HW90 reglera trycket...

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW90 reglera trycket...

Inläggav mickefromhell 07 sep 2013, 16:40

Hej på er,

Jag har precis blivit medlem här och detta är mitt första inlägg...

Har ganska nyligen skaffat mig en begagnad HW90(5,5) som jag både tycker om och har lite svårt att komma överens med. Det verkar vara så att den tidigare ägaren tryckt i alldeles för mycket luft i den. Rekylen är aningen hård och om man inte håller geväret exakt lika varje gång så är det väldigt svårt att få en samlad träffbild. Så min fråga är... Jag vet att jag skulle kunna köpa en pump och en manometer för 2400 kronor, fast det känns ju aningen dyrt eftersom jag egentligen bara vill reglera trycket så att geväret blir hanterbart. Är det någon som har en sådan pump som skulle kunna tänkas att hjälpa mig, eventuellt hyra ut sin pump? Jag bor i Uppsala så det vore ju smidigt om du fanns någorlunda nära...

Stort tack på förhand... :)
mickefromhell
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 sep 2013, 18:42
Ort: Uppland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav Dudda 07 sep 2013, 16:53

Hej där! Jag är inte helt säker men jag har ett svagt minne att jag läst att minska trycket går bra utan extra utrustning. Ta en liten bit i taget. Tror den bössan kommer skjuta som bäst runt 175-195 mps.
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav mickefromhell 07 sep 2013, 17:46

Dudda skrev:Hej där! Jag är inte helt säker men jag har ett svagt minne att jag läst att minska trycket går bra utan extra utrustning. Ta en liten bit i taget. Tror den bössan kommer skjuta som bäst runt 175-195 mps.


Tack Dudda för svaret... det funkar ju säkert, fast det skulle ju kännas tryggast om man visste att man kunde pumpa i mer luft också, om man skulle råka minska lite för mycket d.v.s...

btw... finns det något hyfsat enkelt sätt att mäta kulhastigheten? (utan specialutrustning)
mickefromhell
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 sep 2013, 18:42
Ort: Uppland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav Silwer 07 sep 2013, 18:08

Mycket vanligt att folk pumpar dem för hårt och sen säljs de.

Prova ha ur lite bara, till slut lugnar den sig nog och blir mer harmonisk så som det var tänkt.

Finns nåt ljudprogram som iaf kan märka att man sänkt hastigheten men inget pålitligt så du exakt ser.

I värsta fall får du väl jaga upåp en sån pump med då, men släpper du ur lite i taget tills det käns bra så kvittar ju exakt ktaft och du iofs inte har den som jaktvapen då måste det ju vara över 180mps, men så lågt kommer du nog inte av misstag direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav mickefromhell 07 sep 2013, 19:07

Nu har jag mätt upp hastigheten så bra det gick...

Jag mätte upp exakt 40 meter, sedan ställde jag laptopen exakt i mitten. Alltså 20 meter från både gevär och plankan som jag sköt på... Sedan kollade jag i en wave-editor exakt hur lång tid det tog från avtryck till impact. Tiden jag fick var 0,186 sekunder, vilket enligt min uträkning borde motsvara 215mps...

Kulan jag använde är FX kulor som jag antar är samma som JSB Exact Jumbo .22 1.030gr

Frågan är om jag vågar sänka trycket? Låter vänta lite och hoppas att någon har en pump i närheten... :)
mickefromhell
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 sep 2013, 18:42
Ort: Uppland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav Silwer 07 sep 2013, 19:21

du vågar sänka, tills bössan käns bra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav mickefromhell 07 sep 2013, 19:40

Silwer skrev:du vågar sänka, tills bössan käns bra.


:) Ja, kanske det... måste nog samla lite mod bara :)
En annan fråga innan jag börjar skruva... Jag har ju även en 4,5mm pipa till, fast jag har aldrig skjutit med den. Blir det någon skillnad på precisionen och rekylen om jag byter till den?

... kollade precis på Weihrauchs websida. Där skriver dom att maxhastigheten på HW90 är 260mps med kaliber 5,5. Om 260mps motsvarar 26bar så kanske det inte är helt orimligt att anta att mina 215mps motsvarar en fjäder som är tryckt till 22bar. Är det kanske bara jag som är kass på att skjuta luftgevär??? Jag är ju rätt bra på att skjuta vanliga gevär faktiskt, men har ju förstått att det är lite annorlunda med luft så jag har verkligen försökt lära mig, men tycker verkligen att rekylen förstör träffbilden rejält... Fan! :smt037
mickefromhell
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 sep 2013, 18:42
Ort: Uppland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav Furby 07 sep 2013, 20:36

Brukar bli värre rekyl med mindre kaliber behåll 22an och sänk trycket, alla pistongvapen blir svårskjutna om kraften e för hög. Hög hastighet är ett försäljningsargument som aningslösa köpare gärna går på men i verkligheten blir vapnen hopplösa att träffa med. 200 ms eller något lägre brukar ge bäst skjutbarhet oavsett kaliber, är man duktig på att tuna kan man unna sig lite högre fart men då måste man veta vad man gör o testa sig fram. Finns färdiga tuningssatser att köpa till många bössor men om det finns till hw 90 vet jag ej.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav 1qaz1qaz 07 sep 2013, 20:51

mickefromhell skrev:
Silwer skrev:du vågar sänka, tills bössan käns bra.


:) Ja, kanske det... måste nog samla lite mod bara :)
En annan fråga innan jag börjar skruva... Jag har ju även en 4,5mm pipa till, fast jag har aldrig skjutit med den. Blir det någon skillnad på precisionen och rekylen om jag byter till den?

... kollade precis på Weihrauchs websida. Där skriver dom att maxhastigheten på HW90 är 260mps med kaliber 5,5. Om 260mps motsvarar 26bar så kanske det inte är helt orimligt att anta att mina 215mps motsvarar en fjäder som är tryckt till 22bar. Är det kanske bara jag som är kass på att skjuta luftgevär??? Jag är ju rätt bra på att skjuta vanliga gevär faktiskt, men har ju förstått att det är lite annorlunda med luft så jag har verkligen försökt lära mig, men tycker verkligen att rekylen förstör träffbilden rejält... Fan! :smt037

Jag vet att dom blir levererade från Hurricane i 7 bar ( 10 joul) . 26 bar är max på gaspistongen. Ner mot 22-24 bar bör vara optimalt om man vill ha en snällare bössa men ändå behålla kraft.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav mickefromhell 28 sep 2013, 15:10

Hej på er och tack för alla tipsen... Nu har jag lyckats fixa en pump. Köpte en cykelstötdämparpump och lyckades också hitta en adapter mellan gevär och pump som funkade hyfsat... Har pumpat och släppt ut luften några gånger nu och visst blir geväret stabilare med lägre tryck, dock så funderar jag på om jag inte skulle behöva gå igenom bössan och ge den en fullservice, eventuellt smörja upp gasfjädern. Jag har läst på nätet att man ska ha Molykote 33M som smörjfett. Fast det verkar inte vara så lätt att få tag på här i sverige. Någon som vet vad man kan ha istället?
mickefromhell
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 sep 2013, 18:42
Ort: Uppland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav mickefromhell 28 sep 2013, 15:14

Skulle det här funka bra?
För att följa länken så måste du registera dig.

mickefromhell
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 sep 2013, 18:42
Ort: Uppland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav Saeed79 03 jan 2014, 13:35

Hej Micke!
Jag har en hw90 och vill kunna köpa en ventiladapter for att kunna pumpa bössan med min cykelpumpen som har köpt på XXXL
Undrar var du köpt ventiladapter for din bössan?
Vänligen
Marzoni
Jag älskar jakt och aventuel luftgevär
Att går upp morgon bittig och letar efter jack rabbit är väldight intressant
Saeed79
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2013, 22:34
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch hw100

Re: HW90 reglera trycket...

Inläggav Konstnär 18 jan 2014, 22:41

Hej Marzoni
Jag skickade efter en ventiladapter från Blackpool Air Rifles.
Konstnär
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 sep 2011, 15:14
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Hw 50

Följande användare vill tacka Konstnär för detta inlägg
Saeed79 (22 sep 2014, 11:21)


Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer