Trackern är på G!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Trackern är på G!

Inläggav Laredo 28 nov 2014, 23:36

Svarvade en fjäderguide till Trackern, polerade fjäderändarna, la in glidbrickor i båda ändarna, passade också på att göra en plastsleeve inuti den ruffiga pistongen :smt021
För att följa länken så måste du registera dig.


Hade mätt in guiden så att 65mm längd garanterat skulle rymmas men tyckte jag hade lite marginal så jag la på 7-8mm, bössan känns dj-igt fin att spänna upp men den bottnar innan upphaket tar i, det fattas ...7mm :x
För att följa länken så måste du registera dig.


Man lär sig bössorna i alla fall :lol: Å förresten, pistongvikten ( jo den saknas på bilden) var ganska lång, ska jag kapa vikten istället? Är pistong vikt overrejtat, i V-Mac kitet till AA:n så byts ju metallklumpen ut mot plast dito! Man skulle kanske svarva en plastguide fram också.. och som sitter tightare 8)
Senast redigerad av Laredo 29 nov 2014, 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Äntligen! Men nej.....

Inläggav Nisse 29 nov 2014, 15:28

Kapa du av pistongvikten, blir lite mjukare i rekylen av det.
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: Äntligen! Men nej.....

Inläggav Laredo 29 nov 2014, 20:37

Nä jag kapade fjäderguiden det var enklare, var också rädd att tappa effekt. Har provskjutit med varierande resultat, bössan är som en helt annan, helt vibrationsfri, noll locktime ock kort precis men stenhård rekyl, hastigheten ligger runt 180 men kan helt plötsligt droppa till 150 oavsett ammo, har provat JSB exact och rekommenderade Wasp och Defiant vintage 5,6mm. Tror jag downsizade pistongpackningen 5 vrid för mycket med 400 papper, tur jag har en i reserv o den ska jag inte ta ner nåt, möjligen lägga en lätt skåra på fronten så att den flexar som på modernare packningar :smt031
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Trackern är på G!

Inläggav Laredo 29 nov 2014, 22:25

Är det nån som har koll på alternativpackningar till Webley Tracker, läste på nåt engelskt forum om att det finns nyare hightechmaterialpackningar från senare modeller?
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Trackern är på G!

Inläggav dagevert 29 nov 2014, 22:41

Det finnes dessverre ikke nyere pakninger til trackeren. longbow/vulcan/tomahawk/victor/exocet etc har to generasjoner av pakninger, den eldre teflonpakningen og en av nyere type dette er 27mm pakningen, men det ble aldri laget noen slik til 25mm børsene.

Det du kan gjøre, som jeg har gjort, er å tilpasse diana/gamo-type 25mm pakninger ved å slipe dem ut innvendig til de passer på tracker-stempelet.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Trackern är på G!

Inläggav Laredo 29 nov 2014, 22:50

Kanon dagevert! Passar innerdiametern på packningarna utan justering?
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Trackern är på G!

Inläggav dagevert 29 nov 2014, 23:10

Laredo skrev: Passar innerdiametern på packningarna utan justering?


Nei, det trengs en runde med dremel og slipeverktøy for å åpne diameter på innerhullet. jobb sakte, og mål underveis så det ikke havner ut av senter.

Du må også bruke gummi-bufferen bak pakningen, men det finner du sikkert ut av.

Jeg måtte også "size" pakningen så den gikk bra i kompresjonstuben...
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Trackern är på G!

Inläggav Laredo 29 nov 2014, 23:28

De flesta pistonger är ju härdade, i alla fall i bakkant vid upphaket, går det att svarva i härdat? Är ju blåjävla amatör på svarven men brukar få ihop det ändå :-) Intressant är ju att det finns ju mycket ny plast på nätet att köpa, alla med olika sammansättning o olika egenskaper, teflon är ju nästan friktionsfritt o härdigt mot syror o fetter etc, borde passa bra i bössorna både som fjäderguide o sleeve :smt031 Polykarbonat är nästan oförstörbart men känsligt mot långvarig värme, här finns det mycket att utveckla :smt020
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Trackern är på G!

Inläggav Laredo 30 nov 2014, 02:20

Trackern o alla old-scool bössor lider ju av att det är metall mot metall i många moment, en modern bössa borde ha glidlager av någon sort, det är där de nya superplasterna kommer in. I princip skulle man kunna bygga en fjäderbössa i kolfiber, teflon och polykarbonat. Plasterna har flera namn o jag blandar friskt, men ändå, fan va häftigt :smt021 eller också blir det aom plastcyckeln Itera :o
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Trackern är på G!

Inläggav hegge 30 nov 2014, 10:38

Hur är precisionen på Trackern, har du nån tavla att visa?
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Trackern är på G!

Inläggav Laredo 30 nov 2014, 12:24

Ingen tavla än, bara dragit några repor i cronyn. Vet inte om det är så stor ide att skjuta in siktet då jag troligen plockar ner den igen och byter pistongpackningen.
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Trackern är på G!

Inläggav gpzb2 30 nov 2014, 15:00

Jag har en hemgjord "Tophat" som jag inte har monterat än, nu var det lite på tapeten med vikten på den främre original fjäderguiden. Så min fråga är om det kan bli några negativa konsekvenser om jag byter ut originalet och monterar min egen tophat/fjäderguide som är betydligt lättare?

För att följa länken så måste du registera dig.

gpzb2
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 okt 2013, 13:08
Ort: Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Trackern är på G!

Inläggav thsu69 30 nov 2014, 15:20

Snarare en fördel.
Lär bli mjukare rekyl oxå.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
thsu69
 

Re: Trackern är på G!

Inläggav Nisse 30 nov 2014, 16:40

Jag bytte ut original pistongvikt på min gamla Gamo CF20 mot en egensvarvad i plast släpte fjäderförspänningen med ca 15mm och väger ca en 1/3del av orginalet... förutom att fjädern blev mycket tajtare och 95% av twanget försvann så blev den mycket snällare i rekylen, det kostade mig 3-4mps på den....
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: Trackern är på G!

Inläggav Laredo 30 nov 2014, 19:12

Snyggt jobb gpzb2, r2d2 hälsar och tycker detsamma :-) vill höra mer om du sätter in plast top-haten :thumbupp: Jämförde TX200:an med Tracken och det skiljer, big time, vilket det ju ska men ändå... 200:an har V-mac kitet med plast top-hat o ligger högre i effekt men Trackern har nog kortare locktime, men pistongen brakar in i kaklet, pang! :smt037 känns som att den inte får med sig all luft, hur känns andra Trackers? Den känns ändå skjutbar, åker nog förbi Ulf i morgon och jämför med hans fina Tracker 8)
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Trackern är på G!

Inläggav gpzb2 30 nov 2014, 19:38

Tack tack! Hälsa tillbaka :-)

I samband med jag renoverade bössan så gjorde jag en nästan identisk fjäderguide du hade gjort en ritning på i en annan tråd, fungerar perfekt :Thumbupp: Det jag reagerade på var just det som sagt innan i tråden att twanget nästan försvann helt men har väldigt hård rekyl. Jag hoppas det löser sig med den lättare tophaten.

Nästa åtgärd på bössan är det hårda trycket som stör mig, hoppas det går att fixa det med :)
gpzb2
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 okt 2013, 13:08
Ort: Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Trackern är på G!

Inläggav Laredo 30 nov 2014, 19:57

Jepp, trycket är rätt hårt, vi får tippsa varandra om de framsteg vi gör :thumbupp: Trackern har tveksamt rykte som precissionsvapen men den är ju så jävla fin o jag är övertygad om att den går att få i ordning. Ska nog också svarva mig en plast Top-Hat ( fö. samma namn som gamla porrtidningar vi hittade i nån rivningskåk ) :-)
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb


Återgå till Webley

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer