastigheten.

Tack för erbjudandet men det är lite för lång bilfärd upp dit , men ska till Jönköping i morgon , på teknikmagasinets sida har dom 5,5mm kulor i butiken
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Ska även ta en tur till XXL för att kolla där
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Kapten Kamin 14 jun 2017, 20:34

Crossman är även dom av den hårdare legeringen.
Jag skulle testat JSB för att kolla om det hjälper med en med följsam kula.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 14 jun 2017, 21:18

Kapten Kamin skrev:Crossman är även dom av den hårdare legeringen.
Jag skulle testat JSB för att kolla om det hjälper med en med följsam kula.


Det skulle varit snopet för mig att komma hem med en annan hård kula ,jag hoppas att någon annan butik har JSB -
Är ute på YouTube och lyssnat på Mike Ellingsworth och ca 8min in på klippet så går han genom sin pipa och förklarar hur motståndet ska vara och han trycker en kula genom pipan och säger att om den inte är så så ska man skicka tillbaks det nya vapnet,
Men jag tolkar honom kanske lite fel. (vet ej vilken kula han har )

Länk För att följa länken så måste du registera dig.

Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav börne 14 jun 2017, 21:34

Clumber skrev:jag hoppas att någon annan butik har JSB

Bara att handla... Tobbe är snabb så du har dom om nån dag! För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Clumber (14 jun 2017, 21:50)

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Sundan 14 jun 2017, 21:57

Clumber skrev:
Kapten Kamin skrev:Crossman är även dom av den hårdare legeringen.
Jag skulle testat JSB för att kolla om det hjälper med en med följsam kula.


Det skulle varit snopet för mig att komma hem med en annan hård kula ,jag hoppas att någon annan butik har JSB -
Är ute på YouTube och lyssnat på Mike Ellingsworth och ca 8min in på klippet så går han genom sin pipa och förklarar hur motståndet ska vara och han trycker en kula genom pipan och säger att om den inte är så så ska man skicka tillbaks det nya vapnet,
Men jag tolkar honom kanske lite fel. (vet ej vilken kula han har )

Länk För att följa länken så måste du registera dig.



Har inte kollat på videon men pipor kan generellt variera,en kula som laddar trögt i ett vapen kanske laddar lagom eller till o med löst i ett annat och tvärtom, så det är därför man inte kan säga att kula "X" är bäst till ALLA Hatsan 125 eller ALLA hw 30 osv, så man får testa sig fram i just sitt vapen.


Som de andra säger så är jsb lite mjukare men även rent generellt mindre i storlekarna än crosman och H/N så därför kan det vara bra att börja där just för att se effekten i bössan,sen kanske det inte är just jsb exact tex som går allra bäst rent träffbildsmässigt, men det kan man ju prova ut sedan när man vet att geväret levererar rätt effekt.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Jimmy85 14 jun 2017, 22:02

Kan ju bero på många faktorer. För klen fjäder,kass pistongpackning,förträngning i pipan eller att pipan helt enkelt e för tight. Förträngningar i pipor e inte helt ovanligt,vissa pipor är tom chokade i mynningen.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Sundan 14 jun 2017, 22:04

Jimmy85 skrev:Kan ju bero på många faktorer. För klen fjäder,kass pistongpackning,förträngning i pipan eller att pipan helt enkelt e för tight. Förträngningar i pipor e inte helt ovanligt,vissa pipor är tom chokade i mynningen.


Ja men om skotten han provat med är så olika att vissa fastnar och vissa laddar löst så kan man ju börja med att testa en annan sort innan man reklamerar bössan.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav BSven 14 jun 2017, 22:13

Lite överkurs i nuläget kanske men senare när du vill testa vad bössan skjuter bäst med så tipsar jag om den här: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
BSven
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 jun 2017, 12:18
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Jimmy85 14 jun 2017, 22:26

Sundan skrev:
Jimmy85 skrev:Kan ju bero på många faktorer. För klen fjäder,kass pistongpackning,förträngning i pipan eller att pipan helt enkelt e för tight. Förträngningar i pipor e inte helt ovanligt,vissa pipor är tom chokade i mynningen.


Ja men om skotten han provat med är så olika att vissa fastnar och vissa laddar löst så kan man ju börja med att testa en annan sort innan man reklamerar bössan.

Men nog tycker ja att en 10j bössa borde klara trycka ut kulan ur pipan även om blylegeringen är hårdare o kulan är trög att ladda. Crosman verka över lag ha hårdare legering i sina kulor o även ganska stor variation i diameter.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 14 jun 2017, 23:25

Jimmy85 skrev:
Sundan skrev:
Jimmy85 skrev:Kan ju bero på många faktorer. För klen fjäder,kass pistongpackning,förträngning i pipan eller att pipan helt enkelt e för tight. Förträngningar i pipor e inte helt ovanligt,vissa pipor är tom chokade i mynningen.


Ja men om skotten han provat med är så olika att vissa fastnar och vissa laddar löst så kan man ju börja med att testa en annan sort innan man reklamerar bössan.

Men nog tycker ja att en 10j bössa borde klara trycka ut kulan ur pipan även om blylegeringen är hårdare o kulan är trög att ladda. Crosman verka över lag ha hårdare legering i sina kulor o även ganska stor variation i diameter.


Kulorna är Benjamin deskovery hunting 14.3gr 0,93g)
Och jag trycker inte in dom i loppet när jag skruvar in en skruv och kulan är av hårt material för den blir inte sönder vriden
försökte trycka igenom en kula genom pipan som på länken men det går inte med en den kulan fick ta till skruven o dra ut den det är tur att den inte sitter längre in
För att följa länken så måste du registera dig.

Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Reklamera luftgeväret eller kulorna

Inläggav Clumber 15 jun 2017, 06:26

Om luftgeväret varit levererad med Licenspliktig fullfarts fjäder skulle dessa kulor farit genom pipan
det är kanske svårt att svara på.
Jag köper en annan kula i dag och testar funkar det inte så får jag nog skicka tillbaks luftgeväret.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Nästa

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer