Webley Excel, service

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 12 feb 2014, 17:42

Nu är bössan inskjuten på Milbro TR .22, resten av den ammunitionen är snart slut så jag kör nog fortsatt enbart med TR. Det visade sig att jag hade råkat ställa in fel diabol typ(plattnos) i Chrono Connect, när jag justerade den till "domed, BC = 0.025 så lade sig hastigheten på 208m/s. Den håller nu hastigheten väldigt jämnt med någon m/s över eller under bara.

Jag har dock inte lyckats hitta några uppgifter om BC på Milbro TR, är det någon som har en uppfattning om vad det skulle kunna vara?
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Furby 12 feb 2014, 20:40

Exakta bc siffror för just milbro tr har jag inte, men eftersom den är rundnos så har den säkert högre BC än plattnosar i alla fall, vilket är bra.
Enkelt uttryckt så gäller att ju högre Bc en projektil har, ju bättre är dess långhållsegenskaper.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 14 feb 2014, 17:09

Efter cirka 1200 skott har RD30 siktet börjat att skramla sönder, frontglaset har börjat att flagna av. Siktet fungerar dock fortfarande.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kvalite rödpunktssikten tenderar att vara dyra, hittade det här kikaresiktet För att följa länken så måste du registera dig.

som sägs vara "spring rated" är det någon som har testat, håller det?
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Oden 14 feb 2014, 18:55

axel skrev:Efter cirka 1200 skott har RD30 siktet börjat att skramla sönder, frontglaset har börjat att flagna av. Siktet fungerar dock fortfarande.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kvalite rödpunktssikten tenderar att vara dyra, hittade det här kikaresiktet För att följa länken så måste du registera dig.

som sägs vara "spring rated" är det någon som har testat, håller det?

Jag förstår ärligt talat inte varför du ska ha ett rödpunkt på den? På en sådan bössa skulle jag satt ett 4x32 eller 3-9x32 just för att det ska vara det :) Kan också rekommendera Gamos dito om du ska ha ett billigt och prisvärt sikte. Jag har minst 10 Gamosikten på mina U.K bössor och har aldrig skjutit sönder ett enda av dom. Men som vi säger här i Småland -Smaken är som röven....klöven(delad) :lol:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Webley Excel, service

Inläggav Silwer 14 feb 2014, 18:58

Iofs gillar jag med rödpunkt på vapen som ska vara "snabba", men som dsagt bra ex. är dyra, ofta är begagnade aimpoint eller liknade långt bättre än ett kinarödpunkt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 14 feb 2014, 19:47

Hur är dessa För att följa länken så måste du registera dig.

? jag förmodar att det är samma sikte från samma fabrik, men utan gamo märke? Skulle ett sådant hålla länge?
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Oden 14 feb 2014, 20:15

Det är säkerligen som du skriver ang. från samma fabrik. Jag hade ett sådant sikte(dock ett gamo då) på en Webley Patriot .25a i fullfart i ett 1/2år utan tillstymmelse till problem. Det man dock ska komma ihåg när det gäller Kina tillverkat att du garanterat får vad du betalar för! En produkt kan se lika dan ut men tex att om det sitter en dekal på från en tillverkare som har ett "namn"(inte Gamo nu då :wink: ) och företaget i fråga vill betala för högre kvalité så får man det. Det mesta är nu mera tillverkat i Kina och långt allt som kommer därifrån är skrot.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 15 feb 2014, 11:51

Jag har haft ett Hobbexsikte på bössan för ett antal år sedan kom jag på, tyvärr fungerade det inte alls. Av någon anledning så gick det inte att justera siktet i sid och höjdled alls, oavsett hur mycket man skruvade. Dessutom har 2st 4x20 avverkats, fast där slutade det med att hårkorsen skakade loss och började snurra runt. Glasskivan som är sprucken i min RD30 ser ganska gedigen ut, om den går sönder så tror jag att det blir tufft för ett kikarsikte.

Jag tror att det får bli ett "spring rated" från en svensk försäljare, även om det inte håller jättelänge så går det väl förhoppningsvis att få garanti på det.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 16 feb 2014, 17:17

Jag har lyckats reklamera siktet, upptäckte dock när jag monterade av det att rekylen pressat tillbaka fästet så att det låg emot bakkappan på cylindern, där rekylen sedan har bankat sönder klackarna på fästet. Går det att säkra fästet ytterligare, mer än att spänna hårt med locktight?

Bild
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Furby 16 feb 2014, 17:41

Du skulle behöva ett fäste med en låspinne som går ner i ett hål på bössans mantel. Finns ett otal olika hos t ex hurricane. Tveksamt om det du har går att få att sitta still utan ett liknande arrangemang.
Men om det får plats i fästspåret, kan det vara värt att prova att sätta ett annat mindre fäste som stoppkloss bakom det stora.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 16 feb 2014, 22:40

Har beställt ett 3-9x40mm Hawkee med ett endelsfäste som förhoppningsvis ska sitta fast bättre, får hålla koll så att det inte halkar bakåt. Försäljaren trode att siktet skulle hålla för en kraftig fjäderbössa.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Silwer 16 feb 2014, 22:45

Den rekylerar mer än jag hade trott, jag har ett sånt där RD30 på en Superstar och den flyttar det inte, däremot så vet man väl inte om det håller i längden.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 18 feb 2014, 14:13

Nu har jag monterat ett Hawke 3-9x40 på luftgeväret. Jag sköt ett gäng serier på 18m och upptäckte till min förvåning att spridningen blev väldigt beroende av någonting. Vissa serier hamnade inom 1cm och vissa spred något fasansfullt, 7-8cm. Det verkade som att skott skjutna med stöd spred mycket och uppåt medans skott skjutna utan stöd koncentrerade sig betydligt bättre. Även skotten som spred som värst avfyrades med målet precis i mitten av siktet och mjuk fin avtryckning. Är det fjäderrekylen som påverkar så mycket?

Är det någon som känner igen detta fenomen?

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Don Tomaso 18 feb 2014, 14:23

Vad har du för stöd? blir oftast bäst med en hand emellan bössa och stöd om du inte har ett "mjukt" stöd. Är därför det inte fungerar med bipod på en fjäderbössa, sen brukar de vara mer eller mindre greppkänsliga så det gäller att prova sig fram till var på bössan man skall hålla vänsterhanden (högerskytt) och hur hårt.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 18 feb 2014, 17:07

Jag blir inte riktigt klok på det, men greppet/stödet verkar ha inverkan på träffbilden. Om jag skjuter med stöd blir träffbilden utdragen i höjdled, lite sådana tendenser finns även utan stöd.

30 skott ståendes utan stöd skjutet på 10 och 15m, provade lite olika grepp men det som verkar vara bäst är att hålla vänsterhanden så långt fram som möjligt och att hålla stadigt runt stocken.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav gubbe 18 feb 2014, 17:17

axel skrev:Jag blir inte riktigt klok på det, men greppet/stödet verkar ha inverkan på träffbilden.


Då vet du det, som alla som skjutit med ett rekylerande fjädergevär vet. Att fjäderbössor är greppkänsliga. Många är vi som efter år av försök givit upp hoppet att lära oss hantera detta. :oops:

Själv vet jag bara en som klarar att skjuta fjäder i olika ställningar. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Webley Excel, service

Inläggav Furby 18 feb 2014, 18:31

Möjligen kan du minska fenomenet genom att kapa fjädern ett par varv, visserligen tappas då lite effekt men samtidigt minskas också rekylen och vibrationerna. Oftast brukar höjd träffsäkerhet och skjutbarhet uppskattas mer än maximal effekt, men det är ju upp till var och en att bedöma.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Oden 18 feb 2014, 18:34

Lägg den på 175-185m/s alltså ungefär 16j där går dom bäst. Hur är bössan förresten fram i pipinfästningen? De här Webley bössorna kan allt som oftast bli glappa i infästningen som inte alls är ett ovanligt fenomen på dom, har av elaka tungor i England smeknamnet "Wobblye Webleys". Detta glapp resulterar i stor spridning milt sagt.
Senast redigerad av Oden 18 feb 2014, 18:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 18 feb 2014, 18:39

Siktet känns bra, med tanke på priset på 900kr är jag väldigt överaskad, det har inte heller visat några tendenser att flytta sig eller skaka sönder. Jag får fortsätta att testa olika grepp för att se vilket som passar bäst, med stöd verkar dock vara väldigt svårt att få till bra, på 20m går hälften av skotten 1dm högt och andra hälften hamnar där dom ska. Siktet är inställt på 10m så någon cm härstammar ju därifrån men jag tycker det verkar lite slumpartat.

Nu har jag skjutit cirka 1700 skott sedan servicen och den har lagt sig strax ovanför 200m/s, att ta ner den till 180m/s är nog en bra ide.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 18 feb 2014, 20:30

Pipan känns bra, inget vobbel i den alls, däremot upptäckte jag att skruvarna till stocken hade skruvat ur sig lite så att stocken satt lite löst. Förhoppningsvis blir det lite bättre nu när den är fastskruvad igen.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Furby 18 feb 2014, 20:47

Loctita skruvarna, har de en gång börjat röra sig fortsätter de att göra så, även om man drar hårdare än vad som är bra för bössan. Som du säger så påverkas precisionen mer än man tror av en lös stock.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 19 feb 2014, 15:44

Nu har jag lyckats konstatera att träffbilden inte påverkas(vad jag kan se) av hur man håller bössan, 50% av skotten tar där de ska och resten hamnar uppe till höger istället. Jag passade dessutom på att mäta utgångshastigheten och upptäckte att den pendlar väldigt mellan 175m/s och 200m/s av någon anledning. Förmodligen är det skotten som är skjutna med lägre hastighet som tar uppe t.h, alla tavlorna är skjutna på 10m stående.

För att följa länken så måste du registera dig.



Efter misstanke om att pistongtätningen kanske var trasig rev jag vapnet och konstaterade att den mycket riktigt är trasig. Efter utbyte(nu har jag nog lagt mer än 1000kr på packningar) så sköt bössan bra igen. Packningen är skadad på precis samma sätt som de andra, när den monterades så trängde den ut genom hålen för bulten som håller bakkappan, och blev avskavda. Även en liten skada förstör packningen efter typ 500skott. Jag försökte montera den nya med alluburksplåt som skydd, men det gick inte eftersom passningen är så tight att plåten går av och följer med in. Nu visar hastigheten på 205-210m/s med cirka 10% neråt 195(kanske inkörning, har bara skjutit 50 skott).

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Jag lyckades hitta packningar som är av orginalmodellen i PTFE material, skaffar ett par sådana så blir nästa byte till den.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav dagevert 19 feb 2014, 19:19

Når pakningene skades ved montering er du nødt til å ta grep, og avgrade alle kanter pakningen kommer i kontakt med under montering.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Webley Excel, service

Inläggav Furby 19 feb 2014, 19:34

Ja enda sättet är noggrann avgradning och extrem försiktighet vid montering, ingen forcering. Kanske uppvärmning av packningen i varmt vatten gör den lite mjukare och mer följsam.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 19 feb 2014, 23:02

Jag ska försöka se om det går att dremla av insidan av hålen för att göra dem mindre skarpa, men jag vill inte ta förmycket för att riskera att göra konstruktionen onödigt svag.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Webley

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer