Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav mf1 09 maj 2013, 20:16

Prova och ta bort styrbrickan till kolven på gasfjädern. Min ville inte haka upp så jag tog bort den för att se om det var problemet och med styrningen borta så haka den upp. Istället för brickan borrade jag ett 8,5mm diam och ca3mm djup hål i mitten på pistongbotten som styrning funka kanon! Fick ifs förlänga ett borr och göra styrningar på borret så det centrera.
mf1
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 feb 2011, 13:27
Ort: svartsjö
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: hw80 5,5. hw97 5,5 v-glide

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Lindholm 11 maj 2013, 07:08

De var skit bakom spakarna såklart. hade endast tagit ut 2 av de 3 plastbrickorna som sitter framför fjädern, nu går den ända bak och hakar i fint, Tack för alla hjälp!

Mvh Simon
Lindholm
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 maj 2013, 22:14
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Gamo361 24 maj 2013, 20:39

Vortex Monterad..

Tänkte jag skulle rapportera till er som funderar på Vortexfjäder till 125 Sniper'n,

Vortexfjädern kommer fylld, så ingen behöver pump för att använda den.
Vilket tryck den har vid leverans vet jag faktiskt inte då jag släppte ner min till 110bar vid monteringen. (tror den har 135 vid leverans, fullfartsversionen alltså..)
Tänkte att den nya pistongpackningen skulle få sätta sig innan jag ökar trycket.
"fjädern" kommer med en styrning för att centrera kolven. Har läst lite överallt att en del skippar den för att
få trycket att låsa upp... Men gör INTE det, för då kommer ni att stå där med en krokig kolv (Kolven på Vortexfjädern alltså ;) )

På min bössa var jag tvungen att slipa ner centreringsbrickan från 4mm till 2,7mm för att få avtrycket att spänna upp och låsa. (Och jo jag tog ut plastbrickorna som var i pistongen)
Passa på när ni har allt löst att ta bort turkfettet och allt småskräp som ni förmodligen har där ;) och använd riktigt vapenfett till avtrycket så kommer det nog att hålla läääänge.
Inget fett framför packningen bara... och sparsamt! dränk inte bössan.. (Använder kronans vapenfett, ingen diesling, ingen rök..)

Sen passa på att putsa ner alla vassa kanter när ni ändå håller på.. dom är inte direkt finputsade på insidan :P
Men som sagt, efter några timmars putsning och inpassning kan jag bara säga en sak;

Fy fasen vilken skillnad på bössan =) Den tidigare apjobbiga 125 Snipern (som alla verkar hata) skjuter hur bra som helst!
Rekylen finns kvar men den går rakt bakåt istället för ALLA håll som tidigare.

Kan verkligen rekommendera att köpa en Vortexfjäder till 125:an... värt varenda krona.
Skjuter utan problem snusdosor på 30meter, stående utan stöd.
Bössan blev skitbra! :smt037

Kan förresten tipsa om ammo också... Crosman Premier Field target, bästa jag hittat till min 125:a

Tjosan på er :smt035 :P
Gamo361
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2013, 21:48
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Gammal modifierad Elgamo 361

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Nex 10 jun 2013, 07:48

Såg ditt inlägg om din vortex uppgradering. Jag premiärsköt min 125 med vortex orginalmonterad från fabrik (~150kulor i helgen).

Jag lärde mig ganska snabbt att hur man håller i bössan har mycket stor påverkan på träffsäkerheten men dessvärre blev jag aldrig klok på vad som är bäst? Så vad ger ni för tips till en nybliven ägare?


Träffbilden jag får konsekvent är följande:
Ingen träff i mitten utan alla kulor bildar en cirkel runt bullseye. Har kikare och bipod så jag vet att jag ligger i mitten när jag trycker av. Kan beskriva träffbilden som en spridning på 5krona runt bullseye på ~10m.

Ibland skjöt jag hål i hål kanske 3 skott på raken och va väldigt nöjd, sen helt plötsligt va jag helt off igen åt olika håll??
Nex
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 apr 2013, 19:31
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Leopold 10 jun 2013, 10:15

Det finns ju väldigt många tänkbara anledningar till att träffbilderna inte blir som man önskar, men det jag skulle provat med allra först i ditt fall vore att slopa bipod och ersätta med sandsäck fram. Funkar inte det heller så kanske du kan kolla om bössan skjuter bättre med en hand emellan skjutstöd och framkolv, googla "artillery hold".
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Nex 11 jun 2013, 12:38

Kanon! Tackar och bugar!
Nex
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 apr 2013, 19:31
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav sr 500 11 jun 2013, 13:10

Prova att dra åt skruven i pipblocket. Då 125an har en ganska klen fjäder i låskilen, så bör man kolla så den skruven är ordentligt åtdragen.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav MisterWittur 01 jan 2014, 14:57

hittade de jag sökte, raderar frågan :)
Senast redigerad av MisterWittur 01 jan 2014, 15:08, redigerad totalt 1 gång.
PCP - Där väcktes intresset igen.
Användarvisningsbild
MisterWittur
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 07 jul 2011, 00:58
Ort: Surahammar
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav unreal 30 mar 2014, 16:20

Hedis62 skrev:
biskitboy skrev:Det är ju sant, 42j är ju faktiskt inte illa för en fjäderbössa. Och den är jävligt lättskjuten dessutom så jag får nog vara nöjd så. Återstår bara att sälja och prova nåt nytt!


Tror inte att det är så "bara" att sälja en toktrimmad hatsan :?: :!:
Köparna står knappast i kö för en sådan, men för rätt pris kanske det mesta går att kränga.


Satt, som nyanvändare, och ströläste denna tråd från början. Min första tanke var "vill köpa" när jag läste att han ville sälja :)
Jag är lite sent ute bara, haha
Användarvisningsbild
unreal
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 jul 2012, 14:04
Ort: Tyresö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav albin 08 jul 2014, 06:07

Jag har också fått samma problem efter att jag bytt fjäder. Gjorde samma grej i två likadana vapen hatsan 125. Samma fjädrar monterades in i båda. Det ena gick problemfritt medans det andra inte hakar. Kan fjädern vara för lång?, det fungerade ju i ett vapen.
Eller hur kan trycket påverka upphaket? Jag har liksom jämfört båda lådorna å hittar inget fel.
albin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 jul 2014, 22:54
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav salorer 03 dec 2016, 00:55

jag har fullfartsfjädern i min okapad tycker inte den är dålig på nått sätt men skulle ju villa ha mer fart i den så om man har den tyngsta fjädern va ger den då :)?
salorer
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2012, 15:18
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: hatson 125

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav zacnr1 08 jul 2017, 07:49

hej satte i vortex gasfjäder max 160 bar, tror den kom i 135 bar, De första 5 skotten lät bössan som ett salongsgevär small riktigt högt, provsköt på tryckt 2" planka gick in 3,5 cm till bakant kula 5,5 or , men efter 5 skott försvann ljudet och även en del av trycket, går in 1 cm nu :thumbner: Har ingen bricka/förspänning då jag fick pressa in gasfjädern ca 1 cm i orginalutförande.
zacnr1
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jul 2017, 21:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: hatsan 125

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Megaklant 08 jul 2017, 10:58

Klassisk "diseling".
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav börne 08 jul 2017, 14:27

Megaklant skrev:Klassisk "diseling".

Ja & har man otur så bränner man packningen med minskad fart som följd!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Irsta 03 jan 2018, 21:06

Hej, är totalt nybörjare på detta. Funderar på att skaffa en 125 sniper med gasfjäder. Antingen redan fabriksmonrerad i 10J eller att jag köper en fjäderbössa och gasfjäder separat. Vad rekommenderar ni? Har försökt hitta videor på YT om hur man isåfall byter till gasfjäder och vilka verktyg som behövs. På forumet här verkar det inte helt enkelt med sprintar som far iväg och distanser som måste anpassas. Kan det inte bara vara enkelt... ut med den gamla o i med den nya -klapp/klart. Vet ni några bra instruktioner för detta på tex YT? Verktyg förstod jag det som är t ex Biltemas limknekt när man tar ur den monterade fjädern. Tack från gröngölingen
Irsta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2018, 20:12
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav gubbe 03 jan 2018, 21:40

Irsta skrev:Funderar på att skaffa en 125 sniper med gasfjäder. Antingen redan fabriksmonrerad i 10J eller att jag köper en fjäderbössa och gasfjäder separat. Vad rekommenderar ni?


Hej Irsta.
Problemet är nog att en så stor och kraftig bössa som 125 är gjord för att fungera bäst i utförande över licensfria 10J. Och då kommer genast dilemmat om man anser sig villig att riskera att åka fast för vapenbrott, något som ses allt allvarligare i myndigheternas ögon.
Men kanske 10J och kal .177 skulle kunna fungera.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Irsta 03 jan 2018, 23:00

gubbe skrev:
Irsta skrev:Funderar på att skaffa en 125 sniper med gasfjäder. Antingen redan fabriksmonrerad i 10J eller att jag köper en fjäderbössa och gasfjäder separat. Vad rekommenderar ni?


Hej Irsta.
Problemet är nog att en så stor och kraftig bössa som 125 är gjord för att fungera bäst i utförande över licensfria 10J. Och då kommer genast dilemmat om man anser sig villig att riskera att åka fast för vapenbrott, något som ses allt allvarligare i myndigheternas ögon.
Men kanske 10J och kal .177 skulle kunna fungera.



Ok - kanske borde leta vidare efter annan bössa som är lämplig även i lagligt tillstånd. Hade läst mkt gott om just hatsan 125 med gasfjäder. Vilka bra alternativ finns det om man önskar de egenskaper som gasfjäder ger (träffsäkerhet, kraftspridning, osv)?
Irsta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2018, 20:12
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Irsta för detta inlägg
Kapten Kamin (03 jan 2018, 23:23)

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Nitro 03 jan 2018, 23:30

Irsta skrev:Ok - kanske borde leta vidare efter annan bössa som är lämplig även i lagligt tillstånd. Hade läst mkt gott om just hatsan 125 med gasfjäder. Vilka bra alternativ finns det om man önskar de egenskaper som gasfjäder ger (träffsäkerhet, kraftspridning, osv)?

Vet ej vad du menar med kraftspridning.
Men gäller det träffsäkerhet i laglig effekt så är en lättskjuten bössa att föredra.
En Magnumbössa som du ville ha blir inte bra i låg effekt och svårbemästrad i hög effekt.
Det där med gasfjäder får man ta med en nypa salt. En bra fjäderbössa har just fjäder.
Där finns en uppsjö av dessa i olika storlek, prisklass.
Weihrauch HW30- HW50 är säkra kort
Eller t.ex. en gammal beg. Feinwerkbau 300S

Det handlar om vad syftet med ditt skytte är?
Lite plinking på burkar 20-30m
Eller seriöst tavelskytte med högsta precision
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Kapten Kamin 03 jan 2018, 23:35

Irsta skrev:
gubbe skrev:
Irsta skrev:Funderar på att skaffa en 125 sniper med gasfjäder. Antingen redan fabriksmonrerad i 10J eller att jag köper en fjäderbössa och gasfjäder separat. Vad rekommenderar ni?


Hej Irsta.
Problemet är nog att en så stor och kraftig bössa som 125 är gjord för att fungera bäst i utförande över licensfria 10J. Och då kommer genast dilemmat om man anser sig villig att riskera att åka fast för vapenbrott, något som ses allt allvarligare i myndigheternas ögon.
Men kanske 10J och kal .177 skulle kunna fungera.



Ok - kanske borde leta vidare efter annan bössa som är lämplig även i lagligt tillstånd. Hade läst mkt gott om just hatsan 125 med gasfjäder. Vilka bra alternativ finns det om man önskar de egenskaper som gasfjäder ger (träffsäkerhet, kraftspridning, osv)?

Jag är ingen fjäder-guru, men vet såpass att en fjäderbössa av kvalitet inte vinner nåt på en gasfjäder. Det finns många fjädervapen som levererar utmärkt pricksäkerhet med vanlig fjäder och väl anpassade styrningar. (Kraftspridning vet jag inte vad det innebär..)
Just modellen du nämner får inga bra recensioner här på forumet. Jag har provat en och det va en rätt otäck upplevelse.
Sök gärna runt på trådar här och bilda din egen uppfattning .
Några andra fabrikat att titta på som håller bättre nivå.
Walter LGU, LGV
Air Arms. tex TX200, TX200HC, Prosport.. (mer pengar men värt varenda öre. Har en Prosport själv)
Weirauchs HW-modeller

Dessa är tryggare köp rätt ur kartongen om du vill ha kvalitet.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hatsan 125 sniper gasfjäder?

Inläggav Irsta 04 jan 2018, 00:24

Kapten Kamin skrev:
Irsta skrev:
gubbe skrev:
Irsta skrev:Funderar på att skaffa en 125 sniper med gasfjäder. Antingen redan fabriksmonrerad i 10J eller att jag köper en fjäderbössa och gasfjäder separat. Vad rekommenderar ni?


Hej Irsta.
Problemet är nog att en så stor och kraftig bössa som 125 är gjord för att fungera bäst i utförande över licensfria 10J. Och då kommer genast dilemmat om man anser sig villig att riskera att åka fast för vapenbrott, något som ses allt allvarligare i myndigheternas ögon.
Men kanske 10J och kal .177 skulle kunna fungera.



Ok - kanske borde leta vidare efter annan bössa som är lämplig även i lagligt tillstånd. Hade läst mkt gott om just hatsan 125 med gasfjäder. Vilka bra alternativ finns det om man önskar de egenskaper som gasfjäder ger (träffsäkerhet, kraftspridning, osv)?

Jag är ingen fjäder-guru, men vet såpass att en fjäderbössa av kvalitet inte vinner nåt på en gasfjäder. Det finns många fjädervapen som levererar utmärkt pricksäkerhet med vanlig fjäder och väl anpassade styrningar. (Kraftspridning vet jag inte vad det innebär..)
Just modellen du nämner får inga bra recensioner här på forumet. Jag har provat en och det va en rätt otäck upplevelse.
Sök gärna runt på trådar här och bilda din egen uppfattning .
Några andra fabrikat att titta på som håller bättre nivå.
Walter LGU, LGV
Air Arms. tex TX200, TX200HC, Prosport.. (mer pengar men värt varenda öre. Har en Prosport själv)
Weirauchs HW-modeller

Dessa är tryggare köp rätt ur kartongen om du vill ha kvalitet.


Tack för era synpunkter. Får fortsätta jaga något som är lämpligare i licensfritt utförande. HW som ni rekommenderar läser jag mkt gott om.
Irsta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2018, 20:12
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer