el gamo 300 lite kraftigare fjäder?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

el gamo 300 lite kraftigare fjäder?

Inläggav coeng 29 dec 2011, 20:14

Jag har en el gamo 300 som är slut i fjäder och packningar.
Frågan är om man ska skaffa en kraftigare fjäder när man ändå ska byta?
coeng
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 dec 2011, 18:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: el gamo 300 lite kraftigare fjäder?

Inläggav Oden 29 dec 2011, 20:36

Hejsan och välkommen! El Gamo 300 var inte någon "Highpower" bössa och därmed inte gjord för några högre hastigheter,däremot var det en bössa med mycket bra precision som var tänkt att konkurrera med tex Diana 35 (som den klassar lätt) :wink: . Det är f.ö läderpackningar i den org och att stoppa i någon kraftigare fjäder än orginal vinner du inte mycket på. Du kan testa och droppa några droppar olja i hålet (ca10-20) på mantlens ovansida,skjut några skott vänd sedan bössan med pipan nedåt och låta den stå ett par dagar och se ifall den blivit bättre,fick igång en av mina 300:or så. Annars är det bara en ren som gäller. Mycket trevlig bössa f.ö. :smt020
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: el gamo 300 lite kraftigare fjäder?

Inläggav coeng 29 dec 2011, 20:52

Tack oden
Då tror jag att jag köper ett renoverings kit så byter jag allt. :)
coeng
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 dec 2011, 18:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: el gamo 300 lite kraftigare fjäder?

Inläggav Oden 29 dec 2011, 21:07

Är nog det bästa! Tror det finns trådar här ang renov av 300:an
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: el gamo 300 lite kraftigare fjäder?

Inläggav Wallop 26 jan 2012, 14:43

Oden skrev:Hejsan och välkommen! El Gamo 300 var inte någon "Highpower" bössa och därmed inte gjord för några högre hastigheter,däremot var det en bössa med mycket bra precision som var tänkt att konkurrera med tex Diana 35 (som den klassar lätt) :wink: . Det är f.ö läderpackningar i den org och att stoppa i någon kraftigare fjäder än orginal vinner du inte mycket på. Du kan testa och droppa några droppar olja i hålet (ca10-20) på mantlens ovansida,skjut några skott vänd sedan bössan med pipan nedåt och låta den stå ett par dagar och se ifall den blivit bättre,fick igång en av mina 300:or så. Annars är det bara en ren som gäller. Mycket trevlig bössa f.ö. :smt020


Instämmer i omdömet om Gamo. Jag köpte för några år sedan en 300 och en kinesbössa på en second hand. Det begärdes 200 respektive 300 för dem med kikare på kinesen. Gamon såg mycket sämre ut än den var och säljaren var ingen vapenkännare. Jag bjöd 300 för båda och fick dem.
Det var lite smårost på 300:an, som jag fick bort med stålull. Sedan drog jag på lite kallblånering. Stocken slipade jag ren, betsade med mörk och ljus bets för att få ådringseffekt och oljade den ordentligt. Det blev en riktig skönhet och den skjuter mycket bra. En piggare fjäder skulle nog vara bra, som det nu är ligger den på 160.
Kinesen var bättre än väntat och sköt med bästa ammunition över gränsen i kronograf. Den har mycket bättre finish på både stål och trä än vad man annars kan få se.
Däremot ogillar jag starkt det manuella piplåset och att det inte finns någon kristen text på den, bara kinesiska krumelurer.
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: el gamo 300 lite kraftigare fjäder?

Inläggav Silwer 26 jan 2012, 15:04

Problemet kan vaar att avtrycket blir fruktansvärt hårt med en titanfjäder, och att de blir svårskjutna.

300an är väl "finare" än den el Gamo Expo jag har och denna uppgav de 165mps mins jag på min gör ungefär 190mps men det är nästa 2 fingerfattning på trycket.

Så det är kanke bäst att hålla sig nånstans runt vad de skule ge och förfina guider och sånt i stället.

Kinesen låter som den valiga B1 eller vad den nu heter med brytpipa, skräp imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: el gamo 300 lite kraftigare fjäder?

Inläggav Wallop 26 jan 2012, 18:16

Jag kan dra en bild på krumelurerna, du kanske kan tolka dem?
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer