Webley Tracker sprider.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Webley Tracker sprider.

Inläggav MrMerkel 03 apr 2010, 13:30

Nu har jag skjutit en del med mitt webley tracker kal 5,5 och kan konstatera att den inte skjuter bra , ibland sitter skotten rätt för att nästa gång slänga iväg nåt skott oftast nedåt eller åt höger men lite väl oregelbundet . Jag provade kompisens tracker och det gick jättebra när jag sköt med den så jag tror inte det bara beror på mig samt fler än jag tycker att den slänger skotten .

Tycker att den är trögare att spänna än den andra trackern men det kanske beror på fjädern för dom är inte lika , men nu ska kikaren bytas för att verkligen utesluta den annars har jag kollat skruv mm så allt är som det ska.

Har blivit sugen på en gasfjäder att sätta i men ska kolla varför den sprider först.
MrMerkel
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 mar 2009, 12:50
Ort: Sunne Värmland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Gräsmark JSK
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav öberg 03 apr 2010, 13:52

Min kan göra likadant!
Jag inbillar mig att det beror på att jag håller olika mellen skotten ibland då min och många andra är extremt greppkänsliga.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav MrMerkel 03 apr 2010, 14:05

Jag har hört att det är viktigt att man håller greppen lika men varför skjuter jag då bra med kompisens tracker som är likadant förutom kolven är enklare , och så jättekänsligt för grepp är det väl inte möjligt att det är.
MrMerkel
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 mar 2009, 12:50
Ort: Sunne Värmland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Gräsmark JSK
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Hawkeye 03 apr 2010, 14:28

Min Tracker sprider också. Jag tror också att det kan skilja mellan olika vapen. Din kompis har väl haft tur som fått en Tracker med precision.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Johnny 03 apr 2010, 14:36

Alla Tracker sprider väl rätt ordentligt?

Det har mina båda gjort iaf samt alla jag har prövat.

Bara svårskjutna eller helt enkelt en dålig konstruktion kan vara en öppen fråga.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Oden 03 apr 2010, 14:51

Det var därför jag sålde min Tracker fast jag är vän av Webley.Men en bössa som gör sig bäst på väggen är inget för mig.Det går skjuta ganska bra med en Tracker fast det kräver sin man/kvinna och en jävla massa träning.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Ulf 03 apr 2010, 15:19

"Tycker att den är trögare att spänna än den andra trackern men det kanske beror på fjädern för dom är inte lika "

Här är ytterligare en parameter till varför din är känsligare/svårare att få till hysad träffbild.

De jag provat har varierat stort i hastighet, alltså olika fart på olika vapen.
Variationer mellan 150 m/s till 175 m/s för respektive.

Ett vapen som presterar 160 m/s , är mycket mer lättskjutet än ett som levererar 170 m/s tex.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav MrBlarren 03 apr 2010, 16:53

Tracker är en dålig produkt helt enkelt :-) kanske duger som plinking bössa om man har 200 L fat som mål....eller som sagts tidigar en jävla massa träning men jag är tveksam om det skulle förbättra resultat nämnvärt
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav öberg 03 apr 2010, 17:16

Jag kan hålla mig inom en femkrona och kommer det flyers så blir träffbilden som en snusdosa ungefär!
Två av mina trackers jag haft sköt betydligt mycket bättre än dom andra två.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Silwer 03 apr 2010, 18:21

Den jag har här är en .22 och den gillar främst de här överkalibriska Wasp kulorna, en del annat faller nästan genom pipan.

Dock tycker jag att det är en ganska skrammlig bössa och det är mest trevligt om den klarar hålla sig inom vitala områden på en mindre kråkfågel ungefär.

Man får helt enkelt se den som en gammal bössa, en bössa som imho blev klart överreklamerd även på sin tid, de är snygga men de är inte på nåt sätt optimala då de flesta här har just .22or.

Faktum är ju at de inte kunde gå över gränsvärdet på den tiden som .22 ens.

Har du kollat så ingen har "trimmat" den med nån form av titanfjäder eller annat elände, de svarar inte alls bra på sånt, det bästa som fanns att tillgå var isf gasfjädern som jag tror Johnny eller nån testade i urtiden?

Mwn som sagt den här gillar 5.6mm kulor eller vad de nu ligger på, jag vet inte varför de hade sånna pipor och inga tunga kulor utan 14gr är lagom.

At hålla på att skjuta nåt JSB/FX 16gr 5.5 eller sånt är inte melodin.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Fjutt 03 apr 2010, 20:00

Hej hoppar in med ett jag har haft en Tracker 22a för ca16 år sedan eller så i vilken det stoppades i en rejäl Titanfjäder vilket gjorde eländet rejält mycket svårare att skjuta med sålde den rätt snart efter det. Så ja Titanfjäder inte bra där.
R
Användarvisningsbild
Fjutt
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 26 jul 2009, 09:09
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Feinverkbau

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav eddie 22 okt 2010, 11:18

Johnny skrev:Alla Tracker sprider väl rätt ordentligt?

Det har mina båda gjort iaf samt alla jag har prövat.

Bara svårskjutna eller helt enkelt en dålig konstruktion kan vara en öppen fråga.


Detta är vad jag tror..att mycket av spridningen är pga

1.Olika utg hastighet för att det pyser lite runt laddbulten, jag får trevligare träffbild och högre fart med in fettad laddbult,
2.Bytet till gasfjäder blev till 100% bättre träffbild fastän jag fick fel gasfjäder på 10j och inte 16j som jag beställt.
3.Jag inbillar mig att 16j hade förbättrat träffbilden ytterligare för att kulan hinner ut ur pipan snabbare.
4.Ja den är svårskjuten för att den är så greppkänslig, men man lär sig om man tränar har jag märkt den senaste tiden.
jag ska försöka luska ut varför just denna är så greppkänslig, måste finnas en anledning till det!
eddie
 

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Piore 22 okt 2010, 12:29

Jag skulle först kolla med en annan kikare.Blir det då inte bättre så prova med andra sorters kulor.Sen begriper jag inte det här med "greppkänslig".Jag har själv ett Tracker deluxe i kaliber .22 tillverkat 1989 som skjuter suveränt när jag skjuter med Magdalenafattning.Geväret måste flyta fritt i rekylen och det gör det om du håller två fingrar under förstocken.Jägarfattning har man när man jagar vilt,inte annars.
Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav gubbe 22 okt 2010, 16:40

Piore skrev:Jägarfattning har man när man jagar vilt,inte annars.
Jaha då får väl jag sluta då för någon Magdalena fattning fungerar inte för mig. :(
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav gubbe 22 okt 2010, 21:02

eddie skrev:jag ska försöka luska ut varför just denna är så greppkänslig, måste finnas en anledning till det!
Min teori är att det helt enkelt beror på att det är en sidospännare. Det får till följd att den är tyngre på höger sida. När sedan skottet går och rekylen slår bakåt vrider sig bössan lite och skottet går till vänster. Prova att lägga den på en kudde och låt den ligga löst när du skjuter, prova sen lika fast du håller bössan hårt mot axeln så ska du se att skottet tar längre till höger beroende på att bössan inte åker bakåt och vrider sig på samma vis. Jag tror att Trackerns greppkänslighet helt enkelt beror på att skotten tar olika både i höjd och sidled beroende på hur hårt man håller. Brytvapen och underspännare har "bara" höjd problemet. Kunde man "hänga" på något på vänstersidan som vägde upp laddarmen skulle det bli ett helt annat vapen.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav eddie 24 okt 2010, 12:20

gubbe skrev:
eddie skrev:jag ska försöka luska ut varför just denna är så greppkänslig, måste finnas en anledning till det!
Min teori är att det helt enkelt beror på att det är en sidospännare. Det får till följd att den är tyngre på höger sida. När sedan skottet går och rekylen slår bakåt vrider sig bössan lite och skottet går till vänster.


Ja det låter värt att kolla upp, så jag sköt 5skott cc21 på 10m med spänn-arm sen laddade jag tog av spänn-armen och sköt och fick ganska bra gruppering av hålen 5skott cc13 men så tog TR kulorna slut så jag hämtade en ask select och satte i en ny tavla sköt två skott cc13mm men så märkte jag att dämparen satt lite löst så jag spände fast den ordentligt laddade tog av spänn-armen igen och sköt och nu helt plötsligt fick jag cc74 nästa kula cc55, cc117 och sjätte 10cm utanför tavlan!!! Vad i och hur i hela :evil: beror detta nu på då? Det som gick så bra med lös dämpare???


För att följa länken så måste du registera dig.

eddie
 

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav eddie 24 okt 2010, 17:55

gubbe skrev: håller bössan hårt mot axeln så ska du se att skottet tar längre till höger

Helt klar är det som du säger, bra att ha testat och förstått det själv nu med :smt020 Hjälp till självhjälp är alltid bäst!
Nu ska man bara bestämma sig för hur hårt och på vilket vis man ska hålla den och sedan göra likadant i fortsättningen :?
eddie
 

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav gubbe 24 okt 2010, 20:43

gubbe skrev:Min teori är att det helt enkelt beror på att det är en sidospännare. Det får till följd att den är tyngre på höger sida. När sedan skottet går och rekylen slår bakåt vrider sig bössan lite och skottet går till vänster
Kul, dina träffbilder gör tvärtemot. Låg bössan lös utan påverkan förutom handen som trycker av? Själv har jag monterat justerbara motvikter, sen har jag flyttat dom tills bössan skjuter rak i sidled oberoende hur den hålls. Testerna fortsätter. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Ulf 24 okt 2010, 21:13

gubbe & Eddie :

märkligt detta...eftersom ni båda har gasfjäder, och därför inte har nån spiralfjäder som kan orsaka vridning , så blir detta mycke intressant att följa.

Ta gärna bilder å lägg upp på konstruktionen med motvikterna.
Förhoppningsvis knäcker ni den gäckande nöten & spräcker myten om varför Trackern är svårskjuten 8)

Fränt :smt021
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav kunghenrik 24 okt 2010, 21:21

Mycket spännande utveckling på tråden...
Emotser fortsättningen!
kort klassiker med gas och glugg
kunghenrik
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 aug 2010, 15:11
Ort: Östersund
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker, HW97K

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav eddie 24 okt 2010, 22:14

gubbe skrev:Låg bössan lös utan påverkan förutom handen som trycker av? Testerna fortsätter. :)

Ja just precis så och jag sköt mot ett pallunderlägg på 20m för att fånga alla kulor, men tavlorna ovan med och utan spänn-arm sköt jag stående som jag brukar, konstigt att det blev tvärtom.. kan det vara för att jag håller ganska hårt mot axeln?
jag ska fortsätta att stångas med trackern i morgon om vädret tillåter :) smart med vikterna upp-finnar jocke :smt020 intressant detta!
eddie
 

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav eddie 25 okt 2010, 14:54

Sköt lite i förmiddags och testade olika fattning för att se hur det träffade i dag.
Om jag håller så lätt jag bara kan, jag kallar det gräddtårtsfattning, så har vi en till att hålla reda på bland alla grepp och fattningar magdalena jakt och allt vad dom nu heter, då blir det så här, 6 skott på övre tavlorna med korset mitt i
För att följa länken så måste du registera dig.


i mitt fall verkar träffbilden sjunka men stannar i centrum om jag håller lätt och om jag håller hårt dra det åt höger precis som du sa.
jag ska testa din vikt-ide' åxå tänkte jag :)
eddie
 

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav gubbe 25 okt 2010, 19:01

Ulf skrev:märkligt detta...eftersom ni båda har gasfjäder, och därför inte har nån spiralfjäder som kan orsaka vridning
Nja jag tror inte det är frågan om fjädervridning i detta fallet utan när fjädern slår bakåt så vrider sig geväret på grund av att det är tyngre på höger sida. Tänk att du står med en lång käpp vågrätt i handen och inte håller mitt på, sen för du fram handen så fort du kan då vrider käppen sig den tyngre sidan är lite trögare och lättare sidan åker fram längre. Så ser jag problemet och så här provar jag att lösa det.
För att följa länken så måste du registera dig.


Obs det är bara en test än så länge. Har flyttat "tyngden" till det läget där bössan skjuter rakt i sidled oberoende hur hårt jag håller den dvs den är i jämnvikt.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav Brytpipa 25 okt 2010, 19:50

Den lösningen gillar jag!

Funkar det bättre nu?
Brytpipa
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 10 jun 2010, 22:07
Ort: Södra Sverige
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Re: Webley Tracker sprider.

Inläggav gubbe 25 okt 2010, 20:42

Brytpipa skrev:Funkar det bättre nu?
Nu kan jag få ihop skapliga träffbilder när jag skjuter med stöd. :-) Stående har jag fortfarande problem med tror dock att det hänger ihop lite med avtrycket också då det är betydligt trögare än på cyclonen och FWB 300an. Det resulterar ofta i att skottet går lite senare än jag tänkt, ofta över då jag kommer underifrån när jag går in i målet. Titta på Dagens så förstår ni. :mrgreen:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Nästa

Återgå till Webley

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer