HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav edvard 07 apr 2016, 23:46

kul tråd Slonk! Jag gillar hur du tänker, även om jag personligen mer gillar att öka effekten än att ta ned den :mrgreen:
Jag kör också med PTFE-sleeve i min FWB du har inte funderat på buttons på komptuben och pistongen, jag tror det kan vara bra :wink:
I did it for the lulz
Användarvisningsbild
edvard
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 03 mar 2016, 19:21
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: fineverkbo

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav Slonk 16 apr 2016, 19:21

Hej, Jag har tänkt på det men inte riktigt orkat med det projektet. Jag har polerat pistongen och den går nu väldigt lätt, jag är inte säker på att buttons ger jättemycket i skillnad. Men visst är det lite frestande...
Senast redigerad av Slonk 05 maj 2016, 08:38, redigerad totalt 1 gång.
Slonk
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 sep 2015, 20:12
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav atte69 16 apr 2016, 22:01

jag har gjort ett litet projekt på både hw97 o på dominator 200 ,, med en sorts "buttons" ..vinyltråd 4 mm som är borrad genom komptuben som då lagrar pistongen i mantelröret o komptuben blir friflytande men ändå lagrad i vinyl ...har fått väldigt bra värde men är inte helt färdig med alla tester ,,men helt klart en bra grej ,,,o snabbmoterad o enkel ..billig mm
har en tråd om det nånstans ,,eller om det försvann i den stora kraschen , när vissa fick börja om här på forat A
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav Slonk 03 maj 2016, 18:44

Hoppas jag inte blir utkastad nu men jag blev tvungen att testa en sak till. Jag har en starkare fjäder från Gotha till min FWB300, den har aldrig blivit testad men jag såg att den har exakt rätt mått till en HW77 så jag satte i den och hade i några brickor för att få lite preload. Då fick jag 237 m/s alltså 15,4 J. Det intressanta och det jag var ute efter var att se om den blev mera svårskjuten men inte alls. Den är tung att spänna och lite högre bang men skjöt lika exakt som vid 10J.

Jag ska ta ut fjädern nu men för er som har licens kan det vara intressant att veta att setupen funkar bra även vid 16J.
Slonk
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 sep 2015, 20:12
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav Leopold 03 maj 2016, 19:05

Slonk skrev:Hoppas jag inte blir utkastad nu...

Varför skulle du bli "utkastad"?

Slonk skrev:Jag ska ta ut fjädern nu men för er som har licens kan det vara intressant att veta att setupen funkar bra även vid 16J.


Det är normalt så man gör för att öka effekten i tex en HW77, HW95, HW97 etc så jag ser inget konstigt alls.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav Slonk 03 maj 2016, 19:10

Leopold skrev:
Slonk skrev:Hoppas jag inte blir utkastad nu...

Varför skulle du bli "utkastad"?

Slonk skrev:Jag ska ta ut fjädern nu men för er som har licens kan det vara intressant att veta att setupen funkar bra även vid 16J.


Det är normalt så man gör för att öka effekten i tex en HW77, HW95, HW97 etc så jag ser inget konstigt alls.


Ja alltså jag har ingen licens, jag var bara nyfiken.
Slonk
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 sep 2015, 20:12
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav edvard 03 maj 2016, 19:15

Slonk skrev:Hej, Jag har tänkt på det men inte riktigt orkat med det projektet. Jag har polerat pistolen och den går nu väldigt lätt, jag är inte säker på att buttons ger jättemycket i skillnad. Men visst är det lite frestande...


Har du tillräckligt tighta toleranser så kan det ju kvitta, men glappar det och finns det utrymme så är det klart bra ;)

Slonk skrev:Hoppas jag inte blir utkastad nu men jag blev tvungen att testa en sak till. Jag har en starkare fjäder från Gotha till min FWB300, den har aldrig blivit testad men jag såg att den har exakt rätt mått till en HW77 så jag satte i den och hade i några brickor för att få lite preload. Då fick jag 237 m/s alltså 15,4 J. Det intressanta och det jag var ute efter var att se om den blev mera svårskjuten men inte alls. Den är tung att spänna och lite högre bang men skjöt lika exakt som vid 10J.

Jag ska ta ut fjädern nu men för er som har licens kan det vara intressant att veta att setupen funkar bra även vid 16J.


Bra att du testar gränserna tycker jag, jag tror inte du behöver bli bajnödig för lite civil olydnad., farbror-blå har med största sannolikhet viktigare saker att ägna sig åt :thumbupp:
I did it for the lulz
Användarvisningsbild
edvard
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 03 mar 2016, 19:21
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: fineverkbo

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav Slonk 10 maj 2016, 17:14

Projektet fortgår...Så nu vet jag hur jag får en väldigt exakt 16J-bössa. Så jag satte tillbaka 7,5J fjädern och provsköt och bössan gick inte lika bra, större spridning i hastighet. Och några 100 skott senare tappade den effekt. Hmm..Så jag tog isär igen och ser att fjädern har böjt sig. Jag kan gissa att det beror på att det är ganska stor förspänning på en 7,5J fjäder för att nå 10J och den kanske inte tål det. Ok nästa projekt blev då att kapa en 16J fjäder ca 1 cm och sätta i den. Då blir det i princip ingen förspänning alls, kanske 5 mm. Testskjutning och det kärvar när jag spänner bössan, och knastrar, inte bra alls. Isär igen och ser att fjädern ätit upp 5mm av min teflonsleeve, diametern på fjädern är tydligen aningen större. Så jag kapade sleven ca 2cm, ihop med allt igen och nu skjuter den mycket bra, mjukt och behagligt. Men 201 m/s alltså 11J. Nu skiter jag i det här, den får vara 11J, jag ska inte tävla med den.

Slutsats: Det är förbannat svårt att bygga en bra 10J bössa med 7,5J eller 16J delar....
Slonk
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 sep 2015, 20:12
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav hegge 10 maj 2016, 18:39

Vilken fjäder blev det? Värmde du och böjde du in avkapade fjäderänden? Annars kommer avkapade änden käka hål i plaststyrningen över tid.
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav Slonk 10 maj 2016, 18:42

hegge skrev:Vilken fjäder blev det? Värmde du och böjde du in avkapade fjäderänden? Annars kommer avkapade änden käka hål i plaststyrningen över tid.

Nu är det den kortade 16J fjädern och jag värmde och böjde och slipade änden så den blev fin. Nu funkar det faktiskt bra.
Slonk
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 sep 2015, 20:12
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg

Re: HW77 trimning och nörderi, (Lång story)

Inläggav Slonk 10 maj 2016, 19:32

Ytterligare en timme senare...Det funkade inte så bra. Den kortade fjädern gav ganska nära 10J men med i princip ingen förspänning blev rekylen mycket värre. Väldigt greppkänslig och många flyers. För att kolla att jag inte blivit galen satte jag tillbaka FAC-fjädern och testade igen, och mycket riktigt, tillbaka till 16J och väldigt lättskjuten, i princip hål i hål på 13m.

Så tillbaka till ruta ett igen.

Slutsats:
-Shortstroke är bra, väldigt snäll rekyl
-Det krävs förspänning oavsett vilken effekt man vill ha för att rekylen ska vara snäll
-För att få bort flyers måste man vara noga med hur man drar stockskruvarna och gärna pelarbädda stocken
-Det är lätt att bli komplett galen av det här intresset....
Slonk
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 sep 2015, 20:12
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg

Föregående

Återgå till Weihrauch

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer