Ville bara berömma den lille!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ville bara berömma den lille!

Inläggav mrjames 11 mar 2015, 19:28

Fick hem min HW 30s idag, och för en som till 99 % har skjutit med tvangande och kraftfullt rekylerande BSA-bössor och webleybössor från tidigt 90-tal, så är denna lilla Weihrauch en fröjd att skjuta med. Efter att vortekgrejerna intallerades, så uppför den sig väldigt tyst och distinkt. Jag tvivlar nästan på att den håller sig under 10 joule, hur mycket har ni andra mätt upp er HW 30 till efter en vortek-konvertering? :shock:

Dessvärre så släpar laddarmen i godset vid uppspänning, det kan man lösa med en bit gummislang, eller hur?

Hur som helst så kan jag bara säga: Wow, jag är imponerad av detta lilla gevär. Granngrabben fick skjuta med det nu i kväll, så nu lär hans ÖB/Rusta/Jula-gevär få finna sig i att bli stående i ett hörn o samla damm... :-)
mrjames
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 feb 2012, 22:39
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Supersport

Re: Ville bara berömma den lille!

Inläggav PALLE_H 11 mar 2015, 19:50

Kan bara hålla med blev lika imponerad när jag köpte min,otroligt lättskjuten och otrolig precition.
Vissa mål blev nästan för lätta,min gillar jsb rs!
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Ville bara berömma den lille!

Inläggav Ulf 11 mar 2015, 19:56

Här, mrjames, kan du hitta info om avhjälpande åtgärd för att skona komptuben :

viewtopic.php?f=34&t=4824&hilit=projekt+skona
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
mrjames (11 mar 2015, 20:08)

Re: Ville bara berömma den lille!

Inläggav mrjames 11 mar 2015, 20:37

Kapten Kamin skrev:
mrjames skrev:Fick hem min HW 30s idag, och för en som till 99 % har skjutit med tvangande och kraftfullt rekylerande BSA-bössor och webleybössor från tidigt 90-tal, så är denna lilla Weihrauch en fröjd att skjuta med. Efter att vortekgrejerna intallerades, så uppför den sig väldigt tyst och distinkt. Jag tvivlar nästan på att den håller sig under 10 joule, hur mycket har ni andra mätt upp er HW 30 till efter en vortek-konvertering? :shock:

Dessvärre så släpar laddarmen i godset vid uppspänning, det kan man lösa med en bit gummislang, eller hur?

Hur som helst så kan jag bara säga: Wow, jag är imponerad av detta lilla gevär. Granngrabben fick skjuta med det nu i kväll, så nu lär hans ÖB/Rusta/Jula-gevär få finna sig i att bli stående i ett hörn o samla damm... :-)

Grabben har exakt samma setup som du. Klarar 10J-gränsen utan problem.
Men visst, den skjuter fantastiskt fint!


Jag sköt nyss den bästa gruppen någonsin med ett luftgevär, frånsett 80-talets pangande med FWB 300. 5 skott stående med stöd mot en stolpe, sk jägarstöd, dessa 5 skott blev bara ett hål på 15 meter. Jag sköt inomhus i lagården, 6 ggr förstoring med Hawke 3x9-40. Uppskattad spridning 3-4 millimeter. Helt fantastiskt enligt mitt tycke! :) Man får nästan ställa sig frågan, kan jag skjuta sådär bra? :wink:
mrjames
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 feb 2012, 22:39
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Supersport

Re: Ville bara berömma den lille!

Inläggav Leopold 11 mar 2015, 21:24

HW30s (iaf mitt exemplar) har en egenprecision som inte ligger långt efter fwb300s. Helt makalöst pricksäker liten bössa.

Enda jag kan invända är att den är litet väl lätt för min smak och att det är svårt att montera lämpliga sikten om det är FT man vill tävla i. Men Kapten Kamin har nog ett recept på detta, att höja kikarmontaget så man kan bryta pipen även med riktigt massiva kikare.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ville bara berömma den lille!

Inläggav VictorJ 12 mar 2015, 19:11

Fick min hw30 idag också, egentligen skulle den ju bli grabbens med det vettitusan efter provskjutning. Bössan är ju underbar!
Tror det få bli en till som blir hans egna om vi inte kan samsas om denna:-)
Rakt ur kartongen skjuter den bättre än min hw97 och banne mig inte långt ifrån tx200.
Min gör 185ms med JSB exakt.
Nu ska här poleras trycke och svarvas pipvikt samt fjäderstyrare:-)
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Ville bara berömma den lille!

Inläggav Leopold 12 mar 2015, 20:40

VictorJ skrev:Fick min hw30 idag också, egentligen skulle den ju bli grabbens med det vettitusan efter provskjutning. Bössan är ju underbar!
Tror det få bli en till som blir hans egna om vi inte kan samsas om denna:-)
Rakt ur kartongen skjuter den bättre än min hw97 och banne mig inte långt ifrån tx200.
Min gör 185ms med JSB exakt.
Nu ska här poleras trycke och svarvas pipvikt samt fjäderstyrare:-)


Ja visst fan blir man grymt imponerad! Men om din ligger på 185 mps så finns det väl inte mycket anledning att rota med fjädern i första läget, ok en välpassande fjäderguide vill man ha det lyfter ytterligare något snäpp i skjutkänsla. Var försiktig med att polera tryckets upphaksytor, använd ingen dremel eller så utan bara "go with the flow", raffinera existerande ytor med ett bra bryne utan att förändra några vinklar eller trubba av de vassa eggar som ska finnas. Men det vet du säkert.

När det gäller pipvikt så finns en potentiell grej att se upp med, den får inte bli så tung att pipan öppnar piplåset. Finns en liten risk för detta eftersom piplåset är av typ kula och inte klarar pipvikter av det tyngre slaget.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ville bara berömma den lille!

Inläggav VictorJ 12 mar 2015, 20:55

Ja verkligen impad, TX200 förväntade jag mig skulle vara suverän och hw97 trodde jag faktiskt mer om. Nu är jag iofs mkt nöjd med den efter allt nedlagt arbete men den lilla 30an hoppades jag på skulle vara okej men jisses vad fint den skjuter.
Fjädern ska absolut inte bytas för mer kraft, har 9,36j nu och det är oviktigt på denna. Vill se om ny fjäder kan ytterligare förbättra. Pipvivikt var kanske fel ord, tänkte svarva i pompom plast. Väger inte så mkt men är betydligt skönare att hålla i.
Ang trycket känner jag mig säker på tillvägagångssätt efter alla turer med 97an men tack ändå;-). Får jag till den lillas trycke som 97an är jag jätte nöjd.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22


Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer