Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav HerrLarsson 13 apr 2010, 09:26

Halloj!

Mig veterligen saknas det en riktig recension av HW80 (sökt med lykta och lyse, och har iaf inte hittat någon här på forumet), en bössa jag har börjat få upp ögonen för och förhoppningsvis blir en stolt ägare av i framtiden. :) Efter att ha tröttnat på .177 så börjar ögonen vandra mot 0.25 och jag undrar helt sonika om någon har möjlighet att ge lite åsikter om hur ni upplever att bössan i sig fungerar, samt hur den beter sig i kaliber 0.25. I frånvaro av både tid och möjlighet till licens så kommer det landa på 10-joulesutförandet.

//HerrLarsson
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 maj 2009, 14:58
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav RoLig 13 apr 2010, 14:01

Hej!

För egen del har jag inte haft min HW80k tillräckligt länge för att skriva en recension. Men lite info o tyckande kan jag ju delge..jag har ju mekat en del med den, och dessutom haft förmånen/möjligheten att testskjuta i flera olika effektuttag.. Från 7,5J och uppåt.

7,5J må vara en upplevelse, men definitivt inget vidare i en .25 bössa på 3,9kg :) ! Däremot så är bössan riktigt trevlig redan från dryga 12J(vilket förvånade mig :shock: ) och uppåt. Vid full fart(25J+) så börjar bössan få en lite mera snärtig/snabb rekyl. Vad man föredrar är ju en smaksak, men för egen del tycker jag nog(av det lilla jag skjutit) att skjutkänslan/skjutupplevelsen är som trevligast runt 20J :) .

När det gäller kaliberval, så är .25 helt rätt till bössan. Var jag ute efter .22 brytbössa i hwfamiljen så skulle jag köpa en HW95 istället.

Bössan är enkelt uppbyggd med få delar, och i mitt tycke lättmekad.
Det förutsätter/underlättar dock att du har tillgång till en arbetsbänk med ett bra skruvstycke, när du ska lossa/montera det gängade bakstycket. Jag använder ingen komprimator, vilket jag däremot gör till min hw30.

Det enda jag inte riktigt gillar/förstår är att spelet mellan pistong o komptub är så stort...detta går dock att åtgärda. Ett tips kan vara att använda tex Maccaritätning..http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=5006
..samt att sätta buttons längst bak på pistongen.

Jag vet att det finns fler på forumet som säkert kan komplettera med ytterligare info och tyckande. ;)
Senast redigerad av RoLig 13 apr 2010, 14:13, redigerad totalt 3 gånger.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Följande användare vill tacka RoLig för detta inlägg
HerrLarsson (14 apr 2010, 08:19)

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav Ulf 13 apr 2010, 15:46

Liksom RoLig äger jag en HW 80K i cal .25.

I 10 J är den mycket lugn och fin att skjuta med. Väldigt harmonisk. Helt twanglös . Ut till 20-25 m hyfsad kulbana. Uppåt 30 m droppar den rejält pga den kralliga kalibern. Bössan är välbalanserad och fullvuxen. Ävenså den hittills mest lättmekade bössan i HW-stallet som jag har. Klart minst antal delar. Och det gängade bakstycket är en lätt match att ta bort och montera.
Snyggast går den med H&N FTT ammo. av de jag provat.

Dessutom har den mindre rekyl än min HW 95 .22 i den fart du frågar om.

Ett mycket gott val i .25 klassen.

Kan varmt rekommendera den :-)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
HerrLarsson (14 apr 2010, 08:19)

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav HerrLarsson 14 apr 2010, 08:19

Jag bugar och bockar för dom svaren! :smt020
Nu blev jag ännu mer sugen på den, och förhoppningsvis blir det en sommarförgyllande upplevelse!
Kontentan verkar vara att den är något slö i 10-joule, men att det fungerar hyfsat. Jag har för tillfället inte så stor möjlighet att skjuta på längre avstånd än runt 24 meter, så det borde inte vara något större problem då =)
Packningen blir det till att införskaffa. Jag har blivit allergisk mot twangande bössor sedan luftvapenintresset väcktes av en Jula-bössa för cirka ett år sedan, och går det att få HW80'n att gå ännu mjukare vore det underbart.
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 maj 2009, 14:58
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav HW80k 17 apr 2010, 16:17

Har haft en HW80k i några månader nu. Jag är verkligen helnöjd. Tidigare ägde jag ett Diana mod 36 i 4,5 mm kal. HW80k är ett rejält luftvapen med många expansionsmöjligheter. Jag har nyligen satt på ett Leaperssikte (Golden Image) med hel fästskena vilket har gjort vapnet ännu roligare, och mer tilltalande. Enligt mig ett mycket prisvärt sikte. Min HW80k är i kal 22 (5,5mm) vilket jag tycker är en bra kaliber med anledning av kulbana och anslagskraft. Fjädern som sitter i är en "laglig" fjäder med 10 joules anslagskraft enligt mätning 4 meter från pipan. Funderar skarpt på att sätta i en fulleffekt fjäder som då genererar 16-18 joule.... Ibland vill man ha verkan i målet...=) Tyskarna har alltid satt kvalitet främst i ledet och det tycker jag man kan se och känna på Weihrauch/ Beeman gevären. Jag stod i valet och kvalet i mellan HW77k och min HW80k men som sagt, det slutade med "arbetshästen" HW80k. Ett val som jag är nöjd med. Som någon skrev är också Weihrauch generellt "lättfixade". Det är enkelt, via sprängskiss, att själv meka med det. Förvisso har jag ingen större erfarenhet, så här långt, av att meka men det kommer väl så smått. Jag är glad att kunna följa, ta del och få hjälp här vid behov... Höll på att glömma men jag upplever absolut inget direkt "twangande" på HW80.
HW80k
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 apr 2010, 15:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav zeke-cool 17 apr 2010, 16:27

Ska man behålla en bössa i 10J så är valet av cal177 alltid att föredra :!: :smt020
Användarvisningsbild
zeke-cool
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2007, 05:23
Ort: Hemma
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav Ulf 17 apr 2010, 20:05

zeke-cool skrev:Ska man behålla en bössa i 10J så är valet av cal177 alltid att föredra :!: :smt020


nja...inte en HW80 iaf , tycker jag. Lite "pärlor för svinen" sas. Bortkastat mao.

Som trådskaparen frågar om , cal.25 , så funkar den ypperligt .
Och vill man "licensiera " den, så faller .177 direkt bort.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav RoLig 17 apr 2010, 21:58

Som jag ser det, så är HW80 mer av en entusisatbössa!....och den gör sig väldigt bra i .25! :-)
En klassisk brytbössa...enkel o gedigen konstruktion, och med fint trycke!

Skjutkänslan o ljudet av när en .25 diabol träffar sitt mål, är en "upplevelse" redan från 10J :mrgreen:

Jagar man mycket effekt och flack kulbana, är det bättre att satsa på ett pcp i .25 istället :wink:
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav HerrLarsson 20 apr 2010, 08:30

Tackar för de nya svaren! hehe, ni bygger på abstinensen ytterligare! :mrgreen:

Att på långt håll behöva lobba in kulorna i målet ser jag faktiskt mer som en utmaning än ett problem. Har under en herrans massa år ägnat mig åt blåsrörsskytte på samma bana, runt 20-metern, och där är valet enklare: Belastningsenfysem vid 35åå, eller lobba pilarna (skämt åsido).
Jag har helt klart beslutat mig för att överge PCP-grenen som en följd av trist skjutkänsla. Som tidigare användare på forumet lagt fram det: "man vill ju att det ska hända något när man trycker in avtryckaren".

Tankarna har stundtals vandrat vidare mot kraftigare fjäder. Men räknar man på en fjäder som levererar 17,5 joule höjer detta utgångshastigheten förhållandevis marginella ~40 m/s beräknat på HN FTT 0.25. Då har man en licensbössa med samma utgångshastighet som en 7.5-joules 0.177:a. Känns onödigt att begå vapenbrott för detta...Reserverat för räknefel :smt037
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 maj 2009, 14:58
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Re: Någon som känner sig manad att ge lite åsikter om HW80?

Inläggav trident01 08 jul 2010, 13:59

HerrLarsson skrev:Tackar för de nya svaren! hehe, ni bygger på abstinensen ytterligare! :mrgreen:

Att på långt håll behöva lobba in kulorna i målet ser jag faktiskt mer som en utmaning än ett problem. Har under en herrans massa år ägnat mig åt blåsrörsskytte på samma bana, runt 20-metern, och där är valet enklare: Belastningsenfysem vid 35åå, eller lobba pilarna (skämt åsido).
Jag har helt klart beslutat mig för att överge PCP-grenen som en följd av trist skjutkänsla. Som tidigare användare på forumet lagt fram det: "man vill ju att det ska hända något när man trycker in avtryckaren".

Tankarna har stundtals vandrat vidare mot kraftigare fjäder. Men räknar man på en fjäder som levererar 17,5 joule höjer detta utgångshastigheten förhållandevis marginella ~40 m/s beräknat på HN FTT 0.25. Då har man en licensbössa med samma utgångshastighet som en 7.5-joules 0.177:a. Känns onödigt att begå vapenbrott för detta...Reserverat för räknefel :smt037


Har provskjutit RoLig`s bössa vid ett tillfälle och habegäret väcktes redan efter 2:a skottet :wink:
Så småningom skall även jag inhandla en sådan tingest :)

Ja, att lobba in kulorna för träff är skoj och ger en skön känsla i kroppen då målet faller :smt022
Hw97K .22
Webley Tracker deluxe .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
--------------------------------------------------------
Grundare av Hw97k-klubben
trident01
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 jun 2008, 15:13
Ort: Piteå
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: HW97K


Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer