Min nya HW30 kärvar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Min nya HW30 kärvar

Inläggav guldvaskaren 30 mar 2018, 09:16

Hej alla och glad påsk! :smt020

Kan börja med att jag var för 2 månader sedan på väg efter en bössa att träningsskjuta lite med inför ett införskaffande av ett första kulgevär för jakt. Tänkte att jag skulle kunna träningsskjuta med ett luftgevär och ville därför skaffa mitt första luftgevär av något bättre kvalité.

Efter mycket efterforskande så verkade det som om de flesta köpte HW30. Till en början så var jag tveksam till bössan eftersom alla pratade om hur liten och nätt den var så det lät som om den var till för barn. Jag slog till i alla fall. I efterhand kan jag säga att det har ganska bra tyngd så det känns inte som om man skjuter med ett gevär byggt för en 10-åring vilket man kunde tro efter att ha läst vissa recensioner.

Har nu monterat ett rödpunktsikte från Kina och skjutit slut på en burk med 500 skott och skjutit ca 50 skott från nästa. Skulle precis skriva här hur nöjd jag var tills jag märkte att det började bli jobbigare och jobbigare att bryta pipan.

Innan var det som vanligt utan problem att bryta pipan genom att sätta den mot höften, ta ett tag långt ut på pipan och trycka tills den bröts. På bara ca 10 skott så förändrades det. Nu orkar jag inte ens bryta pipan om jag lutar den mot ett bord och försöker bryta den med min kroppsvikt. La den till slut mot ett bord och slog på den flera gånger med handen och efter några slag så bröts den och det gick att skjuta. Gjort det flera gånger så den är brukbar men extremt svårt att bryta nu.

Någon som har varit med om liknande?
HW 30, FWB 65, Crosman 2240
guldvaskaren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2018, 18:16
Ort: Halmstad/Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Min nya HW30 kärvar

Inläggav guldvaskaren 30 mar 2018, 10:11

Hej igen!

Skulle bara säga att jag tog lite vanlig vapenolja och sputade lite på stålkulan och pippen som låser fast i varandra när man slår ihop vapnet och nu går det hur lätt som helst att bryta igen .. nästan för lätt :Thumbupp:
HW 30, FWB 65, Crosman 2240
guldvaskaren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2018, 18:16
Ort: Halmstad/Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Min nya HW30 kärvar

Inläggav Leopold 30 mar 2018, 10:38

Bra att det löste sig guldvaskaren och välkommen till forumet!

Man kan även ha litet MoS2-fett eller liknande på låsmekanismen och övriga ställen där metall går mot metall. Det finns en del guider på forumet om HW30s som tar upp bla vilka smörjmedel som är bra på olika servicepunkter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kincop (22 feb 2019, 21:45)


Återgå till Weihrauch

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer