Weihrauch HW50S går inte fälla upp pian så att det stänger.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Weihrauch HW50S går inte fälla upp pian så att det stänger.

Inläggav Oldtimer1 20 jan 2018, 21:16

[b]Mitt HW50S gick inte att stänga efter att jag spänt det, pipan gick bara till ca. halvstängt läge där blev det tvärstopp. Spände av det och då gick det ytterligare en bit men stopp innan piplåsningen nåtts. Det har tidigare varit lite missljud vid brytning och stängning av pipan, ungefär som ytor skavt mot varandra men detta försvann efter smörjning. Vet inte ens hur jag nu får isär geväret nu om spännarmen inte går att få till öppningen i cylindern där spännarmen normalt lyfts ur, då hade ju saken varit enkel genom att lossa pipbulten och därefter haka loss pipa + spännarm

Någon annan som råkat ut för liknande problem, eller har en teori om vad som är felet och hur det kan åtgärdas. Tacksam om någon på forumet har råd eller tips.

Uppdatering 170122
Felet hittat Atte69 satte mig på spåret, det tackar man för. Var tvungen att demontera pipan och fjädern då gick det till sist att få den fastnade spännarmen att lossa.

Felet var att det sitter en fjäderbelastad aluminiumstång nedfälld i spännarmen denna fungerar som en styrning i komptuben. Aluminiumstången hade skurit i skåran i komptuben och därför brutits av. Den skurna avbrutna ändan var demolerad till oigenkännlighet. Tekniskt dålig lösning med att tillverka delen i aluminium. Aluminium hör enligt min uppfattning hemma i leksaker och kastruller, inte som belastade/rörliga delar i kvalitetsvapen som HW dock generellt är. Hade bara haft geväret i mindre än ett år och skjutit ca 4000 skott, dessutom hade jag tidgare smort in delarna med Molybdendisulfidfett. Ny komplett spännarm beställd, man får hoppas att denna håller längre. Komplett spännarm är förvånansvärt billig, kanske beror det på att det säljs mycket av den...... Liknande fel har aldrig hänt mig tidigare under mina drygt 50 lufgevärsår, inte ens med mina BSA eller Diana som jag haft sedan 60-talet och skjutit enorma mängder skott med och så händer det med ett HW, hmmmmm
Senast redigerad av Oldtimer1 22 jan 2018, 09:15, redigerad totalt 1 gång.
Oldtimer1
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 feb 2017, 19:52
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Härlanda pistolskytteklubb
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Weihrauch HW50S går inte fälla upp pian så att det stäng

Inläggav atte69 20 jan 2018, 22:21

Felet ligger troligen i släpskon på undersidan ..där spännarmen sitter infäst...lossa kolven så ser du nog problemet..den kan ha kilat sig alt skurit mot komptubens utsida....kan även vara plåtblecket som går mot avtryckaren som hänt nått med.. ..A...
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
Oldtimer1 (21 jan 2018, 08:42)


Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer