Artillery hold

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Artillery hold

Inläggav Piore 11 dec 2010, 14:22

Hittade en sida som beskriver hur man håller ett luftgevär om man vill ha bäst precision.Istället för att skylla på ditt luftgevär så prova detta så blir du glatt överraskad.Jag har själv alltid skjutit på detta viset,men nu finns det skriftligt på det också (av en annan expert).Artillerigreppet=Magdalenagreppet).Gå in på Tom Gaylord artillery hold och lär.Good luck.Använd gärna världens bästa vapenolja också.Den heter Ballistol och användes av både Tyskarna och Engelsmännen i bägge världskrigen,helt oöverträffad och giftfri(användes i livsmedelsindustrin).
Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25

Re: Artillery hold

Inläggav Bsa_Airsporter 11 dec 2010, 14:37

artillerigreppet har jag alltid kört men Ballistol kan du drömma vidare om att ja använder på mina vapen ;) hehehe
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Artillery hold

Inläggav Daniel 11 dec 2010, 14:52

Får gärna länka till artikeln! orkar inte googla idag :-)

EDIT: För att följa länken så måste du registera dig.



med video
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Artillery hold

Inläggav eddie 31 mar 2011, 15:48

Piore skrev:Artillerigreppet=Magdalenagreppet

Där ser man :shock: så det är samma grepp! Jag har en egen benämning på det nämligen gräddtårdsfattning eftersom jag träffar bäst med Trackern om jag håller just som han beskriver så minimalt och lätt som möjligt som när man bär en gräddtårta, jag visste inte att det hade en benämning redan, jag har frågat alla jag känner letat på internet och på forumet, skapat en tråd med frågan men ingen har kunnat svara på vad Magdalenagrepp/fattning är förr ännu! Bra gjort Piore :thumbupp:
eddie
 

Re: Artillery hold

Inläggav n3r0s 29 sep 2012, 23:07

Slänger in en fråga i en gammal tråd. Artillery hold gäller om jag fattat det rätt fjäderbössor men inte rekylfria PCP. Men hur är det med gasfjädrad-vapen som är lite mittemellan? Ska man hålla dom hårt eller löst/flytande för bästa accuracy?

Proffstips tack. :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
n3r0s
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 08 sep 2012, 17:25
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01

Re: Artillery hold

Inläggav Silwer 29 sep 2012, 23:22

Håll dem löst, de är rekylerande och har i princip samma egenskaper som fjädervapen, något förbättrade enbart och om trycket inte är för högt då blir de extremt känsliga.

Men så här har det alltid pratats om när man skjuter med rekylerande fjädervapen på forum.

Att försöka tvinga bössan att vara stilla är hoplöst och man skjuter som en kratta.

Visst det är väl ok att nämna igen, men som sagt det här är blanddetförsta folk nämner när det frågas om skyttetekniken.

Pcper har rekyl men den tycks inträffa efter diabolen lämnat pipan och den är liten iaf på normalkalibriga bössor, dock ser jag ingen vits i att skjuta med dem i nån slags tvingande kraftgrepp heller men pga andra anledningar iofs.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Artillery hold

Inläggav Leopold 29 sep 2012, 23:25

Gasfjäderbestyckade vapen kan till att börja med räkna till kategorin fjädervapen, tror vi berört detta förut. Där är jag långt ifrån "proffs" men kanske man kan ha nytta av att googla på klassisk sportskytteställning stående för det är väl vad det är? Används av sportskyttar oavsett drivkälla i vapnet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Artillery hold

Inläggav n3r0s 29 sep 2012, 23:33

Snabbt och bra svar. Tack!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
n3r0s
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 08 sep 2012, 17:25
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01

Re: Artillery hold

Inläggav Silwer 30 sep 2012, 00:09

Dock använder en del jaktställning ståendes har jag sett på filmer och bilder från diverse träffar.

Dvs de håller långt fram på framkolven när de skjuter, det är ju egentligen för att målet vid jakt kan röra sig, antingen är de vana med det heltenkelt.

Typisktsportskytteställning är ju handen långt bak på kolven, men som sagt målet är ju stilla.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Artillery hold

Inläggav RobertSt 30 sep 2012, 14:03

Daniel skrev:Får gärna länka till artikeln! orkar inte googla idag :-)

EDIT: För att följa länken så måste du registera dig.



med video

Mycket informativt! Nu vet jag hur man inte skall hålla en bössa och att jag gjort rätt hittils. Fast jag brukar låta bössan glida på min skjuthandske. Och jag skjuter med PCP... Fungerar lika bra där, skall testa att hålla fast i bössan någongång. Bara för att se.
Men jag undrar vad som händer då man avfyrar en mauser eller ett kraftigare jaktgevär? Ett med rejäl rekyl.
RobertSt
 

Re: Artillery hold

Inläggav Silwer 30 sep 2012, 14:07

Halvmåneklubben om du inte passar dig haha.

Du har väl sett det där filmklippet när nån arab typ knappt håller i nån lite värre jaktbössa och skjuter:-D
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Artillery hold

Inläggav RobertSt 30 sep 2012, 14:13

Silwer skrev:Halvmåneklubben om du inte passar dig haha.

Du har väl sett det där filmklippet när nån arab typ knappt håller i nån lite värre jaktbössa och skjuter:-D

Det var just det filmklippet jag tänkte på! Men så hade ju den bössan en rent ut sagt för jävlig rekyl. Om jag inte minns fel så tappade en skytt sin turban också... :) Och nästan ingen lyckades behålla vapnet i händerna...
RobertSt
 

Re: Artillery hold

Inläggav n3r0s 30 sep 2012, 17:42

Den videon är sketkul, i slutet tappar en kille byxorna när han trycker av bössan. :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
n3r0s
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 08 sep 2012, 17:25
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01

Re: Artillery hold

Inläggav RobertSt 01 okt 2012, 08:49

Undrar om teorin funkar även på en pistol med lite rekyl? Jag får testa nästa gång jag kommer till skjutbanan!
RobertSt
 

Re: Artillery hold

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 08:57

Tappa den inte bara, jag tror ev. människori omgivningen kommer börja dra sig mot utgången isf:-D
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Artillery hold

Inläggav Leopold 01 okt 2012, 12:11

RobertSt skrev:Undrar om teorin funkar även på en pistol med lite rekyl? Jag får testa nästa gång jag kommer till skjutbanan!



Jag kan inte se att "artillery hold" har något med pistolskytte att göra. Handen, armen och kroppen är del i rekylupptagningssystemet.

En modern matchluftpistol kan man hålla med ett ganska lätt grepp och få hög precision på så vis. Man märker knappt att skottet gått på tex en fwb P44 och liknande högklassiga system, kompensatorer av olika slag gör att alla rekylkrafter i princip kan tas bort av själva pistolen.

Med grovpistol är det helt annorlunda och här krävs ett rejält fast grepp. Dels är det naturligtvis för att pistolen inte ska flyga iväg ur näven av rekylen, dels för att man ska kunna få in målet i sikte så snabbt som möjligt för uppföljande skott. Även finkalibriga matchpistoler kräver ett rätt fast grepp jfr luftpistol.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Artillery hold

Inläggav RobertSt 01 okt 2012, 17:33

Jag tänkte så här: oftast skjuter jag med min FWB P44, noll i rekyl (precis som du säger). Serierna brukar hammna på lägst 38 och högst 48. Armen håller jag rak, och avståndet är 10 till 11 meter.
När jag är på klubben skjuter jag vanligtvis .22, billigaste ammot. Vi skjuter på 25 meter, men tavlorna är ju större (än luftpistoltavlan). Och .22 har minsta rekylen av alla krutvapen jag provat. Om jag skulle praktisera något som skulle likna 'artillery hold' så är det väl att hålla armen krokig så att rekylen bara drar vapnet bakåt istället för, som nu, bakåt och uppåt. På klubben är mina resultat mellan 3 till 15 poäng. Något måste göras! Eller, tja, jag gillar att skjuta ändå trots bottenresultat. Mycket beroende på samvaron med andra skyttar.
RobertSt
 

Re: Artillery hold

Inläggav Leopold 01 okt 2012, 18:10

RobertSt, inte ovanligt att man kan få litet problem om man vant sig vid matchluftpistol och sedan skjuter krut. Väldigt många saker är annorlunda med vapnen och jag har hört många berätta samma sak.

Om du kan så hör med tränare och erfaret folk vad du kan jobba med. Lösningen är inte att skjuta med krokig arm, den bör nog normalt vara rak men inte låst i utsträckt läge. Lycka till!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Webley

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer