Weihrauch HW57 problem löst

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Weihrauch HW57 problem löst

Inläggav Oldtimer1 06 aug 2017, 19:15

Mitt HW 57 10J i 4,5 har gett mig grå hår de få jag numera har kvar. Lyckades till sist efter drygt 2000 skott av 15 sorter prova fram rätt och fick det att skjuta någorlunda skapligt fast då enbart med JSB RS 4,52 och HN FTT 4,52. Helt plötsligt sköt det även illa med dessa. Några bra skott och sedan kass, totalt oregelbundet och oförutsägbart. Typiskt trasigt kikarsiktesymptom, men skeptisk, Hawke 3-9 x 40 med endelsfäste har ju alltid tidigare fungerat även i kraftigare bössor. Gjorde ren pipan ordentligt med solvent, draglappen blev brungul (förmodligen kanske av pistongpackninggsrester efter alla gånger jag missat trycka ner laddblocket och bara skjutit luft. Torrdrog, drog stockskruvarna, alla gick att dra närmre ett varv. Sedan märkte jag att spännarmen inte regelmässigt hakade upp så att den blev stum, klapprade och var lös även i låst läge, kan ha gett vibrationer och förklarat det totalt obegripliga katastrofträffbilderna. Åtgärdade detta genom att slå igen spännarmen hårdare och smorde upp alla anläggningsytor inklusive den fjäderbelastade kulan i låsningen. Bössan börjad därefter skjuta nästan som den bör, även om inte jämförbart med HW50 och 77K. Tyvärr tror jag inte att man kan förvänta sig mer av HW57:an. Liten behändig underspännare, synd bara att den inte skjuter som en billigare HW50:a.

Hoppas att informationen kan vara användbar för andra HW57-ägare.

Mvh
Oldtimer1
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 feb 2017, 19:52
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Härlanda pistolskytteklubb
Luftvapen favorit: Weihrauch

Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer