HW90 skjutteknik

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW90 skjutteknik

Inläggav johblo 11 okt 2013, 17:50

Hej
Jag har både en FX Gladiator .22 (som är löjligt enkel att skjuta bra med på 40m, inga problem med en träffbild på 1cm med stöd) och en Weihrauch HW90 .22. Eftersom HW90 är en ökänd "scope killer" (och för att den har sabbat 2st billigare kikare för mig), så har jag för ganska länge sedan köpt mig ett Bushnell Elite 6500 i USA som uttryckligen ska hålla för denna bössa.
Så nu har jag en bössa (HW90'an) som väl inte kan betraktas so skit OCH ett scope som definitivt INTE kan betraktas som dåligt (kostar för h..te en bra bit över 10000kr i Sverige), men ändå blir träffbilderna som en hagelspruta!!?
optimala inskjutningsavtåndet är 40m men då jag ofta missar målet så har jag backat tillbaka till 20m för att se vart kulan bär hän. Jag skruvar och skruvar på scopet för att leta mig mot bullseye, tror att jag hittar det men sen drar det iväg igen.
det verkar som den största spridningen är horisontellt och det är inskjutning med stöd jag pratar om (kudde under stock men mot axel). Den relativt korta locktime som HW90'an har trodde jag skulle göra den hyfsat förlåtande..?
Med tanke på ovan nämda så antar jag att det är skit bakom avtryckaren som orsakar spridningen, men hur hyfsar man till det? Bra länkar till "Plinking for Dummies"?

Mvh.
Johan
johblo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 aug 2009, 20:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90 + FX Gladiator

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav Leopold 11 okt 2013, 18:02

Kan du inte visa vad du menar med att dina träffbilder ser konstiga ut? Ange avstånd och exakt hur du ger stöd för vapnet, kaliber och kulsort, väderförhållanden.

För att få täta träffbilder måste allt stämma, inklusive att du har en kula som fungerar riktigt bra i vapnet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav TonyS 11 okt 2013, 18:30

Rätt kula är A&O! Vilken ammo skjuter du med, och vilken kraft har bössan?
.22 i 10J är inte så optimalt på +40m... det GÅR men det är svårt!
HW brukar ofta gilla H&N FTT (ammon som Weihrauch säljer under eget namn tillverkas av H&N och är just FTT & Baracuda!)

Sen ska du tänka på genomförandet, skjuta mellan pulsslagen och inte andas eller röra dig förrän kulan träffat målet!
Titta på denna film och gör som gamla farbrorn säger...
För att följa länken så måste du registera dig.

SM 2013
-100m HV Guld
-50m HV Silver
-25m HV & LV Silver
Steyr HP Hunting .177
HW97k .177 10J
HW97k .20 16J
HW77 .22 *pre-92
FWB 65 .177
Zoraki HP01 .22
Anschütz 64 MPR
Beretta 686 Sporting
Tikka T3 CTR .308win
Användarvisningsbild
TonyS
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 17 apr 2011, 21:43
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 48 gång
Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW97k Venom

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav 1qaz1qaz 11 okt 2013, 18:58

TonyS skrev:Rätt kula är A&O! Vilken ammo skjuter du med, och vilken kraft har bössan?
.22 i 10J är inte så optimalt på +40m... det GÅR men det är svårt!
HW brukar ofta gilla H&N FTT (ammon som Weihrauch säljer under eget namn tillverkas av H&N och är just FTT & Baracuda!)

Sen ska du tänka på genomförandet, skjuta mellan pulsslagen och inte andas eller röra dig förrän kulan träffat målet!
Titta på denna film och gör som gamla farbrorn säger...
För att följa länken så måste du registera dig.


Skjuta mellan pulsslagen? Måste köpa ett stetoskop, eller om man vill imponera, koppla upp sig på ett EKG. :Thumbupp:
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav Leopold 11 okt 2013, 19:01

1qaz1qaz skrev:...Skjuta mellan pulsslagen? Måste köpa ett stetoskop, eller om man vill imponera, koppla upp sig på ett EKG. :Thumbupp:


Skjuter du mycket så kommer detta med automatik, inget du tänker medvetet på.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav TonyS 11 okt 2013, 19:25

1qaz1qaz skrev:
TonyS skrev:Rätt kula är A&O! Vilken ammo skjuter du med, och vilken kraft har bössan?
.22 i 10J är inte så optimalt på +40m... det GÅR men det är svårt!
HW brukar ofta gilla H&N FTT (ammon som Weihrauch säljer under eget namn tillverkas av H&N och är just FTT & Baracuda!)

Sen ska du tänka på genomförandet, skjuta mellan pulsslagen och inte andas eller röra dig förrän kulan träffat målet!
Titta på denna film och gör som gamla farbrorn säger...
För att följa länken så måste du registera dig.


Skjuta mellan pulsslagen? Måste köpa ett stetoskop, eller om man vill imponera, koppla upp sig på ett EKG. :Thumbupp:


Det låter nog mer NINJA än vad det är :-)
Har man tillräcklig förstoring på kikaren så ser du pulsen om du håller bössan i handen, som man ju ska med fjäderpang ;)
SM 2013
-100m HV Guld
-50m HV Silver
-25m HV & LV Silver
Steyr HP Hunting .177
HW97k .177 10J
HW97k .20 16J
HW77 .22 *pre-92
FWB 65 .177
Zoraki HP01 .22
Anschütz 64 MPR
Beretta 686 Sporting
Tikka T3 CTR .308win
Användarvisningsbild
TonyS
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 17 apr 2011, 21:43
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 48 gång
Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW97k Venom

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav IcemanCharlie 11 okt 2013, 19:36

1qaz1qaz skrev:
TonyS skrev:Rätt kula är A&O! Vilken ammo skjuter du med, och vilken kraft har bössan?
.22 i 10J är inte så optimalt på +40m... det GÅR men det är svårt!
HW brukar ofta gilla H&N FTT (ammon som Weihrauch säljer under eget namn tillverkas av H&N och är just FTT & Baracuda!)

Sen ska du tänka på genomförandet, skjuta mellan pulsslagen och inte andas eller röra dig förrän kulan träffat målet!
Titta på denna film och gör som gamla farbrorn säger...
För att följa länken så måste du registera dig.


Skjuta mellan pulsslagen? Måste köpa ett stetoskop, eller om man vill imponera, koppla upp sig på ett EKG. :Thumbupp:


Well.....

It's an app for that :-)
"Don't run, you will only die tired!"
Användarvisningsbild
IcemanCharlie
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 21 maj 2012, 19:56
Ort: Helsingborg
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 31 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening
Luftvapen favorit: HW97,FX Royale-400 ,Steyr 110

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav GunnarT 11 okt 2013, 19:38

Jo pulslagen får siktet att hoppa fram o tillbaka. Enda sättet är att ha riktigt stöd fram men det gillar inte alla fjäderbössor. Vissa dagar har jag mindre uttalad puls..ibland mera .... jobbigt :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav 1qaz1qaz 11 okt 2013, 19:39

Kör endast med 6x. Blir nog ett MTC 10x om några veckor. Jag är tyvärr ingen tavelnötare :) hade dock varit roligt att testa ett högförstorande sikte.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav GunnarT 11 okt 2013, 19:42

1qaz1qaz skrev:Kör endast med 6x. Blir nog ett MTC 10x om några veckor. Jag är tyvärr ingen tavelnötare :) hade dock varit roligt att testa ett högförstorande sikte.


Man skulle kanske köra med meditation och stänga av pulsen helt..... De där snubbarna kan få hjärtat att slå saktare ..ibland att det inte slår alls :smt016
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav Furby 11 okt 2013, 19:47

Spänn fast bössan i ett skruvstäd monterat på ett betongfundament nergrävt fem meter i marken, får du inte minst två skott i samma hål då har du ett seriöst problem eller också är det jordbävning i kina.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav Springer 11 okt 2013, 19:49

En liten detalj till att tänka på.
Hur låter din HW90?
Har du ett skarpt metalliskt ljud så är risken att pistongtätningen är bränd/sliten och du får piston slam.
Detta leder till träffbilder över hela tavlan.
Original pistongpackning är ganska känslig för detta då den är mjuk med tunna kanter som tätar mot komp-tuben.

Min egen HW90 ,22 började ge ifrån sig en ganska skarp klang samt sprida skotten över hela tavlan härom veckan. Första tanken var att kikaren gått hädan...igen. Sedan tog jag fram kronografen och såg att farten på diabolerna var alldeles för låg trots att bössan kändes lika trög att spänna.
Vid demontering visade sig pistongtätningen vara både bränd i framänden och sliten i kanten som tätar.
Monterade en ny Maccari-tätning samt passade på att ge bössan nytt fett på alla ställen och genast funkar den som den ska igen.
Vilket med en HW90 i fullfart innebär att om tekniken vad gäller grepp och fullföljande av skott funkar så är den så bra som en magnum fjäderbössa kan förväntas vara.
Tänk på att inte pumpa den för hårt, Maccari-tätningen är tåligare än original men får stryk även den om man går över 26 bar. De flesta gillar bössan bättre om man lägger den något bar under max.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav 1qaz1qaz 11 okt 2013, 20:03

GunnarT skrev:
1qaz1qaz skrev:Kör endast med 6x. Blir nog ett MTC 10x om några veckor. Jag är tyvärr ingen tavelnötare :) hade dock varit roligt att testa ett högförstorande sikte.


Man skulle kanske köra med meditation och stänga av pulsen helt..... De där snubbarna kan få hjärtat att slå saktare ..ibland att det inte slår alls :smt016

Aaaaooooooooom, aaaaaooooooom, aaaaaooooooom :smt022
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav johblo 11 okt 2013, 20:18

TonyS skrev:Rätt kula är A&O! Vilken ammo skjuter du med, och vilken kraft har bössan?
.22 i 10J är inte så optimalt på +40m... det GÅR men det är svårt!
HW brukar ofta gilla H&N FTT (ammon som Weihrauch säljer under eget namn tillverkas av H&N och är just FTT & Baracuda!)

Sen ska du tänka på genomförandet, skjuta mellan pulsslagen och inte andas eller röra dig förrän kulan träffat målet!
Titta på denna film och gör som gamla farbrorn säger...
För att följa länken så måste du registera dig.



Eftersom FX ammon funkar så bra på Gladiatorn så är det den jag har som referens ammon även för HW90'an.
M.a.p. andning osv. så gäller ju även det när jag skjuter med Gladiatorn (och även när jag skjuter båge), så den biten är jag ganska säker på att jag har koll på. Avtrycket har jag nog också ganska bra koll på. Det jag tänkte mer på var greppet, anhåll mot axel, och,,,, inte vet jag vad mer...?
Sen tror jag att jag nämnde att kronografen visar på c:a 215mps (tror jag har c:a 22 bar i fjädern) och då blir 40m det optimala avståndet att skjuta in på enligt den ballistiska mjukvara jag använt (Hawke)...
johblo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 aug 2009, 20:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90 + FX Gladiator

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav johblo 11 okt 2013, 20:29

Springer skrev:En liten detalj till att tänka på.
Hur låter din HW90?
Har du ett skarpt metalliskt ljud så är risken att pistongtätningen är bränd/sliten och du får piston slam.
Detta leder till träffbilder över hela tavlan.
Original pistongpackning är ganska känslig för detta då den är mjuk med tunna kanter som tätar mot komp-tuben.

Min egen HW90 ,22 började ge ifrån sig en ganska skarp klang samt sprida skotten över hela tavlan härom veckan. Första tanken var att kikaren gått hädan...igen. Sedan tog jag fram kronografen och såg att farten på diabolerna var alldeles för låg trots att bössan kändes lika trög att spänna.
Vid demontering visade sig pistongtätningen vara både bränd i framänden och sliten i kanten som tätar.
Monterade en ny Maccari-tätning samt passade på att ge bössan nytt fett på alla ställen och genast funkar den som den ska igen.
Vilket med en HW90 i fullfart innebär att om tekniken vad gäller grepp och fullföljande av skott funkar så är den så bra som en magnum fjäderbössa kan förväntas vara.
Tänk på att inte pumpa den för hårt, Maccari-tätningen är tåligare än original men får stryk även den om man går över 26 bar. De flesta gillar bössan bättre om man lägger den något bar under max.


Bössan låter normalt och jag bytte till en Maccari tätning för inte alltför länge sedan. 22bar (215mps) är visserligen i överkant för god precision men det är just därför jag stannat där och inte gått högre.
Jag lutar åt att tro att det är hur jag hanterar rekylen som får resultatet att bli så sopigt men jag försöker verkligen att göra likadant vid varje skott.
När det handlar om bågskytte (som jag är hyfsat bra på) så gäller även där att göra exakt samma sak over and over.
Var hittar man info om hur man skjuter enhetligt, även i olika skytteställningar (stående, frihand, sittande, med stöd)?
johblo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 aug 2009, 20:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90 + FX Gladiator

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav Batistuta 11 okt 2013, 21:37

Furby skrev:Spänn fast bössan i ett skruvstäd monterat på ett betongfundament nergrävt fem meter i marken, får du inte minst två skott i samma hål då har du ett seriöst problem eller också är det jordbävning i kina.

Det där funkar inte alls när det gäller fjäderbössor då sprider den än värre. Det finns en film som visar det rätt tydligt ska se om jag hittar den.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav VictorJ 11 okt 2013, 21:55

Hur om man får fråga vet du att 40m är det bästa inskjutningsavståndet för denna bössan? Frågar för jag funderade på saken häromdagen:-)
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav TonyS 11 okt 2013, 22:00

johblo skrev:Eftersom FX ammon funkar så bra på Gladiatorn så är det den jag har som referens ammon även för HW90'an.
M.a.p. andning osv. så gäller ju även det när jag skjuter med Gladiatorn (och även när jag skjuter båge), så den biten är jag ganska säker på att jag har koll på. Avtrycket har jag nog också ganska bra koll på. Det jag tänkte mer på var greppet, anhåll mot axel, och,,,, inte vet jag vad mer...?
Sen tror jag att jag nämnde att kronografen visar på c:a 215mps (tror jag har c:a 22 bar i fjädern) och då blir 40m det optimala avståndet att skjuta in på enligt den ballistiska mjukvara jag använt (Hawke)...


Att FX funkar i FX är ingen garanti för att den funkar i din HW, det är iofs ingen skitkula, men jag rekommenderar att du köper en burk FTT och testar med!
Jag är också gammal bågskytt (skjöt instinktivt och med fingersläpp 8) )och det är faktiskt en bra grund att basera på!
Men med rekylerande luftgevär så gäller i princip att hålla bössan så löst som möjligt, alltså ett ytterst lätt anlägg mot kinden, axeln & inte greppa framstocken utan bara låta den vila i handflatan, pistolgreppet ska också vara så löst det bara går, så att geväret får leva ut sina rörelser i frihet utan påverkan!
SM 2013
-100m HV Guld
-50m HV Silver
-25m HV & LV Silver
Steyr HP Hunting .177
HW97k .177 10J
HW97k .20 16J
HW77 .22 *pre-92
FWB 65 .177
Zoraki HP01 .22
Anschütz 64 MPR
Beretta 686 Sporting
Tikka T3 CTR .308win
Användarvisningsbild
TonyS
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 17 apr 2011, 21:43
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 48 gång
Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW97k Venom

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav TonyS 11 okt 2013, 22:04

VictorJ skrev:Hur om man får fråga vet du att 40m är det bästa inskjutningsavståndet för denna bössan? Frågar för jag funderade på saken häromdagen:-)


Chairgun... ladda ner och testa, iofs så skiljer "optimal zero" väldigt mycket beroende på vilken "killzone" man ställt in...
Men vart du nollar har ingen betydelse för hur bössan grupperar!
Jag nollar ALLTID på 25m oavsett kraft!
SM 2013
-100m HV Guld
-50m HV Silver
-25m HV & LV Silver
Steyr HP Hunting .177
HW97k .177 10J
HW97k .20 16J
HW77 .22 *pre-92
FWB 65 .177
Zoraki HP01 .22
Anschütz 64 MPR
Beretta 686 Sporting
Tikka T3 CTR .308win
Användarvisningsbild
TonyS
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 17 apr 2011, 21:43
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 48 gång
Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW97k Venom

Följande användare vill tacka TonyS för detta inlägg
VictorJ (11 okt 2013, 22:46)

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav Ulf 11 okt 2013, 22:07

Håller oxå med övriga vad beträffar ammovalet av FX-kula.

I mina HW-bössor med 5,5 mm , så har jag övergått till H&N FTT när farten överstiger 200 m/s.

Hämmerli och Crosman Hollow Point är 2 andra fabrikat som gör sig ypperligt i hastigheter över 200 m/s i HW-pipor i 5,5.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav VictorJ 11 okt 2013, 22:48

TonyS skrev:
VictorJ skrev:Hur om man får fråga vet du att 40m är det bästa inskjutningsavståndet för denna bössan? Frågar för jag funderade på saken häromdagen:-)


Chairgun... ladda ner och testa, iofs så skiljer "optimal zero" väldigt mycket beroende på vilken "killzone" man ställt in...
Men vart du nollar har ingen betydelse för hur bössan grupperar!
Jag nollar ALLTID på 25m oavsett kraft!


Har programmet och jobbat lite i det men tycker att det var alldeles för mkt variabler för mig som nybörjare att leka med. Vill bara veta var jag bör skjuta in vapnet samt vilken holdover / under som gäller med deb hastigheten och distansen....
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav TonyS 11 okt 2013, 23:20

VictorJ skrev:
TonyS skrev:
VictorJ skrev:Hur om man får fråga vet du att 40m är det bästa inskjutningsavståndet för denna bössan? Frågar för jag funderade på saken häromdagen:-)


Chairgun... ladda ner och testa, iofs så skiljer "optimal zero" väldigt mycket beroende på vilken "killzone" man ställt in...
Men vart du nollar har ingen betydelse för hur bössan grupperar!
Jag nollar ALLTID på 25m oavsett kraft!


Har programmet och jobbat lite i det men tycker att det var alldeles för mkt variabler för mig som nybörjare att leka med. Vill bara veta var jag bör skjuta in vapnet samt vilken holdover / under som gäller med deb hastigheten och distansen....


Det är bara 4(eller 5) variabler som du MÅSTE fylla i...
Kulvikt i g -(helst vägda, men det som står på burken är ok som medeltal)
Hastighet i mps -(ett MÅSTE för att få tillförlitliga data)
Scope height (centrum pipa till centrum kikare) i cm -(påverkar din optimala nolla)
BC - Ballistic Coefficient, (kan räknas ut mha programmet & en chronograf) -(för att få rätt kulbana)
Clicks/MoA -(om du ska använda klick, annars kan denna uteslutas)
Sen har programmet all data för att producera dina rangecard eller scope caps & turret tapes med holdover eller klick, vart din optimala nolla bör va... osv

Annars är det manuellt jobb för dig att sätta dig och skjuta på olika avstånd för att lära dig dina holdovers eller klick...nollan kan du sätta på 25m eller vad du vill
SM 2013
-100m HV Guld
-50m HV Silver
-25m HV & LV Silver
Steyr HP Hunting .177
HW97k .177 10J
HW97k .20 16J
HW77 .22 *pre-92
FWB 65 .177
Zoraki HP01 .22
Anschütz 64 MPR
Beretta 686 Sporting
Tikka T3 CTR .308win
Användarvisningsbild
TonyS
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 17 apr 2011, 21:43
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 48 gång
Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW97k Venom

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav johblo 12 okt 2013, 09:55

VictorJ skrev:Hur om man får fråga vet du att 40m är det bästa inskjutningsavståndet för denna bössan? Frågar för jag funderade på saken häromdagen:-)

Du kan tanke ner gratis mjukvara här: För att följa länken så måste du registera dig.

johblo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 aug 2009, 20:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90 + FX Gladiator

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav johblo 12 okt 2013, 10:48

Här kommer lite data om hur illa det ser ut:
För att följa länken så måste du registera dig.


Avstånd: 20m
Vindstilla + soligt (härlig dag!)
HW-90, 5.5mm
Bushnell Elite 6500 Mil Dot 16ggr förstoring, monterat i Dampa Mount
10 Skott (1 miss, översta hålet är från en spik)
Ammo FX 5.5mm
Kulhastighet 223mps (222, 223, 224, 221, 222, 224, 223, 223mps)
Lätt artellerifattning i sittande med stöd.

Ska det va så här illa?!!!
johblo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 aug 2009, 20:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW90 + FX Gladiator

Re: HW90 skjutteknik

Inläggav TheFoes 12 okt 2013, 10:51

har du kollat att pipan sitter ordentligt ?och att stockskruvarna sitter ordentligt. kolla packningarna och rengör pipan
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Nästa

Återgå till Weihrauch

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer